Shet x Welsh, hoe groot mag de hengst zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:05

Maar hoezo max 10 cm? D/E ponys worden ook vaak zat gedekt door paarden, of 1 geinsimineerd van 158 door 1 van 175

SofieHavan

Re: Shet x Welsh, hoe groot mag de hengst zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:36

Ik weet het niet. Ooit wel een onderzoek gelezen over Shetlanders die gekruist werden met shires en omgekeerd omdat de nakomelingen dan allebei 1/2 Shire en 1/2 shet zijn... maar wel uit andere moeder (ene keer shet, andere keer Shire) was wel interessant :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:37

Kijk zoiets zou ik dan weer niet doen :+ maar zo'n kruising zie je echt best veel en zou niet weten wat daar verkeerd aan is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:14

Afbeelding

En dan krijg je zoiets :')

Op de foto (intussen 3 jaar geleden alweer) zie je mijn hengstje, een papierloos kereltje van 90cm hoog en vermoedelijk een kruising shet x welsh. Gelukkig heeft hij enkel de maat van een shet, en de rest van een welsh. Maar wel een fenomenaal goed karakter!

Dus om te zeggen dat ie groter gaat uitvallen... zou toch de gok niet durven nemen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:25

Ik heb een kruising gefokt uit onze shet merrie, 1.10m en mijn welsh cob hengst 1.47.

Prachtige c maat geworden. Het veulen wordt zo groot als er ruimte is. De verdere groei komt daarna.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:01

Inmiddels een keuze kunnen maken?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:07

ik heb vroeger een oepsie gehad papa een fjord van 1.36 en mama een shet van een krappe meter,veulen was ieniemienie toen ze geboren was maar later gemeten op 1.22m het is een super fijne men pony geworden.
toen ik 2 jaar geleden opzoek was naar een men pony voor erbij zocht ik ook naar zo'n oepsie maar helaas niet kunnen vinden.
volgens mij is het dus echt wel waar dat het veulen zich aanpast aan de moeder.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:27

Ik heb een shetxwelsh. Specifiek gefokt voor het mennen. Ik vind het een ideale combinatie. Stevigheid en hardheid van een shet (en eetlust) maar gangen en karakter van een welsh.

Volgens mij waren de maten van die van mijn zijn ouders gelijk aan die van jou. Mijn pony is 1.15

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:36

Tessa_93 schreef:
Iemand op bokt had zijn kwpn'er laten dekken door een mini. Daar kwam een normaal groot veulen uit. Niet kleiner dan normaal.

Kleine hengst x grote merrie is natuurlijk een heel ander verhaal dan andersom :+

TS ik vind het nog steeds een goed plan. Als je merrie al eerder veulens gehad heeft en de hengst niet al te breed is, wat zo te zien beide in orde is, zou ik de gok wel aandurven. Shet x welsh ken ik alleen maar leuke resultaten van :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:56

Hier een New forest merrie gehad van 1m43. Paar keer veulen gehad van grote warmbloed hengst. Laatste keer was de hengst 1m73 groot. Veulen is een grote d-pony geworden.
Ik vermoed dat de dekking via ki gebeurd is. Heb haar drachtig gekocht gehad. Bevalling ging helemaal vanzelf. Veulen was niet extreem groot.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:08

TS, naar mijn kennis en ervaring kan dat prima.
Het veulen zal zich qua maat wel aanpassen. Ik verwacht wel dat het veulen groter wordt dan moeders, maar ja dat kun je op voorhand nooit met zekerheid zeggen. Niemand niet.
En.. Risico's heb je altijd, maar om nou te zeggen dat bij deze combinatie meer risico is dan bij een "normale" combinatie?

Ik ken genoeg pony's en paarden uit combinaties waarvan de moeder veel kleiner is dan de vader.
Geen enkele problemen gehad bij dracht, bevalling en het opgroeien. Ook later niet.
Sterker nog, veelal de goede punten van beide. Dus wel degelijk een leuke combinatie.

Ik zou zeggen, als jij de hengst (of een andere hengst van ong. 1.20) leuk vindt, gewoon doen! Pjotr is wel heeeeel erg leuk hoor!

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:09

ps. Ik weet van de hengst Pjotr van Manda op Bokt dat hij meerdere shetlandermerries heeft gedekt. En wat ik daaruit aan veulens zie, wauw!
Zoveel succesverhalen. Kan prima die combinatie qua maat

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:10

Koper schreef:
Tessa_93 schreef:
Iemand op bokt had zijn kwpn'er laten dekken door een mini. Daar kwam een normaal groot veulen uit. Niet kleiner dan normaal.

Kleine hengst x grote merrie is natuurlijk een heel ander verhaal dan andersom :+

TS ik vind het nog steeds een goed plan. Als je merrie al eerder veulens gehad heeft en de hengst niet al te breed is, wat zo te zien beide in orde is, zou ik de gok wel aandurven. Shet x welsh ken ik alleen maar leuke resultaten van :)

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het veulen zich aanpast aan de grote van de baarmoeder ;)