Een Shetlander, iets voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 13:29

Ohhh wat een leukerds hierboven zeg <3
Leffroi: wat toevallig, beetje dezelfde situatie als waar ik nu in zit!

Wie mag ik eventueel een PB' tje sturen met een advertentielink? Ik ben eens aan het kijken wat er te koop is en dat had ik natuurlijk niet moeten doen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:55

Hier ben je ook zeker welkom. Ik heb keus uit 4 braaf betuigde grote maatse shetten. Van recreatief tot ZZ nivo.

Een PBtje sturen mag hoor!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:50

Jaar hier nog een trotse shet eigenaresse. Hiervoor zelf grote paarden gehad maar nu sinds 2,5 jaar een shet van 1 meter. Staat ook voor de sulky maar nog in beginfase.
Maar daarnaast; ik heb meer lol met hem dan ik ooit met mijn grote paarden heb gehad
Afbeelding

Amalarab

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:11

Ik heb momenteel ook nog maar 1 pony over, een shetlander waarmee ik men.
Heel leuk!
De stalling van een shet is doorgaans de helft goedkoper, veel dingen zijn net wat handiger.
Toen hij wat moeite had met trailerladen duwden we hem er gewoon in.
enz
Het is verder een robuuste pony die dag en nacht buiten kan zonder dekens enz
Hij krijgt onbeperkt maar blijft netjes op gewicht momenteel door het mennen.
Ik heb hiernaast bijrijdpaarden dus ik rij nog wel overigens.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:17

Ben ook trotse eigenaresse van een mini shet. Elke keer ongeluk bij de rijpaarden gehad en nu heb ik gewoon zoveel lol met mijn ukje. Ben druk bezig met beleren voor de sulky staat op een laag pitje nu maar dat komt wel weer. Verder doe ik alles met mijn shet behalve rijden natuurlijk. En je kan er ook wedstrijden mee doen zonder dat je hoeft te mennen. Western kunnen ze ook heel goed haha
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:23

Ik ben van 3 grote paarden en een shet terug gegaan naar 2 grote paarden 1 shet en een kruising shet van 1,20. Niet omdat een kleine pony minder tijd kost kwa trainen want dat maakt voor de grote natuurlijk niks uit. Ik ben altijd van mening dat wanneer je wat van een paard/pony verwacht (1 keer in de wei rijden ofzo) je hem daarvoor ook moet trainen. Ik ben naar de kleinere overgegaan ivm de kinderen en nu kom ik er eigenlijk achter dat je helemaal geen groot paard hoeft je hebben om alles te kunnen doen. De b pony kan de oudste dochter mooi op rijden en wij rijden ermee voor de koets. Onze shet van 96 cm hebben we ook voor de sulky lopen maar daar kunnen we niet met 2 volwassenen mee rijden. Ik zou als ik weer voor de keuze kwam te staan toch een iets grotere pony nemen ivm je dan meer mogelijkheden hebt wat betreft mennen en mensen mee nemen.

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:34

Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je wagentje is en hoe zwaar de personen zijn, ook de grote (kracht) van de Shetlander hangt er vanaf. Maar is principe is het geen probleem.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:50

Hier ook een "pas-ontdekte" shetlover ;)

Ik rij al paard sinds mijn 3 jaar en we hebben 3 rijpaarden staan. Maar in oktober heb ik een ongeval gehad op eventing en mijn sleutelbeen gebroken (op zich allemaal niet zo erg). In november hebben we een toffe shet-merrie gekocht voor mijn dochter. Deze shet gaat super in de koets. Bij de aankoop hadden we een sulky, maar deze is ondertussen gewisseld voor een koets :D
In december is mijn eerste (en enige) zelf gefokte rijpaard veulentje gestorven en sindsdien ben ik alle moed en zin om te rijden kwijt geraakt... maar mennen doe ik nog steeds... Dus helemaal blij met de shet.

Ik kan haar gemakkelijk enkele weken weg zetten en dan gewoon mennen ;) dus das geen probleem.
Ze loopt hier ook gewoon heel fijn op een grote weide, dus energie kan ze genoeg kwijt!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:42

Hier geen shets, maar minipaarden. Ik heb vooral mini's met een flinke scheut welsh bloed. Momenteel heb ik weinig voor de wagen beleerd, maar is wel de bedoeling dit weer op te gaan pakken. En die paardjes zijn enorm sterk hoor!

Mijn zelf gefokte mini van 92cm:
Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:55

Gaaf diertje!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:57

Ik men ook met een grote shet. En woon nu nog in Overijssel. Je mag van mij wel een keer komen hoor.
Ik ga er vanuit dat mijn shet ongeveer 250 kg weegt. Mijn wagen weegt 70 kg. Ik met kleding 60 kg. Dus ik ga gerust samen met iemand op pad die ongeveer net zoveel weegt als ik.
Ik houd 1x eigen gewicht op zand, 2 x eigen gewicht op gras en 3 x eigen gewicht op asfalt aan.
Met 2 personen op de sulky kom ik nooit aan 1x eigen gewicht. Dus ga ook gerust het bos in met 2 personen op de sulky.

Ik had eerst een cavaletti:
Afbeelding

En nu een HCA. (Deze foto was met proef rijden. Daarna is hij nog beter afgesteld)
Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:09

Ik kom hier binnen spieken, omdat ik niet meer kan rijden om gezondheids reden ben ik ook gaan mennen.
Toch heb ik voor een groter paardje gekozen 1.36, omdat die dus gemakkelijker met 2 pers door het zand van de duinen, het strand en bos kan. Ook is het voor mij prettig dat ik niet voor alles zo diep moet bukken.En de shet die wordt vertroeteld door onze kinderen, zijn ze er uitgegroeid hebben we meteen een opvolger die ze al kennen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:21

Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen: als je voor jezelf nu al weet dat je iets snel niet meer leuk vindt moet je zeker niet aan een dier meer beginnen, een dier schaf je niet aan voor even. Kan je niet ergens een grote maat shetlander gaan verzorgen? Dan kan je kijken hoe leuk je het echt vindt voordat je weer een dier aanschaft.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 11:34

Hihi, iets snel niet leuk vinden is overdreven hoor, ik rij al paard vanaf mijn derde en ben nu bijna 26 :D
Maar ik snap wat je bedoelt hoor. Vandaar dat ik ook echt in een oriënterende fase ben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:41

Ik heb al 17 jaar shetlanders en heb tussendoor 6jr een 'echt' paard gehad.
Ik heb mijn paard in 2014 verkocht en daar geen seconde spijt van gehad, ik heb een hele leuke en leerzame tijd met hem gehad maar mijn hart ligt bij de pony's.
Ik heb een aantal veulentjes gefokt en mijn fokdoel was een brave pony die bomproof was en dat is tot nu toe altijd gelukt.

Ik heb nu mijn 2 eerste pony's nog, een merrie van 20 en een ruin van 15. Ze hebben 4jr stil gestaan wegens omstandigheden maar ik kan ze zo weer oppakken. Ik heb ze wel in pension staan waar ik af en toe weleens opmerkingen krijg over hun ondeugden ( :D ), ik noem dat humor en ik vind het ook echt grappig.
Ik men met ze, fiets, werk aan de lange lijnen, longeer, knuffel en kijk ernaar. Ook rijden mijn zoontje en zijn vriendje van 4 regelmatig een stukje.

Wel moet je echt consequent zijn in de opvoeding anders nemen ze een loopje met je, ik heb ze niet op ijzers en de smid komt hier ongeveer 4x per jaar.
Qua kosten zijn die veel lager voor de pony's dan wat ik voor mijn paard kwijt was, ik betaal zelfs voor mijn twee shetlanders samen minder dan ik voor mijn paard deed. Ze staan hier in de zomer 24/7 op de wei en buiten het weideseizoen 'snachts op stal. Box is door de helft gemaakt en ook qua strooisel en ruwvoer verbruik ik veel minder dan ik met het grote paard deed.

En, ik ben ook nog net een mens dus ik heb ook weleens een weekje geen zin en dat gaat ook prima. (sta wel volpension ;))

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:28

Ik heb eigenlijk altijd al shetlanders gehad.
Heb zelfs 3 jaar geleden me rijpaard verkocht omdat ik meer behoefte had aan het 'kleine spul'.
Heb nu een 6,5 jarige shetlander merrie. ze loopt voor de kar en onder het zadel met een meisje.
Ik geniet er van als dat meisje met me pony rijd en bezig is. En aan het mennen heb ik voldoende voldoening.

Wil je perse een beleerde pony of vind je het leuk om een jonge pony aan te schaffen het samen te leren en ervaren.

Ik heb die van mij toen als kleintje gekocht van 8 maand. en dus nu inmiddels 6 jaar verder samen een hoop meegemaakt. haar zelf beleerd voor de wagen en meisje laten beleren met mijn hulp.