Friezen die een bruine vacht krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:58

Ik ben heel benieuwd of jou hengsten zwart gaan blijven na castratie! Maar ik denk dat ik dit over een jaar alweer vergeten ben :D

Hormonen kunnen ook echt wel een rol spelen (paarden kunnen tenslotte ook een rood/ bruine gloed krijgen van de cushing) maar ik denk dat genen een grotere rol spelen. Een paard dat genetisch gezien git-zwart is zal volgens mij nooit door castratie bruin gaan worden. Door ziekte acht ik die kans een stuk groter.

Is er toevallig al iemand die daar wel al ervaring mee heeft?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-17 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:02

Ik heb wel eens gelezen dat pigment bij kopertekort minder sterk is en kwetsbaarder is voor zonlicht. Hierbij kan een zwarte vacht dus verbleken/bruin uitslaan. Het zou dus ook in de voeding kunnen zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:07

Shanna schreef:
Ik ben heel benieuwd of jou hengsten zwart gaan blijven na castratie! Maar ik denk dat ik dit over een jaar alweer vergeten ben :D

Hormonen kunnen ook echt wel een rol spelen (paarden kunnen tenslotte ook een rood/ bruine gloed krijgen van de cushing) maar ik denk dat genen een grotere rol spelen. Een paard dat genetisch gezien git-zwart is zal nooit door castratie bruin gaan worden. Door ziekte acht ik die kans een stuk groter.

Is er toevallig al iemand die daar wel al ervaring mee heeft?

Klopt natuurlijk, maar je kan mij niet voorhouden dat elke hengst git-zwart is... Zeker niet als bij de index staat dat hij niet gitzwart doorgeeft. En ik heb het in mijn geval over hengsten die op Z1/Z2 niveau lopen en ook gewoon lekker buiten staan.

Mijn ruin werd afgelopen winter zelfs bruin door zweten. Als ik hem in de zomer afspoel en met deken op buiten zet, word hij ook bruin. Niet zo bruin als een andere ruin, de mijne blijft wel redelijk zwart. Maar je ziet die gloed.

Enige dieren die echt zwart zijn zijn de jonge hengsten (2 jaar), overige 4 ruinen zijn zwart, maar met een tintje. De merries zijn in dat opzicht vaak zwarter dan de ruinen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:08

Ansie schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat pigment bij kopertekort minder sterk is en kwetsbaarder is voor zonlicht. Hierbij kan een zwarte vacht dus verbleken/bruin uitslaan. Het zou dus ook in de voeding kunnen zitten.

Klopt ook inderdaad, paard bij ons werd ook zwarter na het bijvoeren van een supplement. Maar wordt daarbij nog steeds niet gitzwart.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 09:26

Afbeelding
Bij mijn ruin echt genen, ik heb namelijk foto's van hem als veulen, ook al bruin.
Hij had ook een pleegzusje, die is met dezelfde omstandigheden pikzwart.