Kleurenfokkerij binnen KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:23

De kunst is om kwaliteit én kleur te fokken en niet alleen kleur.
En ja, ook dat is mogelijk. Ik heb een silver bruine hengst gefokt uit een heel mooi oud lijntje. :)

Wat betreft het bont:
Samber was de enige bij het KWPN en bij het NRPS had je Ed King Hill maar dat was Samberbloed.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:24

Daarnaast had je Ico bij het KWPN maar daar is ook niks bij het KWPN en NRPS overgebleven qua hengsten. Weet niet welke stamboeken voor jou "meetellen"? Sorry zie nu KWPN in titel topic.

Roan heb ik me ook wel eens in verdiept. Jan Muggen had/heeft de moeder van Ditisum en zij is een roan. Verder is er weinig van over van die roankleur. In ieder geval geen goedgekeurde hengsten.

Valk en palomino zie je steeds meer, nu ook met Edmundo en met Cream on Top bij het AES en register A bij het KWPN.

Ik durf te stellen dat er zeker wel paarden met een bijzondere kleur rondlopen die beter in elkaar zitten dan diverse bij de gerenomeerde geregistreerde "gewoon" gekleurde paarden. :j
Kleur en kwaliteit kunnen heel goed samen gaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:42

In principe de warmbloedpaarden, maar met name is het de verbazing dat er bij het KWPN voornamelijk 'dezelfde' kleurtjes voorkomen, terwijl in andere stamboeken er wel wat verbreding ontstaat.

Voor mijn gevoel zitten er in een aantal oudere Groningse, Gelderse en Tuigpaard lijnen nog wel bijzondere kleuren. Ik zie in een ouder topic van jou een plaatje van een zwart roan, die kleur heb ik nog niet in de roan gezien. [F-AM] [KG]Kleur van Ditisem en Devonte Bruin en vos roan ken ik wel.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:51

Wat je terugvindt in de de oude lijnen is het creme-, bont- (tobiano en sabino al is sabino een verzamelnaam voor nieuwe genen die inmiddels gelokaliseerd zijn), silver- en roan-gen. En dan natuurlijk schimmel, vos, zwart en bruin.

[***] heeft een prachtige valk Negro! merrie die de kleur heeft meegekregen via de groninger moederlijn wegkomend ik dacht bij de groningerhengst Rebus (1942) Uniek omdat er niet het saddlebredbloed in zit maar alleen prachtig klassiek bloed. (is mijn mening dan hè :) )

Roan kan optreden in combinatie met alle voorkomende kleuren, dus ook roan zwart. Het jammere van roan vind ik dat ze in de winter meer roan zijn om te zien dan in de zomer. Sommigen lijken in de zomer wel alleen stekelharig.

amen

Re: Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:02

Het mooiste is een merrie, uit goede moederlijn met aparte kleur.

Dan hoef je niet zo op kleur te selecteren. En de kwaliteit om te fokken is er.

Zoals [***] haar merrie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:11

Coloured schreef:
[***] heeft een prachtige valk Negro! merrie die de kleur heeft meegekregen via de groninger moederlijn wegkomend ik dacht bij de groningerhengst Rebus (1942) Uniek omdat er niet het saddlebredbloed in zit maar alleen prachtig klassiek bloed. (is mijn mening dan hè :) )

Inderdaad zeer mooie merrie. En als ik het goed heb is een dochter van haar grootmoeder, genaamd Farah, gekocht door Kinsky Stables. Farah is ook valk, Groninger (Eric T x Test), ster en 172 cm.
De 'kleur' komt van Rheinfeld (1938) die smokey black was (zwart + creme).
Laatst bijgewerkt door Peterina op 22-12-16 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:13

Sigrid: Ja dat is wel het mooiste dat ben ik helemaal met je eens. Maar die merries liggen nu eenmaal niet voor het oprapen.
En met zo'n merrie is Janne inmiddels ook 2 generaties (toch Janne?) verder voordat deze Negro-merrie van haar er stond.

Bepaalde kleuren zijn er nooit geweest in de Europese warmbloedfokkerij. Je moet ergens beginnen zoals de sportpaardenfokkerij (met gewone kleuren) ook ooit ergens begonnen is.
En dan kan er heel wat moois van komen, kost alleen veel tijd en geduld. ;)

Peterina: En Rebus is van Rheinfeld. Rheinfeld moet het ook weer van één van zijn ouders hebben meegekregen.. ;)
Farah is inderdaad naar Kinskystables. Een andere valkmerrie Tanja uit hetzelfde lijntje is naar HS Meijer.

Ben bij beiden wezen kijken toen ze te koop stonden maar ik fok geen creme.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 22-12-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:30

Coloured: Weet ik ... ik ging alleen verder want Rheinfeld heeft meer 'kleur' gegeven via andere lijnen.
En is een typisch voorbeeld van verkeerde benaming van kleur door de jaren.

Sigrid: een waarheid. En die merries zijn te vinden maar helaas willen vaak mensen niet betalen voor wat andere fokkers generaties over gedaan hebben.

Een 'kleur' merrie, en daarbij bedoel eentje met 1x of 2x creme, is goud waard ... des de meer als zij een volledig warmbloed pedigree heeft met de nodige generaties wb ggk hengsten kan meebrengen. :D En bij dat laatste (nodige generaties WB GGK hengsten) wringt heel vaak het schoentje bij 'kleur' fokken binnen de warmbloeden.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 22-12-16 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:31

Havanna van. Clavecimbel was een Zilver appel bruine hengst.
Ggk bij het KWPN maar verkocht naar Amerika

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:32

Peterina schreef:
Een 'kleur' merrie, en daarbij bedoel eentje met 1x of 2x creme, is goud waard ... des de meer als zij een volledig warmbloed pedigree heeft met de nodige generaties wb ggk hengsten kan meebrengen.

Ik zal je zeggen dat bovengenoemde Tanja voor 900,- euro! te koop heeft gestaan op marktplaats. Soms weten mensen niet eens wat ze op stal hebben staan. :D
Laatst bijgewerkt door Coloured op 22-12-16 16:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:33

esje01 schreef:

Zit een silveren hengst in de moederlijn, zou dus goed kunnen.
Zeg dat omdat er heel veel mensen iets silver noemen wat echt geen silver is...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:36

esje01 schreef:

Idd. Achter-achter-klein zoon van Uron, die betekend is als zilver drager.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:37

Coloured schreef:
Peterina: Ik zal je zeggen dat bovengenoemde Tanja voor 900,- euro! te koop heeft gestaan op marktplaats. Soms weten mensen niet eens wat ze op stal hebben staan. :D

Tja, maar er zijn ook andere redenen voor prijsbepaling.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:38

Peterina schreef:

Ik bedoel maar aan te geven dat die fokmerries echt niet allemaal peperduur zijn. Je moet ze alleen tegenkomen en die kans is heel klein. Ze zijn zo goed als allemaal uitgestorven. :j
Laatst bijgewerkt door Coloured op 22-12-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:49

Laat mij het zo zeggen ... een gezonde warmbloed gekleurde merrie met vol papieren wordt niet voor een appel en ei verkocht.

Ligt er aan wat men begrijpt onder 'peperduur' ..... een warmbloed cremello gekleurde merrie met vol warmbloed papieren ... die ook nog jong genoeg is om (gezonde) veulens te geven ... zoek die maar ergens onder de 20000 euro !
Een merrieveulen is natuurlijk wel goedkoper, maar dan wel loop je de normale opgroei/wordt het iets risico's.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:53

Ik heb het over de oude bloedlijnen met kleur binnen het KWPN, jij denk ik over andere stamboeken of heb ik het mis?
Bij het KWPN is er niet eens een cremedragende hengst goedgekeurd, laat staan een dubbel creme. dubbel creme merries zijn er volgens mij ook niet binnen het KWPN. Nog niet..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 16:57

Coloured schreef:
Peterina schreef:

Ik bedoel maar aan te geven dat die fokmerries echt niet allemaal peperduur zijn. Je moet ze alleen tegenkomen en die kans is heel klein. Ze zijn zo goed als allemaal uitgestorven. :j

Voor bovenstaand zul je denk ik op zoek moeten. Mijn gevoel (en als ik zo in de landerijen kijk, met name in Groningen), zijn er best nog wel wat waardevolle merries in de omloop alleen zullen deze vredig in de weide grazen. Wat ik wel van kennissen heb gehoord van de afgelopen jaren, is dat ze hun Groninger paarden moeilijk kwijt konden en bijna 'weggegeven' hebben. Ik weet niet hoe de markt op dit moment is, maar dat is natuurlijk niet echt een impuls om te fokken. Je kunt nog zo liefhebber zijn en graag alles houden, maar daar zit voor de meesten wel een limiet aan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:59

Er zijn er wel met B-Register ;)

Ik ken maar een cremello warmbloed ggk hengst (met VOL wb ggk papieren) die volgens KWPN protocol A-register kan geven. En die is AES 'Approved'.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:59

Sakura789 schreef:
Voor bovenstaand zul je denk ik op zoek moeten. Mijn gevoel (en als ik zo in de landerijen kijk, met name in Groningen), zijn er best nog wel wat waardevolle merries in de omloop alleen zullen deze vredig in de weide grazen. Wat ik wel van kennissen heb gehoord van de afgelopen jaren, is dat ze hun Groninger paarden moeilijk kwijt konden en bijna 'weggegeven' hebben. Ik weet niet hoe de markt op dit moment is, maar dat is natuurlijk niet echt een impuls om te fokken. Je kunt nog zo liefhebber zijn en graag alles houden, maar daar zit voor de meesten wel een limiet aan.

En hebben deze merries die in die landerijen lopen dan ook nog eens de gewenste kleur en een beetje een stamboekpapier?

Goed zoeken en speuren inderdaad. Zo ben ik ook aan mijn 3 silveren merries gekomen.:j
Laatst bijgewerkt door Coloured op 22-12-16 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:03

Peterina schreef:
Er zijn er wel met B-Register ;)

Ik ken maar een cremello warmbloed ggk hengst (met VOL wb ggk papieren) die volgens KWPN protocol A-register kan geven. En die is AES 'Approved'.

Met AES approved zijn er inderdaad eindelijk meer mogelijkheden binnen het KWPN.

Pinda_Dipje

Re: Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:10

Even los van de discussie: Ik zou een moord doen voor een El Rosso nazaat. Even los van het fokkerij aspect: Drie nakomelingen gekend waarvan eentje zelf 12 jaar op stal gehad (roan bruin) en één van de fijnste dieren die ik ooit heb gehad. Helaas niets meer van over voor zover ik weet.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:11

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:13

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:14

Pinda_Dipje schreef:
Even los van de discussie: Ik zou een moord doen voor een El Rosso nazaat. Even los van het fokkerij aspect: Drie nakomelingen gekend waarvan eentje zelf 12 jaar op stal gehad (roan bruin) en één van de fijnste dieren die ik ooit heb gehad. Helaas niets meer van over voor zover ik weet.

Er zit/zat hier iemand op bokt die een El Rosso nakomeling had. Zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 22-12-16 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 17:15

Zoek maar eens op bokt, staan veel veulenfoto's op van het bovenstaande paard.

Ook een interessante, het Sabino gen. Volgens mij ook met name in de Tuig, Gelderse en Groningse lijnen. Zijn er nog ggk hengsten die dat vererven?