Brand of vriesmerken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:21

Neverland schreef:
Het zijn wel volhouders als ze keer op keer terugkomen. Ik zou de stallen beter beveiligen. Je gaat je paard toch niet brandmerken? :=

Je gaat je paard toch ook niet chippen :roll:

Waarom al die poeha om brandmerken terwijl het grote gros er wel een chip in jast.

@TS; wat jij in je hoofd hebt gaat je niet lukken. Je kunt je paard niet zomaar even brandmerken.
Zoals andere bokkers hier al zeggen, mogelijk is betere beveiliging een betere (en zeker een haalbaardere) optie :)

_Linda

Re: Brand of vriesmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:29

Wij brandmerken onze paarden (vries) en al onze koeien (hot).

Hier, Canada AB, heb je Livestock Identification Services waar je je brandmerk koopt en registreert. Je mag het brandmerk niet gebruiken totdat je goedkeuring hebt gekregen.

Lijkt me dat ze iets soortgelijks hebben in Europa in landen waar het toegestaan is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:36

_Linda schreef:
Lijkt me dat ze iets soortgelijks hebben in Europa in landen waar het toegestaan is.

In Nederland mag dat niet. In Duitsland branden ze nog....maar dat is een stamboekbrandmerk. De meeste hebben er geen nummer bij.

En het zou mijn inziens ook weinig helpen. Als ze bereid zouden zijn om een chip, wat ik ten zeerste betwijfel, eruit te snijden dan weet je een ding....hij gaat voor de slacht. Dan helpt een brandmerk ook niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:40

Hier ook een import franse merrie met giga brandmerk op haar bil.
In frankrijk en Duitsland mag het sowieso,echter, een paard op volwassen leeftijd brandmerken is vragen om een getraumatiseerd paard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:44

Wildgirl schreef:
In frankrijk en Duitsland mag het sowieso,echter, een paard op volwassen leeftijd brandmerken is vragen om een getraumatiseerd paard.

Welnee.

Ik heb vroeger ook een merrie gehad die op 4 jarige leeftijd gebrand is. Alle merries werden vroeger hier bij stamboekopname gebrand. Dus vanaf 3 jarige leeftijd.

Het is zo gebeurt en voordat ze het voelen is het klaar. Ze schrikken meer van de rook.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 02-07-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:44

Vroeger bij het stamboek was het altijd op volwassen leeftijd. Getraumatiseerde paarden heb ik toen niet gezien.
Neemt niet weg dat het natuurlijk wel zeer doet. Maar het voornamelijk ook niet zinvol.
De chip heeft nog identificatie.

Maar ts ze komen niet binnen want het blijft bij poging.
Prima toch.
Staat je totilas ezel Toch goed.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:45

Je kan beter op wacht gaan liggen en de dief brandmerken :D oh wacht, dat mag ook niet in nederland

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:04

Het zal daar idd minder gereguleerd zijn.

Hier is gestolen vee met brandmerk moeilijker door te verkopen of naar slacht te brengen. Hier heb je brand inspectors die bijv veilingen controleren, voor vee met brandmerk heb je bewijs van ownership nodig anders kun je niet verkopen. Brandmerken is geen verplichting, maar erg belangrijk in preventie van diefstal.

Wij geven paard verdoving en vervolgens vriesbranden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:00

NatasjavE schreef:
Wildgirl schreef:

Welnee.

Ik heb vroeger ook een merrie gehad die op 4 jarige leeftijd gebrand is. Alle merries werden vroeger hier bij stamboekopname gebrand. Dus vanaf 3 jarige leeftijd.

Het is zo gebeurt en voordat ze het voelen is het klaar. Ze schrikken meer van de rook.

Mijn oude ruin heeft ook nog een brandmerk op zijn bil. Sloeg wel bijna de brander het licht uit de ogen destijds. Merk is duidelijk ook niet zo goed gelukt en weinig zichtbaar.

TS, gooi een koppel ganzen bij je paarden in. Betere bewaking krijg je niet.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:31

de chip uit de nek snijden en dan als duur sportpaard verkopen? ik zou geen paard met litteken als duur sportpaard kopen..

Boel goed beveiligen en, er vanuit gaan dat je chip voldoende is. neem een stel flinke honden, goede omheining en toezicht..

1 van de redenen dat ik mijn dieren nooit zonder toezicht zou willen hebben staan, ze jatten tegenwoordig alles..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:33

Wildgirl schreef:
Hier ook een import franse merrie met giga brandmerk op haar bil.

heb zowel een fjord als kwpner met brandmerk.

de laatste is zeer gevoelig en gauw van slag maar nooit gemerkt dat ze er wat om gaf. Niet dat ik het nodig vind maar trauma zal meevallen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:52

Ik vind dat jullie hard van stapel lopen en dat de vraag van TS zo gek nog niet is. Wat het advies van de politie betreft: die hebben meestal weinig verstand van paarden en de wetgeving errond. Dus zo onlogisch klinkt het voor mij allemaal niet.
Helaas kan ik je verder niet van advies dienen, TS. Mijn eigen haflinger is als veulen gebrandmerkt, dat staat tenminste in zijn papieren, maar er is niets meer van te zien. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat wij ook in een grensstreek wonen en het niet de eerste keer is dat ik ook in die richting heb gedacht. Mijn paard is uiteraard ook gechipt. Maar dat schijnt met een sterke magneet ongedaan te kunnen worden gemaakt. Zo gezien lijkt mij een duidelijk herkenbaar merkteken als een brandmerk toch ook een afschrikwekkendere oplossing tegen diefstal. :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:24

_Linda schreef:
Hier, Canada AB, heb je Livestock Identification Services waar je je brandmerk koopt en registreert. Je mag het brandmerk niet gebruiken totdat je goedkeuring hebt gekregen.

Het voordeel wat je daarmee in Canada hebt is dat je een heel groot land hebt en je vee niet zo maar even over een landsgrens verplaatst natuurlijk (tenzij je net toevallig in een grensgebied woont). In Europa heb je per land een apart systeem en brandmerken worden volgens mij niet in elk land (waar het is toegestaan) perse gebruikt om individuele paarden te identificeren. Als je binnen Europa de grenzen over gaat is de kans heel groot dat ze een of twee landen verder toch niet meer weten waar zo'n brandmerk over ging en je bent zo bij een grens :=

Persoonlijk zou ik mijn paard niet brandmerken ivm vrees voor diefstal. Als je het idee hebt dat je paarden niet veilig staan lijkt het me logischer om ze te verplaatsen of de plek waar ze staan te beveiligen.

Ik vraag me trouwens af of het helemaal geen consequenties heeft om je paard mee te nemen naar een land waar brandmerken legaal is en het daar te laten brandmerken? Als je je paard in het buitenland laat couperen dan mag je ook aan bepaalde evenementen niet meer meedoen inmiddels.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:37

Vries brandmerken wordt gebruikt in Engeland als identificatie middel en anti-diefstal middel. Weet niet wie of waar het zou kunnen in Nederland of Belgie ...

Brandmerken ... je zou dan je warmbloed paarden (als je die hebt) moet overschrijven naar een Duitse Stamboek en ze daar laten brandmerken.
Andere optie zou misschien zijn om de Spaanse stamboeken in NL en B te contacteren en navragen over hun 'identificatie' methoden.

Chip uitsnijden is niet gemakkelijk en kan een grote wonden nalaten.

Misschien interessant om te weten .... brandmerken is niet verbonden in Europa (EU) als identificatie middel. Helaas wel in België en Nederland. |(

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:45

Wij hebben 1 gebrandmerkt paard (trekpaard uit Frankrijk) maar als je dat niet weet zie je het amper. Lijkt me als dief geen bezwaar.

Mij lijkt weiland correct afmaken en evt een camera een betere diefstal preventie.

En heel eerlijk een draver en ezel verkoop je niet met gat in de hals van uitgesneden chip (als ze dat al overleven) als sportpaard.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:49

Vriesbrandmerk zie je wel goed: Afbeelding

Hotbrandmerk zie je ook wel, maar idd minder goed dan vries en al helemaal in de winter met veel haar.

Als er geen regulatie is voor brandmerk inspectie, dan is brandmerken sowieso veel minder effectief (plus open grenzen in NL). Maar een duidelijk brandmerk zal evengoed een wat helpen tegen diefstal.

En zelfs met regulatie wordt er nog steeds gebrandmerkt vee / paarden gestolen. Helaas iets wat niet 100% voorkomen kan worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:55

Ik vind het al sneu als mijn pony geënt moet worden, laat staan dat ik hem zou brandmerken :oo Snap niet dat je het in je hoofd haalt.

Beveilig je stal gewoon beter. Een brandmerk gaat er echt niet tegen helpen. Wat zou je er op willen laten branden dan? :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:00

git schreef:
Je kan beter op wacht gaan liggen en de dief brandmerken :D oh wacht, dat mag ook niet in nederland

Het beste idee tot nu toe _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:00

_Reneee schreef:
Ik vind het al sneu als mijn pony geënt moet worden, laat staan dat ik hem zou brandmerken :oo Snap niet dat je het in je hoofd haalt.

Beveilig je stal gewoon beter. Een brandmerk gaat er echt niet tegen helpen. Wat zou je er op willen laten branden dan? :=

Ik vraag me ook af wat je er precies op zou branden wat zou helpen.
Mijn PRE met brandmerk lijkt me niet meer of minder diefstalgevoelig dan die zonder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:12

Gebrandt brandmerk inderdaad stukken slechter zichtbaar dan een vriesbrandmerk.

Dit is zomervacht bijna niet te zien (ja, met je neus erop)
Afbeelding

Dit is als ie geschoren is, dan zie je het wel redelijk.
Afbeelding

Dit is trouwens een brandmerk met nummer, komt overeen met zijn paspoort.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:24

Als mijn buren de koeien bijv niet brandmerken, kan ik daar een aantal kalfjes weghalen en in mijn kudde zetten. Zet er mijn brandmerk op en klaar, extra $$$ in mijn kudde. En niemand die mij kan vertellen dat die niet van mij zijn. Dit wordt een stuk lastiger als de kalfjes/koeien gebrandmerkt waren.

Brandmerk geeft je paard een extra, zichtbare identificatie, eigenaar gebonden.

Verder geeft het een herkenning van waar je paard vandaan komt (je ziet een paard met brandmerk die het goed doet in de showpen, dan denken mensen waar komt die vandaan). Wij brandmerken dan ook niet zomaar ieder paard, hij moet wel ons brandmerk waardig zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:38

Tja

Afbeelding

Deze pony is écht gebrandmerkt op zijn linkerachterbeen..
En hij is hier geschoren... En nee ik heb het niet over het geschoren patroontje..)

Kortom
Los van het feit dat het in Nederland gewoon verboden is, heeft brandmerken best weinig zin als het dit resultaat heeft. Bij mijn pony kun je het brandmerk tijdens het verharen soms zien. Maar dat is het dan ook.

Maar wat maakt jou nu zo bang dat ze jouw paarden zullen stelen TS?
De handel in paarden zonder papieren is nog steeds een best beroerde handel. Dus waarom denk je dat mensen de moeite zullen nemen? De risico's en kosten ( als je het dier wil aanhouden voor verkoop) zijn vermoedelijk hoger dan een eventuele opbrengst...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:44

_Linda schreef:
Als mijn buren de koeien bijv niet brandmerken, kan ik daar een aantal kalfjes weghalen en in mijn kudde zetten. Zet er mijn brandmerk op en klaar, extra $$$ in mijn kudde. En niemand die mij kan vertellen dat die niet van mij zijn. Dit wordt een stuk lastiger als de kalfjes/koeien gebrandmerkt waren.

Verder geeft het een herkenning van waar je paard vandaan komt (je ziet een paard met brandmerk die het goed doet in de showpen, dan denken mensen waar komt die vandaan). Wij brandmerken dan ook niet zomaar ieder paard, hij moet wel ons brandmerk waardig zijn.

In Canada misschien heel handig, maar we hebben het hier over west Europa.

Ts: eerlijk? Ik denk dat ik mij in jou situatie zorgen zou maken of ik geen vijanden heb.
Een draver en ezel zijn niet echt interessant namelijk als sportpaard en voor de slacht ook niet echt.
Het kan best dat iemand het probeert, maar dat het vaker voorkomt lijkt me vrij zeldzaam.
Dan moet iemand een verrekt goede reden hebben en als ik dat zo lees is die er niet echt.

Ik zou mij heel erg gaan afvragen waarom jou paarden zo interessant zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:49

_Linda schreef:

Dus mijn paard is gestolen van de fokker is Spanje omdat zijn brandmerk erop zit oid?
Ik snap hoe dat kwa herkomst en zeker met gestolen koeien werkt, maar met paarden in Nederland, nee :n

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:53

Inderdaad, een paard is in Nederland niet zoals het etenswaar uit de koelkast waar je uit voorzorg maar je naam op zet :+