Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 16:06

Cryssie schreef:
Ik ken geen kwpn’r, maar wel een Trakehner. Je moet alleen wel richting München rijden.

Dank je, maar toch wat ver ;-)

anjali

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:17

Alweer een verhaaltje over vroeger: De boer waar ik toen op stal stond ging elk jaar naar de hengstenkeuring en kocht daar dan hengsten die de tweede bezichtiging niet gehaald hadden.Die liet hij dan zijn eigen merries dekken en later wel castreren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:02

Stoere verhalen zijn er wel meer. Aantal jaren geleden: hengst aangewezen maar vóór het verrichtingsonderzoek naar Ierland verkocht. Hengst op transport en komt aan op de plek van bestemming. Vrachtrijder belt met de nieuwe eigenaar: 'Waar woont u, ik zie geen huis'. 'Klopt', zegt de nieuwe eigenaar. 'Je staat nu bij de wei. Daar lopen mijn jonge merries. Doe hem de deken maar af en gooi 'em in het land'.
En aldus geschiede.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:12

SaraU schreef:
Cryssie schreef:
Ik ken geen kwpn’r, maar wel een Trakehner. Je moet alleen wel richting München rijden.

Maar de mogelijkheid is er dus wel. Ik denk dat een veulen uit deze combinatie wel bij het KWPN-stamboek kan worden ingeschreven ook?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:29

anjali schreef:
In mijn jeugd werd er gewoon met hengsten gereisd.Als je merrie hengstig was dan belde je en dan kwam de hengst langs voor een natuurlijke dekking. In vrij korte tijd is er wel heel veel veranderd op dat gebied.En zijn de paarden die daaruit geboren zijn nu zoveel beter? In elk geval wel een heel stuk duurder!

LOL, dat heet inflatie :') en ik betwijfel of het daadwerkelijk duurder is geworden omdat een hengst tegenwoordig veel meer merries kan bedienen uit een sprong. Dat is voordeliger en beter voor het welzijn van de hengst. In plaats van 3 keer per dag moeten dekken én reizen...

Daarbij zijn de paarden wel degelijk vele malen beter geworden en zijn prijzen altijd afhankelijk van kwaliteit. Echter wil het gros van Nederland voor een duppie op de eerste rij en denken we allemaal daarnaast nog eens goud in handen te hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:35

Ayasha schreef:
Wederom: dekken in een kudde dus nul controle. Ja dan is de kans al een stuk groter dat het mis gaat ja. Dat zou ik ook nooit willen. Maar zoals het met mijn merrie ging zou ik zo opnieuw doen.

Zelfs op de bok springen is niet zonder risico, (Is ergens vorig jaar niet eentje van de bok gepleurd die vrij bekend was?) dus zonder risico is het nooit.
Edit: https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... p-fantoom/

In een kudde kan een merrie tenminste nee 'zeggen', als het aan het touwtje moet is het wel ff een ander verhaal... Zeker als de merrie ook nog gekluisterd wordt...

Ik zie overigens niet in hoeverre een ongeval met een fantoom anders is dan met een hek in de wei of spelen met een ander paard. Behalve dan dat een wei niet van beton is.

Ja er is een causaal verband met het dekken, nee dit betekent niet dat het dekken op een fantoom levensgevaarlijk is.
Dan zou op stal staan (Dion Johnson) ook levensgevaarlijk zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:52

Jeanine: Als je een merrie moet kluisteren ben je haar IMO aan het laten verkrachten, niet aan het laten dekken. Weet niet hoe sterk jij bent maar die merrie waar ik het over had kon prima nee zeggen aan het touwtje hoor. :=

Er is nier meer of minder verband dan tussen dekken en ongelukken. Doe je het goed, is het risico echt niet groter dan op de fantoom. Moet je het wel góed doen en niet gewoon er van uit gaan dat het vanzelf goed komt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-02-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:54

Om te voorkomen dat de echte hengst tegen zijn kostbare edele delen werd getrapt door een onwillige merrie, werd vroeger gebruik gemaakt van een schouwhengst om te zien of de merrie wel goed hengstig en dus gewillig was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:59

Ayasha schreef:
Jeanine: Als je een merrie moet kluisteren ben je haar IMO aan het laten verkrachten, niet aan het laten dekken. Weet niet hoe sterk jij bent maar die merrie waar ik het over had kon prima nee zeggen aan het touwtje hoor. :=

Er is nier meer of minder verband dan tussen dekken en ongelukken. Doe je het goed, is het risico echt niet groter dan op de fantoom. Moet je het wel góed doen en niet gewoon er van uit gaan dat het vanzelf goed komt.

Ah, je hebt één ervaring... Nou ik heb er heel wat natuurlijk gedekt zien worden (buren met een fokkerij/hengstenstation), die op basis van de schouwhengst (zoals Anjali aangeeft) superhengstig waren... En toch een mep gaven... En dat waren niet altijd vriendelijke schopjes..
Terwijl de hengst nog maar voorzichtig aan het ruiken was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:20

Misschien heeft een merrie wel een natuurlijk gevoel waardoor ze de ene hengst wel zou accepteren en de andere niet. Ik heb wel eens gehoord dat er hengsten zijn die merries met een bepaalde kleur niet willen dekken. Daar leggen ze dan een deken over,dan zou hij het wel doen. Dat zou er dan mee te maken hebben dat die hengst een moeder had van een bepaalde kleur en dat hij dan vond dat een paard er zo uit hoort te zien en niet anders. Als je K.I. gaat toepassen heb je al dit soort dingen niet meer, maar ik vind dat dan tevens ook de magie en mystiek van de voortplanting helemaal weg is. Het wordt dan een klinisch en zakelijk iets. Eigenlijk meer medisch handelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:36

Er is een oud topic op Bokt : Kwpn hengsten die natuurlijk dekken. Daar worden er een heel stel genoemd, maar dat topic is al 14 jaar oud. Het is dus de vraag of die hengsten nog leven, maar het kan wel want dekhengsten worden vaak heel oud.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:48

De Gelderse hengst Danser dekt nog wel natuurlijk.(en is dus KWPN)

Maar bij natuurlijke dekking hebben de meeste denk ik een te rooskleurig beeld.

Er zal nog steeds voor en na de dekking gescand moeten worden en de merrie zal gekluisterd worden.
Het is niet goedkoper dan KI en de kans op dracht is lager dan bij KI.
Zeker als de hengst populair is en meerdere keren per dag moet dekken in het hoogseizoen.

Ik kan echt 0 voordelen bedenken van natuurlijke dekking ten opzichte van KI.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 15-02-20 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:48

anjali schreef:
Misschien heeft een merrie wel een natuurlijk gevoel waardoor ze de ene hengst wel zou accepteren en de andere niet. Ik heb wel eens gehoord dat er hengsten zijn die merries met een bepaalde kleur niet willen dekken. Daar leggen ze dan een deken over,dan zou hij het wel doen. Dat zou er dan mee te maken hebben dat die hengst een moeder had van een bepaalde kleur en dat hij dan vond dat een paard er zo uit hoort te zien en niet anders. Als je K.I. gaat toepassen heb je al dit soort dingen niet meer, maar ik vind dat dan tevens ook de magie en mystiek van de voortplanting helemaal weg is. Het wordt dan een klinisch en zakelijk iets. Eigenlijk meer medisch handelen.

Paarden houden is al niet geheel natuurlijk, op welke manier dan ook... Bepalen dat ze kindjes mogen krijgen is dat nog veel minder. Al dan niet via de natuurlijke weg...

Maar die eerste zin kan ik me wel in vinden. Het schijnt toch ook dat wij onze beste partner selecteren op 'geur'? Niet dat we het letterlijk kunnen ruiken.

Dat van die kleur weet ik niet... Maar goed, op basis van wat ik onlangs hoorde over evolutionaire gedragsbiologie gericht op mensen, kan ik het wel weer plaatsen. Kortgezegd zit racisme als het ware in onze genen. Ik kan me voorstellen dat het voor dieren net zo iets, ten behoeve van behoud van de genen. Alleen kan ik dat weer niet rijmen met de natuur, waarbij diversiteit juist zorgt voor behoud van leven.
En

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:54

Ik geloof dat wel van kleur.
Had hierboven het verhaal al gedeeld van onze hengst die vredig in kudde leefde en plots een nieuwe merrie wou vermoorden.
Al de merries waren bont, idem als de hengst, dr nieuwe merrie was effen. En plots wou hij die merrie dus niet. Toeval?

In al die jaren dat ik een hengst in kudde hou, behalve dat incident, nog nooit noemenswaardige problemen gehad.
Dus dat het perce risicovoller is, is ook geen waar, een merrie gaat normaal kiezen of ze de hengst wil en de hengst respecteert dat ook( eentje die sociaal opgegroeid is en de kudderegels kent)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:58

tengeltje11 schreef:
Ik geloof dat wel van kleur.
Had hierboven het verhaal al gedeeld van onze hengst die vredig in kudde leefde en plots een nieuwe merrie wou vermoorden.
Al de merries waren bont, idem als de hengst, dr nieuwe merrie was effen. En plots wou hij die merrie dus niet. Toeval?

In al die jaren dat ik een hengst in kudde hou, behalve dat incident, nog nooit noemenswaardige problemen gehad.
Dus dat het perce risicovoller is, is ook geen waar, een merrie gaat normaal kiezen of ze de hengst wil en de hengst respecteert dat ook( eentje die sociaal opgegroeid is en de kudderegels kent)

Maar jij houdt ze altijd in een kudde begrijp ik?

Ik denk dat dit maar heel, heel erg weinig opgaat bij mensen die hun merrie natuurlijk willen laten dekken...
ALS dit al in kuddeverband wordt geregeld, wordt er een vreemde hengst in de kudde gepleurd.
Met een beetje geluk worden ze nog voorzichtig geïntroduceerd, maar de verhalen (gelukkig niet veel, dus hopelijk heb ik hierin een slechte achtergrond) die ik ken was gewoon een kwestie van uitladen, draadje open, touwtje los, draadje dicht. :evaw:

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:01

Nou dekken in de kudde gaat bij KWPN hengsten zeer zeker niet gebeuren.

Als er al natuurlijk gedekt wordt dan springen ze aan de hand en wordt de merrie gekluisterd.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:06

Ik vind ook dat prima moet kunnen. En ik vond ook prima dat een merrie moet kunnen zeggen dat die niet gedekt wilt worden. Een goede hengst druipt dan van zelf af.

Zelf ben ik verbaasd hoe veel mensen het normaal vinden om een paard te laten kluisteren en verkrachten.
Dit is echt wachelijk en dit soort mensen hebben een echte een afwijking in hun hoofd. Hopelijk wordt dit ooit strafbaar gesteld.
Ook zijn mensen die echt door mij blijven gaan omdat ze zo graag een veulen willen terwijl de merrie zelf niet wilt.

Heel treurig dit.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 15-02-20 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:23

anjali schreef:
SaraU schreef:

Maar de mogelijkheid is er dus wel. Ik denk dat een veulen uit deze combinatie wel bij het KWPN-stamboek kan worden ingeschreven ook?

Zeker!! Mooie zwarte Trakehner.
Half broer van mijn merrie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:23

@Blussem, ja eigenlijk is dat wel zo. Paarden zijn onze slaven en hebben zelf niets te vertellen.Veel dingen zijn best wel erg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:30

Ok topic gaat wel erg off-topic, zie alleen maar waarom niet en kan niet, op een enkeling na.

Peru's First Class dekt natuurlijk. Is geen KWPN, maar wel warmbloed gefokt: zie: https://www.facebook.com/perusfirstclass/

Zo zijn er wel meer appaloosa hengsten die natuurlijk dekken. Al gaan ze langzaam maar zeker ook over op KI.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:38

NatasjavE schreef:
Nou dekken in de kudde gaat bij KWPN hengsten zeer zeker niet gebeuren.

Als er al natuurlijk gedekt wordt dan springen ze aan de hand en wordt de merrie gekluisterd.

Dit betrof stamboekloze shetlanders... Ik weet niet of ik nu gelukkig moet zeggen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:42

Oh, ik ging ervan uit dat dit pony’s zou betreffen.

Was meer als aanvulling dat je hiervoor bij het KWPN al zeker niet naar hoeft te zoeken :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:51

Ik denk niet dat TS enorm op deze off (?) topic discussie zit te wachten rondom het waarom wel/niet natuurlijk te laten dekken. Ondanks dat is het wel een interessante discussie.
TS, natuurlijk dekken is zoals je wel hebt vernomen binnen het KWPN al jaren niet meer de norm ivm CEM en de daarop volgende opkomst van KI. Het zullen er weinig zijn.
Natuurlijk dekkende rijpaardhengsten worden in veel buurlanden (o.a. Duitsland) elk seizoen op CEM getest, maar hengstenhouders van deze hengsten kunnen dat seizoen dan geen vers of gekoeld sperma van hun hengst aanbieden. Diepvries kan geloof ik wel, maar dat is dan van een eerdere sprong. Ook merries zijn over het algemeen verplicht qua testen, maar in NL zijn weinig dierenartsen het gewoon. De eerste keer heb ik mijn merrie bij de hengstenhouder laten testen, de tweede keer heb ik na nog eens een rondje telefoneren met dierenartsen in de omgeving eindelijk een gevonden die de test wel wilde afnemen.

Is een KWPN erkende hengst een optie? Of een buitenlandse (erkende) hengst? Want ik lees dat je München te ver vindt, maar heb je verdere eisen qua afstand? Enkel binnen de landsgrenzen?

Ik heb persoonlijk uit eigen ervaring met mijn merrie gemengde gevoelens bij natuurlijk dekken. De discussie van of dit wel of niet natuurlijk is vind ik sowieso in dit topic niet op zijn plek, omdat we de reden niet weten van natuurlijk willen dekken.
Het is m.i. eerder ook een kwestie van meer of minder natuurlijk aangezien natuurlijk in de context van paarden houden sowieso nogal relatief is. De discussie zou dan eerder zijn of insemineren zoveel minder natuurlijk is dan dekken aan de hand of dekken in het land of dekken in een (half)wilde kudde en het daardoor minder wenselijk zou moeten zijn. Je hebt immers natuurlijk dekken en natuurlijk dekken en je hebt als houder van dieren sowieso een ethische, morele en een zorgplicht richting je dier. Past fokken daar überhaupt in en indien wel op wat voor manier is dan ethisch richting je dier het eerlijkst? Veiligheid is dan idd ook een belangrijke overweging, maar het een is niet per definitie beter of veiliger dan het ander.
Maar dat is idd geen discussie voor in dit topic specifiek.

TS, ik denk dat dit wel een lastige opgave is. Immers, als je de speld in een hooiberg binnen het KWPN en binnen je gewenste straal qua kilometers hebt gevonden past de hengst dan bij je merrie en past de dekprijs dan binnen je budget of pas je daar je wensen en eisen op aan?
Mag ik vragen wat de reden is dat je op zoek bent naar een natuurlijk dekkende dressuurhengst? En sta je open voor inzichten en ervaringen van anderen?
(Ik heb zelf mijn merrie 2x natuurlijk laten dekken. In mijn geval in het buitenland omdat de best passende hengst daar nu eenmaal stond.)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:56

josien_m_ schreef:
Dekken is het resultaat van dagen met elkaar optrekken, elkaar het hof maken en als dat bevalt komt het tot een samengaan van dekken en zich laten dekken. Met mijn shetlanders een stuk makkelijker natuurlijk. samen leven, samen de veulens groot brengen. In dit geval hengstveulens, dus die hebben helemaal hun vader nodig om tot evenwichtige hengsten op te groeien. Echt mooi om dat familieleven te observeren!

Waw, wat heb jij romantische shetjes.

Voor zover ik wist jaagt de hengst jaarling hengstjes uit de kudde. Ze moeten dan hun plan trekken en vormen losse vrijgezellengroepjes waarin heel wat gebakkeleid wordt. De jonge hengsten die daar na een paar jaar goed uitkomen, dagen dan de kuddehengst uit. Een keiharde natuurlijke selectie.

Een ervaren kuddehengst met een stabiele kudde heeft ook met scha en schande geleerd om zijn hengstige merries eerder voorzichtig te benaderen. (Dixit een bevriende paardenmelker met 2 kuddes van telkens 40 d-pony's. Hij wilde ook geen vreemde merries door zijn kuddehengsten laten dekken, kwamen alleen maar problemen van)

Lang geleden deed ik vakantiejobs bij een springpaarden hengstenboer. Toen was er nog geen ki. Hij was ervaren en probeerde zijn jonge dekhengsten goed op te voeden, maar zo romantisch was het allemaal niet hoor. Als alles normaal verliep was het eerder een explosie van een testosteronbom in een moeras van oestrogenen.
Jammergenoeg ook een paar keer meegemaakt dat de merrie toevallig net "hoofdpijn had".

Nee. Ki heeft zeker zijn voordelen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:57