[TI] Waar Tinker kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Re: Waar Tinker kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:04

Roseboom is idd import.
Bonte parels ook voor zover ik weet.
Maar als je droompaard erbij staat zou ik zeker gaan kijken.
Import is zeker geen ramp, iemand die ik ken had daar ook een tink weg,aar die veranderde nogal toen ze een tijdje bij haar stond.. niet gemeen maar heel rillerig .. verder braaf dier niks mis mee .dat was.met proefrijden en in de proef periode dus niet zo

Ikzelf heb geen import gekocht bij dineke (roseboom) maar een in nl gefokte stamboek ruin .
Ik heb er aan het begin een flinke dobber aan gehad , maar er nu een wereld paard aan..
Meer info mag via pb.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:14

Ik merk dat jullie een 8 jarig paard al een wat ouder paard vinden. Ik zit voor je dochter en jullie zelf eerder te denken aan een 15 tot 20 jarige. Hoeft geen sportpony te zijn die een parcours van een meter moet springen. Ik denk dat je dochter met 50 cm ook tevreden is. Juist in die leeftijd heb je pony's die alles al gezien en meegemaakt hebben een soort automaat inveel situaties. Het zou fijn voor jullie zijn als er iemand met jullie mee zou kunnen die erg veel ervaring ook met aanschaf heeft dat zou jullie zeker een steun in de rug zijn.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:21

Ten eerste moest ik even reageren, aangezien jullie hetzelfde heten als mijn broer en ik! Hier moest ik stiekem even om grinniken.

Om te reageren op je topic. Ik zou inderdaad niet als eerste gaan voor een tinker. ik zou gewoon lekker rondkijken en niet blind staren op een soort paard. Een welsh zou ook prima kunnen passen bij wat jullie zoeken.

Blijven jullie toch bij de tinker, dan zou ik een kijkje nemen op de Bonte Hoeve, lieve vriendelijke mensen en staan goed aangeschreven. Ik ben zelf nog steeds erg gelukkig met mijn bonte hoefje.
Daarnaast hoor ik ook veel positieve berichten over de bonte parels en Rosenboom. Ik zou als ik jullie was gewoon lekker rondkijken en bij veel verschillende paarden gaan kijken, zodat je kan zien wat er bij jullie past!

Als allerlaatst! Van harte gefeliciteerd met jullie aanschaf van jullie huis!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:28

Super leuk hoor; ik zou ook idd goed rondkijken en proefrijden. Mijn tinker heb ik via bokt gekocht. Super paardje...maar heeft me aardig wat zweet gekost de eerste weken. Best eigenwijs, maar lief karakter en nooit lelijk gedaan. Steek er veel tijd in om elkaar te leren kennen. IK kan nu na 7 maanden alles met hem. Mijn jongste zoon van 11 jaar rijd ook op hem. Hij is uiterst voorzichtig met kinderen. Ondanks zijn 7 jaar. Heb er 3500 euro voor betaald, maar dat is ie zeker waard. We kunnen er makkelijk alleen mee het bos in. Succes met jullie zoektocht. Heerlijk ras echt <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:28

Tinker zou ik niet doen. Het is al eerder gezegd. Je kunt het beroerd treffen met tinkers. En dan kunnen ze bij hun vorige eigenaar goud zijn, dan kunnen ze bij een nieuwe eigenaar zich helemaal niet thuis voelen met alle gevolgen van dien, daar blijk ik niet alleen over mee te kunnen praten, zie hier mijn topic daarover:

[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Daarbij kunnen tinkers veel onderhoud geven. Manen en sokken eisen veel onderhoud en ik weet niet of dat voor jonge kinderen te doen is.

Daarnaast kun je de pech hebben mijt, luizen of rasp en mok te krijgen. Kan ook bij ieder ander paard uiteraard, maar tinkers hebben dikke sokken en kunnen het gemakkelijker krijgen.

Wat al gezegd is, ik zou voor je kids zoeken naar een pony vanaf 12 jaar. Fjord en haflingers zou ik ook niet zoeken denk ik, die kunnen ook zo lekker eigenwijs zijn.

Een kleine maat quarter zou misschien goed kunnen, die zijn lekker cool, of inderdaad zoals genoemd een new forest pony. Wat cool betreft kun je misschien sowieso beter kijken naar een klein paard, dan naar een typisch ponyras. Pony's zijn vaak toch een stuk eigenwijzer dan paarden.

Succes met zoeken!

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:52

Wij hebben ook 2 tinkers. Eentje is import en 8 jaar. Was echt een draak. Nu super gaaf. Mijn beste maatje. De andere is 1.36m en 7 jaar. Hij is voor mijn dochtertje (10) en nichtje (8). Met mijn dochtertje gaat het super. Die tinker doet alles voor haar. Hebben echt een hele goede band. Moet er wel bij vertellen dat ikzelf of mijn zus hem 1x in de week rijden en regelmatig zelf grondwerk met hem doen. Hij is (zoals de meeste tinkers) ook erg sterk en we willen hem graag licht en gehoorzaam houden. Tot nu toe gaat het perfect. We hebben wel super begeleiding. De meiden lessen ook allebei 1x in de week en ik of mijn zus lessen 1x in de week met hem.

Alles wat ze hier boven zeggen klopt over de tinker. Maar toch ben ik erg blij dat we hem erbij hebben gekocht. Hij is voor ons de perfecte kinder pony. Het is ook wel omdat ik al 2 jaar een tinker had die dus echt verschrikkelijk stout/gevaarlijk was dat ik deze voor de kids durfde te kopen. Heb hem wel opnieuw opgevoed en nu ook weer opnieuw beleerd. Rustig en met geduld.

Succes

charysaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:59

Hee wat leuk dat jullie een huis hebben!

In overasselt/heumen zit ook een tinkerstal/fokker,
Tenminste lopen altijd veulens bij. Misschien daar een keer informeren of langs gaan?
Nog dichtbij ook! succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:57

Ik zou me niet gaan concentreren op een bepaald ras,maar gewoon een betrouwbare kinderpony zoeken.Die kun je bij elk ras wel vinden,en ook bij elk ras zitten wel te moeilijke voor een kind.Als ik jou was zou ik een ouder ervaren paardje kiezen,waar je je dochter veilig mee kunt laten rijden en omgaan.Want als ze een ongeluk ermee krijgen is de lol er zo af.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:20

Mara2000 schreef:
Niet te negatief zijn over import. Die van mij kwam pas met 7 jaar naar Nederland. Kon nog niks, alleen zadelmak, maar wereldkarakter.

Het zal ook wel van meerdere factoren afhangen en in ierland zijn de fokkerijen ook verschillend en ik heb over zowel stal rooseboom als tinkerboerderij uden nog niets negatiefs kunnen vinden in tegenstelling tot een andere niet nader te noemen stal.
Het is ook niet zo dat ik alleen maar naar tinkers kijk maar het os wel 1 van de rassen waar ik erg naar uitkijk

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:50

import of niet,je hebt altijd makkelijkere en moeilijkere karakters.

om een voorbeeld te geven,3-tal maanden terug kwam hier een geimporteerde groep van 10 tinkers aan.
allemaal groen uit het veld,kenden niets.
je ziet na 2 dagen al duidelijk verschil in karakters.
de ene zijn super makkelijk en die hebben heel vlug vertrouwen,de andere zijn enorm bang en heel wat moeilijker.
geen van hen heeft negatieve of positieve ervaringen met mensen,allemaal geboren op het land en al enkele jaren op het land gelopen zonder iets te hoeven doen.

dat is gewoon het verschil in karakter,heeft weinig met import te maken.

in nl geboren tinkers ga je ook moeilijkere,makkelijkere,open,gesloten karakters hebben.

je bent nog meer met een import tinker waar eerlijk over gecommuniceerd wordt dan met een nl tinker waar de ware aard verbloemd wordt.

dat tinkers veel onderhoud vragen in onzin.
als ze correcte benen hebben(aka geen problemen onder de sokken),is een tinker geen extra werk tov van eender welk ander paard.

eerlijk,hier fokken wij vooral kleinschalig,er wordt niet mee gewerkt of gereden en behalve dagelijks een aai over de bol,de hoefsmid en da die voorbij komen,wordt hier niets mee gedaan.

tuurlijk zitten hun manen dan vaak door elkaar en sporadisch hou ik me dan eens bezig met ontwarren van manen/staarten,maar zoiets is geen noodzaak om een paard gezond/gelukkig te maken.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:29

Zoeken naar bepaald ras maakt het lastig.
Hier ook moeder met dochter van 10 die beiden op pony willen rijden.

Nu worden fjorden, ook in deze topic , vaak afgeraden.
Ware het niet dat die van ons ontzettend braaf is en zich uitstekend aanpast op degene die op haar rug zit.

Voordeel was dat we haar al langere tijd kenden en reden voordat ze van ons werd.

Ieder ras heeft zijn brave en minder brave vertegenwoordigers.

Ik ken hele brave tinkers, hele brave fjorden maar ook paarden van deze rassen die ik niet zou willen hebben.

Kijk dus niet naar ras maar zoek een leuk braaf paardje dat past bij je wensen .
Proeftijd is altijd fijn.

Overigens rijd mijn dochter al 3 jaar op deze fjord, vanaf haar 7e dus.
En het is toch echt een behoorlijke pony.
Zelf rijd ik lekker buiten en dat is altijd ontspannen.

Succes met je zoektocht!
Het is ontzettend leuk om deze hobby te delen met je dochters!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 18:46

Idd niet blind staren op een ras ,maar naar een betrouwbare kinderpony op zoek gaan .
Er is zoveel import kwa Tinkers en er zijn echt wel brave dieren tussen te vinden ,maar wat dacht je van de lichamelijke conditie van import ?
Er zijn er te veel met artrose en Ocd .In Ierland en de U.k zijn ze daar niet bewust mee bezig en is het fokken daar vooral massaproductie helaas .
Ook laat de opfok vaak genoeg te wensen over daar .Ook iets om mee te nemen in je overweging .
Er zijn genoeg in Nederland gefokte Tinkers inmiddels die toch zorgvuldiger zijn gefokt en opgefokt .

Succes met je leuke zoektocht ! :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:28

aricia schreef:
Idd niet blind staren op een ras ,maar naar een betrouwbare kinderpony op zoek gaan .
Er is zoveel import kwa Tinkers en er zijn echt wel brave dieren tussen te vinden ,maar wat dacht je van de lichamelijke conditie van import ?
Er zijn er te veel met artrose en Ocd .In Ierland en de U.k zijn ze daar niet bewust mee bezig en is het fokken daar vooral massaproductie helaas .
Ook laat de opfok vaak genoeg te wensen over daar .Ook iets om mee te nemen in je overweging .
Er zijn genoeg in Nederland gefokte Tinkers inmiddels die toch zorgvuldiger zijn gefokt en opgefokt .

Succes met je leuke zoektocht ! :)

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Zoals eerder gezegd, er zijn goede en slechte fokkers in Ierland. Maar dat is in elk land zo, ook in Nederland. Hier gaat ook niet alles altijd even zorgvuldig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:41

Tinkers zijn vaak qua karakter wat moeilijker contact mee te krijgen.Dit is uiteraard een generalisatie, maar dat kán een struikelblok worden als een onervaren persoon iets anders verwacht.
Er zijn goedmoedige goedsullen bij, maar ook bere-koppige doordouwers, die zeer moeilijk tot een andere gedragswijze over te halen zijn.Vroeger werd "de Tinker"" inderdaad vaak afgeschilderd als een
kalme, onverstoorbare koudbloed, maar dat is een sprookje uit de ouwe doos.
Al te vaak wordt die welwillende stoicijnsheid aangezien voor goedmoedigheid en onverstoorbaarheid, terwijl in werkelijkheid het paard zich volslagen afsluit. ik zou het zeker geen "beginnerspaarden" willen noemen voor mensen die een beperkte ervaring met diverse verschillende paarden hebben, want een Tinker vraagt veel van je inlevings- en improvisatievermogen.... dat moet je dan ook maar kunnen, daar heb je dan vaak juist weer een wat ruimere ervaring met diverse paarden voor nodig.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:48

Vriendin van mij heeft een superbrave, mooie en leuke Tinker gekocht bij de Stoeterij de Ierse Tinker in Oirsbeek.
Geen import, echt een aanrader!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:52

Lukasje schreef:
Eerst en vooral: wat leuk dat jullie uitkijken naar een paardje voor de dochter en dat deze aan huis mèt vriendje kan komen te staan.

Ik sluit me wel aan bij mijn voorgangers dat tinkers vaak minder makkelijk zijn dan gedacht. Dit vind ik bv. ook gelden voor haflingers. Beide rassen zijn niet altijd zo koel in het hoofd als voorgespiegeld en kunnen erg sterk zijn waardoor het niet altijd de beste combi vormt met een jonge ruiter.
Eerder zou ik uitkijken naar een ervaren "kinder"pony, een new forrest, belgische rijpony, ...

Momenteel is het wel een goede periode om te zoeken, althans in Belgie toch. Het wedstrijdseizoen loopt af en er worden nu wel eens ervaren pony's aangeboden van ruiters die volgend jaar verplicht naar de paarden moeten overstappen.

Veel succes in elk geval.

Mee eens en dat geldt zeker ook voor de Fjorden.
Zijn ook niet altijd zo mak en braaf als altijd gezegd wordt, je moet wel stevig in je schoenen kunnen staan. Ze nemen zo makkelijk een loopje met je.

Maar er zijn ook uitzonderingen en heb je er hele lieve tussen, geldt ook voor de Tinkers en Haflingers, maar wel onder toezicht van een volwassen persoon.

Over dat er hier gezegd wordt dat New Forest geschikte kinderpaardjes zou zijn, daar ben ik het niet mee eens, ze zijn behoorlijk pittig en heet net als welsch.

Daarom moet je niet naar het ras kijken maar gewoon naar het dier zelf, er zijn er die heel braaf zijn en bomproef zijn.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:57

Toby schreef:
Vriendin van mij heeft een superbrave, mooie en leuke Tinker gekocht bij de Stoeterij de Ierse Tinker in Oirsbeek.
Geen import, echt een aanrader!

En die raad ik dus juist weer niet aan na mijn persoonlijke ervaring.

Maar goed bij elke stal kan er iets mis gaan maar soms is een fijne communicatie ook heel fijn laat ik het daar op houden..

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:46

Ik zou ook op zoek gaan naar een iets oudere kinderpony. Ik heb zelf leren rijden op een ijslanderkruising die echt de 18 al gepasseerd was. Ik heb haar gereden tot ik echt te groot werd met een jaar of 14/15. Het was best een eigenwijs kreng, maar een super leerpony waar ik uiteindelijk ook alleen mee op stap kon. Ik denk dat een pony waarbij je dochters zich veilig voelen het belangrijkst is, en dat kan natuurlijk een tinker zijn, maar ook een welsh, haflinger of een mengelmoesje. Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Houd je ons op de hoogte?

FreekenGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:57

We hebben inmiddels een pony gekocht voor onze dochters. Het is na een lange zoektocht is het een Connemarapony geworden:
- merrie
- 12 jaar oud
- 1.34 (c pony)

We hebben deze uiteraard klinisch laten keuren!!

Wat we geleerd hebben is dat de paarden/pony een rare handel is met veel figuren die maling hebben aan de koper en welzijn van de dieren. Handelaren roepen maar wat over pony's die ze pas een week in de wei hebben staan....mensen die niet eerlijk zijn over gebreken...enz.

De pony die we terug hebben gebracht staat gewoon weer te koop voor zelfs nog meer.....de dierenartskosten zullen er wel uit moeten. Dus dat wordt ook weer een teleurstelling voor de volgende koper.

Mijn advies kijk niet naar de prijs maar ga opzoek naar een mensen die hart voor de dieren hebben en niet uit zijn op "snelle" handel

m. vr. gr.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:05

Dat klinkt leuk!
Ja, in de paardenwereld is het merendeel van de lieden die paarden te koop aanbieden zeer discutabel (en hun paarden ook).
Als je Google gebruikt schik je je lens van de "droomaankopen" die een nachtmerrie werden.

Een eerlijk paard en ee eerlijke verkoper moet je tegenwoordig met een lampje zoeken.
Zéker als je nog niet zo ervaren bent in die koop- en verkoopwereld.

Ik ben blij dat het er nu toch op lijkt dat er een geschikte pony gevonden is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:48

FreekenGaby schreef:
We hebben inmiddels een pony gekocht voor onze dochters. Het is na een lange zoektocht is het een Connemarapony geworden:
- merrie
- 12 jaar oud
- 1.34 (c pony)

We hebben deze uiteraard klinisch laten keuren!!

Wat we geleerd hebben is dat de paarden/pony een rare handel is met veel figuren die maling hebben aan de koper en welzijn van de dieren. Handelaren roepen maar wat over pony's die ze pas een week in de wei hebben staan....mensen die niet eerlijk zijn over gebreken...enz.

De pony die we terug hebben gebracht staat gewoon weer te koop voor zelfs nog meer.....de dierenartskosten zullen er wel uit moeten. Dus dat wordt ook weer een teleurstelling voor de volgende koper.

Mijn advies kijk niet naar de prijs maar ga opzoek naar een mensen die hart voor de dieren hebben en niet uit zijn op "snelle" handel

m. vr. gr.

Lijkt me een goede keuze,veel plezier ermee! Foto?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:32

Oh, ik dacht dat ik gereageerd had maar blijkbaar niet! Gefeliciteerd en veel plezier met de pony!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:41

Fijn dat jullie een pony hebben gevonden. Hopelijk kunnen de meiden er snel mee uit de voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:16

Kent iemand de tinkerstal in sprang Cappelle?
Zij hebben iig alles op pssm getest...

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:51

Gefeliciteerd met de aankoop !

Darkchrystal :Een fijn adres is dat De bonte hoeve in Sprang Capelle ,1 van mijn merries komt daar ook weg als veulen .
De veulens lopen lang bij hun moeder wat voor brave en stabiele karakters zorgt .
Paarden melkerij en ze verkopen ook oudere ingereden dieren .