Cryssie schreef:Ik ken geen kwpn’r, maar wel een Trakehner. Je moet alleen wel richting München rijden.
Dank je, maar toch wat ver
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anjali schreef:In mijn jeugd werd er gewoon met hengsten gereisd.Als je merrie hengstig was dan belde je en dan kwam de hengst langs voor een natuurlijke dekking. In vrij korte tijd is er wel heel veel veranderd op dat gebied.En zijn de paarden die daaruit geboren zijn nu zoveel beter? In elk geval wel een heel stuk duurder!
en ik betwijfel of het daadwerkelijk duurder is geworden omdat een hengst tegenwoordig veel meer merries kan bedienen uit een sprong. Dat is voordeliger en beter voor het welzijn van de hengst. In plaats van 3 keer per dag moeten dekken én reizen...Ayasha schreef:Wederom: dekken in een kudde dus nul controle. Ja dan is de kans al een stuk groter dat het mis gaat ja. Dat zou ik ook nooit willen. Maar zoals het met mijn merrie ging zou ik zo opnieuw doen.
Zelfs op de bok springen is niet zonder risico, (Is ergens vorig jaar niet eentje van de bok gepleurd die vrij bekend was?) dus zonder risico is het nooit.
Edit: https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... p-fantoom/

Ayasha schreef:Jeanine: Als je een merrie moet kluisteren ben je haar IMO aan het laten verkrachten, niet aan het laten dekken. Weet niet hoe sterk jij bent maar die merrie waar ik het over had kon prima nee zeggen aan het touwtje hoor.
Er is nier meer of minder verband dan tussen dekken en ongelukken. Doe je het goed, is het risico echt niet groter dan op de fantoom. Moet je het wel góed doen en niet gewoon er van uit gaan dat het vanzelf goed komt.
anjali schreef:Misschien heeft een merrie wel een natuurlijk gevoel waardoor ze de ene hengst wel zou accepteren en de andere niet. Ik heb wel eens gehoord dat er hengsten zijn die merries met een bepaalde kleur niet willen dekken. Daar leggen ze dan een deken over,dan zou hij het wel doen. Dat zou er dan mee te maken hebben dat die hengst een moeder had van een bepaalde kleur en dat hij dan vond dat een paard er zo uit hoort te zien en niet anders. Als je K.I. gaat toepassen heb je al dit soort dingen niet meer, maar ik vind dat dan tevens ook de magie en mystiek van de voortplanting helemaal weg is. Het wordt dan een klinisch en zakelijk iets. Eigenlijk meer medisch handelen.
tengeltje11 schreef:Ik geloof dat wel van kleur.
Had hierboven het verhaal al gedeeld van onze hengst die vredig in kudde leefde en plots een nieuwe merrie wou vermoorden.
Al de merries waren bont, idem als de hengst, dr nieuwe merrie was effen. En plots wou hij die merrie dus niet. Toeval?
In al die jaren dat ik een hengst in kudde hou, behalve dat incident, nog nooit noemenswaardige problemen gehad.
Dus dat het perce risicovoller is, is ook geen waar, een merrie gaat normaal kiezen of ze de hengst wil en de hengst respecteert dat ook( eentje die sociaal opgegroeid is en de kudderegels kent)
josien_m_ schreef:Dekken is het resultaat van dagen met elkaar optrekken, elkaar het hof maken en als dat bevalt komt het tot een samengaan van dekken en zich laten dekken. Met mijn shetlanders een stuk makkelijker natuurlijk. samen leven, samen de veulens groot brengen. In dit geval hengstveulens, dus die hebben helemaal hun vader nodig om tot evenwichtige hengsten op te groeien. Echt mooi om dat familieleven te observeren!