quote="Ketaki"]
Zam_Cas schreef:Stal Rokven zit in Zeeland in de buurt van Goes. Koop daar vooral geen paard!
nja, dergelijke verhalen hoor ik dus ook over de ypenburger hoeve.
of het waar is, weet ik niet
[/quote] Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Indestal schreef:Zachte spieren zijn drilpudinkjes, harde spieren zie je zitten en voelen ook stug hard aan. Is niet goed, paard compenseert in lijf en spieren mogelijk verzuurd door compensatie, vaak ook verkeerde spieren getraind. Meet rug op zodat je weet of je makkelijk een zadel kan vinden, iets wat vaak moeilijk is bij pre's. Stuur foto naar je zadelpasser als je een op het oog hebt.
Ik bv heb heel veel ellende gehad en gelukkig eindelijk passend zadel, na 2 zadelkneuzen van goede zadelpasnamen. Paard rondgeribt, licht weke rug en kort in de rug, kassa..
Als je naast de ruggegraad de lange rugspier voelt en met vinger wat indrukt en naar achteren duwt, paard met rugpijn maakt rug hol, wordt boos, stapt weg.
Kijk of hij helemaal regelmatig loopt, iemand die mee kijkt, vraag filmpje.. paard wat scheef is kan je zien in lopen, maar is geen reden om te laten staan, onregelmatig door onderliggend probleem kan een goed oog onmiddelijk zien..
laatste vraag; wat is dan een beetje een normale ruglengte? amiraanouk schreef:Dankjulliewel, ik heb iemand mee die de tandjes en de hoesjes checken. Iig iemand die daarmee meer verstand heeft.
Kan je de rug testen door er met je vingers op de spieren van de rug te drukken? Ik dacht dat ik dat wel eens had gehoord. En zachte en harde spieren? Kun je me daarover iets vertellen?
snuffie123 schreef:Ik heb een paardje verzorgd op stal Ypenburghoeve. Heb inderdaad slechte verhalen over ze gehoord en vond de eigenaren verre van vriendelijk. Maar sommigen van de PRE's en andalusiers waren wel echt hele mooie dieren op het gezicht (want hoe het verder lichamelijk zat weet ik niet, heb ik namelijk ook geen verstand van).
Ik kan me wel voorstellen dat als er toch iets blijkt te zijn er niet naar wordt geluisterd en je er echt alleen uit zou komen met een rechtszaak.
En de dieren werden ook niet op de meest vriendelijke manier bereden zechmaar...
Indestal schreef:Seven beetje overdreven...ik geef ook advies iemand mee te nemen en filmpjes te kijken...harde spieren zijn hard en zachte zijn dril, daar hoef je alleen maar je hand op te leggen, mooi voorbeeld de kont...TS zal heus niet met kracht rare dingen gaan...een hoge spiertonus is dus niet goed..het is heel normaal om een paard aan te raken en te bevoelen, al is het maar om te zien hoe hij reageert...dat ga je toch ook thuis doen als je hem hebt gekocht?
Overigens denk ik dat elke ruiter regelmatig even de lange rugspier dient te checken, geeft je een mooie indicatie of je zadel en de boom nog goed passen.
Je inlezen en informeren het hoe en wat in deze is voor iedere ruiter een must vind ik..
Soms zie ik paarden helemaal strak in hun spiercorset staan en dan denk ik AU arm paard.