Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Desiree schreef:ik las van iemand op marktplaats, die een Naturel te koop heeft staan uit een Rigoletto x Naturel merrie. Dat noemen ze ook lijnenteelt. MAar waar ligt de grens van inteelt naar lijnenteelt? Ik zag ooit een Ferromerrie hier op bokt, bij fokkerij die door Osmium was gedekt, iets in die geest. Ik vind dat echt inteelt.
sarabande schreef:Lijnen en of inteelt geeft eigenlijk alleen maar mogelijke zekerheid bij een ras fokkerij. Bij iedere andere fokkerij heb je evenveel kansen om de niet gewenste eigenschappen te verstevigen dan gewenste.
In de sportpaardenfokkerij is lijnenteelt theorie, als dat niet zo was zouden de grote stallen daar veel vaker succes mee hebben.
Kijk b.v. maar eens naar combi van Ratina met haar volle broer. Daar is weinig van overgebleven.
sarabande"]
[quote="ceasario schreef:Een mening is niet altijd gefundeerd op kennis.
sarabande"]
[quote="ceasario schreef:Dan is die Engelse volbloedwereld nuts.
Zo ook hondenmensen. en noem maar op.
ceasario"]
Omschrijf even je stelling.s.v.p
[/quote]
zie boven
[quote="ceasario"]
En vertel ook even wat het verschil tussen de KWPNfokkerij (buiten gezondheid) en Holstein is.
[/quote]
off topic niet aan de orde niet door mij genoemd
[quote="ceasario schreef:En nog even dat scoringsgedoe.?
sarabande schreef:In de sportpaardenfokkerij is lijnenteelt theorie, als dat niet zo was zouden de grote stallen daar veel vaker succes mee hebben.
Kijk b.v. maar eens naar combi van Ratina met haar volle broer. Daar is weinig van overgebleven.
sarabande"]
[quote="joostvangestel schreef:Hoe vaak heeft Leon dat gedaan? 1 keer? 2 keer? 10 keer? 100 keer?
gebruik Mendel én Darwin, Mendel zonder Darwin bestaat niet.
ceasario schreef:Hoe groot is dan fokken op index voorspelbaar.?
joostvangestel"]
[quote="ceasario schreef:Hoe groot is dan fokken op index voorspelbaar.?
Jaey schreef:Als fokker zou ik niet te veel op 1 paard/stam doorfokken, mijn 2-jarige merrie heeft een inteeltpercentage van 20 % van voor-ouder Aswan, haar moeder stamt van beide kanten af van Gon, mocht deze merrie in de toekomst gedekt worden, is het slim naar mijn mening, deze 2 hengsten te mijden in de stamboom van de te kiezen hengst, en door vers bloed versterken/verbeteren.
ceasario schreef: Ratina met een volle broer is incest????
We hebben het hier op zijn hoogst toch over inteelt c.q. lijnenteelt.