Welk ras kan genetisch gezien de langste manen krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 12:14

Ook compleet de insteek van dit topic +:)+ :roll:[/quote]
Lange manen zijn echt geen mishandeling hoor! Zolang ze idd hun staart normaal kunnen bewegen, ze niet over hun manen vallen omdat ze over de grond slepen, is er volgens mij niets aan de hand. Zelf vind je het toch ook niet erg om lange haren te hebben? ;)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:20

Paddy zijn manen (tinker) groeien nog niet heel erg snel (zie link in onderschrift) die van onze tinker jaarling daar integen gaan heeeel snel.

Wbt het paard fijner vind ?? Hoor ze niet klagen nog.. -O- :Y)

Femke_Tweety

Re: Welk ras kan genetisch gezien de langste manen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:26

Heeft ongetwijfeld met aanleg te maken, en ook met geslacht, en gecastreerd of niet. En algehele fitheid.

Ik heb een paard van een ras dat vaak lange manen heeft. Maar mijn exemplaar helaas niet.
Ik heb soms de indruk dat Cr verdunde kleuren (valk, palomino etc) ook wat minder manen hebben dan hun niet verdunde familieleden (bruin, vos etc)

Kortom ras en genetische aanleg,
Hengst meer dan ruin,
Gezond en fit meer dan niet fit if oud,

Etc etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:27

Lange dikke manen zijn vaak zware manen. Er lopen paarden rond waarbij de manenkam compleet "scheef" hangt. Dan kan je IMO stilletjes aan wel van een vorm van mishandeling spreken. Als je echt dik krullend haar hebt dat bijna tot op de grond komt, ben ik eens benieuwd hoeveel mensen nog happy zijn met hun lange haren? Zat mensen die al veel eerder laten inkorten omdat ze hoofdpijn krijgen van dat zware haar.

Nee, dat extreem lange kan ik ook niet mooi vinden omdat ik betwijfel of het paard zich daar wel goed bij voelt. Hier staat eentje met iberisch bloed. Die heeft voor een twenter vrij lange manen, zolang ze haar niet in de weg zitten blijven ze hangen maar zodra ze me te lang worden gaat er een stuk af. :) Het moet voor haar ook nog aangenaam zijn. Die heeft gelukkig wel van die hele lichte, haast zijde-achtige manen dus zwaar zijn ze gelukkig niet. Staat hier echter ook een BWP'er die, als ik ze zou laten doorgroeien, echt dikke shettenmanen krijgt en de kwpn'merrie die ik gehad heb had dat ook.
Dat Tinkers, friezen enz vaker lange manen heb ligt denk ik vooral aan het feit dat die minder vaak getrokken/geknipt worden dan bij de meer typische sporttypes. :)

Waarom zou een hengst langere manen krijgen dan een ruin?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-11-16 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:27

peachyparis schreef:
Zelf vind je het toch ook niet erg om lange haren te hebben? ;)

Soms wel. En dan heb ik er nog altijd zelf de hand in of ik het opsteek oid.

Ik snap best dat er mensen zijn die het mooi vinden. Wat ik niet snap is dat er zo op geselecteerd wordt dat je paarden krijgt wie het haar in de weg zit, zoals bij het paard op de vorige pagina.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:46

De jaarling is een ruin. Die groeien heel hard. Zowiezo heel zwaar behaard. Paddy ook wbt de sokken en staart alleen zijn manen nog niet zo lang.. Ook ee ruin

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:49

Koper schreef:
Ailill schreef:
Volgens mij toch echt MLP's :j

:D

Ik vind 't zo sneu, die überlange manen en staarten. Hoe moet zo'n paard nou lekker in het rond rennen zonder dat hij last krijgt van al dat haar? En dan niet alleen de lengte maar ook het gewicht. Van die paarden die onder de mest zitten omdat hun staart te zwaar is om op te tillen... sneu.

Helemaal mee eens. En.... smaken verschilllen; ik vind het ook nog eens heel lelijk. :j