PRE/Andalusier stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:00

Ervaring uit eerste hand, wonen er in de buurt..

quote="Ketaki"]
Zam_Cas schreef:
Stal Rokven zit in Zeeland in de buurt van Goes. Koop daar vooral geen paard!

nja, dergelijke verhalen hoor ik dus ook over de ypenburger hoeve.

of het waar is, weet ik niet :) :)[/quote]

ElCid

Re: PRE/Andalusier stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:07

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:22

Lees even mee. Bij Doma hipica zie ik ook leuke paarden voorbij komen.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:09

Zam_Cas schreef:
Stal Rokven zit in Zeeland in de buurt van Goes. Koop daar vooral geen paard!

Wat zijn jouw ervaringen daarmee dan?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:13

Ik heb er ook ooit 1 bij rokven gekocht en die was klinisch en rontgen 100% goed, 4 jaar en megabraaf te rijden. Ik hoorde daar naderhand dus veel slechte over maar voor mezelf was er niks aan de hand. Ik zie dat ze inmiddels alle paarden rontgen goedgekeurd hebben die ze verkopen. Miss hun lesje geleerd? Ypenburg heb ik dan weer geen goede verhalen over. Meeste paarden die er toen stonden waren echt krom gebouwd en bang.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:29

Er komen wel veel transporten met paarden uit Spanje hiernaar toe...kijk even kritisch naar de foto's als je geinteresseert bent.

Ik zie vaak paarden totaal verkeerd op de hoeven staan, ongelijke hoeven, week gekoot, erg kort in de rug, onderhals, achter de loodlijn met veel druk gereden in demo films, erg jong al flink gereden omder het zadel en nog veel meer ellende.

Neem een anda kenner mee en laat je paard volledig keuren, kijk naar de bespiering of die hard of zacht is, of de rug gevoelig aanvoelt, til een hoef op en kijk naar de zool en zo zijn er nog meer dingen.

Algemeen bekend dat er grote transporten langs een paar handels stallen gaan en er in volgorde wat wordt afgeladen, maar die paarden zijn niet allemaal goed...daar moet je nu net grluk bij hebben..

Een anda onder de 5 duizend daar ga ik al vraagtekens bij krijgen..

Ik zou alleen bij de echte grote fokkers en bemiddelaars gaan kijken, die zijn wel vaak dubbel zo duur als wat je op marktplaats ziet...maar m.i. Wel betrouwbaarder.

Kijk niet alleen naar het uiterlijk, hun karakters zijn vaak toch anders dan de kwpners en daar kun je ook een misser mee kopen als je dat niet kan hendelen..

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 17:54

Dankjulliewel, ik heb iemand mee die de tandjes en de hoesjes checken. Iig iemand die daarmee meer verstand heeft.

Kan je de rug testen door er met je vingers op de spieren van de rug te drukken? Ik dacht dat ik dat wel eens had gehoord. En zachte en harde spieren? Kun je me daarover iets vertellen?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:10

Zachte spieren zijn drilpudinkjes, harde spieren zie je zitten en voelen ook stug hard aan. Is niet goed, paard compenseert in lijf en spieren mogelijk verzuurd door compensatie, vaak ook verkeerde spieren getraind. Meet rug op zodat je weet of je makkelijk een zadel kan vinden, iets wat vaak moeilijk is bij pre's. Stuur foto naar je zadelpasser als je een op het oog hebt.

Ik bv heb heel veel ellende gehad en gelukkig eindelijk passend zadel, na 2 zadelkneuzen van goede zadelpasnamen. Paard rondgeribt, licht weke rug en kort in de rug, kassa..

Als je naast de ruggegraad de lange rugspier voelt en met vinger wat indrukt en naar achteren duwt, paard met rugpijn maakt rug hol, wordt boos, stapt weg.

Kijk of hij helemaal regelmatig loopt, iemand die mee kijkt, vraag filmpje.. paard wat scheef is kan je zien in lopen, maar is geen reden om te laten staan, onregelmatig door onderliggend probleem kan een goed oog onmiddelijk zien..

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:47

Indestal schreef:
Zachte spieren zijn drilpudinkjes, harde spieren zie je zitten en voelen ook stug hard aan. Is niet goed, paard compenseert in lijf en spieren mogelijk verzuurd door compensatie, vaak ook verkeerde spieren getraind. Meet rug op zodat je weet of je makkelijk een zadel kan vinden, iets wat vaak moeilijk is bij pre's. Stuur foto naar je zadelpasser als je een op het oog hebt.

Ik bv heb heel veel ellende gehad en gelukkig eindelijk passend zadel, na 2 zadelkneuzen van goede zadelpasnamen. Paard rondgeribt, licht weke rug en kort in de rug, kassa..

Als je naast de ruggegraad de lange rugspier voelt en met vinger wat indrukt en naar achteren duwt, paard met rugpijn maakt rug hol, wordt boos, stapt weg.

Kijk of hij helemaal regelmatig loopt, iemand die mee kijkt, vraag filmpje.. paard wat scheef is kan je zien in lopen, maar is geen reden om te laten staan, onregelmatig door onderliggend probleem kan een goed oog onmiddelijk zien..

Dankjewel, :) laatste vraag; wat is dan een beetje een normale ruglengte?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:27

Poeh, zadel achter de schouder tot 18e rib en dan nog stukje over tot 18e rib...ik kan zo geen cmtwrs geven..is wel een topic over waar cmters worden gegeven..de singelgroeve heeft ook invloed of zadel naar voren getrokken wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:35

amiraanouk schreef:
Dankjulliewel, ik heb iemand mee die de tandjes en de hoesjes checken. Iig iemand die daarmee meer verstand heeft.

Kan je de rug testen door er met je vingers op de spieren van de rug te drukken? Ik dacht dat ik dat wel eens had gehoord. En zachte en harde spieren? Kun je me daarover iets vertellen?

Laat hem wel echt keuren door een dierenarts. Zowel klinisch als röntgenologisch.
Veel dieren komen uit het buitenland: "een echte Spaanse PRE!!!"
Maar dat zijn vaak de dieren die voor de Spanjaarden dus niet goed genoeg zijn. Die gaan op de auto deze kant op, omdat ze hier machtig populair zijn.
En voor zover ik weet worden de PRE's ook niet echt gefokt op kwaliteit, maar meer op kwantiteit.

Natuurlijk zitten er ook toppertjes tussen, maar dat onderscheid kan je vaak alleen maken met een keuring.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:37

Stal buitengewoon zit hier in de buurt en zie daar vaak PRE'S staan. Heb er verder alleen geen ervaringen mee.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:38

Toen ik een paard zocht ben ik in Zwolle geweest. Niet heengaan.

Is de stal die finnens noemt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:59

Ik heb een paardje verzorgd op stal Ypenburghoeve. Heb inderdaad slechte verhalen over ze gehoord en vond de eigenaren verre van vriendelijk. Maar sommigen van de PRE's en andalusiers waren wel echt hele mooie dieren op het gezicht (want hoe het verder lichamelijk zat weet ik niet, heb ik namelijk ook geen verstand van).

Ik kan me wel voorstellen dat als er toch iets blijkt te zijn er niet naar wordt geluisterd en je er echt alleen uit zou komen met een rechtszaak.

En de dieren werden ook niet op de meest vriendelijke manier bereden zechmaar...

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 01:37

Ik ken iemand die een 4 jarige groen paard verkoopt voor een redelijke prijs. Zelf geen contact meer met deze mensen maar de paarden staan tegenover m'n huis. Gaat om een schimmelmerrie met een super gave hengst en prok merrie als moeder.

Voor meer info, stuur me een pb!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:47

snuffie123 schreef:
Ik heb een paardje verzorgd op stal Ypenburghoeve. Heb inderdaad slechte verhalen over ze gehoord en vond de eigenaren verre van vriendelijk. Maar sommigen van de PRE's en andalusiers waren wel echt hele mooie dieren op het gezicht (want hoe het verder lichamelijk zat weet ik niet, heb ik namelijk ook geen verstand van).

Ik kan me wel voorstellen dat als er toch iets blijkt te zijn er niet naar wordt geluisterd en je er echt alleen uit zou komen met een rechtszaak.

En de dieren werden ook niet op de meest vriendelijke manier bereden zechmaar...

Mooi of niet, dan zou ik ze lekker laten staan...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:49

Ik zou fokkers bezoeken, vaak wel iets duurder dan een handelaar maar helaas zijn veel paarden die naar Nederland gehaald worden EN dan nog betaalbaar zijn gewoon de slechtere paarden uit Spanje.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:58

Ga aub niet met vingers in een rug drukken als je geen idee hebt wat je doet kan dat een heel vertekend beeld geven. Het ene paard reageert daarbij heel anders op druk dan een ander daarvoor moet je wel weten waar je op moet letten en hoe iets normaal aanvoelt. Het zelfde geldt voor harde en zachte spieren, per paard is de tonus verschillend dus wat bij de 1 goed is kan bij een ander niet correct zijn.

Kwa fokkers zijn de meeste al genoemd, persoonlijk zou ik daarmee contact zoeken en voorleggen wat je zoekt. Een goede fokker zal je helpen met de zoektocht ookal hebben ze die zelf niet direct staan ze weten veelal wel waar iets te vinden is.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:02

CastaMickey schreef:
Toen ik een paard zocht ben ik in Zwolle geweest. Niet heengaan.

Is de stal die finnens noemt.

Ik heb er toch echt mijn droompaard gevonden :) En ik weet van heel veel mensen die daar ook hun droompaard hebben gevonden!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:42

Ik heb ook slechte verhalen gehoord over bepaalde stallen en ook dat ze moeilijk doen over keuren e.d.
Natuurlijk kunnen er goede paarden tussen zitten, ze zijn alleen niet eerlijk over de slechte.
Dus laat ze altijd goed keuren!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:44

Seven beetje overdreven...ik geef ook advies iemand mee te nemen en filmpjes te kijken...harde spieren zijn hard en zachte zijn dril, daar hoef je alleen maar je hand op te leggen, mooi voorbeeld de kont...TS zal heus niet met kracht rare dingen gaan...een hoge spiertonus is dus niet goed..het is heel normaal om een paard aan te raken en te bevoelen, al is het maar om te zien hoe hij reageert...dat ga je toch ook thuis doen als je hem hebt gekocht?

Overigens denk ik dat elke ruiter regelmatig even de lange rugspier dient te checken, geeft je een mooie indicatie of je zadel en de boom nog goed passen.

Je inlezen en informeren het hoe en wat in deze is voor iedere ruiter een must vind ik..

Soms zie ik paarden helemaal strak in hun spiercorset staan en dan denk ik AU arm paard.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:51

Ik weet dat er eens stal in wapenveld zit. Vlakbij Zwolle. Volgens mij werd die al eerder genoemd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:24

Indestal schreef:
Seven beetje overdreven...ik geef ook advies iemand mee te nemen en filmpjes te kijken...harde spieren zijn hard en zachte zijn dril, daar hoef je alleen maar je hand op te leggen, mooi voorbeeld de kont...TS zal heus niet met kracht rare dingen gaan...een hoge spiertonus is dus niet goed..het is heel normaal om een paard aan te raken en te bevoelen, al is het maar om te zien hoe hij reageert...dat ga je toch ook thuis doen als je hem hebt gekocht?

Overigens denk ik dat elke ruiter regelmatig even de lange rugspier dient te checken, geeft je een mooie indicatie of je zadel en de boom nog goed passen.

Je inlezen en informeren het hoe en wat in deze is voor iedere ruiter een must vind ik..

Soms zie ik paarden helemaal strak in hun spiercorset staan en dan denk ik AU arm paard.

Je mag het overdreven vinden, maar heb het vaak genoeg gezien mensen die bezichtigen en gaan drukken, duwen op de rug en daarmee hopen pijn te bespeuren. Lastige is daarmee dat mensen niet weten wat ze doen en ook niet weten wat de gewenste of ongewenste reactie is.
Hier bijv een merrie gehad die top braaf was maar bij de te grove palpatie (nagels in de rugspieren )zowat van zich af begon te slaan. Een verkeerd beeld is dan zo gecreëerd.

Daarnaast is het niet xo simpel als de spieren in de achterhand zijn hard = slecht en zacht = goed dat ligt aan veel meer factoren en de verdere spiertonus en de algemene ontwikkeling van het paard.

Onderzoek plegen is logisch daarbij het paard goed bekijken en bevoelen zoals de benen, rug ea. en daarbij letten op algemeen karakter/reactie is natuurlijk heel goed maar dingen testen zoals spiertonus of gevoeligheden zonder verdere kennis van de anatomie of spieren geeft dan niet meer duidelijkheid.

Ik ben het zeker met je eens dat mensen zich moeten inlezen en kennis vergaren maar dat leren doe je niet op een paard wat je gaat bekijken

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:47

Dankjulliewel voor alle tips. @CastaMickey, wat zijn jouw ervaringen bij die stal?

Verder heb ik de sites van alle fokkers bekeken. Helaas zijn het allemaal paarden. Ik zoek er eentje in de E maat en niet jonger dan 6 en niet ouder dan 8. Helaas is alles nog zo jong en net te groot...

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 00:32

Ik geloof best dat stal Rokven ook mensen blij heeft gemaakt met hun prachtige stuk voor stuk röntgenologisch goedgekeurde PRE's.. Maar mij hebben ze echt ontzettend veel pijn en verdriet bezorgd en doen dat nog steeds. Het paard wat ik bij hun heb gekocht heb ik inmiddels in moeten laten slapen en de rechtszaak tegen hun loopt nog steeds.
Ze kunnen goed verkopen en zijn er heel goed in om je een goed en vertrouwd gevoel te geven. Van de 6 maanden garantie die je bij aankoop krijgt, blijft niks meer over zodra ze het geld hebben en het paard bij jou staat.
Mijn ervaring is dat indien zich problemen voor doen, er niks meer over is van de vriendelijke mensen die je bij de aankoop trof.

Ik vind de advertenties die ze plaatsen vol met misleiding en bedrog.

Mijn advies is niet persé om geen paard te kopen bij Rokven, maar wel om je ogen en oren ontzettend goed (extra) open te houden.
En mijn ervaring is dus helaas niet goed

Ik kan je wel Natasja van Scuderia Eleganza adviseren. Zij is erg eerlijk, kijkt ook echt naar of ruiter en paard bij elkaar passen en verkoopt haar paarden niet zomaar aan iedereen. Ze woont in Olmen, België.

Ik hoop in ieder geval dat je je droompaardje snel vind!