De moeder van Henkie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:00

Volgens mij heeft de buiklijn vaak alles met de lengte van het achterbeen te maken (als de romprichting niet neerwaarts is, je hebt ook paarden die een lang ab hebben, daardoor neerwaartse romprichting, maar geen romp die van voren het zwaarst is). De huidige dressuurpaarden hebben bijna allemaal een lang achterbeen (icm een romp die van voren het zwaarst is), voor mijn idee kan dat nooit zo functioneel de kracht van achter naar voren overbrengen als een achterbeen dat mooi in verhouding is.

Modern dressuurpaard, door het hekje op de achtergrond kan je goed zien hoeveel langer het achterbeen is dan het voorbeen (en vanzelfsprekend heb je dan ook die oplopende buiklijn):
Afbeelding

En hier wat Gelderse paarden of voorouders waarbij voor en achter veel mooier in verhouding zijn qua lengte en waarbij de romp niet van voren het zwaarst is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:02

Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-12-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:05

Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-12-16 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Himyar

Re: De moeder van Henkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:39

Coloured, je vergelijkt twee verschillende momenten in de draf en daarbij loopt het ene paard vrij in de wei en heeft het andere een ruiter op de rug.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:44

@GJ het gaat inderdaad ook om het model romp an sich. Knip de benen eraf en kijk alleen naar de romp. Die kan op bepaalde manieren gevormd zijn:
In mijn ogen is de meest ideale vorm een romp waarbij de onderlijn van achter naar voren op loopt en waarbij de romp aan de voorkant niet het zwaarst is zoals jij ook aangeeft. De romp lijkt door de tijd heen aan de voorkant, ter hoogte van de schoft, hoger te zijn geworden en aan de onderkant tussen de benen, lager. Daarnaast lijken de ribben minder rond te zijn geworden. De paarden zijn hiermee smaller en daarmee hoger aan de voorkant in de romp geworden. In mijn optiek is een neerwaartse romprichting niet altijd het gevolg van een lang achterbeen.
Kijk maar naar de laatste foto van Himyar, paard lijkt vrij hoog ik de achterhand (en dat komt denk ik doordat dit paard de nog zo noodzakelijke welvingen in zijn rug heeft) maar heeft geen achterstaand lang achterbeen en toch een onderlijn die naar voren toe oploopt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Coloured op 23-12-16 10:51, in het totaal 7 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:45

Himyar schreef:
Coloured, je vergelijkt twee verschillende momenten in de draf en daarbij loopt het ene paard vrij in de wei en heeft het andere een ruiter op de rug.

Dat maakt niks uit. Ik schrijf er daarom ook bij dat het paard niet in elkaar getrokken is aan het bit te zien en dus op eigen benen loopt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:51

Coloured schreef:
@GJ het gaat inderdaad ook om het model romp an sich. Knip de benen eraf en kijk alleen naar de romp. Die kan op bepaalde manieren gevormd zijn:
In mijn ogen is de meest ideale vorm een romp waarbij de onderlijn van achter naar voren op loopt en waarbij de romp aan de voorkant niet het zwaarst is zoals jij ook aangeeft. De romp lijkt door de tijd heen aan de voorkant, ter hoogte van de schoft, hoger te zijn geworden en aan de onderkant tussen de benen, lager. Daarnaast lijken de ribben minder rond te zijn geworden. De paarden zijn hiermee smaller en daarmee hoger aan de voorkant in de romp geworden. In mijn optiek is een neerwaartse romprichting niet altijd het gevolg van een lang achterbeen.
Kijk maar naar de laatste foto van Himyar, paard lijkt vrij hoog ik de achterhand maar heeft geen achterstaand achterbeen en toch een onderlijn die naar voren toe oploopt.

[ Afbeelding ]

Ja dat geef ik toch ook aan?
Je hebt paarden met een lang achterbeen en een romp die van voren het zwaarst is (als je zo'n romp heel erg uitvergroot krijg je modelletje giraffe ;) )
En je hebt paarden met een evenwichtig gebouwde romp maar die gewoon neerwaarts is (zoals op de foto van de schimmel).
En je hebt paarden die een evenwichtig gebouwde romp hebben waarbij voor en achterbeen met elkaar in verhouding zijn (foto van Heidelberg). Een iets modernere uitvoering van dat plaatje is mijn ideaalbeeld qua paard.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:54

GJ9 schreef:
Coloured schreef:
Kijk maar naar de laatste foto van Himyar, paard lijkt vrij hoog ik de achterhand maar heeft geen achterstaand achterbeen en toch een onderlijn die naar voren toe oploopt.

[ Afbeelding ]

Je hebt paarden met een lang achterbeen en een romp die van voren het zwaarst is (als je zo'n romp heel erg uitvergroot krijg je modelletje giraffe ;) )
En je hebt paarden met een evenwichtig gebouwde romp maar die gewoon neerwaarts is (zoals op de foto van de schimmel).
En je hebt paarden die een evenwichtig gebouwde romp hebben waarbij voor en achterbeen met elkaar in verhouding zijn (foto van Heidelberg). Een iets modernere uitvoering van dat plaatje is mijn ideaalbeeld qua paard.

Dat zeg ik toch ook?

En die schimmel heeft in mijn optiek geen neerwaartse romp hoor, juist omdat die onderlijn nog oploopt. Kijk maar hoe hij tussen de voorbenen omhoog loopt.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 23-12-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 10:55

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:06

Coloured schreef:
GJ9 schreef:

Dat zeg ik toch ook?

En die schimmel heeft in mijn optiek geen neerwaartse romp hoor, juist omdat die onderlijn nog oploopt. Kijk maar hoe hij tussen de voorbenen omhoog loopt.

Oh sorry, dan had ik het niet goed gelezen of jij had je bericht aangepast en reageerde ik op een oudere versie van je bericht.
Maar we bedoelen inderdaad hetzelfde als we het over het model van de romp hebben.

De schimmel heeft overigens wel een neerwaartse romprichting (volgens de KWPN manier van scoren). ALs je een lijn trekt dwars door de romp, dan is hij neerwaarts, en dat komt bij dit paard door zn korte voorbeen (of lange achterbeen, net hoe je het wilt noemen).
De romp an sich is niet van voren zwaarder dan van achter.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:07

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 11:17

Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-12-16 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:21

GJ9 schreef:
De schimmel heeft overigens wel een neerwaartse romprichting (volgens de KWPN manier van scoren). ALs je een lijn trekt dwars door de romp, dan is hij neerwaarts, en dat komt bij dit paard door zn korte voorbeen (of lange achterbeen, net hoe je het wilt noemen).

Daar zeg je me wat inderdaad, volgens het KWPN heeft hij een neerwaartse romp ja, maar volgens mij niet. :D
En we begrijpen elkaar nu goed en bedoelen inderdaad hetzelfde wat romp aangaat. Ben heel blij dat er meerderen zijn die dat zien en niet wenselijk vinden! :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:31

Coloured schreef:
GJ9 schreef:

Daar zeg je me wat inderdaad, volgens het KWPN heeft hij een neerwaartse romp ja, maar volgens mij niet. :D
En we begrijpen elkaar nu goed en bedoelen inderdaad hetzelfde wat romp aangaat. Ben heel blij dat er meerderen zijn die dat zien en niet wenselijk vinden! :j

Schimmel heeft trouwens toch niet zo'n kort voorbeen / lang achterbeen dan ik eerst dacht te zien, maar toch zou het kwpn dit neerwaarts noemen ja. Denk toch vooral door de massa aan de achterkant.

Gewoon blijven fokken wat je zelf mooi en functioneel vindt :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 14:06

Achter L'Invasion vinden we bijvoorbeeld de Volbloed Aveu.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1864 ... =10&quota=
Het St. Simon bloed wat in Aveu zit, wordt al decennia lang heftig op gelijnteeld door de Volbloed fokkers.
Zoals bijvoorbeeld aan Sacramento Song is te zien:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=5050 ... =10&quota=
En aan Ladykiller:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1451 ... =10&quota=
Cor de la Bryere:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1192 ... =10&quota=
http://www.bloodlines.net/TB/Bios/StSimon.htm

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:28

Interessant speurwerk TS. Maar wat is precies je bedoeling met dit topic? Het valt me op dat je niet echt inhoudelijk reageert op de bijdragen van andere mensen in dit topic en vooral gefocust lijkt op 'de volbloed'.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:00

Kort gezegd: moet bloed binnen de Gelderse richting niet zoveel mogelijk worden vermeden?
Raak je met over de generaties steeds weer bloed toevoegen niet kwijt wat het Gelderse paard ooit was?
We willen toch juist de oude, oorspronkelijke genen en eigenschappen zoveel mogelijk bewaren?
Tot zo'n 25 jaar geleden trok men zich daar wat minder van aan, maar nu toch wel?
We hebben het hier niet over ieder willekeurige warmbloed, maar over erfgoed, een zeldzaam huisdier ras. Een monument zogezegd.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-12-16 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 15:02

Ik dacht altijd dat de Geldersen nog waren zoals 30 jaar geleden en daarvoor. Ik was geschokt te zien dat dat niet meer zo is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:07

Ik lees deze discussie als leek al een tijdje mee, vind Henkie een indrukwekkend paard, maar ik (als leek :D) zie dus het Gelderse niet aan Henkie...las mee om te kijken of dat hier inderdaad naar voren zou komen. Naast zijn stamboom en bloed, wat is er qua exterieur nog 'echt' Gelders aan Henkie?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:12

Urbiezira schreef:
Ik lees deze discussie als leek al een tijdje mee, vind Henkie een indrukwekkend paard, maar ik (als leek :D) zie dus het Gelderse niet aan Henkie...las mee om te kijken of dat hier inderdaad naar voren zou komen. Naast zijn stamboom en bloed, wat is er qua exterieur nog 'echt' Gelders aan Henkie?

Henkie is een Gelders paard, omdat zijn afstamming dat is, beide ouders zijn Gelderse paarden, dus is Henkie dat ook, zo simpel is het.

En verder.. we weten niet eens goed te omschrijven wat nu typisch een Gelders paard is, dus is het ook lastig te zeggen wat er Gelders is aan Henkie zijn exterieur.

Hij is wel een mooi voorbeeld van hoe rijpaardeigenschappen zoals luxe en hoogbenigheid ineens tot uiting kunnen komen als ze verder terug in de pedigree voor komen bij bepaalde hengsten. Henkie kan even zo goed zeer Gelderse eigenschappen vererven als dat weer matcht met de merrie waar hij op gebruikt wordt.
Ingewikkeld iets hoor, de fokkerij. Het is zeker geen optelsom van het uiterlijk van beide ouders.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:16

Aaahh op die fiets! Hij is dus een Gelder in vermomming, zeg maar? Dus het is 'per toeval' dat hij zo'n (voor mij) sterk rijpaard uiterlijk heeft? Het is natuurlijk nooit helemaal per toeval, maar er is niet specifiek gefokt op een rijpaard met het naampje Gelders paard die voor de rest eigenlijk niet meer op een Gelders paard lijkt?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:23

Fokkerij is denken in generaties, Henkie heeft gezien zijn voorouders zeker Gelderse eigenschappen toe te voegen aan de fokkerij.
Er zijn ook hele mooie Gelderse veulentjes van Henkie geboren!

En nee, ik denk dat fokkerij nooit toeval is, maar dat wij nog lang niet zover zijn om fokkerij te snappen en te kunnen voorspellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 15:30

Himyar schreef:
Kort gezegd: moet bloed binnen de Gelderse richting niet zoveel mogelijk worden vermeden?
Raak je met over de generaties steeds weer bloed toevoegen niet kwijt wat het Gelderse paard ooit was?
We willen toch juist de oude, oorspronkelijke genen en eigenschappen zoveel mogelijk bewaren?
Tot zo'n 25 jaar geleden trok men zich daar wat minder van aan, maar nu toch wel?
We hebben het hier niet over ieder willekeurige warmbloed, maar over erfgoed, een zeldzaam huisdier ras. Een monument zogezegd.

Dat is precies wat het KPST ook wilt http://www.kpst.nl/doelstelling/ en al jaren voor vecht maar niet voor elkaar krijgt door de monopolie posititie van het KWPN.