New forest x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:15

Je kunt geen veulen fokken op bestelling, en je kunt ook niet van een appel een peer willen kweken, en met een pony geen paard gaan fokken. Ja, er is een kleine kans dat je een veulen krijgti n de grote maat, maar voor hetzelfde geldt blijft het veulen kleiner dan de moeder.

Koop gewoon een leuk veulen die beter aan je wensen voldoet. Een beetje lukraak een hengst erop gooien is geen fokken, maar vermeerderen.

Edit: sorry, het komt er onwijs bot uit. Maar soms word ik een beetje flauw van mensen die denken dat ze maar kunnen fokken op bestelling.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:39

Van welke afstamming is je pony?

Ik heb bijv. een jonge New Forest ruin waarvan vader en moeders vader beide C pony's zijn.
Mijn ruin is een hele mooie robuuste grote D pony geworden.

De voorouders van jouw pony bepalen een groot deel van de uiteindelijke stokmaat van
het veulen wat jij wilt fokken.

Zo wilde ik heel graag een paardje fokken zoals jij. Mijn merrie was 1.48m. Ze werd gedekt door
een hengst van 1.73m. De dracht ging goed, de bevalling gelukkig ook.
Het veulen was prachtig, maar werd uiteindelijk 1.52m.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:31

New forest ponies zijn op zichzelf heel leuke , werkwillige ponies, die het goed doen in de sport. Zelf vind ik kruisingen ook altijd leuk, maar het vervelende er aan is, je weet nooit wat je er uit krijgt :=
Ik heb zelf een kruising new forest x IJslander en het is heel leuk geworden, ik ben erg blij met haar maar toch heeft het ook echt zijn nadelen, verhoudingen kunnen wat apart uitvallen( mijne heeft echt een heeeel klein hoofdje en een stevig IJslander lijf er achter :+ )
Desalniettemin ben ik zelf erg blij met haar, goede moeder lijn en goede vader lijn, maar zou ik een mooie new forest met mooie papieren hebben, zou ik een mooie new forest hengst uitzoeken voor je merrie.
Heel veel succes met het kiezen van de hengst! :wave:
Afbeelding

Afbeelding

Myrth97

Re: New forest x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:41

Ik zou ook lekker voor een new forest gaan! Heb zelf een veulen gefokt (2016) uit een merrie van 1m35 en een hengst van 1m45 (new forest: holthausen Frodo II). Veulen is inmiddels 7,5 maand en rond de 1,25 dus denk dat ze haar moeder wel voorbij gaat.

Is het veulen voor jezelf of voor de verkoop (ik heb er misschien overheen gelezen?).

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:48

Een groot warmbloed paard uit een pony willen fokken lijkt me geen logisch startpunt. Kun je beter een paard kopen dan vurig hopen dat je ponymerrie uiteindelijk een paard van 1.60 m of groter aflevert (die kans lijkt me niet heel groot namelijk).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:48

Persoonlijk zou ik kiezen voor een newforest hengst ( op newforestpony.nl staan alle hengsten ). Dan blijf je binnen het stamboek van je pony en heb je gewoon meer kans op een goede en fijne springpony. Iets groter fokken is ook kans op. De 1,60 zal je niet halen, ook met een grote hengst is het niet reëel en je hebt meer risico's voor merrie en veulen en het uitgroeien is niet te voorspellen.

Zelf heb ik ook een newforestmerrie drachtig. Verwacht begin maart haar eerste veulentje. Ik wou ook wel graag iets groter maar vond het zonde om buiten het stamboek te gaan.

Als je een goed springende pony voor jezelf wilt en je kunt makkelijk op een kleinere pony dan zou ik zeker voor een grote maat newforesthengst gaan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:54

Joolien schreef:
Je kunt geen veulen fokken op bestelling, en je kunt ook niet van een appel een peer willen kweken, en met een pony geen paard gaan fokken. Ja, er is een kleine kans dat je een veulen krijgti n de grote maat, maar voor hetzelfde geldt blijft het veulen kleiner dan de moeder.

Koop gewoon een leuk veulen die beter aan je wensen voldoet. Een beetje lukraak een hengst erop gooien is geen fokken, maar vermeerderen.

Edit: sorry, het komt er onwijs bot uit. Maar soms word ik een beetje flauw van mensen die denken dat ze maar kunnen fokken op bestelling.

Ook mijn gedachten.
Waarom niet een kopen die aan je eisen voldoet?
Dadelijk heb je een kruising die absoluut niet aan je wensen voldoet, en dan? Verkopen? Of door blijven 'fokken' tot je wel een gewenste hebt?
Als je zo graag een veulen van je merrie wil zou ik er een passende hengst bij zoeken, die aansluit op je merrie.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:28

Ik heb 2 pony's uit mijn B pony van 1,26 gefokt.
De ene hengst was 1,47 eindresultaat hengst van 1,36.9
De andere hengst was 1,53 eindresultaat merrie van 1,35.

Kun je nagaan hoe groot de hengst moet zijn die je er op moet zetten wil je richting paardenmaat fokken.