Kosten shetlander pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies_bilL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 19:05

Koper schreef:
Je hebt geen idee. Alleen al dat je niet lijkt te willen beseffen dat een shetlander heel andere behoeftes heeft dan jouw sportpaard en dat hij zich maar moet aanpassen aan jouw management ipv andersom getuigt er voor mij niet van dat je weet hoe een shetlander moet houden.

Dat hij kleiner is betekent toch niet dat hij minder tanden heeft of dat bij een operatie de incisies kleiner zijn? Dat soort dingen is voor een shetlander even duur. Wake up.

Sorry hoor maar dat zeg ik niet. Het eet niet zoveel als een groter paard dus dat is al een verschil. Even als stro en brokken is dus niet nodig omdat hij die energie niet nodig heeft. Ik heb het hier niet over tandarts etc want die kosten zijn me duidelijk en heb ik toch ook niet in m'n topic staan? Alleen overwegingen wat te doen. Ik besef me dus prima dat een shetlander andere behoeftes heeft anders had ik geen dingen gevraagd.
Je hoeft me niet te veroordelen hoe ik volgens jou een beestje moet verzorgen etc. Dit is pure invulling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:09

Hij heeft wel brokken nodig omdat hij anders tekorten krijgt. Hij heeft duurder ruwvoer nodig omdat hij van voordroog moddervet en ook nog eens hoefbevangen wordt als het tegenzit. Want het is een shet en geen warmbloed in het klein.

Mijn buren zijn met 3 warmbloeden minder per maand kwijt aan kuil dan ik aan hooi. Ik zou ook wel goedkoper willen voeren. Maar dan heb ik over een paar maanden geen paardjes meer.

En een shetlander heeft, net als elk ander paard, vrije beweging nodig. Aan een hok naast het hok van een ander paard heeft een shet niks.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:24

Mijn shetten krijgen gemiddeld 4 kleine baatjes hooi per week maar de ene eet wel meer als de ander dus exacte aantal kan ik je voor 1 shet niet geven
Ze staan bij mij op rubber matten en vlas dus kwa stro kan ik weinig zeggen.
Hoefsmid elke 10 weken a 30€ p/p maar mijn vorige shetje moest om de 8 weken en daartussen bijgevijld worden ivm scheefstand.
Mijn shet heeft een graaskorf a 30€ en deze heeft ie binnen een week doorgesleten. Dus was genoodzaakt er 1 te komen die 3x zo duur was.
Ook is hij wever wat bij de aankoop natuurlijk verzwegen was en daardoor slijt hij zn voeten als een malle dus ook daar de nodige kosten aan gehad en nog steeds.
mn andere pony schuurt( heeft geschuurd) en heeft dus ook een eczeemdeken.
Nou zijn dit natuurlijk dingen die zeker niet altijd hoeven maar ik kan je wel vertellen dat mn shet bijna net zoveel kost als mijn vorige fjordje.
Enige wat me iets minder kost is het hooi.

Owja en ze krijgen beide de hoeveelheid brokken die de verpakking aangeeft kwa gewicht om aan de nodige vitamines en mineralen te komen(vitalbix)
Zeker niet zoveel als mn fjord at maar deze kreeg goedkoper voer.

Dus tja een shetje nemen omdat hij miss goedkoper is als een groter maatje...nee dat zou ik niet stellen nee.

Dennis

Re: Kosten shetlander pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:44

Bekappen gewoon iedere 8 a 10 weken ong 30 euro.
Enten even duur als je paard.
Tandarts ook net als je paard ieder jaar.
Hooi denk ik dat je voor ong 30 euro per maand een eind kom. Die van mij krijgen er ook wat stro bij.

Een paard hoort gewoon zo veel mogelijk buiten. Een paar weekjes van 22.00 tot 7.00 binnen (na een operatie) was al echt veel voor mijn pony.
Juist met vorst op het gras zetten is levensgevaarlijk voor een shet! Er zit dan extreem veel suiker in het (korte) gras dus pony word daar dan heel snel bevangen van. Net als kort gras, lang gras is veiliger.

Krachtvoer is niet nodig, een vitamine korrel wel. Per zak een stuk duurder dan gewoon krachtvoer, maar het voert goedkoper omdat je er weinig van voer.

Voor rond de 50 euro per maand zou het prima moeten lukken als er niets geks gebeurt. Als de dierenarts moet komen kost het snel de hoofdprijs.

Ik was laatst even rond de 1.500 euro kwijt aan dierenarts kosten. Had ik toch wel een aantal prima nieuwe pony's van kunnen kopen. Maar daar moet je wel ook rekening mee houden.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:11

Wat mij vooral tegen de borst stuit is dat de paarden zo onwijs kort buiten komen. Een paard hoort niet op stal te staan, en zeker niet zo lang :n

Nou zag ik hierboven een discussie ontstaan mbt het trainen van de shet. In je OP geef je al duidelijk aan dat je er niet mee gaat rijden/mennen oid. puur gezelschapspony. Dan snap ik de opmerkingen van mijn voorgangers héél goed. Een shet heeft, net zoals alle andere paarden, ook gewoon beweging nodig en aandacht. Niet 1 x per dag een aai over de bol en de rest op stal. Als je ziet hoe blij mijn shetten zijn als ze mogen longeren of we een stuk gaan wandelen/fietsen. Of alleen al in de wei kunnen ravotten met een soortgenootje.. Wat ik wel goed vind is dat je aangeeft dan evt een verzorger te willen nemen. Maar bedenk wel dat die nog wel eens aardig lastig te vinden zijn en je het ook zónder verzorger moet kunnen redden in de basisbehoeftes. (En veel bewegingsvrijheid is gewoon een basisbehoefte).

Verder denk ik ook dat je niet aan een tweede paard/pony moet beginnen als je ze zo weinig buiten kunt zetten.. Pas als je meer weides hebt, zodat je ze hele dagen buiten kunt zetten (bak/paddock/wei) dan pas zou ik gaan nadenken over een tweede paard. Niet aan een beestje beginnen als je eigenlijk niet de ruimte hebt die het beestje nodig heeft.. :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:23

Of gewoon van die wei een paddock maken, stallen open zetten zodat ze een inloopstal hebben. Dan is het al meer paardvriendelijk/shetvriendelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:33

Idd Koper,dat zou meteen mijn idee zijn. Voor beide veel fijner.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:44

Ik zou geen shet erbij nemen. Tenzij het dier minimaal overdag buiten staat.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:48

Ik zou het mijn mini niet aandoen om alleen maar op stal te staan! Daar zou ik zelf niet eens meer van kunnen slapen. Pony zou knettergek worden. Ook voor jou paard vraag ik me af of dit wel een leven is. Dan maar je weitje in de drek, paarden horen naar buiten te gaan en te kunnen rennen wanneer ze willen.

Maar mijn mini kost ongeveer €30 aan smidkosten, gewone enting en gewoon ontwormen als ieder ander paard, weet zo snel niet wat dit kost. Eet onbeperkt kuil en word hier niet dik van. Loopt ook 24/7 in de wei dus lekker veel bewegingsruimte. Aankoop was gratis :+ ze is me gegund.

KioCaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:51

Een Shetlander zou goedkoper kunnen zijn dan een ander paard, maar daarvoor geld elke pony heeft andere behoeftes. De één moet wel bijgevoerd worden, de ander niet, de één heeft wel een deken nodig, de ander niet, etc. etc. Als ik het goed lees is dat verder ook niet echt een probleem. Maar het probleem ligt denk ik meer in de ruimte en tijd.. En een verzorger vinden is een goede optie, maar ook heel lastig. En dat neemt nog niet weg dat de ruimte en tijd buiten erg beperkt is. Ik zou er nog even heel goed over nadenken als ik in jou schoenen stond, maar ik snap het feit dat je graag zou willen dat je andere paard een maatje heeft.