De groninger hengsten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: De groninger hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 20:16

Pakken kruisingen ook wel goed uit met verschillende rassen? En dan met groninger/gelderse hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:08

Ligt aan je fokdoel uiteraard en wat je wil toevoegen uiteraard.
Je ziet de laatste jaren wel wat meer Gelders bloed bij de Groningers heb ik het idee. (Ik weet niet of dat echt zo is...)
Ik weet niet of de Groningerfokkers het goed vinden uit pakken.

Bij de Gelderse fokkers word nagenoeg geen Groninger hengsten in gezet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:30

Ik ken een aantal erg leuke dieren die van een Groninger hengst zijn met bijv een haflinger moeder. Zoek anders bokker Def op, zij heeft een haf x Mats (v. Gerlinus) merrie. Erg leuk dier dat ook goed in de sport meeloopt!

En wat tiwi zegt over Borre kan ik me helemaal bij aansluiten! Fijne hengst om mee te werken, hij is makkelijk in de omgang en doet zowel onder het zadel als voor de wagen ontzettend zijn best! :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:36

Mette schreef:
Ik ken een aantal erg leuke dieren die van een Groninger hengst zijn met bijv een haflinger moeder. Zoek anders bokker Def op, zij heeft een haf x Mats (v. Gerlinus) merrie. Erg leuk dier dat ook goed in de sport meeloopt!

En wat tiwi zegt over Borre kan ik me helemaal bij aansluiten! Fijne hengst om mee te werken, hij is makkelijk in de omgang en doet zowel onder het zadel als voor de wagen ontzettend zijn best! :)

Dankjulliewel voor jullie antwoorden.
Ja vond Borre erg gaaf uit zien :)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:16

NatasjavE schreef:
Ligt aan je fokdoel uiteraard en wat je wil toevoegen uiteraard.
Je ziet de laatste jaren wel wat meer Gelders bloed bij de Groningers heb ik het idee. (Ik weet niet of dat echt zo is...)
Ik weet niet of de Groningerfokkers het goed vinden uit pakken.

Bij de Gelderse fokkers word nagenoeg geen Groninger hengsten in gezet.

Dat de Gelderse fokkers niet veel Groninger hengsten gebruiken zal deels ook met het het KWPN te maken hebben, de Groninger hengsten worden door het KWPN niet geaccepteerd terwijl de Gelderse hengsten door het GrP, mits ze aan de veterinaire eisen voldoen wel volledig op basis van hun bloedvoering worden geaccepteerd. Zuiver Gelders x zuiver Gronings komt zelfs nog in het S boek, dat is het " hoogste" boek terecht.
Er zijn de laatste jaren ook Groninger hengsten op Gelderse merries gebruikt o.a. Mats en Orbaldo II, dat is niet vreemd want die voeren zelf ook een deel oud Gelders bloed. Deze kruisingen hebben een aantal prima paarden opgeleverd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:38

Dekken met een Groningerhengst levert reg B op maar mag wel op de keuring verschijnen sinds 2 jaar.(en dus voor predikaat(verhoging) gaan)

Alleen moet de merrie of hengst uiteraard nog wel aan de eisen voldoen waaraan de hengst nog niet voldaan heeft.
Dat is dan dus een EPTM test (voor een hengst verlichtingsonderzoek) of een voldoende sportresultaat en indien de hengst geen prok heeft dan dat ook nog.(voor hengsten altijd PROK uiteraard)

Het is dus mogelijk. Maar de meeste passen ook niet binnen het fokdoel voor het Gelderse type.
Waar de type rond 1900 geheel hetzelfde waren liggen ze nu wel erg van elkaar vandaan. Qua type en beweging.(let op anders niet minder of slechter)

Ik zou op mijn merrie in combinatie met een Groninger geen Gelderse overhouden. Wat ik wel wil. Dus dan is een Groninger geen logische optie voor mij op dit moment.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:03

Al heel wat jaren terug speelde het gevalletje Akteur.... een supergoed fokkende Amor uit een mooie oude NWP lijn. Dan wilde het KWPN 'm weer niet en dan weer wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:25

Hij is slechts 1 keer afgekeurd 1983 en na herkeuring gewoon weer goedgekeurd.
Voor zijn export naar het buitenland is hij niet afgekeurd geweest.

Commandant en Dirigent is hetzelfde overkomen(waarna oprichting van de vereniging voor behoud van het basispaard volgde)

Akteur zie ik ook graag op het papier.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:15

NatasjavE schreef:
Hij is slechts 1 keer afgekeurd 1983 en na herkeuring gewoon weer goedgekeurd.
Voor zijn export naar het buitenland is hij niet afgekeurd geweest.

Commandant en Dirigent is hetzelfde overkomen(waarna oprichting van de vereniging voor behoud van het basispaard volgde)

Akteur zie ik ook graag op het papier.

Die vereniging voor behoud van het basispaard bestaat waarschijnlijk al niet meer?
Ik heb zelf net een klassieke Gelderse merrie gekocht maar ik zou niet weten welke Gelderse hengst ik zou moeten gebruiken om dit type paard laat staan het meer dan uitstekende karakter in stand te houden.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind de moderne Geldersen ook mooie paarden maar wat meer bandbreedte in de fokkerij zou m.i. niet verkeerd zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:40

Ja 2 jaar geleden is de slapende vereniging opgeheven. Overigens tegen de wil van enige van de oprichters en zonder hen te consulteren hier over. Wat wel had gemoeten....maar dit terzijde.
Maar al veel langer was de naam van het Gelderse paard al weer in ere hersteld.

Er is veel diversiteit in de Gelderse fokkerij. Met Danser als ene uiterste van het spectrum en Henkie (over goed karakter gesproken) aan het andere eind.

Ik heb een merrie met een mooie vrije bloedlijn. Ik kan daarom gelukkig goed terecht. Maar daar heb ik dan ook bewust rekening mee gehouden bij de aankoop van deze merrie.

Maar dit topic ging over de Groninger hengsten. We kwamen alleen op Gelders omdat er naar kruisingen gevraagd werd.