Hengst voor Kennedy merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Hengst voor Kennedy merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 16:52

Snap ik hoor is toch een risico Het is al makkelijker als je ongeveer weet wat de merrie voor veulens geeft

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 19:52

https://myalbum.com/album/7fy1NaLjP75C

Hier een kort filmpje van haar beweging. Alleen de stap heb ik er niet op. De galop van haar is niet heel bijzonder, maar ze kan wel ontzettend goed sluiten.

@dresjoepie: Ja inderdaad, dat maakt het ook wel moeilijk. Ik heb geen idee hoe de merrie fokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:21

Leuke merrie! maar ik zou echt niet voor lijnenteelt op Ferro gaan ivbm de korte rug en kort voorbeen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:28

Vivaldi zelf bevrucht heel slecht, zou ik niet zo snel voor kiezen. als je geen vos wil (eyecatcher) zou ik dreamboy ook een goede keuze vinden.
Misschien niet commercieel, maar spielberg geeft ook veel maat en fijn karakter.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 11:11

@Elisah: Ja daarom twijfel ik nog steeds alhoewel Dreamboy mij wel heel erg aanspreekt.

@Fokfanaat: Oke dankjewel :) Spielberg vind ik zelf niet zo bijzonder, maar er zijn wel veel leuke nakomelingen van hem. Ik hou hem ook even in gedachten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:32

klopt hij geeft ze fijner dan hij zelf is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:27

Elisa2 schreef:
Leuke merrie! maar ik zou echt niet voor lijnenteelt op Ferro gaan ivbm de korte rug en kort voorbeen.

Als je nu eerst het nakomelingen rapport van Dreamboy er eens bij pakt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:14

Hoeveel van die nakomelingen komen vooruit uit lijnteelt op Ferro?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:40

Ferro komt heel vaak terug in lijnenteelt, tenminste dat valt mij op. Als ik dream boy met mijn merrie match kom ik op een inteeltcoëfficiënt uit van 2,57% (volgens horsetelex). Ik geloof dat boven de 5% niet wordt aangeraden. Maar 2,57% is wel relatief hoog.

http://excellentdressagesales.com/indigo.html

Ik weet niet of het via deze link ook te zien is voor jullie, maar dit is het schema hoe vaak een hengst en merrie voor komen in de generaties als ik mijn merrie zou laten insemineren door dream boy.

Echter, heb ik een paard gevonden Indigo TC dream boy X Kennedy die bijna een soortgelijk schema heeft.

http://www.horsetelex.nl/horses/inbreedingdetail/virtual?sire=616944&mare=137446

Ik vind het geen verkeerd paard om te zien, zowel bouw als beweging niet. Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening. Ik weet niet hoe jullie daar over denken :)?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:35

armyhorse schreef:
Ferro komt heel vaak terug in lijnenteelt, tenminste dat valt mij op. Als ik dream boy met mijn merrie match kom ik op een inteeltcoëfficiënt uit van 2,57% (volgens horsetelex). Ik geloof dat boven de 5% niet wordt aangeraden. Maar 2,57% is wel relatief hoog.

Ik weet niet of het via deze link ook te zien is voor jullie, maar dit is het schema hoe vaak een hengst en merrie voor komen in de generaties als ik mijn merrie zou laten insemineren door dream boy.

Echter, heb ik een paard gevonden Indigo TC dream boy X Kennedy die bijna een soortgelijk schema heeft.

http://www.horsetelex.nl/horses/inbreedingdetail/virtual?sire=616944&mare=137446

Ik vind het geen verkeerd paard om te zien, zowel bouw als beweging niet. Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening. Ik weet niet hoe jullie daar over denken :)?

Ik weet ook wel wat ik je aanraad ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:59

armyhorse schreef:

Maar zo simpel is het niet..want mv van de merrie en de merrielijn spelen daarbij ook een rol. Dus Wolfgang en de rest wat er achter zit.

Dit staat er in het aanparingsadvies van Dreamboy: Dreamboy kan het model en de galoppade verbeteren. Merries dienen over formaat en lengte in het lichaam te beschikken.
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... n_2012.pdf

Dus als hij aangepaard is met merries afgaande op dat advies is het niet zo gek dat zijn nakomelingen voldoende lengte hebben.
Ik vind het een fijne hengst, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zou die lijnenteelt niet aandurven in dit geval omdat ik bang ben de mindere eigenschappen te verankeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:01

Wat ze niet opnemen in het scoringsformulier maar wat wel een aandachtspunt is: Dreamboy fokt ze smal. Hij niet alleen overigens, er zijn meer van dat soort paarden... die missen breedte. Is modern verschijnsel. Bijna beetje 2-dimensionaal: wel omhoog, maar niet 3D.
Voor een rijpaard wil je wel een beetje rompbreedte overhouden.

Het is om die reden dat ik Dreamboy niet gebruikt heb op mijn fokmerrie, zij was ook al iets smal in de borst.

En voldoende lengte in de rug wil je ook - in de moderne dressuurpaardenfokkerij wil de rug nog wel eens wat te kort zijn en dan kom je in de problemen bij het aanpassen van een normaal zadel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:13

Dees schreef:
Wat ze niet opnemen in het scoringsformulier maar wat wel een aandachtspunt is: Dreamboy fokt ze smal. Hij niet alleen overigens, er zijn meer van dat soort paarden... die missen breedte. Is modern verschijnsel. Bijna beetje 2-dimensionaal: wel omhoog, maar niet 3D.
Voor een rijpaard wil je wel een beetje rompbreedte overhouden.

Het is om die reden dat ik Dreamboy niet gebruikt heb op mijn fokmerrie, zij was ook al iets smal in de borst.

En voldoende lengte in de rug wil je ook - in de moderne dressuurpaardenfokkerij wil de rug nog wel eens wat te kort zijn en dan kom je in de problemen bij het aanpassen van een normaal zadel.

Dreamboy had dit jaar 10 merrie's op de NMK, en dat is niet voor niets.
http://www.horses.nl/fokkerij/tien-merr ... -naar-nmk/

Ik durf daar gerust mee te dekken op deze merrie.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 19:13

@janderegelaa: Inderdaad, ik vind het een fijn paard en met fijne nakomelingen. Er zijn zelfs nakomelingen dream boy x ferro dat is nog veel dichterbij dan mijn paard. Ondanks het lijnenteelt lijkt het mij wel interessant hengst toe voor mijn merrie.

@elisah2: Nee, klopt maar dit inteeltcoëfficiënt is ook gebaseerd op de hele afstamming. Inclusief wat er achter de merrie zit. De meeste inteelt komt na de 6e generatie en alleen ferro en farn meer bij de 3e en 4e generatie, maar niet vaak. Met lijnenteelt neem je zowel de goede als de slechte eigenschappen mee inderdaad. Er is een groter risico op erfelijke zwakheden, maar dit hoeft niet zo te wezen. Het gaat ook om de hoogte van het percentage, sommige paarden komen boven de 5% uit dat wordt meestal wel sterk afgeraden.

Stukje van horsetelex: ''Er is geen harde definitie van lijnenteelt in de fokkerijleer. In de praktijk wordt de term veelal gehanteerd voor situaties waar twee ouderdieren bewust worden samengebracht, om daarmee bekende voorouders (en hun positieve eigenschappen), vaker dan eenmaal, te laten verschijnen in de pedigree van het veulen. Door lijnenteelt kunnen (maar let op de risico’s!) goede en wenselijke raseigenschappen en kenmerken in een fokkerij worden versterkt. Bij lijnenteelt worden succesvolle bloedlijnen opnieuw gebruikt maar worden steeds enkele generaties overgeslagen. De familiebanden zijn dan minder nauw.''

Daarnaast kunnen eigenschappen nooit verankerd worden. ''De woorden ‘vastleggen’ of ‘verankeren’ zijn suggestief. Van vastleggen of verankering is daarom geen sprake.
Het antwoord op vraag of eigenschappen daadwerkelijk verankerd kunnen worden is vrijwel altijd ‘nee’.
Kenmerken waarin we geïnteresseerd zijn, zoals exterieur, beweging, gezondheid of sportaanleg, zijn polygene kenmerken. Dat woord geeft aan dat niet één (of enkele) genen verantwoordelijk zijn voor het kenmerk maar meerdere genen. Meestal gaat het om 100 tot 200 verschillende genen die, met elkaar, de genetische aanleg vormen voor één specifieke eigenschap. Een eigenschap die verankerd is, zou op alle 200 genen van zowel vader als moeder hetzelfde allel (gen-variant) hebben gekregen. Anders gezegd, het dier zou op alle 200 genen homozygoot zijn. Een dergelijk paard zou dan volledig fokzuiver zijn voor dit kenmerk. Dit is vrijwel onmogelijk.
Verankering van een polygeen kenmerk is vrijwel onmogelijk. Enkele gemeenschappelijke ouders in de pedigree van een paard betekent ook dat veel andere ouders in de pedigree hun genen hebben ‘bijgemengd’.''

@Dees: Als ik Dream Boy zou kiezen denk ik dat die van mij niet een heel smal type gaat geven. Dit komt dan door de lijnenteelt van ferro en farn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:36

janderegelaa schreef:

Dat komt omdat men bij het KWPN niet kijkt naar rompbreedte.
Het lijkt wel of fokken ze daar juist heel graag 2-dimensionaal. Zolang het groot kan lopen, staat het vooraan.

Gaan ze nog wel op terugkomen. Misschien.
Ik koop het in ieder geval niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:30

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Dat komt omdat men bij het KWPN niet kijkt naar rompbreedte.
Het lijkt wel of fokken ze daar juist heel graag 2-dimensionaal. Zolang het groot kan lopen, staat het vooraan.

Gaan ze nog wel op terugkomen. Misschien.
Ik koop het in ieder geval niet.

We fokken ook dressuurpaarden geen Groningers ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:36

Hee dat is bij horsea :D
Sorry weet verder geen hengst. Heb wel een leuke Houston x Kennedy merrie gereden

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 23:16

@Kabayo: klopt, jij hebt daar stage gelopen toch?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 06:28

armyhorse schreef:
@Kabayo: klopt, jij hebt daar stage gelopen toch?

Ja klopt, zie ook al wie je bent haha
Erg leuk om een veulen te fokken!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:10

janderegelaa schreef:

We fokken toch niet voor Playmobil?

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:19

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

We fokken toch niet voor Playmobil?

[ Afbeelding ]

Toch wel liever dan een Groninger eigenlijk.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:51

Groningers zijn super leuk!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:53

Je loopt achter Dees:
Afbeelding

:D

Verder geef ik je in die discussie wel gelijk, paarden moeten voldoende rompbreedte behouden, ben ik ook van overtuigd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:19

Het blijft lijnenteelt op Ferro. Als Dreamboy al smal zou geven dan gebeurd dat niet in deze combi.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:58

s0173957 schreef:
Je loopt achter [naam verwijderd]:

:D