Verduidelijking exterieur Secret

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Verduidelijking exterieur Secret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:47

Ik kan nergens vinden hoeveel nakomelingen hij heeft.
Horsetelex geeft er een goede 300 op 3 jaar tijd, maar bet zuulen er wellicht veel meer zijn.

Ik vind die geheimdoenerij rond die hengst maar niks.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:38

Ik was in het begin ook best sceptisch over Secret, maar hebben hier nu 2 jaarling hengsten van hem staan die echt wel heel erg goed zijn en ook allebei goed in elkaar zitten met mega bewegingen. Ze gaan in principe volgend jaar naar de hengstenkeuring in Duitsland.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 11:17

Heel oud topic, maar ik denk juist daarom interessant om hetgeen hier besproken is jaren later weer eens te bekijken. Ik overweeg Secret, of een van zijn nakomelingen, voor mijn merrie. Het lijkt erop dat Secret zelf dit jaar ook weer beschikbaar komt, met vers sperma.

Ik heb natuurlijk ook van alles gelezen en gehoord over het niet ideale exterieur, dat komt in dit topic ook weer duidelijk naar voren. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe er nu tegenaan gekeken wordt. Secret zelf heeft natuurlijk heel erg veel gedekt, er zijn inmiddels best wat goedgekeurde zonen van hem en er is een beeld te schetsen van zijn nafok.

Nu heb zelf echt te weinig kennis en te weinig inzicht om een zinnige conclusie over deze hengst en zijn zonen als geschikt vaderdier te trekken. Natuurlijk is het heel erg afhankelijk van welke merrie je gebruikt, maar ik ben echt heel erg benieuwd wat de mensen die er wel verstand van hebben vinden van de nafok van Secret in het algemeen, en dan vooral het al dan niet doorgeven van het exterieur wat eerder als zeker niet ideaal werd beoordeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 13:48

Ik was een van de mensen die heel kritisch was maar moet eerlijk zeggen dat zijn nafok me reuze mee valt.

Aandachtspunten zijn een neerwaartse romp en lang en stand van het achterbeen wat hij door kan geven en hij heeft absoluut merries nodig met een goed achterbeen.
Draf verbeterd hij over het algemeen niet vind ik.

Hij geeft grootramige paarden met een mooi front, lengte in de rug en allemaal met een goede galop. Ook geeft hij souplesse door en een goed karakter.

Ik vraag me wel af in hoeverre hij ook echt paarden geeft voor de topsport. Of ze echt kunnen verkleinen en verzamelen, over het algemeen zijn het wel grootlopers. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 14:15

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:38

Dank voor jullie reacties! Hij blijft voorlopig hoog op mijn lijstje staan, al moet ik me wel even heel goed gaan verdiepen in de voorwaarden, geen idee hoe dat in Duitsland werkt en van de site word ik ook niet heel veel wijzer.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:55

Elisa2 schreef:
Ik vraag me wel af in hoeverre hij ook echt paarden geeft voor de topsport. Of ze echt kunnen verkleinen en verzamelen, over het algemeen zijn het wel grootlopers. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Voor de topsport daarom niet, maar wel voor de breedtesport want van allemaal hoor ik dat ze een top-karakter hebben.
En dat is in de huidige (KWPN-)fokkerij toch wel een aandachtspuntje.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:35

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:36

Umeo schreef:
Ik weet niet hoe je kennis van het Duits is maar op Facebook is er recent een hele discussie ontstaan tussen voor- en tegenstanders.

Misschien wel interessant om eens te lezen?

https://www.facebook.com/groups/3257478 ... 871052415/

Ik spreek geen duits en de vertaling komt er heel vreemd uit, namelijk dat hij geruind is :+
Kan jij de discussie volgen? Ben wel benieuwd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:40

Willemiens schreef:
Umeo schreef:
Ik weet niet hoe je kennis van het Duits is maar op Facebook is er recent een hele discussie ontstaan tussen voor- en tegenstanders.

Misschien wel interessant om eens te lezen?

https://www.facebook.com/groups/3257478 ... 871052415/

Ik spreek geen duits en de vertaling komt er heel vreemd uit, namelijk dat hij geruind is :+
Kan jij de discussie volgen? Ben wel benieuwd

Er wordt gezegd dat het voor de fokkerij beter zou zijn dat hij geruind wordt. Niet dat hij dat ook is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:52

Iemand heeft een commentaar dat hij beter geruind had kunnen worden, deze persoon vind dat hij nooit goedgekeurd had mogen worden met zijn misvormingen en zegt ook een heleboel misvormde nakomelingen te hebben gezien. Met bokhoeven, stelthoeven en bevindingen in de wervelkolom. Waarbij een ander weer zegt een aantal Secrets te hebben gefokt die correct waren en goed op de benen stonden.

En een ander zegt weer dit:

"Niet slechts één benoemde BuCha-rechter heeft de verklaring gehoord dat hij met deze duidelijke misvorming niet had mogen worden goedgekeurd (goedkeuring door de rechtbank). Als deze hengst met anderen op de catwalk had gelopen, hadden de keurmeesters hem waarschijnlijk niet durven keuren. Er is een merkbaar aantal verkeerd uitgelijnde nakomelingen in de veuleninzendingen en iedereen die hun nakomelingen bij BuCha heeft zien verschijnen, mag de werkelijk opvallende afwijkingen niet hebben gemist. Bovendien zijn velen van hen al op jonge leeftijd opmerkzaam."

Waarbij Bucha denk ik, Bundeschampionate is.

Nouja de samenvatting is ongeveer dat de tegenstanders hem zo krom op zijn voeten vinden staan en vinden dat hij nooit goedgekeurd had mogen worden en bang zijn voor de schade hier van in de fokkerij. En de voorstanders zeggen er fijne paarden uit te fokken die wel gewoon goed op de benen staan en rontgenologisch goed zijn. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:15

Ja in Duitsland is het echt 50/50

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:30

Heel interessant die discussie op de Duitse fb. Inderdaad niet alles perfect te begrijpen met de vertaling, maar de strekking is duidelijk, en inderdaad wat Elisa zegt.

Nou ben ik wel heel benieuwd, er is zoveel gezegd over die afwijkende beenstand, en daar op de Duitse fb wordt er gesproken over grote aantallen kromme nakomelingen, zijn daar dan foto's van ofzo? Ik heb nooit zo veel met mensen die roepen 'ik ken er wel 6 die zo krom als een hoepel zijn' en dat vervolgens niet onderbouwen met keuringsrapporten of foto's of wat dan ook. Dit geldt overigens natuurlijk ook voor de andere kant, voor de nakomelingen met keurig rechte benen.
Er wordt overigens wel een 'Lineaire beschrijving van Oldenburgse Vereniging ter gelegenheid van het eerste veulenjaar' genoemd in de reacties. Geen idee waar ik dat zou kunnen vinden, en of er dan op goede of juist slechte beenstanden wordt gedoeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:23

Afbeelding

Dit is het verervingsprofiel van Secret, door t Oldenburger verband. Niet heel duidelijk, helaas.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:26

In de FB reacties komt wel wat beeldmateriaal voorbij van een jong veulen met windswept benen en een 3 jarige merrie met duidelijk een bokvoet en aparte stand.

Los van de hele gezondheids/verervingsdiscussie vind ik wel dat er inmiddels genoeg Secrets rondlopen :o een max. aantallen dekkingen zou voor elke hengst mogen gelden wat mij betreft . Zeker gezien de hoeveelheid goedgekeurde zonen die hij nu ook heeft.

Hij heeft zo ontzettend veel gedekt en bizarre aantallen in het begin op basis van dat virale filmpje.
Hoe was de gezondheid van de merries die hij kreeg, hoe kritisch was die massa fokkers op het fundament van hun merrie? Dat speelt in zijn geval vast links of rechtsom ook mee als de aantallen 'rotte appels' zo zorgwekkend zouden zijn.
Of er duidelijke slechte veulens uit heel goed fokkende merries gekomen zijn, dat was me nog niet duidelijk maar ook daar lees ik in de FB reacties wel een voorbeeld van.

Dat er hele fijne, rijdbare paarden uit komen is ook wel zeker zo, maar ja...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:36

Wat zijn de afwijkende beenstanden dan? Toontredend of Frans? Achter koehakkig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:18

Naar mijn mening wil hij nog weleens een raar, lang en krom achterbeen vererven die een rare draai maakt bij de kogel. Secret USB heeft dit bijvoorbeeld. Ik vraag me echt af hoe duurzaam dat is op langer termijn.

In de reacties op FB worden bok en stelt voeten genoemd.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:20

Even een zoektje door sporthorses en e-horses levert al wel wat voorbeelden op.
Het is niet mijn intentie om advertenties negatief te bespreken, maar dit vind ik wel een voorbeeld van de categorie waar ze het in de FB reacties over hebben. Stukje straat in het filmpje vanaf 00:57:
https://www.ehorses.nl/oldenburger-ruin ... 87901.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:22

Die heeft ook zo,n achterbeen ja, kogel raakt bijna de grond in galop.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:16

Elisa2 schreef:
Die heeft ook zo,n achterbeen ja, kogel raakt bijna de grond in galop.

Als je mij vraagt.. Hij raakt gewoon de grond, in draf ook.

Hier duidelijk te zien hoe hard dat die kogel doorzakt.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:43

In zijn rapport zie je dat hij lange en weke koten voor doorvererft, en tevens ook Franse stand.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:45

Ik zou hem zelf overslaan vanwege zijn stap en dat hij die ook doorgeeft. Hij mist gewoon ruimte in stap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:24

Elisa2 schreef:
Naar mijn mening wil hij nog weleens een raar, lang en krom achterbeen vererven die een rare draai maakt bij de kogel. Secret USB heeft dit bijvoorbeeld. Ik vraag me echt af hoe duurzaam dat is op langer termijn.

In de reacties op FB worden bok en stelt voeten genoemd.

Die draai in de kogel noem je biljarderen. Vroeger werden merrie’s geen ster als ze dat hadden maar ik weet niet hoe dat nu is.

Je vindt van iedere hengst wel slechte nakomelingen. Het probleem is dat merrie eigenaren wel een hengst “selecteren” maar zelden hun eigen merrie eens kritisch bekijken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:52

Dat is inderdaad lastig. Zo ook het voorbeeld dat ik hierboven deelde, uit een SH moeder. In dezelfde FB feed wordt specifiek over die ook negatief gesproken mbt ongezondheid vererven.
Icm de behoorlijk positieve/lyrische advertentie text waar met geen woord over het fundament gerept wordt (op pc scherm i het nog beter te zien dan op de mobiel) dan denk ik...is het dan Secret of de combi van blind zijn voor bestaande gebreken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:05

Iedere tekst over een ggk hengst van een hengstenhouder gaat toch alleen over de positieve punten?

En ja iedere hengst heeft goede en slechte nakomelingen, maar aangezien ze meer nakomelingen krijgen dan de merries over het algemeen kan heel kritisch zijn op gezondheid, fundament en karakter alleen maar positief zijn denk ik.

Die draai in de kogel zie ik ook in de draf, hij geeft imo soms gewoon echt raar gebouwde achterbenen. Niet alle nakomelingen hebben dat gelukkig.