jaarling naar huis of toch langer inscharen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 21:30

Anke, ik ben het niet helemaal met je eens. Ons veulen kan hopelijk straks de sport in, maar dat betekent niet automatisch dat ik geen plezier aan hem wil beleven.
Ik kies voor inscharen, zodat hij ook 'als paard' opgevoed wordt. En dat hij veel kan bewegen. Ook al hebben we weiland bij huis, dat is toch niet genoeg.
Bij de fokker kan ie in een loopstal met uitloop en bovendien worden ze regelmatig uit de koppel gehaald, mee gewandeld etc. Het is echt niet zo dat ie tot hij mee naar huis kan geen mensen ziet ofzo.
Maar ik denk dat je goed moet kiezen waar je hem inschaart....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 21:37

Hebben jullie dan ook goede inschaaradressen??
Hier in de buurt (alkmaar) heb ik nog niets kunnen vinden... Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 09:04

Citaat:
Op 2001-09-18 13:25, schreef Anke:
Minimaal 2! Wat betreft sociale vaardigheden, die kan een paard echt wel van een mens leren.
Iedereen is zo voor inscharen, dan heb je toch helemaal geen genot van je paard. Meestal kun je hem niet even uit de wei (koppel) halen om ermee te gaan wandelen ofzo. Dus je bent hem dan al die tijd " kwijt". Als jij een veulen koopt met wedstrijd toekomst is dat iets anders. dan haal je hem tegen 3 jaar eruit en wordt ie beleerd. Maar als jij lekker je paardje wilt zien opgroeien en een band opbouwen, een belangrijk persoon in zijn leven zijn, dan houd je hem thuis.

Wat is nu belangrijker:
Dat je een lichamelijk sterk en geestelijk gezond paard opfokt,
of je eigen plezier?

En waarom heeft een sportpaard daar wel recht op en een recreatiepaard niet?


Citaat:
Op 2001-09-18 21:28, schreef Sugababe:
Want nu krijgt hij veel brok en vitaminen,meer als op zo n land.

Het is volkstrekt onzin om een enter bij te voeren,
het is juist veel beter om ze heel karig te houden, hierdoor zullen ze een veel betere weerstand op bouwen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 10:16

Ik sluit me geheel aan bij Sjuimpje.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 12:15

Maar wat is er dan fout aan,als ik hem gewoon hier thuis laat?
Hier staat hij dan altijd buiten,heeft een uitloopstal en 1 paardje (ook n hengst)
Er komt ook vrijwel zeker een derde bij.
Hij speelt de hele dag door met zijn maatje en wordt steeds liever.

Bedenk wel,het is wel een Shire!
En een Shire kan niet alleen maar leven van gras,waar overigens op dit moment maar weinig inzit.
Ik geef hem nu al 5 kilo per dag(bix en granenmix)en volgens de veearts is dit goed,omdat hij in een zeer slechte conditie aankwam toen wij hem kochten.
Hij moet sowiso een maand aansterken,en hij gaat aan een vitaminen kuur.
Hij zag er barslecht uit.

Toen hij aankwam hier op stal,wilde hij niet eten en was graatmager.
Nu eet hij als een uitgehongerd paard,en hij gaat er steeds beter uitzien.

Wanneer hij weer helemaal gezond is,willen we hem dan toch inscharen.
Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 13:32

Sorry hoor maar ik snap jullie niet.
Ik koop toch geen veulen om hem 2 jaar ergens onder te brengen? Eigen plezier belangrijker? Wat een onzin, ik heb het over contact met elkaar hebben en een band op bouwen.
Ik heb zeer positieve ervaringen van de paarden thuis houden. Ja, ze moeten hun benen kunnen strekken en een ander paard/pony erbij hebben.
Thuis houden is toch precies hetzelfde als ergens anders inscharen, alleen als je hem thuis houdt, kun je meer met hem doen. Bijvoeren etc.
Ik voer ze altijd bij, als je toch een groot en sterk paard wilt, laat je hem toch niet alleen op gras leven?! Zelfs mijn shetten krijgen krachtvoer en zijn daardoor zelden ziek.
Ik stop ermee.....ik reageer ook niet meer, want jullie schijnen allemaal zo gek te zijn op inscharen, i.p.v. je veulen een goed opvoeding geven. Mijn pony's zijn stuk voor stuk heel sociaal, ze hebben ook hun rangorde net als in een kudde. Maar allemaal, stuk voor stuk bijten of slaan ze nooit naar mensen, zijn allemaal makkelijk te pakken, komen zo naar je toe. Zijn heel goed opgevoed. Dat zouden ze echt niet zijn als ik ze op ontelbare hectares had gegooid.
En wat betreft de ontwikkeling: ik had drie kopplaatsen op de keuring, dus me dunkt!
Ik heb er nu echt genoeg van, als jullie denken dat inscharen zo geweldig is, dan moet je dat vooral doen......... (ik als paardengek zie graag elke dag de koppies van mijn pony's, hoor elke morgen hoe ze me begroeten met hun gehinnik) Dat is voor mij mijn droom, daar houd ik van!
O.K. jullie denken anders en doen anders, prima!
ik doe het dus niet zo.

Groetjes Anke

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 17:00

Ik heb besloten hem voorlopig thuis te houden,en als dit goed gaat blijft dit zo.
Ik heb thuis strax een koppeltje van 3 hengsten,en volgens mij gaat dit wel goed!
Hij was helemaal happy toen hij weer bij het andere hengstje mocht!
Dus als de ander er strax bijkomt,kunnen ze hun lol niet op! Party!!

gillian

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:45

wow zeg ik schrok even van die lading brok die die nu al krijgt!!!
zelfs voor een shire is dit ontzettend veel Vork
ff over die uitloop met stal, hoe groot is die als ik vragen mag?
reken dat een paard minimaal een 0,5 ha nodig heeft(1 paard).

ff voor anke:
hoe zijn jou paarden/ponies rontgelogisch??
niet om banketstaaflig te doen maar paarden die te weinig ruimte hebben gehad tijdens de groei, hebben vaak een slecht beenwerk.
ik wil natuurlijk niet meteen zeggen dat jou paarden slecht beenwerk hebben, maar die kans zit er wel in.
en eigen plezier is idd belangrijk, maar gaat eigen plezier boven de gezondheid van het paard( niet voor jou maar voor in het algemeen)??
ik persoonlijk vind van niet.
als je de ruimte hebt moet je natuurlijk je veulens thuis op laten groeien maar meestal ontbreekt die ruimte.
mensen die hun veulen op willen laten groeien in een wei ter grootte van een manegebak zijn fout bezig en vragen om moeilijkheden.
denk wel: een paard heeft minimaal een ruimte nodig van 0,5 ha!!
dat is voor 1 paard/pony/veulen.
en dan heeft ie genoeg aan alleen gras, zelfs een shire!!
veel fokkers sturen hun veulens de klei op(friesland) of naar polen oid.
dit doen ze met een reden: de sterkste overleeft.
heel simpel: natuurlijke selectie.
niks bijvoeren, niks veearts(op uitzonderlijke gevallen na),ze moeten blij zijn dat ze naar de smid gaan.
zo krijg je wel de sterkste paarden.
toedeledoki
gillian

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 08:40

Ik ben dus duidelijk voorstander voor "inscharen".
Je schreef een paard kan sociale vaardigheden ook van een mens leren. Dat is bull, dat kan ie niet. ECHT niet. Dat snap je zelf ook wel, hoef ik niet uit te leggen neem ik aan. Ja hij kan leren braaf zijn, leren dat ie niet mag schoppen ed. Maar echt een sociaal paard zijn, tegenover andere paarden, dat leert een paard niet van een mens.

Ik snap je standpunt wel, het is fijn om je veulen dichtbij huis te hebben. VInd ik ook. Had ook liever iedere dag met haar gefrummeld en geknuffeld. Maar daar wordt je paard echt niet beter van hoor.

Ik wil je verder niet overtuigen hoor. Je moet doen wat je zelf het fijnst vind. Maar inscharen is GOED voor een veulen, jong paard en daar kan niemand wat tegen zeggen, is gewoon zo!

Nou heb ik het geluk dat Udinde wel ingeschaart wordt, maar ik kan er makkelijk heen. 7 Km verderop is het natuurgebied waar zij staat. Oke ik moet even zoeken tot ik haar vind (tis grrooooot!)
Maar met een veulen hoef je toch niet iedere dag te oefenen en te trainen. Wat zal je je paar allemaal leren? Onzin imo. Ik ga in het weekend er naar toe en neem haar even aan het halster een stukje mee. Halster om en af, stukje lopen, voetje geven. En weer los, rennen maar!

Maar goed, iedereen in zijn eigen, je moet doen wat je doet. Udinde gaat de koppel op en kan daar haar eerste 2 jaar slijten als zijnde "vrij".
En nee, ze zal het niet vreemd vinden als ze inenen terug komt uit haar "vrije" wereldje. Daar heb ik nu al wel voor gezorgd!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 10:26

Tsja wanneer Chester opgeknapt is, zou ik hem t liefst in zo n natuurgebied zetten met een kudde.
Maar waar vind ik die???????
In de buurt van Alkmaar weet ik er geen een?????
Wil er namelijk wel naar toe kunnen.
Iemand suggesties?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 16:18

Ik ben er uit!!
Chester mag t/m zijn 2e jaar in het weiland met 3 andere jaarlingen staan.
En het is maar 3 min. rijden vanuit mn eigen stal!!
En het gaat me maar F30 per maand kosten, gaaf he?
Ik sprak de veearts vanmiddag, en hij moet echt de 'ruimte'in zei hij, dus das nu geregeld!!

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:42

Een enter niet bijvoeren is onzin.
Toen mijn fjord 1 jaar was MOEST ik hem gewoon bijvoeren, het gras was te weinig.
Ik voerde bij en nog was hij schraal hij had ontzettend veel nodig in zijn groei.
Op dat moment was ik gewend aan hoe hij eruit zag maar als ik nu de foto's zie schaam ik me dood.
Je moet ze niet te veel voeren 1/2 kg biks is genoeg.
Ik heb mijn fjord ook al die tijd aan huis gehad(pension) Hij heeft zijn opvoeding tussen de volwassen paarden gehad.
Er waren speelse paarden bij en hij is gewoon super sociaal. beter hij begint nu nog brutaler te worden naar anderen Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 17:41

Ja ik denk ook niet dat de mijne het zonder voer kan redden...
Hij eet nu al 5 kg voer per dag!!!!!
En dan ook nog een 4 plakken hooi op een dag.
Als hij dan strax op dat weiland komt te staan, moet ik hem dan ook maar bijvoeren??

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 16:38

Ik ben het eigenlijk ook eens met Anke hoor! Je koopt toch geen paard om hem dan een paar jaar op de wei te gooien?? Maar misschien is dit omdat ik gewoon ontzettend slechte ervaringen heb met inscharen. Mijn vroegere verzorgveulen (een QHmerrietje) was als klein veulen heel sociaal, open en vriendelijk tov mens en dier. Daarna is ze ook naar een natuurgebied gegaan en ze kwam terug als een verschrikkelijk agressief paard. In de kudde had ze geleerd zich te verdedigen en verweren tegen alles wat haar tegenstak. Dus... moet je nog "voordelen" van inscharen horen?? Ik in ieder geval niet!!!! Mijn toekomstige veulen komt ook lekker bij mij thuis te staan!

Groetjes van Caroline. -xxx-