Hengsten in de sport!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:16

Houden we het wel een klein beetje gezellig?? Het lijkt erop dat dit een beetje uit de hand gaan lopen en dat zou zonde zijn van dit topic.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:22

Ik geloof dat Anna met haar laatste bijdrage wel gelijk heeft. Boeren stonden toen veel dichter bij de natuur en hadden paarden nodig voor het werk, alles wat niet voldeed was tijd en geldverspilling. Een behoorlijk contrast met nu waar het draait om het geld, marketing en een fokkerij die eerder loterij dan doordacht genoemd kan worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:24

Excuseme schreef:
Ik geloof dat Anna met haar laatste bijdrage wel gelijk heeft. Boeren stonden toen veel dichter bij de natuur en hadden paarden nodig voor het werk, alles wat niet voldeed was tijd en geldverspilling. Een behoorlijk contrast met nu waar het draait om het geld, marketing en een fokkerij die eerder loterij dan doordacht genoemd kan worden.

Alleen is er een groot verschil tussen een paard wat de boertjes nodig hadden voor hun werk en waar een modern sportpaard aan moet voldoen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:38

Samsam"]
[quote="Excuseme schreef:

Alleen is er een groot verschil tussen een paard wat de boertjes nodig hadden voor hun werk en waar een modern sportpaard aan moet voldoen!
[/quote]

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 27-01-04 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:40

met die ezels win je de OS niet Ceasario!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:42

vonneke schreef:
heej heej niet mijn nielsje afzeiken he!!!

haha nee hoor grapje Haha!

kirsten is een stuk verder in haar rijden als niels
maar niels heeft natuurlijk ook weer de pech dat de echt goede beesten die wat aan de maat zijn zodra ze een beetje goed lopen doorgeschoven worden aan dochter gordijn

zo had hij een tijd terug een hele goed Weijden lopen. Wembley genaamd ik durf te wedden dat die over een aantal jaren doorgereden word door dochterlief.

Dank je Vonneke, zo bedoelde ik het ook te zeggen. Zeg niet dat niels niet kan rijden, maar Kirsten heeft gewoon wat meer ervaring.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:55

Samsam"]

[/quote]

Presteren voor een ploeg of presteren om te springen/dressuren, in beide gevallen gaat het om prestatie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:58

Excuseme schreef:

Presteren voor een ploeg of presteren om te springen/dressuren, in beide gevallen gaat het om prestatie.

Dat is wel zo, maar hebben de boertjes niet meer verstand van welk soort paard je nodig hebt voor de ploeg, ipv welke kwaliteiten een topdressuurpaard heeft?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:03

Samsam"]

Dat is wel zo, maar hebben de boertjes niet meer verstand van welk soort paard je nodig hebt voor de ploeg, ipv welke kwaliteiten een topdressuurpaard heeft?
[/quote]

Hoeveel % loopt hoger dan ZZ of Z ??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:10

Ligt dat ook niet aan de eigenaar van zo'n paard. Ik denk dat er best wel paarden rondlopen die de kwaliteiten wel degelijk hebben om goed te presteren in ZZ, maar waarvan de eigenaar 't rustig aan doet of 't helemaal niet wilt. Niet iedereen is rijk genoeg om paarden allemaal overal heen te zeulen om veel wedstrijden te rijden. Dus je vraag vind ik niet veel inhoud hebben mbt tot de opmerking.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:11

ceasario schreef:

Meer dan 30 jaar geleden!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:12

Kirsten komt ook pas echt aan de bak sinds Liseon uit dienst is, voor die tijd reed ze ook maar weinig verder doorgereden paarden en zag je geruime tijd alleen in de basis en Pavo.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:21

Samsam"]
[quote="ceasario schreef:

Meer dan 30 jaar geleden!
[/quote]

Toen niet veel.

Maar zoek maar eens op, het percentage wat geboren wordt in deze niet boertjesfokkerijtijd dat daar boven loopt.
30 % ?, 3 % ?of 0,3 % Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:55

Sjuimpje schreef:
Kirsten komt ook pas echt aan de bak sinds Liseon uit dienst is, voor die tijd reed ze ook maar weinig verder doorgereden paarden en zag je geruime tijd alleen in de basis en Pavo.

Ja daar zag je Niels niet zo heel vaak. Je hoort mij niet zeggen dat Niels niet kan rijden. Maar ik zeg wel, dat Kirsten meer ervaring heeft. Geeft niets, maar het blijft een vaststaand feit.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:12

Samsam"]

[/quote]
Qua exterieur en een aantal specifieke onderdelen heb je zeker gelijk. Echter de overeenkomst is dat we nu nog steeds evenals vroeger paarden moeten hebben met een groot hart en dus vooral de wil om te presteren.

Simpel voorbeeld een paard wat vroeger de bietenkar niet naar huis kon krijgen stond de week erop op de markt of was tot rookvlees verkoren.
In de huidige fokkerij is door allerlei andere nevendoelen dit criteria verwatert en wil het wel eens gebeuren dat je een draak van een paard treft..... waar dus geen fatsoenlijk proefje mee te lopen is of geen parcoursje te springen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:37

Maar voor een bietenkar had het dat grote hart niet nodig, wel om over een muur heen te springen.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:46

sarabande schreef:
Maar voor een bietenkar had het dat grote hart niet nodig, wel om over een muur heen te springen.

Nou en of vroeger was er zelden iets verhard en als dan zo'n kar tot z'n as in de plub lag dan moest er toch het e.e.a. gebeuren om thuis te geraken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:37

Ik bedoel met hart, moed, durf geen uithoudingsvermogen en kracht. Dat zijn andere dingen. Dat is juiste het wezenlijke verschil in het soort paard dat we nu fokken.
Ze moeten nog steeds voor hun baas willen vechten, maar moeten ook durven mee gaan over het onbekende.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:40

Samsam schreef:

Ik begin toch ernstig te twijfelen aan je paardenkennis om deze voortreffelijke paarden als ezels te kwalificeren, getuigt toch wel van heel weinig inzicht. Om over een beetje respect al helemaal niet te spreken.
Generaties lang wisten deze boeren veelzijdige paarden te fokken:
prestaties, werkwillig karakter en levensduur. Uit deze paarden kwamen de Olympische kampioenen dressuur en springen.
Kronos, Numeri, Nordland, Omega en Meteor om er maar een paar te noemen.
Meteor 750 kilo zwaar met lichtvoetige bewegingen, die we nu amper meer zien, won 30 internationale wedstrijden en zowel de bronzen als de gouden medaille.

De huidige internationale springpaarden halen de 30 wedstrijden al niet eens meer, laat staan dat ze er 30 op een rij winnen. Ondanks alle herrie van de draaiende machines achter zich bleven deze paarden ''cool". En deden ze voortreffelijk hun plicht al het er op aan kwam en gewerkt moest worden. Dag in dag uit!
Als iemand tegenwoordig een scheet op de tribune laat, is Krack C gelijk van de slag en volgens S ligt Jazz alweer in de lappenmand. Daar win je zeker geen Olympische medailles mee.
Wie zijn dan de grootste ezels?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:49

sarabande schreef:
Anna, het lijkt me beter dat je met je wijsheid, je vooroordelen en je geringe inzicht in de moderne fokkerij van sportpaarden, hier in ellelange monologen door jou gepresenteerd, gewoon teruggaat naar waar je bent blijven hangen, dus naar de fokkerij en het gebruik van paarden in het begin van de vorige eeuw.

Goed opgemerkt. Dat is die van 1900 tot 2000 daar verdiep ik mij in. Gelet op jouw geniale fokkerij-inzichten, met welke eeuw ben jij dan bezig?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:53

Gurk"]
[quote="sarabande schreef:

Nou en of vroeger was er zelden iets verhard en als dan zo'n kar tot z'n as in de plub lag dan moest er toch het e.e.a. gebeuren om thuis te geraken.
[/quote]

De ouderwetse hebben nog steeds een groot hart. Ik ken een hengst die jarenlang voor zijn baas voor de kolenwagen liep. Zelfs toen hij niet meer kon, deed hij het nog. Toch hebben deze boerenpaarden toch de basis gelegd voor de sportpaarden van nu.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:58

sarabande schreef:

Waar hebben deze paarden dan dat grote hart aan te danken?
Als ik het goed begrepen hebben jouw "grote hart" paarden inmiddels 2 ruiters versleten en moet nu nummer 3 eraan geloven.
Zet ze eens voor de bietenkar misschien dat dat helpt.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 28-01-04 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 12:59

Anna42"]
[quote="Samsam schreef:

Ik begin toch ernstig te twijfelen aan je paardenkennis om deze voortreffelijke paarden als ezels te kwalificeren, getuigt toch wel van heel weinig inzicht.
[/quote]

Goh, als jij dit voortreffelijke "paarden" noemt, wordt ik steeds nieuwsgierig naar jouw fokjes!

Afbeelding
Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:05

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Samsam schreef:

Ik begin toch ernstig te twijfelen aan je paardenkennis om deze voortreffelijke paarden als ezels te kwalificeren, getuigt toch wel van heel weinig inzicht.
[/quote]

Goh, als jij dit voortreffelijke "paarden" noemt, wordt ik steeds nieuwsgierig naar jouw fokjes!

Afbeelding
Afbeelding
[/quote]

Je bent meer dan welkom om het te komen aanschouwen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:11

Tja, hier heeft Anna toch wel een punt. Gezond boerenverstand heeft vaak tot meer resultaat geleverd dan alle indexen en regeltjes en wijsheid uit boeken. Theorie is nog altijd geen praktijk. Vooral in de praktijk blijken sommige combinaties niet te werken.