Dat is me aardig gelukt

Op den duur wordt alles zo hoog, dun en iel als je maar bloed blijft fokken.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

tamary schreef:Als ik hoor over hoeveel blessure ellende en stress er in de huidige paarden zit is teruggrijpen op fysiek en mentaal sterkere paarden eigenlijk erg verstandig. Of 20+ jaar daarvoor genoeg is?
tamary schreef:DarkoFoitzik schreef:Moderne paarden worden steeds atletischer/ flexibeler met allr gevolgen van dien. Wat oud bloed zou een stugger maar sterker paard tot gevolg kunnen hebben.
Als ik sommige rapporten lees over de overbelasting, etc. dan vraag ik mij eigenlijk af of veel van die moderne atletische paarden niet hypermobiel zijn. Bij mensen weten we al wat voor flexibiliteit en wat voor pijn en schade er van komt.
NatasjavE schreef:Antonius schreef:Maar bij de Geldersen heb je toch ook het 'probleem' dat er maar weinig bloedspreiding is?
Dit is dan toch ook ontstaan doordat mensen heel vaak dezelfde hengsten gekozen hebben?
Als fokker van 1 veulen snap ik wel dat je niet bezig bent met bloedspreiding, maar het zijn volgens mij net de grote fokkers die veelal de gevestigde waarden kiezen en dus veel dezelfde hengsten. Maar een klinkende naam verkoopt nu eenmaal beter, dus ook hier snap ik wel de keuze, maar op lange termijn loop je toch een stukje vast denk ik dan.
Ja zeker mee eens.
Overigens wordt er bij de Gelderse maar bar weinig gedekt met hengsten die al dood zijn.
Van alle Gelderse hengsten wordt er in een DNA bank sperma ingevroren. Dit regelt stichting zeldzame huisdierrassen.
Maar volgens mij maakt niemand daar gebruik van.
Op die manier lopen er wel 1 of 2 nakomelingen van Secundus. Een KWPN hengst die naar ik dacht Ierland vertrokken was. Allang dood is maar nu GP erkend.
Die kan wel voor bloedspreiding zorgen. Destijds rijpaard gefokt maar nu een ouderwetsmodel.
Maar de gemiddelde GP fokker heeft er geen oren naar.
Ter info...wonderbaarlijk genoeg is in onze kleine fokrichting het inteelt percentage lager als bij de dressuurpaarden.
Antonius schreef:Maakt toch niet uit in welk jaar hij gestorven is? Mijn punt was, stel dat hij nog zou leven, was hij nu 36 dus oud bloed, ongeacht of hij vandaag nog leeft of niet.
pol1 schreef:Ik weet niet of je kunt stellen dat de huidige fokkerij ziek is.. Ik denk zeker ook dat het gebruik en stalmanagment daar debet aan is. Maar zeker ook trainingsmethode!! Kijk vroeger was niet alles beter een hoop dingen waren gewoonweg niet bekend zeker wat betreft aandoeningen! Neem nu bijvoorbeeld de ziekte van cushing ik heb het idee dat ik dat steeds vaker hoor maar hoor ook heel veel mensen zeggen, dat is er altijd al geweest maar vroeger konden we er niks mee en werd gedacht dat paard is oud en op! Tegenwoordig ook zeer veel jonge paarden die het treft ( zou dat ook met voer/stalmanagment te maken kunnen hebben?) Ik denk bovenal dat de prestatiedrang van mensen een hoop paarden de kop kost! En zolang paarden die hun voorbeen 3 meter de lucht in kunnen gooien keer op keer suc6 behalen doet dat ook iets met de fokkerij.. veel mensen die ook zo'n "bewegingswonder"willen en ik denk dat dat ten koste gaat van zeer veel paardenlijfen en een gezonde fokkerij in de weg staat! Vergeet ook niet de enorme commerciele belangen. Een lastig te doorgronden onderwerp is dit!

bigone schreef:Beter kun je het niet omschrijven, men selecteert al jaren op uiterlijk en beweging maar de gemiddelde ruiter zal die beweging er niet uit kunnen rijden mocht hij al op de rug blijven zitten. Goede functionele paarden met een fijn karakter moet je met een zaklamp te zoeken tegenwoordig. Valt me de laatste tijd op dat er expliciet bij een advertentie staat: Goed te rijden en hengst geeft zijn brave karakter door. Alleen al dat het er bij staat zegt al genoeg.

Ilse_123 schreef:Dus heel vreemd dat de huidige paarden (en dan vooral die met een onfunctioneel benengezwaai) vaak eerder stuk gaan is het niet.

Ilse_123 schreef:Paarden zijn jarenlang geevolueerd tot vluchtdieren die het vooral moeten hebben van een functioneel bewegingsapparaat. Problemen daarmee en je werd opgegeten, erg strenge natuurlijke selectie.
Dus heel vreemd dat de huidige paarden (en dan vooral die met een onfunctioneel benengezwaai) vaak eerder stuk gaan is het niet. Past gewoon niet helemaal in het bouwplan.
LindyH schreef:Ik geloof zelf niet zo in 'verbeteren'. Als je de ene eigenschap verbetert gaat dat vrijwel altijd ten koste van een andere eigenschap. Het is maar net aan welke eigenschap je de voorkeur geeft.

Ragdollcat schreef:Ik denk dat het ook meespeelt dat men ook minder selectief is, er worden gerust gefokt met dieren die wat mankeren......en dat alleen maar omdat die goede papieren heeft. Maar het dier mankeert wat en heeft zich niet bewezen......
Vroeger fokte men alleen met gezonde dieren en alles wat niet goed is ging gewoon naar de slacht.

Ilse_123 schreef:Hahaha, oke dan is het een gevoel![]()
Of mening, want ik heb wel argumenten, het is alleen geen feit want ik heb geen bewijs
En ik vrees dat ik ook geen bewijs ga vinden. Maar ik denk dat het wel iets is waar overna gedacht moet worden.
En het is zeker niet zo dat alle paarden daardoor eerder stuk gaan, maar ik denk dat het ook wel een beetje meespeelt, vooral in onkundige handen. Denk dat er wel iets te vinden is over de mogelijke schadelijke effecten van extreme bewegingen.
pol1 schreef:Ik weet niet of je kunt stellen dat de huidige fokkerij ziek is.. Ik denk zeker ook dat het gebruik en stalmanagment daar debet aan is. Maar zeker ook trainingsmethode!! Kijk vroeger was niet alles beter een hoop dingen waren gewoonweg niet bekend zeker wat betreft aandoeningen! Neem nu bijvoorbeeld de ziekte van cushing ik heb het idee dat ik dat steeds vaker hoor maar hoor ook heel veel mensen zeggen, dat is er altijd al geweest maar vroeger konden we er niks mee en werd gedacht dat paard is oud en op! Tegenwoordig ook zeer veel jonge paarden die het treft ( zou dat ook met voer/stalmanagment te maken kunnen hebben?)