Ik wil een bruine pinto/paint uit mijn merrie. Uit ervaring weet k dat als je een bruine pinto merrie combineert met een donkere egale hengst dat je dan altijd een mooie bruine gevlekte eruit krijgt. De merrie stamt af van Trajan II, Florentijn,zoon van Samber. Haar oma ws ingeschreven bij de American paint Horse.
Als ik een homozygote hengst neem, de meeste zijn dan donker, dan heb ik schrik dat k ook een donkere pinto krijg gelijk mijn hengst, ik heb dus liever een (licht)bruin. K heb ondertussen gezien dat Umberto van Erpekom Z een lichter kleur heeft, dus misschien is dat een optie. Snap je? Sorry voor het ingewikkeld verhaal.
Jet
Geplaatst: 25-08-16 06:19
Aha, dank je voor je uitleg, nu is het me duidelijk!
Mmmmmmmmm hou ik zeker in mijn achterhoofd , afstammeling Darco, toch water springen, groot genoeg. Knappe prestatie. Enige vraag...Iemand enige ervaring. Ik heb gelezen oppassen met teveel wit? Mijn merrie lijkt er Wel wat op qua tekening. Mss teveel wit dan? Maar de prestatie top
Peterina
Geplaatst: 26-08-16 18:23
Het is niet te voorspelen hoeveel wit een bonte veulen zal hebben. Ik zie ook geen enkel gezondheids reden waarom je zou moeten oppassen met te veel wit! Is misschien weer een van die 'oude wijven' verhaaltjes die van het jaartje 100 nog rond circuleren door mensen die niets van genetica van kleuren afweten.
Enige punt wat betreft fokken met 'bont' is fokken met paarden die Frame Overo hebben. Als beiden ouders Frame zijn en het veulen homozygoot wordt dan heeft het OLWS en sterft binnen de 72 uur (of liever gezegd moet een spuitje krijgen). MAAARRR !!! Warmbloed hengsten die beschikbaar zijn in Europa EN die bont zijn zijn allemaal Tobiano ... dus volledig risico vrij. Bij Paints is het wel oppassen!
Gho dat zou heel leuk zijn, ben nog altijd opzoek. Alvast hartelijk bedankt.
Peterina
Geplaatst: 05-09-16 12:45
Misschien ook leuk om te weten:
Florentijn O heeft verschillende jaren in Duitsland ter dekking gestaan voordat hij verkocht is en in Nederland kwam te staan. In Duitsland heeft hij behalve in de dekdienst gestaan ook als springpaard vele wedstrijden gelopen. Van de +/- 120 wedstrijd die hij heeft gelopen, is hij meer dan zeventig keren in de prijzen geweest.
s0173957
Geplaatst: 05-09-16 15:03
Wij hebben nog een Florentijn O staan, hier geboren in 1994. Florentijn O x King Gothard x Lugano x Sturmwind x Flügel
Topbeest, zowel qua karakter als talent. Bij ons altijd dressuur gelopen en met een jonge weinig ambitieuze amazone zo naar Z2 gelopen maar zat wel echt meer in. Wel echt nog het 'oude' type van paard, veel massa, veel bot en top gezond.
Amai, Nee ik heb ondertussen de kleinzoon en -dochter -vol broer en zus -van Florentijn O andere kant van Samber Het zijn uiteraard tobiano pinto 's zeer zachtaardig, zelfs de hengst, mijn zoon van twaalf rijdt hem nu, alleen recreatief en om te wandelen samen ideaal! Maar ze worden een dagje ouder, de merrie nu 15. Wil een veulentje van haar . tja vanaf mijn achtste levensjaar hebben we eigen kweek gehad. Andere merries zijn thuis nooit ouder dan 18 geworden, hoewel deze nu alleen recreatief gebruikt worden zullen ze mss langer leven.