Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:51

No_No schreef:
Punz schreef:
Al eens aan een Connemarahengst gedacht?

Was het eerste waar ik aan dacht en voldoet aan alle punten die ts zoekt.

Als ik mijn dravermerrie laat dekken wordt het inderdaad een connemarahengst.

En voor meer maat denken richting Irish Draught Horse?
Verder geen verstand ervan maar ik ken het ras :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:06

@guppekop: Ik dacht aan een Vanner omdat daar meestal ook drafbloed inzit.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:09

anjali schreef:

Ah ja! Die hebben we inderdaad. Dat is de scudder. :) Maar die zijn niet in Nederland.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:29

guppekop schreef:
anjali schreef:

Ah ja! Die hebben we inderdaad. Dat is de scudder. :) Maar die zijn niet in Nederland.

Jan de Koning in Ede, heeft wel een Bonte Draver hengsten

anjali

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:45

@Paljaslaura: Maar zo'n hengst zou dan toch veel te zwaar zijn voor deze merrie.En het veulen dan misschien ook?Andersom kan denk ik wel,als de merrie van het zwaardere ras zou zijn.Onderdehand ben ik wel benieuwd wat voor keuze ts gaat maken.Ik hoop dat ze dat deelt met de belangstellenden hier.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:15

Ik ken een leuke draver x fries!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:29

Hoe vind je deze TS?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 08-12-17 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:30

Oh....mooi groot plaatje....

Foto aangepast.

Anjali, met KI heb je een grotere kans op dracht en minder kans op ziektes en of een beschadigde merrie. Kan me niet voorstellen dat je een ziekte of beschadiging voor een paard wenst. Niet alles wat natuurlijk is of gaat is beter.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:36

Ik mis een beetje in je openingspost wat je gebruiksdoel is van het veulen? Er wordt gezegd dat je de achterhand dient worden verbeterd.. Bedoel je daarmee dat je de kracht/gedragenheid van het achterbeen wilt beïnvloeden of wil je dat het veulen meer bespiering krijgt dan zijn moeder? Want dit laatste heeft meer met training te maken dan met genetische aanleg in mijn ogen.

henrie1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:21

Bacardi 2 dekt ook geregeld een draver. komen mooie rijdbare sportpaarden van

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 22:34

@Flevolander is voor recreatief gebruik.

Ik ben er nog niet over uit welke hengst.

@NatasjavE welke hengst is dit ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:44

Hou ook rekening met het bekken van jouw (smalle) draversmerrie.... dek je met een koudbloedhengst heb je grote kans op een veulen met brede schouders en die kan er dan maar moeilijk uit...

Zou zelf dan als ook al gezegd is voor een New Forest / Connemara gaan. Of een wat modernere haflinger zou ook nog kunnen wil je toch koudbloed. Geen quarter oid want die zijn ook weer zo breed.

Kan me wel voorstellen hoor dat je een veulentje wilt fokken bij je merrie maar kruisen wil niet zeggen dat je de best of both worlds krijgt kan ook het slechtste worden....

Overigens zou ik zelf bij een dravermerrie bijv Kanway kiezen, ook een draver maar geaccepteerd door het NRPS waardoor het veulen in het NRPS kan worden opgenomen, dat maakt het veulen qua verkopen evt (je weet maar nooit) makkelijker (helaas hebben veel mensen nog altijd een groot vooroordeel mbt dravers, ik niet hoor heb er zelf een ;-) ) of informeer bij een goede draversstal want er zijn ook dravers met een flinkere bespiering / zwaarder beenwerk (heb er zelf een die lijkt wel een luxe tinker zo op het 1e gezicht ;-) )

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:58

anjali schreef:
@Paljaslaura: Maar zo'n hengst zou dan toch veel te zwaar zijn voor deze merrie.En het veulen dan misschien ook?Andersom kan denk ik wel,als de merrie van het zwaardere ras zou zijn.Onderdehand ben ik wel benieuwd wat voor keuze ts gaat maken.Ik hoop dat ze dat deelt met de belangstellenden hier.

Die hoeven niet mega zwaar te zijn hoor. Je hebt ze ook in de wat smallere versies maar wel met maat of de irish sport horse bv.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 08:14

mukkes schreef:
@Flevolander is voor recreatief gebruik.

Ik ben er nog niet over uit welke hengst.

@NatasjavE welke hengst is dit ?

Dat is Edmundo.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 08:55

Bedank VanHuiUit! Liefst heb ik er geen draverhengt op inderdaad, ik zal na aanleiden van de reacties niet kiezen voor een stevige koudbloed.

De barock pinto staat nog wel op mijn lijstje, naar mijn weten zijn die niet heel zwaar gebouwd.

Een paint of evnt appaloosa heb ik ook over nagedacht.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:04

Kijk bij een paint of quarter alsjeblieft of paps op pssm negatief is.
Zou zonde zijn als jouw veulen met een erfelijke ziekte wordt geboren.

Zelf heb ik een Draver en een quarter...dus deze mix is voor mij best of both worlds. <3

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 11:49

Daar ben ik mij van bewust kking, Maar bedankt nog even voor de reminder! Quarter is ook nog een optie inderdaad!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:06

mukkes schreef:
De hengst moet mijn merrie
verbeteren in de achterhand,
rustig karakter,
niet snel ergens van onder de indruk zijn,
dikkere kont en
stevigere nek en
stevigere benen.

Je merrie heeft, in jouw ogen die verbeterpunten en toch wil je er een veulen van...

Voor een hengstenadvies is het handig het gebruikersdoel te weten.
daarnaast in je achterhoofd houden dat dracht, geboorte niet geheel risico vrij is.
veel hengstenhouders geen natuursprong aanbieden, en of je nu een zware koudbloed op die merrie wilt laten springen moet je je ook afvragen.

Dan: dravers worden al tijden gefokt voor een bepaald gebruikersdoel, en zo dus ook hun exterieur... of je met 1 hengst gelijk het gehele exterieur van je merrie gerenoveerd krijgt....
want ik lees meer dat je een bepaald type paard voor ogen hebt, met waarschijnlijk het karakter van je paard maar dan koeler.

Lijkt een beetje op een race motor ombouwen tot een terreinwagen...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:31

Punt is eigenlijk dat je met verantwoorde fokkerij eigenlijk uit zou moeten gaan van absoluut goed basis materiaal, en je dát wat goed is in het ouderdier vast wil leggen in de genen, zodat je als het ware voor de toekomstige generaties een beetje 'kwaliteitsgarantie" vast kunt gaan leggen.

Het is helaas niet zo dat wanneer je de zwakke punten van je dier wil gaan verbeteren door er een dier op te zetten die daar sterk in is, dit ook zo doorgegeven wordt.
Ok... Als dit specifieke kenmerk al jarenlang genetisch is vastgelegd in een bepaalde lijn, dan wordt de kans groter dat het kenmerk doorgegeven gaat worden. Kortom: je moet in principe niet alleen naar een dier zelf kijken, maar ook naar de ( voor)ouders van het dier.

Zit daar veel spreiding tov deze eigenschap, dan is de kans dat het goed doorgegeven wordt kleiner, dan wanneer het altijd op deze manier aanwezig is.

Kortom:
misschien, gezien dat wat je wil... gewoon en dier kopen wat aan je wensen voldoet, en niet zelf gaan fokken. Kans dat je krijgt wat je zoekt is nl misschien best klein..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:52

Niet gaan fokken, gewoon gaan kopen. Je wil teveel aan je merrie veranderen, dat wordt gewoon lastig. Fokken is niet leuk om eens te doen, er komt veel meer bij kijken dan alleen maar leuk. Wat als het veulen helemaal niet is wat je wil? Of gewoon zo ongunstig gebouwd is dat je er niks mee kunt én aan de straatstenen niet kwijt raakt (kijk maar op bokt markt. Daar staat ook al ern draver X paint kruising die al zeker 6 maanden te koop staat).
Ga naar de paardenmarkt en zoek daar iets leuks uit!

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:23

ik heb een draver gehad en er een tuiger opgezet kwam toen mooi bont merrieveulen uit die is inmidels 19 ongeveer was van de hengst Jamesbont sr.

helaas heb ik geen fotos merrie heb ik al jaren niet meer

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:32

Citaat:
De barock pinto staat nog wel op mijn lijstje, naar mijn weten zijn die niet heel zwaar gebouwd.

Barock pinto is een mengelmoes 'ras', net als KWPN overigens ;-) dus het ligt er maar helemaal aan wat erachter de hengst zit die je uitkiest met de kans op een (te) zwaar veulen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:11

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:20

Grappig wat een wild spectrum aan voorstellen voorbij komt hier, zo'n beetje alle rassen behalve de shetlander... :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:43

:)) Nah, aan een draver met korte pootjes heb je niets... Connemara is wel een goede mix, kan van alles wat. Alleen ff letten op HWSD.