troi schreef:Beeldschoon!
Waar ik benieuwd naar ben, de trekpaarden staan bekend om de slechtere benen op latere leeftijd. Is dit zo over de jaren aan het verbeteren? Wordt cpl er al iets meer uit gefokt?
Goh ik kan niet echt voor andere fokkers spreken maar deze vraag heeft een dubbel antwoord haha.
1. Deze en vele andere fokkers zijn hier zeker mee bezig, enerzijds voor de gezondheid van de paarden maar anderzijds krijg je, heel cru gezegd, een paard met slechte benen gewoon niet meer verkocht. Mensen zijn veel beter op de hoogte, which is good!
2. Op keuringen wordt er, voor de paarden de ring in gaan, gevoeld in de benen en de paarden krijgen hier dan een beoordeling op. Voor de hengsten weet ik dat zeker, merries twijfel ik of die daar ook punten op krijgen. Voor de hengsten iig gaat dit met A+, A, A-, B etc..
Leuk toch? Maar beetje jammer dat de jury hier ongeveer 0% rekening mee houdt. Als in: totaal niet. Het is slechts als je een hengst zoekt voor je merrie en de beenscore gaat opzoeken, dat je er achter komt. Het heeft, in mijn ervaring, geen invloed op het feit of de hengst gekeurd zal worden.