Papieren belangrijk of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:04

sonjabelgium schreef:
zolang de mens daar voor iets tussenzit kan je er niet 100% op rekenen, en geen meer corupte wereld als de paardenwereld!

Bewijs daarvan is dat ik nog NOOIT een paard of pony heb gehad met papieren.

In Nederland worden die afstammingen wel degelijk gecontroleerd en steeksprofgewijs DNA getrokken en ik denk dat de Belgische stamboekorganisaties ook niet blij zullen zijn met zulke beschuldigingen

Dat jij nooit een paard met of zonder papier gehad hebt is NERGENS bewijs voor, alleen voor je eigen inzicht. Ik laat maar in het midden wat ik me daar bij moet voorstellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:12

Papieren zijn een leuke aanvulling op een leuk paard waar het mee klikt...... maar als ik dat leuke paard waar het mee klikt vind en er zitten geen papieren bij neem ik hem toch mee........

Ik vind het niet echt heel waardevol.

Natuurlijk kan je wel uit een bloedlijn enigsinds een beetje een verwachting van je paard maken en hoe hij/zij in een bepaalde tak van de sport naar verwachting zal presteren........ maar toch kan dat er ook wel eens helemaal naast zitten....... er zijn zat springgefokte paarden die zeven kleuren schijten voor een balk en goed in de dressuur meelopen en vice verca.........

papieren zeggen mij niet alles......... ik kijk een paard aan en vind m wel of niet leuk ongeacht welk papier erbij zit

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:23

Ja en nee.
Als je wilt fokken, dan is het zeker wel erg belangrijk. Want paarden met papier zegt toch wel wat over de bloedvoering van het paard, je kan makkelijker het bloed uitkiezen wat je erop wilt hebben, je veulen kan een papier mee krijgen en is daardoor beter verkoopbaar.

Ook vind ik het makkelijker voor de verkoop. Als je het paard koopt om er de rest van zijn/haar leven mee te doen... prima. Maar koop je het paard met het idee om het ooit weer te verkopen, een paard met papier verkoopt toch makkelijker.

Nee: op een papier kan je niet rijden, een papier hoeft niets over het karakter, de gangen en de werkwijze van het paard te zegge. Het maakt het paard niet mooier/liever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:31

kawa heeft papier en daar heb ik zeker geen spijt van, ook al is het een ruin.
Want er is in het verleden voor hem flink wat geld geboden, waarvan ik zeker weet dat het niet gedaan werd als hij dat papier niet had gehad.

een volgende paard zou ik dus ook zeker met papier willen hebben.
Ik wil meer over zijn ouders weten, maar ook zijn precieze leeftijd enz.
en een paard met goed papier verkoopt nu eenmaal beter.
en 1 ding heb ik me zeker voorgenomen, een volgende paard is voor de verkoop en niet zoals bij Kawa om oud bij mij te laten worden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:20

sarabande"]
[quote="sonjabelgium schreef:
zolang de mens daar voor iets tussenzit kan je er niet 100% op rekenen, en geen meer corupte wereld als de paardenwereld!

Bewijs daarvan is dat ik nog NOOIT een paard of pony heb gehad met papieren.

In Nederland worden die afstammingen wel degelijk gecontroleerd en steeksprofgewijs DNA getrokken en ik denk dat de Belgische stamboekorganisaties ook niet blij zullen zijn met zulke beschuldigingen

Dat jij nooit een paard met of zonder papier gehad hebt is NERGENS bewijs voor, alleen voor je eigen inzicht. Ik laat maar in het midden wat ik me daar bij moet voorstellen.
[/quote]

Hoe groot is de kans dat je gepakt zou worden denk je? Iemand die de weg weet koopt zo een goed papiertje bij een paardje Knipoog .... De papieren die bij m'n merrie zaten zijn verkocht geweest op die manier en het paardje zelf was verkocht voor de slacht waar ik het dus heb weggekocht zonder papieren, die waren al verkocht. Een rasloos paardje heeft nu een fameus papiertje en een vergelijkende waarde ... terwijl het in werkelijkheid een héél gewone achtertuinpony is. Ik weet het uit eerste lijns ervaring! Wat jij over m'n keuze denkt maakt me dan ook niets uit. Ik weet dat je tegen geld zo aan een papier raakt met welke afstamming dan ook. Ik geloof er niet in tenzij de papieren inderdaad via DNA bevestigd worden.

En wat de uitspraak over het bewijs betreft bedoel ik daarmee dat ik er niet in geloof in papier omwille van de makkelijke manier je zo aan papieren kan komen, en wil ik dus zeggen dat ik dit bewijs door alleen maar illegalen te hebben Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:48

sonjabelgium schreef:
Hoe groot is de kans dat je gepakt zou worden denk je? Iemand die de weg weet koopt zo een goed papiertje bij een paardje Knipoog .... De papieren die bij m'n merrie zaten zijn verkocht geweest op die manier en het paardje zelf was verkocht voor de slacht waar ik het dus heb weggekocht zonder papieren, die waren al verkocht. Een rasloos paardje heeft nu een fameus papiertje en een vergelijkende waarde ... terwijl het in werkelijkheid een héél gewone achtertuinpony is. Ik weet het uit eerste lijns ervaring! Wat jij over m'n keuze denkt maakt me dan ook niets uit. Ik weet dat je tegen geld zo aan een papier raakt met welke afstamming dan ook. Ik geloof er niet in tenzij de papieren inderdaad via DNA bevestigd worden.

Yep helaas komt dit nog vaker voor dan men denkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:40

Cheveyo schreef:
Yep helaas komt dit nog vaker voor dan men denkt.

en daarom worden ze nu allemaal gechipt en moeten een paspoort hebben

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:57

als ze daar niet tegen die tijd ook omheen kunnen komen.....

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:44

Ik vindt de informatie die op het papier staat belangrijk.

Een vriendin van mij heeft een pony zonder papieren gekocht.
Toen ze hem kocht was hij volgens de handelaar 2 jaar en zou ze hem volgend jaar kunnen inrijden.
Maar het paardje was nog erg klein dus ze zou het even aan kijken.
In die zomer is het paardje 10!! cm gegroeid.
Nu, een jaar later, is het een echt paardje geworden dus gaan we er van uit dat hij nu pas 2 jaar is.

Dit is dus erg vervelend.
Mijn paarden hebben alle 2 papieren en ik vindt dit wel zo prettig.
Maar voor de rest is het papier niet belangrijk voor mij.

xxARAGORNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:33

sarabande schreef:
Als er vandaag de dag geen papier bij een paard zit is er een duidelijke reden waarom dat weggedaan is, dat is nooit een positieve reden.
Dus alleen al uit dat oogpunt een onhandige denkwijze.
Heb je daar trouwens voorbeelden van van die paarden waar je helemaal weg van bent en waar geen papier bijzit???

Ik heb een geweldig paard. geen papieren, heeft waarschijnlijk dressuur gelopen. Hij loopt heel makkelijk aan de teugel en kan goed wijken. En dat met zo'n onbenul als ik op zijn rug Bloos! Bloos!
Hij zal best papieren hebben gehad maar die heeft een verkoper waarschijnlijk achter gehouden in het verleden. De stal waar ik hem van gekocht heb (WLM stables in Dordrecht) heeft er geen papieren bij gekregen. Maar het is duidelijk een sport paard geweest.

Nathalie

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:10

odje schreef:
Toen ze hem kocht was hij volgens de handelaar 2 jaar en zou ze hem volgend jaar kunnen inrijden.
Maar het paardje was nog erg klein dus ze zou het even aan kijken.
In die zomer is het paardje 10!! cm gegroeid.
Nu, een jaar later, is het een echt paardje geworden dus gaan we er van uit dat hij nu pas 2 jaar is.

Op deze leeftijd is dat niet zo'n heel groot probleem, iedere dierenarts kan zien of je paard wel of niet 3 is, ivm het wisselen van de tanden.
Op latere leeftijd is een misrekening van een jaar makkelijker gemaakt.

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:20

Ik vind het wel belangrijk, je hebt voor mijn gevoel meer mogelijkheden om de achtergrond van het paardje na te gaan en voor het fokken is het zeker ook belangrijk.. en veel mensen willen toch graag om te showen een paard met stamboek hebben. Dus ja... maar ik heb ook paarden zonder stamboek (gehad) en die zijn net zo goed als met.

HorseF@N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:45

Ik vind een papier wel belangrijk, ten eerste de precieze leeftijd.
Ten tweede vind ik een goede afstamming erg belangrijk,
een veulen dat je fokt met een goed papier kan je nou eenmaal makkelijker verkopen als een zonder.

Maar ik ben het ook wel een klein beetje eens met de stelling 'Op een papier kun je niet rijden',
omdat er ook dieren zonder papier zijn die presteren.

Maar toch, ik zou toch niet snel een paard kopen zonder goede afstamming.
Laat staan éen zonder papier.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:54

stef schreef:
Jamaica heeft geen papieren, maar ik denk niet dat ze ineens veel liever wordt als er morgen ineens papieren boven tafel komen

Mijn paard is wel veel liever omdat ik weet wat voor papier erbij zit! Lachen En ik koop liever een iets mindere uit een geweldige stam, dan een iets betere uit een waardeloze stam. Voor mij is een papier dus heel belangrijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:36

HorseF@N schreef:
Maar ik ben het ook wel een klein beetje eens met de stelling 'Op een papier kun je niet rijden',
omdat er ook dieren zonder papier zijn die presteren.

En een dier met een dijk van een papier achter zich, zal zichzelf toch echt moeten bewijzen in de ring! Leuk als papa en mama goed zijn, maar als kindlief voor geen meter presteert heb je er nog altijd geen r**t aan, toch?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:11

Ik heb mijn paardje al ruim zeven jaar. Bij de verkoop kregen we er geen papieren bij, maar later bleek dat ze toch ingeschreven staat bij het NRPS. We wisten dat we mbv foto's haar papieren (dus afkomst en leeftijd enz) redelijk makkelijk konden achterhalen. Toch hebben we dat niet gedaan, omdat het geen waarde voor ons had. Nu, na zeven jaar, willen we ze WEL hebben, omdat we met de merrie willen fokken en dan vind ik dat de papieren e.d, voor het bestwil van het veulen, in orde moet zijn.
Het is maar net waar je het voor nodig hebt, en hoeveel waarde je er zelf aan hecht (of anderen als je je paard wilt verkopen)

xxARAGORNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 08:28

MissHIS schreef:

Mijn paard is wel veel liever omdat ik weet wat voor papier erbij zit! Lachen

Verward Verward Verward
Deze begrijp ik niet. Zou je hetzelfde paard minder lief vinden als er geen papieren bij zaten? Het karakter van het paard veranderd hierdoor toch niet. Ik hoor het wel als ik het niet goed heb begrepen.

Nathalie

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:35

xxARAGORNxx"]
[quote="MissHIS schreef:

Mijn paard is wel veel liever omdat ik weet wat voor papier erbij zit! Lachen

Verward Verward Verward
Deze begrijp ik niet. Zou je hetzelfde paard minder lief vinden als er geen papieren bij zaten? Het karakter van het paard veranderd hierdoor toch niet. Ik hoor het wel als ik het niet goed heb begrepen.

Nathalie
[/quote]

Goed begrepen! Haha!

xxARAGORNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:30

Het kan aan mij liggen, maar hier begrijp ik niks van.
Wil je dit eens uitleggen MissHIS??

Nathalie