Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Re: Vanaf welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:18

Als ik kijk naar m'n eigen merrie zou ik 6 zeggen. Zij was toen ik haar kocht 5 jaar oud en echt nog een baby. Hier was ze net 5
Afbeelding

Momenteel staat er een 3,5 jarige merrie op stal, die ik er al wel klaar voor vind. Het verschilt inderdaad echt per paard.

Staat er ook 1 die per ongeluk drachtig was geworden toen ze 2 was. Deze merrie is super lang smal gebleven en nu wordt ze pas breder (6,5 jr) en echt wat meer paard. Wij denken toch dat dat ermee te maken had

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:27

Ik wilde eigenlijk mijn 2,5 jarige dit jaar laten dekken (ze wordt in mei 3 jaar), maar vind haar echt nog te jong in haar lijf. Dus volgend jaar. Vind t dus ook echt paard afhankelijk. Zo zijn er nog genoeg mensen die een 2 jarige al laten dekken. Zelf vind ik 12/13 jaar waarop een eerste veulen kan prima, maar ken een merrie die na haar succesvolle carriere als internationaal spring paard, op haar 20e voor t eerst gedekt is (dus op haar 21e eerste veulen). Ze heeft nog 5 veulens daarna gehad en daarna met pensioen gegaan. Merrie was kerngezond. Dus ook dat is denk ik paard afhankelijk.

Belangrijkste is altijd naar de merrie kijken.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:36

Ibbel schreef:
Azmay schreef:
Ik werd ook op mijn 11e ongesteld, betekend toch niet dat het gezond zou zijn geweest op mijn 12 een kind te krijgen 8)7

Met 3 dekken vind ik vroeg genoeg, tot hoe oud ligt aan de conditie van de merrie.

De vrouwen van de wat meer 'oervolkeren' worden later ongesteld dan de moderne Westerse vrouw, meestal met 13-14, worden dan idd als volwassen gezien, trouwen (of hoe het ook genoemd kan worden) en krijgen dus ook vroeg kinderen. Wat wij tienerzwangerschappen noemen.
Lichamelijk en biologisch gezien is dat overigens beter dan pas op je 35ste je eerste kind krijgen.
Dus ook bij mensen gaat het 'in de natuur' zo :D

Ik betwijfel het of dat lichamelijk goed is, je bent op je 13-14 toch meestal nog niet uitgegroeid.

Ik vind sowieso dat je een merrie best pas laat dekken als ze min of meer uitgegroeid is, dus ongeveer op 4 jaar. Anders kan de dracht de groei van de merrie zelf nogal in de weg zitten, omdat het zoveel energie kost.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:08

Met 4 jaar zijn ze toch ook nog niet uitgegroeid.
Dat is eigenlijk pas met 6 en sommige rassen zelfs pas met 8 jaar

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:50

ponyparadijs schreef:
Met 4 jaar zijn ze toch ook nog niet uitgegroeid.
Dat is eigenlijk pas met 6 en sommige rassen zelfs pas met 8 jaar

Daarom staat er ook 'min of meer'
Ze hebben de meest 'intense' groei dan wel achter de rug en zullen hoogst enkele cm bijgroeien en nog een beetje uitzwaren, maar dat hangt uiteraard ook van paard tot paard af :)

Maddy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:27

mijn merrie kreeg met 25 nog probleemloos een veulen. ook direct met 1e inseminatie drachtig. ze had wel al 2x een veulen gehad, maar dat was al weer een tijdje geleden. na de dracht een snelle bevalling. ik denk zo lang ze ovuleert en een hengstige baarmoeder krijgt, een merrie nog prima een veulen kan krijgen.

voor de eerste dracht zou ik wachten tot de merrie is uitgegroeid, dat verschilt per ras. het kan natuurlijk eerder, maar voor de gezondheid van de merrie zou ik wachten tot ze volgroeid is. de ruggenwervels zijn van alle botten de laatste die uitgegroeid zijn. deze worden tijdens de dracht door de zware buik best wel belast.