Gezocht! een fokmerrie voor mijn studie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Re: Gezocht! een fokmerrie voor mijn studie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:43

kun je niet een gemaakte hengstenkeuze uitdiepen en verder uitzoeken. Aan de hand van het veulen (of eventueel al ouder paard dan kun je nagaan of het paard aan de eisen voldoet.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:34

even buiten het doosje denken.
Maar is het niet mogelijk om een oudere merrie (waarvan de moeder ook nog aanwezig is), die naar een veulenkeuring en merriekeuring is geweest genetisch door te lichten.
Wat was er te verwachten uit een bepaalde combinatie?
Waarom voldoet de merrie niet aan de verwachtingen, of juist wel?
Liefst niet, dan kun je kijken waar komt dat vandaan? Is het fok technisch te verklaren?
En welke hengsten kunnen volgens de eigenaar of volgens jou op welke punten verbeteren?
Dan hoeft de merriehouder niet direct de merrie te laten dekken.

Waar gaat je voorkeur trouwens naar uit dressuur of springen of eventing????

succes iig

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:40

Nou ik denk dat het zeker een leuk project is als je een juiste eigenaresse treft. Ik zelf zou mijn merrie wanneer sportdoel bereikt is (nu nog niet,sorry) misschien wel willen laten dekken. Maar door gebrek aan ervaring zou het fijn zijn als er iemand meedenkt/meekijkt naar oa hengskeuze.

Is nu nog niet het geval, maar zou zeker interesse hebben als ik over dekken na ga denken. Je vind vast zo iemand die dit ook leuk/handig vind :).

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:43

Ik begrijp na alles te hebben gelezen eigenlijk nog steeds niet zo goed wat de bedoeling is :?
Zoals ik het zie wil je eigenlijk 'mee lopen' tijdens het process van hengstkeuze, ovulatie, insemineren, scannen, drachtig, etc.
Ik ga vooralsnog volgend voorjaar weer dekken en wat mij betreft mag je 'mee lopen' in dat proces.
Stuur anders even PB als ik het niet goed begrijp.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:44

Bij ons op stal word elk jaar gefokt. Misschien een beetje uit de buurt maar je kunt even op de wenlbsite kijken. W http://www.staldolfing.nl

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:34

cjb schreef:
even buiten het doosje denken.
Maar is het niet mogelijk om een oudere merrie (waarvan de moeder ook nog aanwezig is), die naar een veulenkeuring en merriekeuring is geweest genetisch door te lichten.
Wat was er te verwachten uit een bepaalde combinatie?
Waarom voldoet de merrie niet aan de verwachtingen, of juist wel?
Liefst niet, dan kun je kijken waar komt dat vandaan? Is het fok technisch te verklaren?
En welke hengsten kunnen volgens de eigenaar of volgens jou op welke punten verbeteren?
Dan hoeft de merriehouder niet direct de merrie te laten dekken.

Waar gaat je voorkeur trouwens naar uit dressuur of springen of eventing????

succes iig

Mijn opdracht is het onderzoeken welke hengst je gebruikt voor de fokmerrie.
Daarbij heeft school aangegeven om te proberen een merrie te vinden die je (In overleg met de eigenaar) kan laten dekken/insemineren. Uiteindelijk blijft het natuurlijk de eigenaars keuze om wel of niet te dekken. Ik moet in ieder geval de opdracht maken en of het plan uiteindelijk wordt uitgevoerd zou leuk zijn, maar is niet verplicht.

Ik ben zelf als ruiter geneigd meer de spring kant op te gaan, maar ben over het algemeen allround.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:44

MyrtheAa schreef:
Memere schreef:
Maar dan kun je toch beter op zoek gaan naar een merriehouder die een hengst naar eigen keuze laat dekken/insemineren?

Kent u een eventuele merriehouder waar ik terecht kan?
Het klinkt erg interessant.

Mijn vriendin heeft een fokstal van Appaloosa's.
Weet niet waar jij vandaan komt.
http://yellowhoeve.nl/

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:49

MyrtheAa schreef:

Ik kom uit Bodegraven, maar ben bereid te reizen als ik verder kan met deze opdracht.
Zou dit bedrijf eventueel geïnteresseerd zijn in mijn opdracht?

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:50

Nog 1 keer om eventueel te verduidelijken:

Ik moet voor school een examenopdracht maken. Deze examenopdracht is een fokplan schrijven en uitdenken.
De studenten moet een fokmerrie zien te vinden waarvan zij de gegevens mogen gebruiken. Vanaf dat punt moeten wij als studenten met hulp van onze docenten een hengst selecteren.

Dit is allemaal schriftelijk en MOET NIET in de praktijk uitgevoerd worden. Echter heeft school wel het advies gegeven een bestaande de merrie te gebruiken en als het lukt ook een eigenaar te vinden waarmee je samen een hengst kan selecteren en de merrie kan insemineren/dekken. Dit om meer ervaring mee te geven en het een stuk echter te maken. Dit sprak mij erg aan en omdat ik erg enthousiast over deze opdracht was dacht ik, Waarom zou ik het niet proberen.

Ik ben dus opzoek naar een eigenaar die volgend jaar weer zijn/ haar merrie wil laten dekken en mij daarin laat verdiepen. Hiermee bedoel ik dus niet ik kies de hengst, maar ik kom met een aantal hengsten en argumenten. Hierbij wordt gedacht aan de voorkeuren van de eigenaar en hopelijk komt er aan het einde van de rit 1 hengst uit waar de eigenaar ook tevreden mee is. Zo niet, dan schrijf ik mijn opdracht af en hoeft er verder niks mee gedaan te worden door de eigenaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:52

Het dekseizoen van 2016 is eigenlijk al voorbij..
Dat betekend dat je op z'n vroegst volgend jaar een merrie "mag" laten insemineren en dat je in 2018 (mits alles goed gaat) een veulen hebt.

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:53

Brainless schreef:
Het dekseizoen van 2016 is eigenlijk al voorbij..
Dat betekend dat je op z'n vroegst volgend jaar een merrie "mag" laten insemineren en dat je in 2018 (mits alles goed gaat) een veulen hebt.

Daar ben ik inderdaad van op de hoogte gesteld en dat vind ik niet erg.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:56

Ik heb ook wel een interessant gefokte merrie. Maar ze staat wel in België. Je mag me altijd pb voor meer info. Ik wil ze volgend jaar toch terug laten dekken. Dus zo een studie lijkt me fijn om te volgen. Heb geen echte voorkeur van hengst dus eigenlijk ben ik wel benieuwd wat zo een studie zou opleveren.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:11

Ik heb wel interesse. Zit er aan te denken om komend seizoen te dekken met mijn merrie. Heb wel wat hengsten in gedachte maar ben ook benieuwd naar wat een ander denkt aan de hand van de cijfertjes dmv het lineair score formulier. Gaat om een KWPN merrie. Stuur maar ff een berichtje als je interesse heb. Het dekken gaat zowiezo op dap Bodegraven gebeuren

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:20

MyrtheAa schreef:
MyrtheAa schreef:

Ik kom uit Bodegraven, maar ben bereid te reizen als ik verder kan met deze opdracht.

Ik zal morgen even informeren voor je. Dan zie ik haar.

MyrtheAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 17:21

Vitaquilla schreef:
Ik zal morgen even informeren voor je. Dan zie ik haar.

Is goed, alvast bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:23

Ik wil mijn merrie komend jaar laten dekken, alleen dat gaat gebeuren met een natuurlijke dekking gebeuren.

Volgen en meedenken enzo kan allemaal natuurlijk wel. Ik heb een Ijslander en ze word dan ook gedekt door een Ijslander.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:38

MyrtheAa schreef:
MyrtheAa schreef:

Heel mooi initiatief!! Ik wil je wel verder helpen maar de afstand lijkt me een probleem.
Er wordt zoveel gezeurd en geklaagd dat er geen jonge fokkers (meer) zijn. Dus dan denk ik dat de huidige fokkers zulke initiatieven moeten omarmen. Wij hebben het jaar rond stagiares die een fokkerijstage doen en het is ontzettend leuk om hen te begeleiden.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:17

Een vraagje voor ts. Ga je deze studie delen om bokt? Ik vind het gewoon heel interessant om je denkwijze te kunnen volgen. En er uit te kunnen leren.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:59

Ik vind het ook interessant om dit proces te volgen. Lijkt me ook erg leerzaam om dit te volgen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:02

misterA schreef:
MyrtheAa schreef:

Heel mooi initiatief!! Ik wil je wel verder helpen maar de afstand lijkt me een probleem.
Er wordt zoveel gezeurd en geklaagd dat er geen jonge fokkers (meer) zijn. Dus dan denk ik dat de huidige fokkers zulke initiatieven moeten omarmen. Wij hebben het jaar rond stagiares die een fokkerijstage doen en het is ontzettend leuk om hen te begeleiden.

Wauw, dat aanbod zou ik met beide handen aangrijpen als ik jou was TS. Ondanks de afstand...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:29

Sorry, zij dekt handmatig en alles is al drachtig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:36

Sorry voor het schopje, heb je inmiddels al iemand gevonden voor je examenopdracht?