Fokadvies merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Re: Fokadvies merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:45

Ik sluit mij aan bij de post hierboven, maar wil wel graag een suggestie doen. Zambesi, geeft ze mooi, vergroot niet, iets sensibel (good old Heartbreaker), en gaat zeker veredelen op deze merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:50

Mee eens met 2 voorgaande reacties. Dit is geen fokmerrie.

En zeker geen Tuiger erop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:18

Veulen is voor mijzelf.
Ik ben wel benieuwd wat dan de minpunten zijn? Ik wil er leuk mee kunnen rijden, af en toe wedstrijden maar heb geen grote ambities.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:44

Bespiering in de bovenlijn, halsvorm en croupevorm zijn de meest in het oogspringende verbeterpunten.

Een Gelderse kan zeker een optie zijn dan.(en een Gelderse is GEEN Tuiger) Die zijn meestal niet te duur. Zullen de bovenlijn sterker maken en de croupevorm rechter maken.

Maar verwacht geen wonderen. Het veulen kan ook 100% op de merrie lijken qua bouw.

Alexandro of Imposant.

Zeker met imposant heb je een kans op een veel mooier front.

Alexandro vererft beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:43

Dankjewel, ik ben echt een leek wbt exterieur dus vind het wel interessant om te horen.
Ik hoef ook geen totilas, gewoon een leuk veulen fokken voor mezelf. Natuurlijk wel proberen zoveel mogelijk te verbeteren. Imposant spreekt mij wat meer aan dan Alexandro :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:48

607 vind wel mooi van type.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:50

hadden we er bijna een los gezien :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:51

Sorry,...verkeerde topic

Zit Tuigpaarden hengstenkeuring te kijken :o :o :D

Ik heb zelf even getemt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:02

Hmmm iedereen die zn eigen ponys aan gaat bieden maakt de keuze ook niet echt makkelijker....
Misschien een NWR hengst? Als je een niet te groot dier wil fokken zou ik zelf in de ponys blijven kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:05

Weet je wat het is. Je wilt een leuke allrounder fokken. Dat is leuk maar fokken doe je niet op bestelling. Zeker wanneer er een papier ontbreekt, want met papier kub je wel kijken naar familie om zo plus-en minpunten te ontdekken. Stel dat een volle zus goede veulens heeft van een bepaalde hengst, kan dat helpend zijn. Maar nog geeft het geen garantie, het veulen kan er nog krom uit komen, de minpunten van mama versterken want ja, wellicht heeft de hele bloedlijn wel een zwakke bovenlijn. En dan zit je met een veulen die niks beter is dan de moeder. Geen ramp natuurlijk, maar daarvoor fokken we niet toch?
Dus, overweeg of het zinvol is om te fokken, of eigenlijk in dit geval gokken en vermeerderen, of dat je beter een jong dier kunt kopen wat direct aansluit aan jouw wensen, want je wilt geen kopie van mama maar een heel ander paard gezien je lijstje ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:44

Nynkster schreef:
Hmmm iedereen die zn eigen ponys aan gaat bieden maakt de keuze ook niet echt makkelijker....
Misschien een NWR hengst? Als je een niet te groot dier wil fokken zou ik zelf in de ponys blijven kijken.

Een ander is vrij om aan te geven of die de combi wel of niet passend vind.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:57

lailapri schreef:
Nynkster schreef:

Een ander is vrij om aan te geven of die de combi wel of niet passend vind.

Ja hoor. Maar als je dan zegt dat jouw pony geschikt zou zijn als dekhengst geef dan wel aan wat zijn goede punten zijn. Bij welk stamboek hij staat ingeschreven, stokmaat etc. Omgang op stal en ohz. Alleen op kleur aanbieden heeft geen zin

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:40

Daarvoor hebben we al pb contact gehad. Hij fokt fijne karakters en een goede bovenlijn en hals. Hij is 1.48m en dekt voor wpcv. Hij is nas veterinair ggk en nrps ster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:53

Bedankt allemaal weer voor de berichten. Ik ga kijken wat evt nog mogelijk is om de ouders te achterhalen.
Ook wil ik nog even een huidige standfoto maken, want ik denk dat deze ook iets vertekend en we zijn inmiddels 1.5 jaar verder waarin ze wel wat meer opgebloeid is.

Het veulen zal absoluut voor mij zelf worden. Ik begrijp dat sommigen zeggen dat het vermeerderen is maar ik wil graag een veulen van mijn eigen merrie...

Ik zag laatst de hengst for ferrero ook voorbij komen. Zou dat ook een optie zijn of heeft hij te weinig front voor deze merrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:24

Bij deze even snelle nieuwe standfotos.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:37

Nou, hier vind ik er wel heel veel beter uitzien TS.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:42

For Ferrero zou ik niet doen ivbm de rug.

Ik zou voor een hengst gaan met een sterke bovenlijn en een niet al te hellend kruis. De hals vind ik niks verkeerds aan, zou misschien een stukje meer "nek" mogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:12

Ja denk dat de foto in de beginpost een beetje uit de verkeerde hoek is genomen :o

Oke dankjewel! Vind het erg lastig, zoveel keuze. Ik ga weer eens even rondspeuren :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:16

Misschien eens kijken naar een leuke nrps hengst, liefst een met al wat fokkerijresultaten zodat je weet hoe hij fokt.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:56

Myrthe3 schreef:
Zou Reekamps Eclips een optie zijn?
Vind het een erg mooie hengst en de nakomelingen zien er ook goed uit volgens mij. Ook geeft hij een lief karakter door en een mooie grootte.

ik heb daar een nakomeling van is een super goede springer mooi sprekend hoofd en goede gangen, ook een top karakter, is 1,44 en loopt met gemak een 1.20 parcour.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:15

Even een upje.
Mijn voorkeur gaat op dit moment heel erg uit naar Davinci Dubois.
Ik twijfel alleen over de rug. Heeft iemand daar misschien een mening over?

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:07

kijk eens naar Don Cremello du Bois en Cassanova du Bois, beide worden vaak gebruikt op rijpaardmerries en daar zijn hele mooie combinaties uit !!
Kijk maar eens in deze topics:

[FB] nakomelingen van Don Cremello du Bois (don Cremello)

[FB] Nakomelingen Cassanova du Bois (Cassanova du Bois)

Davinci heb ik gezien op de hengstenshow van het NRPS stamboek onlangs. Maar mij is niets bijzonders opgevallen aan de rug? gewoon sterke mooie rug. zekr niet te kort ofzo