Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:46

Jelleee schreef:
Een vraag die mij al tijden bezighoud.
Toen ik opzoek was naar mijn huidige ruin (grote maats Shetlander) viel het me al op dat dat vrij moeilijk was, veel pony's onder de meter.

Sjonge, je slaat de spijker op zijn kop... Inmiddels ben ik voorzien van een grote maats (103) shetlander ruin, een zwarte dat dan wel. Maar het is een zoektocht geweest zeg. Stad en land afgereden en vaak van de koude kermis thuis gekomen.
Mijn eisen werden van beleerd/betuigd/leuke kleur bijgesteld naar alleen grote maats en ruin. Veel pony's werden aangeboden als boven de meter, maar dat waren ze bij lange na niet. Of ze waren het wel maar werden er bizarre prijzen voor gevraagd, of ze mankeerden iets zoals scheve voeten, of een vreemd gebit. In de buurt een leuke stippel gevonden, maar die sprong met gemak uit de bak tussen draad 2 en 3, ongeschikt dus.

Ik wilde perse een grote maats omdat hij naast mijn IJslander als handpony mee moest kunnen lopen. De zoektocht eindigde in Ommen bij een 2,5 jarig iel zwart mannetje. Hij bleek achteraf een leuk papier te hebben en ik heb hem laten opnemen in het stamboek, bleek hij 96 cm te zijn, een middenmaat. Dat viel tegen. Inmiddels is hij bijna 4,5jr en laatst officieel gemeten op 102,9 cm. Toch een grote maat dus.
Maar hij is, vergeleken met de ouderwetse types van een vriendin, wel veel fijner. Hij is loopt nu lekker voor de wagen en we doen lange lijnen dressuur, mee naast de IJslander is ook geen probleem. Dus ik heb gevonden wat ik zocht.
Afbeelding

Afbeelding

Naja, uiteindelijk heb je niets aan mijn verhaal :D maar ik vond jou verhaal dan wel weer herkenbaar. Overigens heb ik toen 250 euro voor Finley betaald.
Ik heb contact met zijn fokker en die adviseerde mij, als ik weer een pony zocht, contact met hem op te nemen. Hij zit in die wereld en weet ook vaak afgekeurde dekhengsten (ook grote maat) te koop. Misschien is het wat voor je.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:50

Shetters zijn natuurlijk geweldig <3 Maar als je echt niks kan vinden, is het misschien een optie om voor een ander ras A of B-maat te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:05

Als je een koele shet zoekt dan wil je geen rillerige welsh ofzo
Shetten vind ik qua karakter, soberheid en trekkracht niet te vergelijken met andere rassen.

Gister een grote maat merrieveulen te koop gezet en zelfde dag verkocht :Y)
Nu gaat dat met zwarte hengstveulens wel wat lastiger dus die kan je vast zo bij de fokker kopen. De prijzen van een volwassen ruin zijn niet zodanig dat fokkers ze zelf ruinen en opfokken dus ze gaan bijna allemaal op transport na spenen.
Als je geen 2 jaar wilt wachten of het risico niet wilt lopen dan is het eigenlijk niet raar om gewoon een volwassen ruin te kopen tegen een nette prijs. En dat kan je dan een vermogen noemen of bizarre prijs maar als je zelf eenmaal wat opgefokt hebt weet je dat het juist een schijntje is...

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:17

Op de bokt markt staan zo op het eerste gezicht al drie zwarte grote maats ruinen.

Wat [***] ook zegt, gaf de fokker van Finley ook aan. Die gooit zijn hengstveulens in de opfok en kijken met 2 jaar of ze potentie hebben als dekhengst. Zo niet dan gaan ze naar een handelaar voor een schijntje. Ruinen is te duur. Zo is het met Finley ook gegaan, die kwam uiteindelijk weer bij een andere handelaar waar ik hem dus vandaan heb. Dus als je een grote maat zoekt, kun je het beste een jonkie kopen. Zelf beleren en opvoeden is ook erg leuk (al zit Finley in een achterhetbehangplakfase, maar dat zal wel met zijn leeftijd te maken hebben)
Laatst bijgewerkt door REYNIR op 15-08-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:21

Viel mij ook al op idd, dat van die mini's waar je toch wel heel weinig mee kan (schattig zijn ze hoor, maar er zijn er ZOVEEL) staat de markt mee vol, maar mooie sterke grote maats shets zie je helemaal zoveel niet. Mijn stalgenootje heeft een mooie grote merrie met enorme draf en die wil best een spanmaatje erbij maar dat leek ook al aardig onmogelijk te worden. En dan moest gewoon een zwarte worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:24

[***] schreef:
Shetten vind ik qua karakter, soberheid en trekkracht niet te vergelijken met andere rassen.

Gister een grote maat merrieveulen te koop gezet en zelfde dag verkocht :Y)
Nu gaat dat met zwarte hengstveulens wel wat lastiger dus die kan je vast zo bij de fokker kopen. De prijzen van een volwassen ruin zijn niet zodanig dat fokkers ze zelf ruinen en opfokken dus ze gaan bijna allemaal op transport na spenen.
Als je geen 2 jaar wilt wachten of het risico niet wilt lopen dan is het eigenlijk niet raar om gewoon een volwassen ruin te kopen tegen een nette prijs. En dat kan je dan een vermogen noemen of bizarre prijs maar als je zelf eenmaal wat opgefokt hebt weet je dat het juist een schijntje is...

Ik heb 7 welsh pony s en geen enkele daarvan is rillerig. Integendeel, ze zijn cool in de kop, willen graag voor je werken, bomproof,... maar verre van ril :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:24

Ik herken je probleem! Vorig jaar eindeloos op zoek geweest naar een shet boven 1 meter. Niet te vinden! Ja, behalve zwarte dan en dat wilde ik dan weer niet. Ik zocht gewoon een leuke merrie voor de fokkerij, om zelf te beleren en met goede papieren.
Uiteindelijk met 1 thuisgekomen van 96cm welke aan de andere eisen wel kan voldoen. Ik hou mijn oog nog steeds open voor een grote maat shet, bij voorkeur vos, merrie of ruin.

De markt lijkt overspoeld te worden met dat kleine spul zonder papieren. Want; veulens zijn zo leuk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:26

Cemlys schreef:
[***] schreef:

Ik heb 7 welsh pony s en geen enkele daarvan is rillerig. Integendeel, ze zijn cool in de kop, willen graag voor je werken, bomproof,... maar verre van ril :)

Hhaha ik wou hier ook al op reageren en ik dacht, laatmaar, daar gaat het topic niet over.

Maar van alle shetten die ik ken, en dan in vergelijking met mijn welshen...... Die welshen zijn een stuk beter als kinderpony. Veel betrouwbaarder, liever, braver, minder sterk etc.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:27

Toydoll schreef:
Viel mij ook al op idd, dat van die mini's waar je toch wel heel weinig mee kan (schattig zijn ze hoor, maar er zijn er ZOVEEL) staat de markt mee vol, maar mooie sterke grote maats shets zie je helemaal zoveel niet. Mijn stalgenootje heeft een mooie grote merrie met enorme draf en die wil best een spanmaatje erbij maar dat leek ook al aardig onmogelijk te worden. En dan moest gewoon een zwarte worden.

Met een mini kan je evenveel als een sterke grote maats shet. Leer eerst de mini's kennen voor je zo'n oordeel velt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:31

Als shetland liefhebber zoekt ze geen welsh, dus dat is geen optie en kan ik helemaal begrijpen.

Er heeft iemand gereageerd op haar gezocht advertentie en daar gaat ze volgende week kijken. Pony lijkt zo op papier te voldoen, dus als het klikt zal dat hem worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:47

En het lastige is dat je je veulens nog niet fijn kan verkopen. Ook niet als 2/3/4 jarige als ze al redelijk uitgegoeid zijn.

Laatste pony's die ik verkocht heb heb ik wel fijn kunnen verkopen, hadden al in de sport gelopen. Maar ook daar zijn bakken met geld achter aan gebracht.
Hobby mag geld kosten, maar bakken met geld er achter aan is gewoon niet leuk.

Ruinen zijn er gewoon heel weinig. Komt doordat het castreren in verhouding duur is.

Ik heb er wel over zitten denken om een paar niet goedgekeurde grote maatse hengsten op te kopen, castreren, voorjaar en zomer wat mee aan het werk en dan in de loop van de zomer verkopen als ze betuigd zijn.
Uit eindelijk heb ik het niet gedaan toen ik er nog tijd genoeg voor had omdat ik genoeg aanbod had van mensen die hun pony bij mij lieten betuigen. Pony kopen, geld en tijd in steken en hopen er wat aan over te houden gaf meer risico dan pony's van andere betuigen en zeker weten dat ze na een paar weken weer met hun eigenaar mee gingen en er betaald werd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:27

Toydoll schreef:
Cemlys schreef:

Hhaha ik wou hier ook al op reageren en ik dacht, laatmaar, daar gaat het topic niet over.

Maar van alle shetten die ik ken, en dan in vergelijking met mijn welshen...... Die welshen zijn een stuk beter als kinderpony. Veel betrouwbaarder, liever, braver, minder sterk etc.

Er zijn topwelshjes voor kleine kinderen, en topshetten voor kleine kinderen.

Als je eerlijk bent, zeg je dat ze beiden hun eigen talenten hebben en dat in alle rassen de échte kinderponys dun gezaaid zijn.

Als je een shet als een Groot Paard behandeld en niet als een te groot uitgevallen My Little Pony of wandelende kinderboerderij heb je er een gouden dier aan meestal. En ik durf wedden dat dat voor de A-tjes zeker ook opgaat. ;)

(Wij hebben hier een paar ongelooflijk lieve, meegaande shetten gehad waar kinderen op, onder of naast volledig betrouwbaar alles mee konden.)

Maar ieder ras zijn liefhebbers toch?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:56

[***] schreef:
.

Welshes zijn niet de enige kleine pony's hoor :Y) Alsof shetlanders altijd brave kinderpony's zijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:16

Gezien jouw onderschrift bestaat de kans dat jij niet geheel onbevooroordeeld bent Antje_Vip. :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:35

Tuurlijk zijn welshjes niet de enige kleine pony's, ik reageerde vooral op het feit dat 'alle welsh pony s ril zijn en totaal niet geschikt als kinderpony'. Verder zijn er dartmoors, Duitse classic pony's, kaspische pony's,...

Kijk je wil een pony aan de maat en een shet, tja die zijn er niet zo heel veel blijkbaar. Kleiner vind ik voor de wagen zelf niks, puur recreatie zal het wel kunnen, maar wil je een beetje wat op vlak mensport doen heb je toch algauw een dubbelspannetje nodif, anders vind ik het oneerlijk worden to de pony.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:42

Heel herkenbaar ik ben voor mijn grote merrie helemaal naar bierum gereden ruim een uur en 3 kwartier met trailer. Onbeleerd maar wel ruim over de meter. Wilde ook geen jonge meer en ook geen drachtige. Stonden toen een aantal grote merries op maar ja he allemaal gedekt. Of 2 of hengst. Sterkte met je zoektocht het heeft mij ook wel even gekost.
En idd er was een mooie merrie kruising shet wlsh leuk kleurtje maar voordat ik kon reageren was die weg

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:03

Ik weet niet precies wat je zoekt, maar er komt nu toevallig een grote maat shet (1.07cm) langs op FB. Een vosruin. Met 21 al wel wat ouder, maar wel beleerd.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:17

Mijn ruin (1.03m) heb ik op de hengstenkeuring gekocht. Laten castreren en zelf beleerd voor de wagen, aan de lange teugel en een meisje heeft hem onder het zadel ingereden. Is wel een zwarte , maar toch ben ik er heel blij mee. :) Inmiddels zes jaar oud. Dan kun je ook een leuke pony treffen, je moet hem alleen wel zelf alles leren.

Spoiler:
Afbeelding

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:38

De reden dat er weinig grote maat Shetlanders te koop zijn is eenvoudig. De vraag naar grote gebruiksshetlanders is groot in het buitenland. Veel dieren worden dus verkocht naar het buitenland. Zelf hebben wij regelmatig shets vanaf een meter te koop. De afgelopen jaren zijn er ook veel pony's bij de slager opgeruimd toen ze niets waard waren en er is minder gefokt. De meeste ouderwetse zware shets zijn rond de 10 jaar. Jongere dieren zijn lang niet zo breed. Zware Harlingers en fjorden zijn er weinig meer en nu zijn de kleinere zwaardere pony's aan de beurt. Vergis je niet wat een uitgezwaarde Shetlander doet aan geld voor de slachtexport.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:53

Toen mijn shet van 1 meter met (medisch) pensioen ging wilde ik iets groter ivm met het mennen in het heuvelland.....een maand een welsch op proef gehad, maar nee dat was niks voor mij....ik wilde een megashet!!!
De zoektocht was niet gemakkelijk en ik heb haar gevonden. Een raszuivere shet van 1.15, vosbont, een plaatje, een schat.
Foktechnische, ondanks papieren niks waard, want uit de maat geknald, in verleden mee naar keuring geweest en de bijsectie in beland. Nakomelingen van haar zouden in theorie dan ook rotzooi zijn(is natuurlijk niet zo)
Denk dat grote maat ook moeilijk is om te fokken, als ze er net buiten vallen heb je er foktechnisch gezien niks meer aan

Ik heb geen fokdoeleinden en hou mij bezig met VD, ruitertje begeleiden(wedstrijdjes) mennen, lange lijnen en grondwerk. I love her, mijn uit de maat geknalde allrounder!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:57

randalinpony schreef:
Gezien jouw onderschrift bestaat de kans dat jij niet geheel onbevooroordeeld bent Antje_Vip. :D

Ik vind Shetlanders heel leuk, heb zelf ook 18 jaar lang 1 gehad :D Maar dat was ook regelmatig een terroristje!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:46

Ik denk dat je vooral heel erg veel geluk moet hebben met wat er aangeboden wordt op het moment van zoeken.. ik heb er een maand ongeveer over gedaan en kocht Sjors toen, 6 jaar, 1.06 hoog en beleerd in enkel-, dubbel- en vierspan. Mijn eisen waren iig boven de meter, beleerd en tussen de 5 en 10 jaar. Het was de eerste pony waar ik ging kijken en een week later hebben we hem opgehaald. Het viel mij toen ook al op dat er weinig boven de meter werd aangeboden wat dan toevallig ook nog eens beleerd is en in de leeftijdscategorie viel waar in ik zocht. De prijs die ik voor Sjors heb betaald lag toevallig ook nog eens in mijn budget, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat ook vaak niet het geval is. Als je naar stallen/fokkers stapt, betaal je iig al een stuk meer. Dan heb je vaak wel een correcte en goed beleerde pony, maar als dat niet in je budget past, kun je beter 'particulier' zoeken is mijn ervaring. En dan komt het op geluk aan :) Dan is het maar net wat er aangeboden wordt. Ik heb ook heel wat onbeleerde pony's voor een habbekrats voorbij zien komen, maar als dat niet is wat je zoekt, zul je toch verder moeten kijken en vaak moeten afwachten tot er wel iets wordt aangeboden wat aan alle eisen voldoet én nog eens binnen het budget past.

Hopelijk is de pony waar jullie gaan kijken wat.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:55

Toydoll schreef:

Jammer dat je meteen die conclusie trekt! Want het is zeker niet zo, zou eens in het SMP klettopic kijken, daar zitten genoeg mensen met een mini maar ook grote maats shetten. Ik zou niet meer zonder mijn ukje van 80 cm kunnen en die kan ook echt alles! Heb er zelfs een westernwedstrijd meegedaan.

Ik zocht ook een grote pony om mee te mennen, ben bij een A welsh hengst terecht gekomen van net een jaar. En ze verschillen wel van karakter mijn shet en hij. Maar ze zijn beide heel nuchter

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:13

Staan er nu een aantal op Bokt markt iig gister

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:24

callum schreef:
Staan er nu een aantal op Bokt markt iig gister

Zoals reeds eerder vermeld, wordt het de pony waar ze gaat kijken mits er een 'klik' is. :)

Mira, dat je van alles kan met een mini van 80 cm zal ze wel weten en daar hoeft ze niet van overtuigd te worden. Mijn stalgenoot vind het geen gezicht een volwassene achter een inimini pony en dat is haar goed recht natuurlijk. Daar gaat dit topic ook verder niet over. Het gaat over mijn vraag waarom er nog steeds zo gigantisch veel (met name papierloze) mini's worden gefokt terwijl de markten uit hun voegen barsten met dat maatje.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 16-08-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt