Weet iemand een leuke hengst voor mijn meissie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:49

Ik heb zelf een hele goede merrie uit een goede bloedlijn en ze is getest en al, dus nogmaals we weten van het reilen en zeilen, ook heb ik een super goede sterhengst uitgekozen die goed bij mijn merrie past, dus ik ben er al helemaal klaar voor.

Deze merrie van het topic heeft een hele andere bouw dus vraagt weer heel wat anders om tot een goed veulen te komen.

Er word gezegd dat je je afvraagt of de topicstarter wel verstand van tinkers heeft en pakt popcorn erbij, vind ik niet echt respectvol nee en zo lees ik nog wel wat dingen waarvan ik denk hmm dat kan wel wat anders gebracht worden.

Nogmaals, met 'barok' word er in dit geval bedoeld, een grof breed gebouwd paard er kan dan wel verder over gespeculeerd worden maar de woordkeuzes worden verkeerd begrepen in dit geval.

De merrie is heel vriendelijk en sociaal naar andere mensen, ze heeft een slechte start gehad omdat het bij de vorige eigenaren niet helemaal goed is gegaan en daar is heel wat werk aan geweest, maar dit gaat nu goed, dus wat dat betreft zal het veulen geen 'slechte' dingen af kunnen zien.

Natuurlijk nemen we alle tips mee, positieve gebrachte tips zijn altijd welkom!
En de testen worden zeker gedaan.

Kinke

Re: Weet iemand een leuke hengst voor mijn meissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:54

neem eerst die testen maar af en dan kun je daarna verder met de plannen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:59

PinkLove schreef:
Nogmaals, met 'barok' word er in dit geval bedoeld, een grof breed gebouwd paard er kan dan wel verder over gespeculeerd worden maar de woordkeuzes worden verkeerd begrepen in dit geval.

Tja je komt op een forum om advies te vragen. Dan ga ik er gemakshalve vanuit dat TS hier is om iets te leren.

Dan meld ik dus dat dit geen barok type is. Het is namelijk in communicatie wel belangrijk om het over hetzelfde te hebben. Zeker via internet.

Want TS meld dat ze het barokke wil bewaren. Ze wil blijkbaar het zware brede type bewaren. Prima.

Maar dan moet je er dus niet een Fries, PRE of Lusitano op zetten want die zijn veel luxer. Hebben ook andere zeer specifieke exterieurkenmerken. Langere benen en meer hals erop, etc.
Barok is niet hetzelfde als het ouderwetse type. Barock is het paard wat in een specifieke tijd gefokt werd als rijpaard

Ik wil TS zeker niet neerzetten als een idioot. Zeker niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-04-18 09:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:02

Hier iemand die met een merrie met CPL (toen nog amper/niet aanwezig) heeft gefokt en ik zal voor altijd moeten leven met het feit dat door de dracht er een flinke uitbraak is geweest en er een kans is dat mijn 'veulen' het ook krijgt. :o
Voor zover ik weet zijn er nog geen specifieke testen, maar je kunt de benen goed navoelen.
Voel je ribbels, kloofjes, bulten, hoe klein ook... neem dan niet het risico. :o

Is ze 100% gezond, zou je ook nog naar Sir Camelot kunnen kijken.
Die stond bij mij op nummer 2 in de hengstenkeuze. :)

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:17

De tips voor de testen en sowieso tips in t algemeen neem ik ter harte!

Wil voor mijn meisje alleen t beste!
Dit geld vanzelfsprekend ook voor haar veulen!

Graag blijf ik on topic wat betreft de hengsten.

Zal mezelf proberen wat te verduidelijken..
Ik ben op zoek naar een zwaarder type hengst idd drum,of cob, koudbloed, kruising,Vanner enz enz.
(Discussie over de bewoorde types lijkt mij niet nodig)

Zou haar veulen graag wat ronder in de achterhand zien hoger op de benen en een langere hals.
Verder ben ik niet voor niets op dit paard gevallen ;)
Ben blij met wie en wat en hoe ze is.
Het leuke met fokken is ook dat je je eigen paard wat kan verbeteren.

Dit is mijn 1ex op überhaupt een forum dus zal me verdiepen in de spelregels en wat hier de gebruiken zijn.
Laatst bijgewerkt door Wrotter_1979 op 25-04-18 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:22

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:25

@vhGoedeLeven ik zal me zeker in de materie gaan verdiepen!

Sir Camelot is een prachtige hengst!
Mijn telefoon ondersteunt zijn site alleen niet dus moet t van de afbeeldingen hebben..
Zie dat ie 170 is!
Lijkt me wat aan de grote kant.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:31

MukiwaCobs schreef:
Ik zou zeggen Janesho :)
Die is 1.58, geeft mooie kleurtjes door en is een echte tank.
Ik zie deze hengst wel bij je merrie passen.
Hij staat in putten.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:56

Jeetje TS trek je niks aan van die zeikerds hoor, zijn vast en zeker ongesteld, ik vind het niet normaal hoe er op je gereageerd wordt hier, maar het is helaas typisch Bokt.

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 16:05

@MikuwaCobs dat is zeker een mooie hengst, mooie maat en drager van t vos gen.
Erg interessant :)

@SweetVanilla.
Ja was wat een stugge binnenkomer..
Vast niet iedereen is hier Hoogwiskundige *knipoog*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:24

Das geen vos maar een bruine, en gezien de neus vraag ik me, gezien de ouders, af of het een stiekeme stippel is... heeft ze ook gestippelde uier/geslachtsdelen en gestreepte hoeven?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:26

Wrotter_1979 schreef:

@SweetVanilla.

Zo, ook welkom op bokt en bedankt voor je bijdrage!
Iets vriendelijker mag ook wel. Ik zie alleen maar nette adviezen en tips voorbij komen.
Niemand kraakt af behalve jijzelf. Erg jammer.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:32

Voordat je hengsten gaat bekijken zou ik eerst de cpl en pssm laten testen. Je wil immers geen ongezonde dieren de wereld in helpen. Pas als je daar meer over weet kun je gaan zwijmelen over prachtige hengsten, mijn mening :)
Succes!

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 16:34

@LadyMadonna
Dat heeft ze inderdaad.
Nu ze haar wintervacht verliest komen er steeds meer witte haren naar voren.
Op de hals heeft ze vage stippen.

@Cayenne de adviezen neem ik zeker ter harte en wordt ook zeker gewaardeerd.

@Saskia helemaal mee eens!
Voor zo ver ik t nu gelezen heb is er geen test voor cpl..maar de pssm gaat er sowieso komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:41

Wrotter_1979 schreef:

@SweetVanilla.

Ik denk dat het komt door dat het lijkt of je gewoon voor de lol eens een veulentje wilt fokken. Ik en velen met mij zijn nogal tegen het lukraak fokken 'omdat het zo leuk is'. En ik merk zelf dat veelal wordt onderschat wat de risico's zijn aan het fokken, zeker bij sommige rassen als tinkers en friezen. Vandaar mijn scherpe noot. Daarnaast zijn er al zoveel paarden in NL, en dan vooral Tinkers(kijk maar eens op een gemiddelde paardenmarkt), dat ik persoonlijk vind dat je wel met een degelijke merrie moet fokken om echt iets te fokken wat je ook al niet kunt kopen ;) Anders is het in mijn ogen niet fokken, maar vermeerderen.

Wrotter_1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 17:00

@Joolien dat ben ik helemaal met je/jullie eens.
Ben zelf iemand die m'n hond uit t asiel haalt en al mn dieren'geholpen'heb.
Buiten dat ik zelf graag een veulen bij mijn paardje wil zijn er meer gegadigden voor het veulen.
Waarbij zij/hij gewoon 'in de familie' blijft onder andere.
Dit is totaal niet aan de orde maar misschien neemt dat jullie zorgen iets weg?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:23

Wrotter_1979 schreef:
De tips voor de testen en sowieso tips in t algemeen neem ik ter harte!

Wil voor mijn meisje alleen t beste!
Dit geld vanzelfsprekend ook voor haar veulen!

Graag blijf ik on topic wat betreft de hengsten.

Zal mezelf proberen wat te verduidelijken..
Ik ben op zoek naar een zwaarder type hengst idd drum,of cob, koudbloed, kruising,Vanner enz enz.
(Discussie over de bewoorde types lijkt mij niet nodig)

Zou haar veulen graag wat ronder in de achterhand zien hoger op de benen en een langere hals.
Verder ben ik niet voor niets op dit paard gevallen ;)
Ben blij met wie en wat en hoe ze is.
Het leuke met fokken is ook dat je je eigen paard wat kan verbeteren.

Dit is mijn 1ex op überhaupt een forum dus zal me verdiepen in de spelregels en wat hier de gebruiken zijn.

Ja weetje wat het is. Mensen vallen er een beetje over een barokke absoluut geen term is die gebruikt wordt voor een zwaar paard. Barokke houd in dat het paard een klassieke uitstraling heeft. Met bepaalde kenmerken zoals een hele stevige achterhand en stevige hals bijvoorbeeld. Maar wel een rank lijf en ranke benen en alle barokke paarden zijn doorgaans warmbloed. Dat is wel eventjes een verschil met wat jou merrie is.

Ik denk dat als je het richting fries bloed en veredelen wilt zoeken is willem van nassau a.k.a bonte Willem ook wel een hele goede optie is voor jouw merrie denk ik. Hij is niet zo gigantisch maar wel barok gebouwd.

Meeste friese hengsten zitten al gauw tegen de 1,70m tegenwoordig. Als je echt perse een pure fries erop wilt zetten moet je denk ik wel goed gaan zoeken en niet lukraak de eerste beste goedkope dekhengst op je merrie zetten maar wel een beetje kijken naar de stokmaat van je merrie. En het dekgeld is ook niet altijd mis.

Dan nog de kosten die er bij komen als het mis gaat tijdens de bevalling. Risico dat zowel de merrie als het veulen het niet overleven. Of je raakt het veulen misschien kwijt of je raakt de moeder misschien kwijt. Het zijn allemaal dingen die je van te voren moet bedenken. Weet je zeker dat de risico's wilt lopen met je paardje?

En misschien heb je een merrie die alles aan het veulen geeft dan moet je immens veel gaan bijvoeren. Ook weer allemaal extra kosten.
Je merrie moet je laten testen op erfelijke afwijkingen ook wel allemaal geld wat uitgegeven wordt. Ik bedoel maar. Ik heb het niet op mijn bankrekening staan hoor...