Opvoeding veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Opvoeding veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 10:53

Kerstvakantie! Ze krijgt veulenbrok. En er zijn genoeg ervaren paarden (en mensen) in de buurt, dus dan wordt dat mijn vakantiebesteding :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:59

tengeltje11 schreef:
idd,of qua trailerladen,geen idee of ze iets van brokken krijgt?
als je verlof hebt,een week of 2 haar brokjes in de trailer geven.

na die 2 weken loopt ze met haar hoeven in haar neus de trailer op!

Onderschat daarna niet het rijden zelf. Dat is voor veel paarden toch enorm spannend de eerste keer, ondanks het feit dat ze heel makkelijk de trailer op gaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 11:10

Ze heeft al een flinke tijd op de trailer gestaan en dat ging helemaal prima.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:45

Doe jezelf een subscription (abonnement) van een maand (of langer) op de trainingsvideo's van Warwick Schiller cadeau :))

Er staat net een serie video's over het omgaan met een veulen op +:)+ en de 'yearling series' is ook fantastisch *D

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:53

Had niet begrepen dat ze in opfok stond, dus sorry voor: laat haar bij andere paarden :+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 13:08

tarek schreef:
Had niet begrepen dat ze in opfok stond, dus sorry voor: laat haar bij andere paarden :+

Haha is goed hoor, ik was ook niet helemaal duidelijk. Ik word alleen een beetje moe van de typische "bokt" eerst-schrijven-dan-pas-denken instelling. No hard feelings hoor, ik schiet dan alleen zelf ook te hard in de verdediging hahaha!

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:09

Leuk!
Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat jij gaat bedenken wat jij jouw paard wilt leren. Ik vind het namelijk belangrijk dat mijn paard nergens bang voor is. Dus ik ben zo'n idioot die op een stralende zomeravond met een paraplu de weide in wandelt, of met een zeil over mijn hoofd de bak in kom. Gekke ballen of pionnen neerzet en ook laat wennen aan allerlei dieren en voertuigen. Ook vind ik trailerladen belangrijk omdat ik dit veel van plan ben. Dit heb ik drie maal gedaan met hem en waren absoluut geen probleem, dus hoef ik dat niet uitvoering in mijn training op te nemen.
Verder had ik het leuk gevonden als paardlief goed zij reageren op druk, maar die tank gaat overal dwars tegenin hangen met zijn 300 kilo schoon aan de haak (geen idee hoe zwaar hij is, maar dit schat ik).
Verder mag hij echt niet bijten of gemene uitvallen hebben. Dus dat was een paar keer en toen nooit meer zijn tandjes gebruikt (ja nu in zijn voetbal want hij wisselt).
Ik ga hem leren op stemcommando's zijn gangen te wisselen, want dat is super handig met inrijden. En bij me komen als ik hem roep.

Verder ga ik gewoon kijken wat onze ontwikkeling ons brengt en waar behoefte aan is. Hij vindt trucjes leuk (kan op commando achteruit) maar vind de snoepjes nog leuker die als beloning dienen. Paard reageert niet duidelijk op klopjes of aandacht, dus het is lastig om nu al te zeggen wat voor training je moet starten omdat je nog niet goed weet waar paard goed op reageert en waar je hem mee kunt belonen.
Sommigen hechten veel waarde aan lichamelijk contact of een blij stemmetje, maar mijn paard zie je dan gewoon de teleurstelling op zijn hoofd haha.. 'is dat alles?! doe ik het daarvoor'
en gaat daarna zijn eigen gang. moeilijk geinteresseerd te houden. Daar gaan wij vast nog meningsverschillen over hebben samen:P

Ik zou gewoon lekker een goede begeleider zoeken straks met inrijden en voor nu gewoon aftasten hoe het paard is en van alles leren. niet gaan werken nog, wel laten wennen en lekker spelen samen. Leer ongewenst gedrag wel af, is mijn tip. Dan weet paard gelijk war je grenzen liggen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 14:46

Dankje voor de tips!

Ik sta op een trainingsstal in de opfok. De eigenaresse van de stal is supergoed met grondwerk/trailerladen etc. Ik ga haar ook zeker vragen om me te begeleiden. Ik ben bang dat ik snel iets verkeerd doe als ik het alleen zou doen. Stemcommando's etc. komen echt pas als ze een jaar of 2,5 is. Vind ik vroeg genoeg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:02

Ik heb mijn hengst er wel al aan laten wennen. maar hij reageerde er nog niet echt op. wel moet hij reageren op 'terug' om uit mijn ruimte te gaan. soms issie oost indisch doof. als je snoep erbij pakt kan hij ineens achteruit draven zo ongeveer. Als er geen snoep bij komt kijk doet hij het als hij zin heeft, maar die stap zet hij hoe dan ook achteruit. al sta ik er de hele middag in de stromende regen. terug is terug.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:48

In je schriktraining denk ook aan omhoog. Klim in de hekken, boxwanden, ga op een trap(je) staan, is er een rustig paard waarop je een paar rondjes door de paddock kan stappen en aantal keer er op en eraf. Inrijden over jaartje of wat is veel de hoogte in en dat is op zijn minst erg raar voor paard als die 2bener plotseling een meter of wat groter is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:52

Mijn toen nog 1 jarige ging mee naast de fiets. Daar leerde hij de stemcommando's ook al. Ik fietste altijd met mijn paarden. Hij is nu in februari 3 en beheerst alles perfect op het rijden na. Dat is latere zorg. 3.5 meestal voordat ik er opstap. Spelenderwijs kan je veel dingen aanleren en kan jr ze toch jong laten zijn. Ik had mijne altijd veel in handen mijn vorige ook en die waten schaapmak.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:57

Afbeelding
Gabber als 1 jarige medepicknicker

Afbeelding
Gabber bijna 3
Hij wordt zo 1 x per week 10 min gelongeerd

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:59

Ha wat leuk! Ik wil inderdaad met alles zonder dwang, rustig en luchtig handelen. Ze moet zelfvertrouwen krijgen en dat kan alleen door haar positief te stimuleren vind ik

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:01

We hebben omdat er geen specifieke westerngerelateerde trainingsstijlen genoemd worden, besloten om het topic naar de kraamstal [KS] te verplaatsen. Op het forumdeel [KS] is het topic dan beter op zijn plaats en zal het topic makkelijker gevonden worden door andere veuleneigenaren.

WN-AM ---> KS

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:53

Ja dat heb ik ook altijd gehad. Ik pakte hem vaak uit de wei ff poetsen, knuffelen en een band opbouwen. Toen ik gabber net op stal had was hij 6 maanden en ik kocht hem met 4 maanden. Hij brak 7 halstertouwen in 1 week, 3 x de staldeur eruit en sleurde mij overal mee naartoe. Dus als ik dan die schaapmakke foto's terugzie ben ik ff trots. Helemaal als ik me bedenk dat het allemaal spelenderwijs zo is gekomen.