Wie van de drie voor Metall x Farrington

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 19:23

janderegelaa schreef:
ART_UMA schreef:
Dat hoor je wel vaker, ik begreep uit onderzoek dat ze wel kleiner worden geboren, maar even groot uitgroeien. Lijkt me lastig meten, maar dat weet ik verder ook niet.

Was dat maar zo. Die blijven gewoon kleiner helaas.
volgens onderstaand artikel is er na 120 dagen geen verschil, het is een onderzoek met een aantal ET veulens.
https://www.horsetalk.co.nz/2014/10/05/ ... ler-foals/

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 19:40

Aimee schreef:
De vraag is inderdaad of de United klein is omdat ze het eerste veulen was, of omdat United verkleind heeft op de merrie. Dat weet je waarschijnlijk pas als het derde veulen volgroeid is.

Verder kun je, denk ik, uit de reacties opmaken dat het niet heel voor de hand liggend is om een Ferro-kleindochter met een Ferro-kleinzoon te gaan dekken. Daardoor krijg je andere adviezen dan de keuze die je hebt voorgelegd.
Ik denk zelf ook dat je dat achterbeengebruik best ergens anders kunt vinden.
snap ik :D

Op zich is het hele idee natuurlijk een goed of zelfs beter paard te fokken. In principe zou lijnenteelt de slagingskans moeten vergroten. Het risico is natuurlijk gezondheid en erfelijke problemen, die kans zie ik nog niet gelijk als groot, maar kan er ook moeilijk een getal aan hangen. Feitelijk zoek ik naar meer houvast dan enkel kiezen op gevoel, tesio etc https://www.sport-horse-breeder.com

Ik ga nog eens kijken naar Bordeaux

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:40

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:
Was dat maar zo. Die blijven gewoon kleiner helaas.
volgens onderstaand artikel is er na 120 dagen geen verschil, het is een onderzoek met een aantal ET veulens.
https://www.horsetalk.co.nz/2014/10/05/ ... ler-foals/

Een onderzoek met 6 paarden kun je niet als graadmeter nemen. Dat is gewoon te weinig data.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:43

Aimee schreef:
De vraag is inderdaad of de United klein is omdat ze het eerste veulen was, of omdat United verkleind heeft op de merrie. Dat weet je waarschijnlijk pas als het derde veulen volgroeid is.

Verder kun je, denk ik, uit de reacties opmaken dat het niet heel voor de hand liggend is om een Ferro-kleindochter met een Ferro-kleinzoon te gaan dekken. Daardoor krijg je andere adviezen dan de keuze die je hebt voorgelegd.
Ik denk zelf ook dat je dat achterbeengebruik best ergens anders kunt vinden.

Nee, dat kun je al weten als je fok indexen leest.

Een Ferro kleinzoon op een Ferro kleindochter kan echt prima. Is gewoon verankeren.

Aimee

Re: Wie van de drie voor Metall x Farrington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:55

Nee, want volgens de index vergroot United iets, terwijl het bekend is dat hij ook wel kleintjes geeft.

Ik ben ook niet bang voor een Ferro-kleinzoon op een kleindochter. Maar dat neemt niet weg dat je aan de reacties hier ziet dat het niet nodig is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:19

Aimee schreef:
Nee, want volgens de index vergroot United iets, terwijl het bekend is dat hij ook wel kleintjes geeft.

Ik ben ook niet bang voor een Ferro-kleinzoon op een kleindochter. Maar dat neemt niet weg dat je aan de reacties hier ziet dat het niet nodig is.

Aahhh en Bokt is de fok goeroe natuurlijk. Verankeren is juist wel nodig. Zo maak je een moederlijn sterk.

United vergroot sterk. Dat zegt de index.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:47

Gelukkig zijn er ook mensen die zich niet blind staren op indexen.

En over het verankeren van genen verschillen de meningen. Jouw mening is niet de waarheid, maar gewoon één van die meningen.
Ik ben zelf helemaal niet tegen het verankeren van genen. Maar ik snap de reacties wel. Als je Ferro wil verankeren, hoef je ook niet noodzakelijk een Ferro-zoon te gebruiken op een dochter van een Ferro-zoon. Er zijn zat hengsten waar Ferro verderop in de merrielijn zit. Of Ulft, bijvoorbeeld bij Charmeur.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:59

Aimee schreef:
Gelukkig zijn er ook mensen die zich niet blind staren op indexen.

En over het verankeren van genen verschillen de meningen. Jouw mening is niet de waarheid, maar gewoon één van die meningen.
Ik ben zelf helemaal niet tegen het verankeren van genen. Maar ik snap de reacties wel. Als je Ferro wil verankeren, hoef je ook niet noodzakelijk een Ferro-zoon te gebruiken op een dochter van een Ferro-zoon. Er zijn zat hengsten waar Ferro verderop in de merrielijn zit. Of Ulft, bijvoorbeeld bij Charmeur.

Wat had jij zelf ook al weer gefokt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:30

Laten we niet persoonlijk worden en elkaars verschillende meningen respecteren.

Hoewel ik United een erg goede hengst vind zou ik hem niet nog een keer gebruiken. En als je het achterbeen wilt verbeteren zou ik ook niet Bordeaux gebruiken.
Als je niet vies bent van lijnenteelt dan zou ik eerder voor Ferdeaux gaan of een zoon van hem. Maar er zijn zoals aangegeven meerdere hengsten ook met vrij bloed die een goed achterbeen mee kunnen geven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:09

Elisa2 schreef:
Laten we niet persoonlijk worden en elkaars verschillende meningen respecteren.

Hoewel ik United een erg goede hengst vind zou ik hem niet nog een keer gebruiken. En als je het achterbeen wilt verbeteren zou ik ook niet Bordeaux gebruiken.
Als je niet vies bent van lijnenteelt dan zou ik eerder voor Ferdeaux gaan of een zoon van hem. Maar er zijn zoals aangegeven meerdere hengsten ook met vrij bloed die een goed achterbeen mee kunnen geven.

Wat is er dan mis met het achterbeen van Bordeaux!?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:22

Er is niets "mis" mee, maar ik vind het achterbeen wat traag met weinig buiging en zou daarom deze hengst niet aanraden om het achterbeen te verbeteren.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:31

Heb je een link naar HT voor de volledige afstamming ?

Alle hengsten zijn zwart...is dat toeval ? :)*

Ik ben ook lief hebber van Ferro(bloed)en heb ook een keer een Rousseau merrie bij Rhodium gedekt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:52

Elisa2 schreef:
Er is niets "mis" mee, maar ik vind het achterbeen wat traag met weinig buiging en zou daarom deze hengst niet aanraden om het achterbeen te verbeteren.

Hij is wel Grand Prix geworden met dat achterbeen.

Ik vind het ook geen traag achterbeen, en hij vererft ook geen traag achterbeen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:55

Bordeaux heeft nu idd niet het allersnelste achterbeen è, da's gewoon duidelijk.
Wél functioneel, wat een snel achterbeen niet altijd is.

GP heeft imo trouwens heel dikwijls een pak meer te maken met rug en lendenen dan enkel met achterbeen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:25

s0173957 schreef:
Bordeaux heeft nu idd niet het allersnelste achterbeen è, da's gewoon duidelijk.

GP heeft imo trouwens heel dikwijls een pak meer te maken met rug en lendenen dan enkel met achterbeen.

Bordeaux en zijn nakomelingen scoren 92 op kracht in de draf. Een traag achterbeen kan geen kracht maken.

Maar buiten deze discussie: als het achterbeen functioneel is en dat van zijn nakomelingen ook...waarom zou je hem dan niet gebruiken?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:32

KahluaB schreef:
Heb je een link naar HT voor de volledige afstamming ?

Alle hengsten zijn zwart...is dat toeval ? :)*

Ik ben ook lief hebber van Ferro(bloed)en heb ook een keer een Rousseau merrie bij Rhodium gedekt.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/18739/taline

En de kleur is toeval, afgezien van schimmel geen probleem (ik hou niet zo van poetsen), maar als een schimmel het best zou passen....

Wat was het resultaat van de rhodium x Rousseau

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:59

s0173957 schreef:

Eens, vlug is nog niet gelijk sterk, en het gaat om alle verbindingen. Bordeaux is zeker sterker geworden sinds ik 'm het laatst irl heb gezien (van video).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:01

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Bordeaux en zijn nakomelingen scoren 92 op kracht in de draf. Een traag achterbeen kan geen kracht maken.

Maar buiten deze discussie: als het achterbeen functioneel is en dat van zijn nakomelingen ook...waarom zou je hem dan niet gebruiken?
als er een kleintje uit zou komen ~~}> maar daar ga ik me nog in verdiepen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 14:06

Elisa2 schreef:
dan zou ik eerder voor Ferdeaux gaan of een zoon van hem.

Hoe is die qua karakter, leek me een bommetje toen die jong was. Min puntje is de OC index.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:40

ART_UMA schreef:
Elisa2 schreef:
dan zou ik eerder voor Ferdeaux gaan of een zoon van hem.

Hoe is die qua karakter, leek me een bommetje toen die jong was. Min puntje is de OC index.

Wat is dan de index van jouw merrie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:53

s0173957 schreef:

Mee eens, rug en lendenen zijn het belangrijkst..te vlug is ook niet functioneel. Buiging en het dragend vermogen moeten in balans zijn wbt het achterbeen.

Ik vind zijn nakomelingen in combi met het Ferro bloed het beste.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:46

janderegelaa schreef:

Precies 100, ik weet niet hoe ik dit precies moet wegen, het bepaald misschien maar 1/3 oid, als er te kiezen valt is hoger beter, maar bv Dettori ben ik niet kapot van dat maakt een hoge index niet beter :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:40

ART_UMA schreef:
janderegelaa schreef:

Precies 100, ik weet niet hoe ik dit precies moet wegen, het bepaald misschien maar 1/3 oid, als er te kiezen valt is hoger beter, maar bv Dettori ben ik niet kapot van dat maakt een hoge index niet beter :+

Dan krijg je met Ferdeaux toch een voldoende index.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:19

janderegelaa schreef:
ART_UMA schreef:

Dan krijg je met Ferdeaux toch een voldoende index.

Hmmm, is dat niet wat kort door de bocht? Het is toch geen rekenkundig gemiddelde? Je weet toch niet precies hoe de genen klikken?
Normaal is 100 het gemiddelde van de indexen, lager als 100 zou ik dan te laag vinden, of mis ik wat?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:41

Tussen 96 en 104 is gemiddeld.