hoe erfelijk is bont?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:02

Denk dat de cursus je nog wel tegen zou kunnen vallen. Niet alles is bekend...

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:16

lor1_1984"]
[quote="Cassidy"][quote="lor1_1984"]
Ik dacht dat bont altijd dominant is over effen.
Dus als je een bonte hengst (BB) op een effen merrie (bb) zet, de nakomelingen ook bont zijn (Bb).
Fok je 2 van zulke nakomelingen, word de kans al minder:
Bb x Bb = BB Bb Bb bb (25% homozygoot bont, 50% heterozygoot bont, 25% homozygoot effen).

[/quote]

Fout, want BB is bont, maar Bb is ook bont. Dus je hebt 75% kans op bont. Hoe het genotypisch er uit ziet kan niemand aan de buitenkant zien, je ziet alleen de vlekken.

[quote="lor1_1984 schreef:
Maar heb je een heterozygote hengst
(Bb)
en zet je die op een effen merrie (bb), dan word het anders:
Bb x bb = Bb Bb bb bb ( 50% heterozygoot bont, 50% homozygoot effen)

Dit is correct, heterozygoot bont op effen merrie is 50% kans op bont.
[/quote]

Hoe kan die 1e nou fout zijn?
Ik zei dat je 25% homozygoot bont en 50% heterozygoot bont hebt bij de eerste kruising.
Das dus nog altijd 75%bont.
[/quote]

Verward Verward Verward Mij ben je even kwijt.... hier moet je voor gestudeerd hebben.
Heb dit nooit geweten maar vind het wel superinteressant *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:20

fsoudan schreef:
Verward Verward Verward Mij ben je even kwijt.... hier moet je voor gestudeerd hebben.

Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben, dit zijn de regels van Mendel, en die worden op school doorgenomen...(weet niet of dat bij jullie op school ook is gedaan)

Anders moet je hier even kijken:

http://www.digischool.nl/bioplek/animat ... endel.html

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:21

Cassidy"]
[quote="fsoudan schreef:

Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben, dit zijn de regels van Mendel, en die worden op school doorgenomen...(weet niet of dat bij jullie op school ook is gedaan)

Anders moet je hier even kijken:

http://www.digischool.nl/bioplek/animat ... endel.html
[/quote]

Ik leer er niet voor hoor.... Maar vind het wel leuk om te lezen ...
Deze wetten heb ik iig nooit gehad op school.... of ik ben ze vergeten dat kan ook Haha!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:26

Ik leer ook niet voor genetica gedoe, maar ik heb het op school gehad, bij bio en bij Zootechniek (voeren, verzorgen, welzijn in het algemeen)

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:15

Ik heb er gewoon intresse in en geloof het of niet, als je je erin verdiept is het best logisch allemaal Haha!

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:27

Enne, als er geen bont uit komt dan wordt het een vos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:55

sonjabelgium schreef:
Ik heb er gewoon intresse in en geloof het of niet, als je je erin verdiept is het best logisch allemaal Haha!

Genetica IS logisch...het is een exacte wetenschap...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:55

sanne222 schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:02

Cassidy schreef:
Denk dat de cursus je nog wel tegen zou kunnen vallen. Niet alles is bekend...

Hoe kan je dat nou weer zeggen? Zoveel is al wel bekend en ook al bewezen Verward !
Natuurlijk, er zijn (gelukkig) ook nog ontzettend veel vragen, dat maakt het nou zo leuk, maar ik denk dat mensen nog ontzettend veel van een Kleuren Dag kunnen leren!

Misschien jij ook? Knipoog

Citaat:
Overo is recessief, kan dus een paar generaties overslaan. Als je het paard ziet lijkt het net een donker paard met witte vlekken. Ook Overo kan soms heel slecht te zien zijn (beperkt tot 4 hoge witte benen en een brede bles tot een wit hoofd) , of hele extreme vormen aannemen, zodat het paard een albino lijkt. Het wit bij een overo komt onder de buik vandaan en gaat langs de buik naar boven toe.

Overo is niet ressesief, maar ook dominant. Het komt alleen zo veel in zeer minimale vorm voor dat het soms als ressesief gen lijkt te vererven. Gelukkig maar, want anders zouden Piant fokkers het wel erg moeilijk hebben!!
Splash en Frame zijn in elk geval dominant (kunnen beide zelfs homozygoot zijn, alleen is Frame dan Lethal) Sabino, daar zijn nog veel dingen niet van bekend, het is zelfs zeer waarschijnlijk dat er verschillende (misschien zelfs 3 volgens Sponenberg) genen aktief zijn.

Bij de Frame komt het wit niet van de benen, maar zit het meestal op de zijkanten van het paard, bij Sabino en Splash komt het wel vanuit de benen. Tegenwoordig mag men al haast niet meer van "Overo" spreken, omdat het duidelijk is dat er verschillende patronen zijn die ook verschillend vererfen en er zeer verschillend uitzien. Het is dus Frame, Splash en Sabino.

Dat er regelmatig een crop out geboren wordt heeft waarschijnlik te maken met het feit dat het gen wat vaker muteerd, maar meestal als je naar beide ouders kijkt zie je dat die minimaal bont zijn (bijvoorbeeld Mr Gunsmoke bij de QH's) Splash kan zelfs zo minimaal zijn dat er alleen een Sneb is en Sabino is alleen te zien als er ook witte aftekeningen zijn. Sabino zie je (haast) niet op een paard die geen wit aan de benen heeft, hij kan dan wel sabino zijn en dat ook vererfen als je hem kruist met een paard met wat wit aan de benen, als het veulen dan ook witte aftekeningen krijgt, dan "pop!" komt de sabino tevoorschijn!

Citaat:
Dominant is, dat als een veulen het gen draagt, hij dat ook laat zien.
Recessief is dat een veulen drager kan zijn, zonder dat je het ziet, en zonder dat het gen tot uiting komt.
HYPP bijvoorbeeld is dominant, heeft het paard het gen, wordt hij ziek (even algemeen uitgedrukt, er zijn paarden die redelijk symptoomvrij door het leven gaan)
OLWS is recessief: een drager wordt niet ziek, maar kan het wel aan zijn nakomelingen doorgeven. Twee allelen in een paard en het paard is niet levensvatbaar.

Ik wil hier toch nog even zeggen dat OLWS dominant is en niet ressesief. Het kan namelijk geen generatie overslaan. Soms lijkt dat zo omdat een paard zo minimaal is, maar toch is het dan een Frmae en kan het ook vererven als een Frame.

Een goed voorbeeld van een dominante gen is Schimmel, als je het niet ziet, is het er niet, als je het wel ziet uiteraard wel. Het kan geen generatie overslaan. Vos bijvoorbeeld wel, die is ressesief, een paard kan Zwart zijn, maar ook de vos gen dragen, dat zie je niet omdat Zwart dominant is over vos.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:43

Frame, Splash en Sabino behoren allemaal tot de overogenen...en daar ging het verhaal ook niet over.

En OLWS (Overo Lethal White Syndroom) dominant? Dan moet toch een drager automatisch ziek zijn? OLWS is NIET gelijk aan overo...., Overo's kunnen wel degelijk OLWS vrij zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:51

OLWS is Frame, en dat is dominant. Alleen in Homozygote vorm is het dodelijk, net als de creme gen, is ook dominant, alleen in homozygote vorm is het als een cremello/perlino en met blauwe ogen.

Frame Splash en Sabino behorDen tot de overo patronen. Maar de experts willen ze nu allemaal apart noemen, omdat anders mensen inderdaad gaan denken dat elke overo LW draagt terwijl de Spalsh en Sabino dat inderdaad niet doen. Er is tot heden geen Frame gevonden die LW negatief is. Het zou ook eigenlijk FLWS moeten heten Knipoog .

OLWS is dus inderdaad absoluut niet gelijk aan alle Overo's, zoals ze nu nog genoemd worden. Maar daar zit verandering in te komen en hopelijk gaat dat ook doorzeten want om Frame, Splash en Sabino onder 1 noemer te zetten is gewoon verwarrend.

Heel vroeger viel de Tobiano trouwens ook onder de noemer Overo's, nu gelukkig ook al lang niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:57

Dus zou je eigenlijk geen test meer hoeven te doen om OLWS aan te tonen of uit te sluiten? Een beetje kenner van de vachtpatronen van Paints moet kunnen herkennen of het een Frame Overo is of niet...

En hoe verklaar je dan dat bepaalde Tobiano's OLWS positief zijn? Of zijn dat dan per definitie Tovero's ?

En misschien moet je je eerste zin aanpassen van het cremegen in homozygote vorm is NIET dodelijk...(staat er wat raar zo)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:52

Oops, staat er inderdaad wel raar Bloos! maar, de Creme gen is uiteraard NIET dodelijk!

De Tobiano's die OLWS positief zijn dragen dus ook de Frame en zijn genetisch inderdaad Tovero's. Alleen weer niet altijd te zien aangezien ze er minimaal Frame kunnen zijn en het door de vlekken van de Tobiano verborgen wordt.

Je hoeft inderdaad niet te testen, veel fokkers doen dat ook niet, want vaak is het al duidelijk. Mijn Senna hoef ik bijvoorbeeld ook niet te testen, ze is overduidelijk Frame en is dus OLWS positief. Beide hengsten die ik volgend jaar ga gebruiken zijn ook niet getest, 1 ervan heeft al LW veulens gehad, dus die is drager, de andere heeft nog geen LW veulens gehad, maar is duidelijk drager, omdat ze dus Frame Overo zijn. De merries zijn natuurlijk wel getest en negatief (BS en QH)

Breedingstocks en Tobiano's moet je wel vaak laten testen evenals sommige Sabino en Splashes, want ook die kunnen de Frame verbergen als het in minimale vorm aanwezig is.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:36

Is het eigenlijk bij alle rassen zo? Die vraag omdat je vaker iets opvangt over Lethal White bij quarters en paints en bij tinkers die ook bont zijn dit niet lijkt voor te komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:07

Nee, dat is alleen bij rassen waar de Frame gen bij voorkomt, die bij de Tinkers (zo ver als ik weet) niet vookomt. Bij de mini's en de Mustangs komt het ook voor.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:41

Intressant . Zo leer ik telkens weer iets bij

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:09

Cassidy"]
[quote="sanne222 schreef:

Hoe kom je daar nu weer bij?
[/quote]

Als je bonte KWPN-ers fokt, wordt het fokprodukt of bont of vos.
Is je dat nog nooit opgevallen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:28

Dat is wel erg kort door de bocht...zo simpel is het niet...Haha!

Nu heb ik weinig ervaring met het fokken van KWPN=ers, maar bij Paints is alles mogelijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:04

Het is wel algemeen bekend dat als je bijvoorbeeld een zwarte tobiano hebt (heterozygoot0 en die met vos kleurige merries kruist, dat meestal de bonte veulens dan ook zwart zullen zijn en de niet bonte veulens vos.
Andersom geldt dat ook, waarom? Dat weet men (nog) niet.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:35

jeddah schreef:
Het is wel algemeen bekend dat als je bijvoorbeeld een zwarte tobiano hebt (heterozygoot0 en die met vos kleurige merries kruist, dat meestal de bonte veulens dan ook zwart zullen zijn en de niet bonte veulens vos.
Andersom geldt dat ook, waarom? Dat weet men (nog) niet.

de bonte veulens zwart, bedoel je dan zwartbont?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:47

Ja, zwartbont...!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:22

maar ik snap een aantal dingen niet!

Ik heb een neron dochter, neron is vosbont en haar moeder is bruin, volgens jullie theorie moet dan het bonte veulen vos worden en de effen gekleurden bruin, maar jullie raden t al mijn merrie is bruinbont met bruine en zwarte vlekken! Hoe verklaar je dat dan? Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:18

Dat kan ook prima hoor Gabrycha! Ik schreef ook "meestal", want zo gaat het meestal, maar echt niet altijd!!
Zeker niet als je een vosbonte met een homozygoot zwarte zou kruisen bijvoorbeeld. Dan zou je bijvoorbeeld nooit een bonte uit die merrie halen en dat is niet zo.
Maar de theorie gaat gewoon wel vaak op, hoe het komt weet men niet en waarom het niet altijd zo is ook niet.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:47

[quote="jeddah"]Dat kan ook prima hoor Gabrycha! Ik schreef ook "meestal", want zo gaat het meestal, maar echt niet altijd!!
Zeker niet als je een vosbonte met een homozygoot zwarte zou kruisen bijvoorbeeld. Dan zou je bijvoorbeeld nooit een bonte uit die merrie halen en dat is niet zo.
Maar de theorie gaat gewoon wel vaak op, hoe het komt weet men niet en waarom het niet altijd zo

Nee prima, toch wel apart aangezien neron vaak vosbonten geeft. Ik verwacht overigens alleen effen gekleurde paarden uit deze pony. Ik ga dan ook op zoek naar een kleur die mij dan aanstaat als het geen bonte zou worden. Ben benieuwd wat de combinatie creme amber kleurig van khalvin khlein x onze neron verwachten