Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesen

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:43

Ik vind haar erg leuk! Hoe groot is ze nu?
Dat onderstandige lijkt op die laatste standfoto zo. Volgensmij is ze dat niet. Verder heeft ze een mooie ruglijn maar helaas is de schoft nek verbinding niet zo mooi. Echt een aandachtspuntje maar ik weet niet of je die helemaal weg krijgt.
Sabelbenig vind ik ook nog wel meevallen maar achter wel week gekoot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:15

Grappig diertje, maar inderdaad nog erg jeugdig..ik zou haar ook nog een jaar laten staan en dan goede foto's maken. Kan erg veel uitmaken.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:07

Ik vind haar erg lief en erg schattig. maar ja ik ben ook een leek :-). Ik volg het even omdat ik het wel interessant vind hoe je aan 3 jarige kan zien wat hij of zij in de toekomst eventueel zou kunnen gaan doen. Wat ik wel jammer vind is dat er nog geen reactie is van iemand die er professioneel mee bezig is. Ik hoop dat deze nog komt want ik zie nu alleen maar reacties van hobbyruiters en daar kan je niet zoveel mee.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:18

streep schreef:
Ik vind haar erg lief en erg schattig. maar ja ik ben ook een leek :-). Ik volg het even omdat ik het wel interessant vind hoe je aan 3 jarige kan zien wat hij of zij in de toekomst eventueel zou kunnen gaan doen. Wat ik wel jammer vind is dat er nog geen reactie is van iemand die er professioneel mee bezig is. Ik hoop dat deze nog komt want ik zie nu alleen maar reacties van hobbyruiters en daar kan je niet zoveel mee.

Hoezo kan ze niet veel met reacties van hobbyruiters? Als die het al zien... Kunnen we half bokt wel sluiten als je niks hebt aan de reacties van niet profs :+

Overigens heb je ook niks aan lief en schattig als je op de keuring komt...

Juist verstandig van TS om aan buitenstaanders een neutrale mening te vragen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:37

streep schreef:

Ik geloof dat er meerdere gereageerd hebben die er professioneel mee bezig zijn. :+ :')

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:45

De reacties in dit topic kloppen helemaal hoor! Professioneel of niet.
Ik heb ooit meegedaan aan de KWPN competitie paarden beoordelen en ben daarin best ver gekomen. Ik had precies dezelfde punten als hier genoemd worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:48

liesen schreef:
Ik vind haar erg leuk! Hoe groot is ze nu?
Dat onderstandige lijkt op die laatste standfoto zo. Volgensmij is ze dat niet. Verder heeft ze een mooie ruglijn maar helaas is de schoft nek verbinding niet zo mooi. Echt een aandachtspuntje maar ik weet niet of je die helemaal weg krijgt.
Sabelbenig vind ik ook nog wel meevallen maar achter wel week gekoot.

Op foto's in de OP staat ze ook voornamelijk onderstandig met de voorbenen. Is dus misschien wel mogelijk dat ze op de keuring volgend jaar ook zo zal gaan staan.

Week gekoot is ze wel. Viel mij ook op vooral LA

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:50

Leuk paardje! Ik hoop dat je wat aan de reacties van een aantal hebt.
Mijn advies zou verder ook zijn: lekker het longeren oppakken, op den duur met bijzet en volgend jaar kijken hoe ze er voor staat om dan naar de keuring te gaan.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 15:05

Ach weet je Streep, als veulen is ze door Nijhof uitgekozen om mee te lopen op de afstammelingenkeuring van haar vader in Ermelo. Niet willekeurig geprikt door het KWPN, nee uitgekozen door Nijhof. Helaas konden wij door omstandigheden zelf niet gaan. Er heeft dus zeker een professional naar gekeken en als het paard echt zulk brandhout is als hier soms wordt geschreven hadden ze haar écht niet gekozen, er was namelijk keuze genoeg! Er is absoluut wat aan te merken op de merrie, ik zie ook dat de halsaanzet misschien niet ideaal is, maar zo slecht als ze door sommigen hier neer wordt gezet is ze echt niet.

En ja, ze is absoluut jong, jeugdig en onbespierd, dit topic heeft me zeker gesterkt in mij idee dat ze dit jaar in ieder geval niet naar de keuring gaat. Ze staat sowieso tot het eind van het weideseizoen nog 24/7 buiten in de opfok en zal daar af en toe gelongeerd worden, later zeker ook met bijzet. Ik ben ook erg benieuwd hoe ze er dan volgend jaar uit zal zien!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:09

martinev schreef:
Ach weet je Streep, als veulen is ze door Nijhof uitgekozen om mee te lopen op de afstammelingenkeuring van haar vader in Ermelo. Niet willekeurig geprikt door het KWPN, nee uitgekozen door Nijhof. Helaas konden wij door omstandigheden zelf niet gaan. Er heeft dus zeker een professional naar gekeken en als het paard echt zulk brandhout is als hier soms wordt geschreven hadden ze haar écht niet gekozen, er was namelijk keuze genoeg! Er is absoluut wat aan te merken op de merrie, ik zie ook dat de halsaanzet misschien niet ideaal is, maar zo slecht als ze door sommigen hier neer wordt gezet is ze echt niet.

En ja, ze is absoluut jong, jeugdig en onbespierd, dit topic heeft me zeker gesterkt in mij idee dat ze dit jaar in ieder geval niet naar de keuring gaat. Ze staat sowieso tot het eind van het weideseizoen nog 24/7 buiten in de opfok en zal daar af en toe gelongeerd worden, later zeker ook met bijzet. Ik ben ook erg benieuwd hoe ze er dan volgend jaar uit zal zien!

Genoeg keuze is niet juist hoor. Firestone had/heeft weinig nakomelingen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:17

streep schreef:

En bedankt _/-\o_ Volgens mij hebben hobbyruiters en hobbyfokkers hetzelfde doel voor ogen; een gezond en goedbewegend paard wat exterieurmatig ook goed in elkaar zit :j Ook wij gaan met onze paarden naar de keuring en kennen het klappen van de zweep. Daar hoef je echt geen prof voor te zijn :+

TS; een goed veulen is natuurlijk niet meteen een goed paard. Opfok en voeding spelen daar ook een belangrijke rol bij.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:36

Ik vind het jammer dat je sommige opmerkingen ziet "als brandhout". Ik heb niemand hier zien schrijven dat je merrie brandhout is.

Ja, ze is arm bespierd en week gekoot, ja, ik zag ook dat ze op meerdere foto's onderstandig staat. Maar Brandhout, nou nee. Je weet wat je wilt --> keuring. Dan weet je ook waar je op moet trainen --> betere conditie en beter in de spieren. En haar de tijd geven om het jeugdige kwijt te raken. En vooral gewoon genieten van je paard.

En wellicht anders naar de opmerkingen kijken. Je krijgt het advies om te longeren met bijzet. Ipv in de verdeding te schieten, kun je ook aangeven, dat het een goed idee is, zeker als de merrie wat verder in de training staat. Ipv de opmerkingen over het exterieur als "hakken" te zien, kun je ook vragen hoe je evt het voerbeleid kunt veranderen zodat je merrie voldoende conditie krijgt om te kunnen groeien.

Ik zie zat reacties van mensen in dit topic die dan wel niet professioneel zijn, maar waarvan ik de adviezen mbt exterieur of fokbeleid erg hoog heb zitten. Het is niet (hoe lief bedoeld) het poetsmeisje van je shetlander

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:40

Geen enkel paard is perfect, ieder paard heeft verbeterpunten. Soms is het niet leuk om die te horen, maar je paard wordt er niet anders van.

De weke koten en korte onbespierde hals vallen mij nu ook het meest op. (Maar ook dat is relatief, bij het KWPN is een hengst goedgekeurd met behoorlijk weke koten en die dekt er heul erg veel!).
Ze heeft wel mooi hard beenwerk, goede rug erin en zo te zien veel souplesse in het lopen.
Als ze uitzwaart en sterker wordt heb je daar heus een leuk paard aan.

Als je naar de keuring wilt zou ik denk ik NRPS doen, gezien moedersvader. Maar idd nog niet dit jaar.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:51

GJ9 schreef:
Als ze uitzwaart en sterker wordt heb je daar heus een leuk paard aan.

Helemaal mee eens. Volgens mij is er ook niemand die zegt dat dit niet een leuke sportpaard kan worden.
"Brandhout" heb ik ook nergens zo geïnterpreteerd...

Maar een (ster)merrie op de keuring is wel een ander 'spelletje' dan een fijn/goed sportpaard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:00

Ik heb eerder gevraagt wat je sport doel is.
Wat zijn je plannen?
Bij NRPS denk ik ook dat ze beter op de plek is dan bij KWPN.
Indien KWPN eerder springen dan dressuur.

Ik denk dat je er een leuk paard aan gaat hebben. Maar een leuk/goed paard is niet automatisch een paard dat het op de keuring goed doet.