hoe merrie en veulen vervoeren in 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:57

josien_m_ schreef:
Ach, ach, wat een manipulatie met de dieren! Alleen omdat wij een bepaald fokresultaat willen! Scannen, in mijn ogen een metoo verhaal, onrespectvol en vervoeren vlak na de bevalling wanneer ze nog nauwelijks gewend zijn aan het moeder-kind zijn. Natuurlijk zal het makkelijker zijn voor paarden die er aan gewend zijn. Ik schrik ervan dat dit normaal is. Dat wist ik niet.

Heb jij een beetje verstand van wilde hengsten? Die forceren zich harder dan die arm die checkt. Tevens slaan hengsten ook vaak veulens van andere hengsten kapot.

Nee denk dat die merrie dan liever die arm die goed vol gesmeerd is met glijmiddel heeft.

Snoopysnoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:09

Amber_ schreef:
Wij vervoeren onze veulens ook los naast moeders, met alles dicht. Zeker de ervaren moeders, die de trailer gewend zijn, zijn heel voorzichtig.

[ [url=m/LXRscO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als we het niet vertrouwen, is een 2 paards een oplossing.

Een vraagje, waarom hangt die staart over de stang. Tijdens het afremmen van de trailer, de staart het paard helpt zijn balans te vinden. Met de buis onder de staart kan dat echter niet (voldoende) en kunnen er zelfs lichamelijk ongemakken ontstaan.

Remt de trailer, bv. voor een stoplicht, dan moet het paard zich aanspannen om de remkrachten op te kunnen vangen. Dit doet hij door te gaan “zitten”. De heupen en knieën buigen, waardoor de rug bolt en het sacrum achterover beweegt: de staart wordt aangetrokken.
Wanneer de buis onder de staart zit, wordt het sacrum (in het slechtste geval) niet achterover maar voorover gedrukt. Het paard kan dan niet remmen/gaan zitten. Het is zelfs mogelijk dat het paard een verkeerde kanteling (nutatie disorder) van het sacrum oploopt. Gevolg daarvan kan zijn dat het paard onder het zadel of aan de longe niet meer sluit of draagt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:11

Ik weet nog niet of ik wel wil dekken met een pas geboren veulen.. Even uitzoeken of her aan huis kan en anders doe ik het denk ik niet. Zit er niet op te wachten, een pasgeboren veulen vervoeren. Of even wachten tot ie wat groter is

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:38

[quote="Kaitlyn
Een metoo verhaal, gaat het verder wel helemaal lekker verder? _O-
Ik denk dat het tijd wordt dat jij helemaal stopt met paarden houden, dat lijkt beter bij jouw visie te passen, en ga dan ook lekker protesteren met die Vegans tijdens grote wedstrijden. :evaw:[/quote]

Oei, wat een gevoeligheid:
[PP] De toekomst van paarden(sport)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 14:48

Kaitlyn schreef:
Een metoo verhaal, gaat het verder wel helemaal lekker verder? _O-
Ik denk dat het tijd wordt dat jij helemaal stopt met paarden houden, dat lijkt beter bij jouw visie te passen, en ga dan ook lekker protesteren met die Vegans tijdens grote wedstrijden. :evaw:

josien_m_ schreef:
Oei, wat een gevoeligheid:
[PP] De toekomst van paarden(sport)

Ik heb zeer kort naar enkele woorden in je topic gekeken, maar ik vond daar niks over het metoo en verkrachtingsverhaal waar je het hier over had. Dus ik ga daar serieus geen aandacht aan geven. ;)

Chubby

Re: hoe merrie en veulen vervoeren in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:06

Een beetje dierenarts komt toch gewoon aan huis scannen en insemineren?

Ik begrijp overigens Josien wel. Maar misschien moet je eerst zelf bevallen voor je je kunt invoelen in wat je je paard en haar veulen aan doet? Wat is er zó belangrijk dat je met een netbevallen merrie moet gaan leuren dan?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:11

Ik heb ook 3 kinderen. Veulens zijn geen kinderen. Paarden zijn geen mensen. Die vergelijking is niet te maken. Mocht je dat wel willen; Ik stond op dag 2 alweer uit te mesten hoor :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:17

Het zijn vlucht dieren dus het is wel belangrijk dat ze snel functioneren. En dan zullen ze ook doen :+

Wij mensen hoeven dat niet en horen (vulina _O- ) gewoon onze rust te pakken.

Maar ik geef m'n merrie ook liever wat rust ipv gelijk ermee trekken. Dat zal wel persoonlijk zijn bij iedereen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:53

Vulina schreef:
Ik heb ook 3 kinderen. Veulens zijn geen kinderen. Paarden zijn geen mensen. Die vergelijking is niet te maken. Mocht je dat wel willen; Ik stond op dag 2 alweer uit te mesten hoor :D

Ook niet verstandig :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:58

Da's waar. Maar ik leef nog :D

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 13:23

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er zeker wat aan.

M.b.t. het vervoer:
- eerst veulen erin dan merrie
- stangen erin laten
- touw hoog opbinden
- misschien baal stro voorin

M.b.t. het insemineren:
- ik zal pas op pad gaan als de merrie voor de 2e keer hengstig is en dat zal zijn naar DAP Bodegraven (12 min rijden van hier)
- zal zeker nog wel navragen met wat betreft het inspuiten zodat het ei er binnen 36 uur af is, zal op de mening van DAP Bodegraven af gaan
- en ja het liefst laat ik haar thuis scannen en insemineren, dus zal zeker navragen of dit mogelijk is