Ilindra schreef:Ik had de mijne op paardenopfokbedrijf de Burd in Friesland staan en dat beviel erg goed.
Kost 260 euro per 4 maanden en is incl. voer, bekappen, ontwormen en inenten.
Van mei/okt. staan ze in het land en van okt/mei in grote loopstallen.
Adres: de Flearbosk 8, 9215 Vp, de Veenhoop
Tel: 0512-461464
Er staan meerdere paarden van bokkers, zoek anders eens op opfok of burd.
Foto´s staan in m´n profiel.
Dat is nog wel te doen met al die kosten erbij in de prijs!
Ik loop er ook over na te denken, maar ik wil op het moment zoveel, dat ik er nog maareens heel goed over na moet denken

en leren ze gelijk wat wel en niet kan! We hebben zo weinig problemen met onze jonge paarden! Ze worden goed door de kudde opgevoed en wij kunnen er gelijk mee door gaan met het zadel mak maken enz.
Wij hebben bij huis genoeg weiland (zo`n slordige 45ha), stallen, voer etc is allemaal aanwezig en is voor mij vele malen goedkoper dan haar in een opfok te zetten. Echter ben ik wel van mening dat een veulen in een gezonde leefomgeving moet leven, dus veel naar buiten (zomerdag dag & nacht, swinters lange dagen) en om moet kunnen gaan met soort genootjes. Mijn veulen staat samen met mijn 5jarige merrie en dat werkt perfect! In de omgang is het echt een fantastisch dier, ze is braaf, zeer mak en ik beleef elke dag opnieuw heel veel plezier met haar. Het is een genot om een veulen te zien opgroeien. Ook ik dacht er overna om een tweede veulen erbij te kopen, die gunstig qua prijs was. Van dit idee ben ik afgestapt. De aankoop prijs is niet t probleem, maar ik bedacht mij wel, mijn veulen kost mij een X bedrag per jaar, gedurende 3 jaar lang...een tweede veulen mag in aanschaf goedkoper zijn, in onderhoud is deze net zo duur!!! (je kan immers niet zeggen sla hem met bekappen etc maar over, hij was toch maar € 500,-). Ook zo`n "goedkoop" veulen moet als 3 jarige zijn geld weer opleveren, en mij kennende zou ik te gehecht raken aan zo`n dier en kan ik hem niet meer verkopen
Ik probeer nu wel voor aankomende zomer een of 3 soortgenootjes van andere eigenaren bij de mijne te laten beweiden. Aan land, stal etc hier geen gebrek. Maar denk er goed overna wat je doet, een veulen kost netzoveel aan tijd (en geld) als een volwassen paard (mijn hoefsmid en DA zijn echt niet goedkoper omdat ze kleiner is), had ik stalling bij een pensionstal moeten betalen of voor een opfok, dan had ik nooit een veulen genomen...die kosten liggen naar mijn inziens relatief hoog (opfok hier vlakbij rekend zomerdag a 6maand € 75 per maand en winterdag a 5 maand € 175 euro, dat komt al op zo`n € 1500,- per jaar, dan is dat bij een paardje wat daar 3 jaartjes staat al € 4500!)....weeg het gewoon goed voor jezelf af, maar idd houdt een veulen niet alleen...maar een tweede kost ook even veel in onderhoud...doe net als ik, schrijf alle voor en nadelen op en schat wat in qua onkosten en prijzen...weeg dat tegen elkaar af...ik heb tot nu toe geen spijt ervan gehad, mijn veulen wordt binnenkort alweer één jaar....nog maar 2jaartjes en ze is alweer een dametje...succes in je beslissing!