Hengstenkeuze voor Flemmingh x Amor merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 12:24

Oké, wist ik niet. Dus Amorbloed zorgt ook voor behoud van ras en bloeduitdrukking? Weer wat geleerd!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:26

Niet elke amor is bij voorbaat een bloedpaard maar vaak wel, dunne benen keihard op het lijf, en ken er geen eentje die niet kan bewegen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 13:52

Ik zou ook eerder voor Inspekteur gaan dan Rubiquil.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:02

Missouri"]
[quote="Mieke schreef:
maar dan krijg je nog een keer Amor er in.... Gezellie....

Wel terugteelten op Farn, maar twee keer Amor is een probleem?? Verward
[/quote]

Missouri snijdt hier een goed punt aan. 2 x Amor kan een probleem opleveren. Hersscher de vader van Amor stond bekend als een paard met een moeilijk karakter. 'Hersscher war nicht klar im kopf' zoals de Duiters het omschreven. Aangezien Hersscher genetisch vrij zuiver was, gaf dat negatieve van karakter dus ook vrij sterk door.
Krijg je Amor dan 2 x aan de moederszijde (merries vererven meer ddan de hengsten) dan loop je het risico van een goed paard maar met een moeilijk karakter. Komt het via vaderszijde en moederszijde binnen en is de rest van de pedigree, met name aan moederzijde, sterk homogeen dan zou het minder sterk van invloed kunnen zijn.
Om het risico te beperken, zou dus van 2 x Amor moeten afzien.
Echter zoals Wouter omschreef Amor gaf natuurlijk spijkerharde paarden, goed in het evenwicht met gedragen bewegingen en goede springmanieren.
In dat geval zou je dus kunnen beperken tot de moederlijn van Amor en de aansluiting zoeken via Loretto en Heinitz.
Morgenster de moeder van Sinaeda voert dezelfde genen. De combinatie zou ook aansluiten bij Nimmerdor maar dan is het weer oppassen geblazen met de moederlijn van Nimmerdor die via de Volbloed Korridon weer garant staat voor moeilijke karakters.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 05-02-04 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:09

Anna: das echt onzin. Dit gaat echt niet altijd op. Mijn merrie voert 2 x Amor in de moederlijn namelijk Balzlfug x Pion X Amor. De merrie is idd spijkerhard en kan erg goed bewegen maar heeft ook een heel goed karakter in het werk. Het is een geval apart moet ik toegeven maar als je een echt een goed sportpaard wil fokken is 2 x Amor geen probleem hoor. Wel als je een recratief gezellig paard wil.

Ik zal ook geen probleem maken als ik een keer met een hengst dek die nogmaals Amor voert. Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik Tango (Jazz x Contango x Amor, voert ook 2 x amor) ondanks advies van de hengstenhouder achterwege gelaten. Dat werd me iets TE.

De fokker van mn merrie heeft uit de moeder ook 2 Koss veulens, zoals je weet El Corona. Dus dat is 3 x Amor. En super braaf.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:13

Suzanne F. schreef:
Anna: das echt onzin. Dit gaat echt niet altijd op. Mijn merrie voert 2 x Amor in de moederlijn namelijk Balzlfug x Pion X Amor. De merrie is idd spijkerhard en kan erg goed bewegen maar heeft ook een heel goed karakter in het werk. Het is een geval apart moet ik toegeven maar als je een echt een goed sportpaard wil fokken is 2 x Amor geen probleem hoor. Wel als je een recratief gezellig paard wil.

Ik zal ook geen probleem maken als ik een keer met een hengst dek die nogmaals Amor voert. Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik Tango (Jazz x Contango x Amor, voert ook 2 x amor) ondanks advies van de hengstenhouder achterwege gelaten. Dat werd me iets TE.

De fokker van mn merrie heeft uit de moeder ook 2 Koss veulens, zoals je weet El Corona. Dus dat is 3 x Amor. En super braaf.

Wel goed lezen Suzanne dan zeggen wij beide ongeveer hetzelfde.