Jelleee schreef:Een vraag die mij al tijden bezighoud.
Toen ik opzoek was naar mijn huidige ruin (grote maats Shetlander) viel het me al op dat dat vrij moeilijk was, veel pony's onder de meter.
Sjonge, je slaat de spijker op zijn kop... Inmiddels ben ik voorzien van een grote maats (103) shetlander ruin, een zwarte dat dan wel. Maar het is een zoektocht geweest zeg. Stad en land afgereden en vaak van de koude kermis thuis gekomen.
Mijn eisen werden van beleerd/betuigd/leuke kleur bijgesteld naar alleen grote maats en ruin. Veel pony's werden aangeboden als boven de meter, maar dat waren ze bij lange na niet. Of ze waren het wel maar werden er bizarre prijzen voor gevraagd, of ze mankeerden iets zoals scheve voeten, of een vreemd gebit. In de buurt een leuke stippel gevonden, maar die sprong met gemak uit de bak tussen draad 2 en 3, ongeschikt dus.
Ik wilde perse een grote maats omdat hij naast mijn IJslander als handpony mee moest kunnen lopen. De zoektocht eindigde in Ommen bij een 2,5 jarig iel zwart mannetje. Hij bleek achteraf een leuk papier te hebben en ik heb hem laten opnemen in het stamboek, bleek hij 96 cm te zijn, een middenmaat. Dat viel tegen. Inmiddels is hij bijna 4,5jr en laatst officieel gemeten op 102,9 cm. Toch een grote maat dus.
Maar hij is, vergeleken met de ouderwetse types van een vriendin, wel veel fijner. Hij is loopt nu lekker voor de wagen en we doen lange lijnen dressuur, mee naast de IJslander is ook geen probleem. Dus ik heb gevonden wat ik zocht.

Naja, uiteindelijk heb je niets aan mijn verhaal
maar ik vond jou verhaal dan wel weer herkenbaar. Overigens heb ik toen 250 euro voor Finley betaald. Ik heb contact met zijn fokker en die adviseerde mij, als ik weer een pony zocht, contact met hem op te nemen. Hij zit in die wereld en weet ook vaak afgekeurde dekhengsten (ook grote maat) te koop. Misschien is het wat voor je.
Maar als je echt niks kan vinden, is het misschien een optie om voor een ander ras A of B-maat te kijken?