Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VValar schreef:Krack C is echt een stempelhengst die de fokkerij heel veel goeds heeft gebracht. Niks mis mee om die in je moederlijn te hebben zitten dus bijzondere reactie.
Wat zijn jouw standaard eisen TS, of heb ik daar overheen gelezen? Je hebt het over stokmaat, beweging en exterieur maar wat wil je precies hebben voor je merrie. Vergrotend/verkleinend, vorm hoeven, langgelijnd, verloop rug/lendenen, etc.
Zangersheide heeft fijne springpaarden, net als het KWPN (of andere stamboeken). Wil je per se Zangersheide?
Kristy1998x schreef:Sta zeker ook open voor andere stamboeken.
Ben hierin nog erg zoekendeChange3x schreef:Ik heb gekozen voor een hengst die vermogen kan toevoegen. Ik hoop ermee een fijn sportpaard mee te fokken die leuk B/L/M kan springen.
Dit veulen blijft voor mezelf, als ik zou willen verkopen dan had ik er een commerciële dressuurhengst op gezet.
Wil je alleen een Zangersheide hengst of sta je ook open voor andere stamboeken?
Duitse dressuurhengsten moeten bijvoorbeeld tijdens hun verrichting ook het springen laten zien. Misschien is dat wat voor jou.
Vanwaar de aanname dat ik hierin geen intresse heb? Vanwaar vind je Krack C een waardeloze hengst, wat zijn je ervaringen met nakomelingen van deze hengst waardoor je hier zo over denkt? Heb dan liever een halve ezel welke mij kan bieden wat ik zoek zowel beweging als karakter gericht, dan een heel paard
Zal de moederlijn zo even voor je opzoeken.amen schreef:@kristy1998
Ja vader x vader vd moeder staat er...
Maar ik zou als ik wil fomken veel meer willen weten..
Dus complete moederlijn..
Want krack c... waardeloze hengst kwa type en beweging beweging, met flemmingh er ook bij. Ocd vererver en hellend kruis slevhte bespiering.
Maar blijkbaar heeft dat niet jou interesse..
Als je fokt met een tophengst, gekruist met een ezel. Krijg je altijd halve ezel...
Dus 70% van de kwaliteit van het veulen. komt uit de moederlijn. Daarom t belangrijkste om te weten wat dat is....
VValar schreef:Meer dan 15 ggk zonen en kleinzonen, waaronder oa Vivaldi, United en Imposantos. Flemmingh is preferent. Meer sportpaarden en Elite merries dan ik zo ff snel kan opzoeken. Maar prima jij mag het waardeloos vinden. Geeft imo ook gelijk je opvatting over de fokkerij weer.
Waar ik het overigens wel mee eens ben is om altijd te weten of je met een gezonde merrie dekt. Niet gezond, dan niet dekken. Ook zou ik pas met een merrie fokken als deze interessant is/wat kan toevoegen qua sport en fokkerij. Maar een ieder maakt voor zichzelf hier een keuze in en niet iedereen hanteert dezelfde voorwaarden. Je kan een wereldhengst op een slechte merrie zetten en dan zal er nooit een geweldig veulen uitkomen.
Niet gezegd hebbende overigen dat de merrie van TS niet goed zou zijn.
Change3x schreef:Als het de schimmel merrie is die op je profiel staat zou ik een hengst kiezen die bloed toevoegt en die haar zeker niet langer maakt. Ze heeft vrij veel bot en heeft een lange rug met een niet al te mooie aansluiting van de kont-lendenen. Zoek dus een hengst uit die genoeg bloed meegeeft, tenzij je graag een wat ouderwetser/zwaarder gebouwd paard wil hebben.
Change3x schreef:Ik kijk er dan zo naar: een jonge hengst uit een interessante, bewezen moederlijn en uiteraard een goede vaderlijn zal zijn werk vast wel goed doen.![]()
Er zit nogal een verschil tussen €700/800 of €1500/2000 namelijk.
Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor.
Citaat:en mag hopen dat je je paard rongtenologisch al op foto hebt gezien en dat ze zonder ocd is?
Gini schreef:Change3x schreef:Ik kijk er dan zo naar: een jonge hengst uit een interessante, bewezen moederlijn en uiteraard een goede vaderlijn zal zijn werk vast wel goed doen.![]()
Er zit nogal een verschil tussen €700/800 of €1500/2000 namelijk.
Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor.
Goh, bij Zangersheide komen ieder jaar toch ook een rist jonge hengsten ten tonele die als "veelbelovend" gepresenteerd worden, maar waar je na twee dekjaren amper tot niets meer van hoort. Een jonge hengst is op dat vlak altijd een risico en wordt vaker gebruikt door hobbyfokkers die jaarlijks met meerdere merries fokken. Dan kan een gokje niet zo heel veel kwaad en wie weet krijg je er wel een topdier uit. Als je echter 1 merrie hebt die je 1 keer wilt laten dekken om daar 1 paard uit te krijgen waarmee je zelf in de springsport aan de slag wilt, dan zou ik toch proberen risico zoveel mogelijk uit te sluiten en voor een hengst gaan die 1) zichzelf bewezen heeft en 2) ook al zich bewezen nakomelingen heeft.
.Citaat:TS: goed plan dat je haar eerst laat aansterken. Ik zou het fokken nog minstens een jaartje uitstellen! Dan heb je ook meer dan tijd genoeg om een hengst uit te kiezen en kan je merrie in rust herstellen.
Gini schreef:Maar Change, jij bent dus zo een hobbyfokker met meerdere merries zoals ik aanhaalde. Meerdere merries, dus dan je met 1 merrie eens een leuk berekend gokje doen en voor een jonge hengst gaan. Het is ook niet dat een jonge hengst meteen slecht is natuurlijk.
Maar als je 1 merrietje hebt waar je heel fijn eens eenmalig 1 veulentje uit wilt halen voor jezelf, maar wel de kans het grootst wilt hebben dat dat veulen niet bang van het hout en gezond is, dan zou ik voor zekerheid gaan en voor een bewezen hengst kiezen. Dat hoeft niet de duurste te zijn, maar ik zou niet omwille van een prijsverschil dan maar voor de goedkopere, jonge hengst gaan.
Ketaki schreef:Waarom kies je geen gelderse hengst, die zijn doorgaans wat beter bij je merrie passen, dan ineens een springhengst eroo te zetten..