Meest kans op merrieveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:01

Hilli schreef:
Coloured schreef:
Interessant!
Ik ga het ook uitproberen dit jaar, en inderdaad: baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Ik denk inderdaad ook dat het wassen van je merrie geen invloed heeft op het geslacht van het veulen! :+

_/-\o_

Ik was al op zoek naar de opjehandenzitsmiley.

De theorie van Ibbel ga ik in mee. Zo had ik het ook begrepen: juist op tijd dekken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:01

Ibbel schreef:
Vrouwelijk sperma zwemt langzamer maar leeft langer. Precies op de eisprong insemineren (en zeker ook nog eens het ei afspuiten) geeft meer kans op een hengst. Ei komt dan nl vrij op het moment dat de 'voorhoede' van 80-90% mannelijke spermatozoiden aan komt zwemmen.

Voor een merrie moet je dus vroeg dekken, 48-72 uur vóór de eisprong. Dan heeft het mannelijk sperma al het lootje gelegd, en liggen de vrouwtjes te wachten op het ei dat vrijkomt.
En dat is de enige manier om de kans op een merrie te vergroten.

Appelazijn is complete flauwekul je kunt op geen enkele wijze de pH van het lichaam beinvloeden. De maag is verdikke pH 1,5, wat moet appelazijn (een zwak zuur met een hógere pH dan zoutzuur) daar in hemelsnaam nog aan doen?

'Hier' een soortgelijk verhaal. Kennissen van mij hebben al een paar jaar geen paarden meer, maar toen ze ze nog wel hadden en sinds ze op deze manier zijn gaan dekken fokten ze het ene merrieveulen na de andere..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:05

RianneH schreef:
Interessant! Als ik het goed begrepen heb kan je bij koeien 'gesekst' sperma krijgen, waarbij de zaadcellen met X geselecteerd worden. Geen idee hoeveel werk dat is, maar verbaasd me eigenlijk dat dat nog niet bij paarden wordt gedaan.

Paardensperma is kwetsbaar, rundersperma kun je mee gooien en smijten. De procedure waarmee je rundersperma sekst, overleeft paardensperma niet.

RianneH

Re: Meest kans op merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:09

Dat verklaart een hoop :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:04

Waw interessant....probleem is dat het real life bevruchting wordt, de merrie's verblijven dan bij de hengst in de wei. Tijdstip kan niet gekozen worden vrees ik...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:09

Appelazijn... hmm dat ga ik later ook proberen O:)
Gewoon een scheutje van over het voer? _O-

Niet dat mijn merrie drachtig is hoor, dat duurt nog minimaal ruim een jaar :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:10

Toevallig nu veel appelazijn aan het geven geweest, ik update jullie volgend jaar als er nieuwe veulens zijn :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:17

Cambiar schreef:
Waw interessant....probleem is dat het real life bevruchting wordt, de merrie's verblijven dan bij de hengst in de wei. Tijdstip kan niet gekozen worden vrees ik...

Hopen dat je merrie zich makkelijk vroeg in de hengstigheid laat dekken. Ik had er één die op 8 veulens 7 merries kreeg, omdat ze zich zo graag al vroeg liet dekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:29

Ibbel schreef:
Cambiar schreef:

Hopen dat je merrie zich makkelijk vroeg in de hengstigheid laat dekken. Ik had er één die op 8 veulens 7 merries kreeg, omdat ze zich zo graag al vroeg liet dekken.

Juist niet toch? Als ze zich makkelijk laat dekken winnen de snellere zwemmertjes?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:31

Nee, want de eisprong vindt pas aan het eind plaats. En dan zijn de snelle zwemmertjes dood, en de meisjes, die dus vroeg vertrokken zijn bij een vroege dekking, leven dan nog en zijn op de plaats van bestemming.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:33

Maar worden 'diepvriesveulens' (zo noemden ze dat op stage, haha. Veulens van ingevroren sperma) dan het vaakst hengsten? Aangezien die merries echt meerdere keren per dag gescand worden om maar precies op tijd de sperma erin te spuiten.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:33

Zou dat bij mensen ook zo werken? Zaadcellen kunnen ongeveer drie dagen in leven blijven in het lichaam en dat dan de vrouwelijke zaadcellen langer blijven leven terwijl de mannelijke zaadcellen sneller zwemmen? Interessant :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:35

Ja, werkt met alle soorten sperma zo. Daar is het seksen van rundersperma ook op gebaseerd.

Diepvriesveulens zijn idd vaker hengsten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:39

Ibbel schreef:
Vrouwelijk sperma zwemt langzamer maar leeft langer. Precies op de eisprong insemineren (en zeker ook nog eens het ei afspuiten) geeft meer kans op een hengst. Ei komt dan nl vrij op het moment dat de 'voorhoede' van 80-90% mannelijke spermatozoiden aan komt zwemmen.

Voor een merrie moet je dus vroeg dekken, 48-72 uur vóór de eisprong. Dan heeft het mannelijk sperma al het lootje gelegd, en liggen de vrouwtjes te wachten op het ei dat vrijkomt.
En dat is de enige manier om de kans op een merrie te vergroten.

Appelazijn is complete flauwekul je kunt op geen enkele wijze de pH van het lichaam beinvloeden. De maag is verdikke pH 1,5, wat moet appelazijn (een zwak zuur met een hógere pH dan zoutzuur) daar in hemelsnaam nog aan doen?

In mei gedekt op eisprong (dagelijks gescand door da), ei afgespoten.
Merrie veulen.

Stalhouder dekt ook altijd via ki, incl ei afspuiten en alleen maar merrie veulens. En hij wilt zo graag een hengst fokken.

Roze of blauw strikje in de staart _O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:44

Bij een natuurlijke dekking bandageren wij altijd de staart van de merrie zodat er geen haren mee naarbinnen gaan.

Ik gebruikte altijd een roze bandage en heb alleen maar merrieveulens gehad, wat natuurlijk een keihard bewijs is dat een roze bandage om de staart werkt.
Mocht het dan toch een henstje worden heb je wel grote kans dat hij erg geschikt is voor penny's en een grote voorkeur heeft voor alles roze *\o/*

Voor ki weet ik het niet zeker maar het is het proberen waard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:52

Ibbel schreef:
Nee, want de eisprong vindt pas aan het eind plaats. En dan zijn de snelle zwemmertjes dood, en de meisjes, die dus vroeg vertrokken zijn bij een vroege dekking, leven dan nog en zijn op de plaats van bestemming.

:)*

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:57

Nou de teller staat bij mij op dit moment van de 3 veulens die geboren zijn, zijn er 2 hengst, benieuwd wat nummer 4 is, maar ik heb toch ook appelazijn gegeven en heb hengsten uit t buitenland gebruikt :D. Maar ik blijf volhouden, ik geef de merries nu weer appelazijn :+ :P.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:07

hier ooit een hengst gehad,die op 1 veulen na(waren er een stuk of 10-15),allemaal merrietjes gegeven had.

volgens mijn DA kwam dat nog wel voor,hengsten die vooral of hengsten of merries gaven.

alle andere hengsten die hier voorbij kwamen waren door elkaar,maar die ene was toch wel opvallend dat het zo goed als allemaal merries waren.

tuurlijk is dat bij mensen ook zo.
als je bv seks hebt enkele dagen voor je eisprong,is de kans groter op een meisje.

is al lang geweten en puur wetenschappelijk.

tuurlijk is het niet zo dat enkel een zwerm mannelijke zaadcellen op dat ei afstormen de eerste dagen,dat die na bv 2 dagen allemaal het loodje leggen en dat dan de vrouwelijke zwerm afgestormd komt,maar percentueel gezien is de eerste zwerm die aankomt,meer mannelijk,de langlevers meer vrouwelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:51

Er is idd de mogelijkheid dat een hengst (vrijwel) alleen levend vrouwelijk of juist (vrijwel) alleen levend mannelijk sperma heeft. Als er een of andere defect in óf het Y-chromosoom óf het X-chromosoom zit, dan kan dat. En dan heeft zo'n hengst dus idd alleen merrieveulens of alleen hengstveulens, of voor het overgrote deel.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:16

Geluk.... Wij hadden een jonge merrie, eerste veulen.
Scanner komt, mega ei erop wat ieder moment kon springen, dus hop naar dr hengst, laten dekken, 3 x in totaal.

17 dagen later, drachtig, precies 15 dagen dragend, en wat loopt er inmiddels naast... En merrie :D

Wij hebben niks speciaals gedaan of gegeven, gewoon een beetje geluk hebben. Nu is het wel zo dat de hengst meer merries geeft dan hengsten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:58

Whahahaha ok, ik geef het toe, jullie hebben me in het ootje genomen een serieus topic aan te maken en ik dacht dat het een grote 1 april grap was. :D :+ :Y)

Dus dat van die rietjes die per ongeluk op de kop bewaard zijn, neem daar maar een flink pak zout bij :):)
Grinnik *\%/*

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:15

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:58

tiwi1969 schreef:
Bij een natuurlijke dekking bandageren wij altijd de staart van de merrie zodat er geen haren mee naarbinnen gaan.

Ik gebruikte altijd een roze bandage en heb alleen maar merrieveulens gehad, wat natuurlijk een keihard bewijs is dat een roze bandage om de staart werkt.
Mocht het dan toch een henstje worden heb je wel grote kans dat hij erg geschikt is voor penny's en een grote voorkeur heeft voor alles roze *\o/*

Voor ki weet ik het niet zeker maar het is het proberen waard.

:D :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:15

Ik heb altijd op eisprong gedekt/geïnsemineerd, en van de 8 veulens waren het 7 hengsten. Enige merrieveulen was notabene van een hengst die eigenlijk weinig merrie nakomelingen gaf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:09

Pandora2 schreef:
Ik dacht dat dit door de hengst '' beslist '' werd :j
Vroeger toch altijd horen zeggen dat een bepaalde hengst een echte '' merriemaker '' is ( Stutenmacher )

Een merriemaker geeft niet zo zeer meer merries. Dat is een hengst die hele beste merrie heeft geleverd en waarbij de hengsten net iets minder van kwaliteit zijn en er soms geen of maar weinig goedgekeurde zonen van komen. Doruto bijvoorbeeld. Al waren zijn zonen niet minder van kwaliteit. Ze miste gewoon wat hengstenuitdrukking.