KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:02

Toch gek dat die kopers in de sport dan veel kwpn kopen :+ niet dat veel uitmaakt voor ts want die heeft hele andere prioriteiten. Ik word echter wel een beetje moe van dat het kwpn wordt weggezet als een of ander infantiel bagger flutstamboekje met 'feiten' en 'gegevens' die niet kloppen. Jullie geven geen objectieve info en dat is niet erg fair, ook niet tegenover ts.

Dit veulen krijgt gewoon een volwaardig veulenboekpapier. Stamboek is alleen voor driejarige en oudere merries en ggk hengsten. Als ts niet naar keuringen wil is dat geen eens een factor om rekening mee te houden. Wel als ze ooit wil verkopen of die keuringen wil doen, dan is dat wel een puntje die in de overweging voor een stamboek meegenomen kan worden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-07-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:04

Ik denk dat het voor jou zelf weinig uitmaakt waar je je veulen registreert, helemaal omdat je aangeeft toch niet naar keuringen te willen of iets dergelijks.

Naar de opmerking van Silly1972, ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze hebben gezegd dat ze te weinig wit heeft.. sorry :o . Mijn merrie is ster en heeft echt amper wit en zo liepen er een hoop meer op de keuring. De hoeveelheid wit is echt iets wat er bij het nrps niet toe doet.. Wat ik me wel voor kan stellen is dat ze het voor een nakomeling van Harmony weinig wit vinden, maar daar zit dan geen waardering aan. Ik ken meerdere Harmony's die extreem sabino zijn en weet dat er ook al een paar op de keuring zijn geweest met extreem veel wit.

Terug naar de combinatie die TS gemaakt heeft. Een aantal zeggen hier dat het veulen meer gewaardeerd zal worden bij het nrps, maar dat vraag ik me af. Bij het nrps willen ze wel een bepaalde bloeduitdrukking zien, wat bij een veulen met Gelders bloed juist minder is in de meeste gevallen.

Daarnaast vind ik het KWPN ook zeker geen verkeerd stamboek, maar het NRPS is wel een wat gemoedelijker stamboek naar kleine fokkers.

juval

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 19:21

zo, wat een reacties zeg. bedankt allemaal!

qua type denk/hoop ik dat het veulen wel 'bloederig' genoeg wordt. De moeder heeft meer dan 50%, dus het veulen krijgt ruim 25%. Ruim voldoende voor NRPS dus, maar hoe het zich uit is natuurlijk afwachten. Ik ga alles eens even op een rijtje zetten. Ook financieel.

Zou het voor jullie verder nog uitmaken of het een hengst of merrieveulen is wat stamboek betreft?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:11

Sammie, jij bent zelf ook niet bepaald objectief naar andere stamboeken toen, dat heb ik al vaker gemerkt.

Dan geloof je mij toch niet Dena, Ik stond er zelf bij en zijn precieze woorden zijn.
"Door het weinige wit en te klein oog spreekt het hoofd niet aan" En ze hebben het met geen woord over Harmony gehad.
Maar je hoeft mij niet te geloven hoor.

Juval, met een merrie kan je de keuringen af, dan zou ik zeker voor NRPS kiezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:14

Ja natuurlijk, ik heb ook heel vaak over andere stamboeken :+ Volgens mij schiet je nu met losse flodders en flink ook := Of je bent in de war met een ander ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:23

Met een ruin kan je ook naar stamboekopname keuringen.
En als ruin kunnen ze ook ster worden in het NRPS

Bij het KWPN kan je ook met een merrie naar de keuring voor stamboek opname

Wat betreft keuringen (die niet relevant zijn voor de TS) zou het NRPS dus een streepje voor hebben
Gezien je daar met een ruin ook naar de keuring kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:35

Een ruin kan ook naar de (stb)keuring en evt. ster worden bij het KWPN, maar dat doe je alleen voor de merrie pref predikaat of echt voor de leut om het eens te proeven. Niks mis mee, je kan er veel van leren!

Dus daar zit het verschil ook niet echt in.

Maarrem... Volgens mij heb je toch binnenkort nog wel her en der nog wat keuringen van de stamboeken, mocht je je willen verdiepen er in en het 'gevoel' proeven, ga er gewoon eens bij eentje langs :) Kan leuk zijn, al vind ik het zelf wat ver gaan als het puur om registratie zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-07-16 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:36

Dat wist ik niet Sammie.
Daar zit dan ook niet het verschil in.

Overigens vindt ik het sfeertje op de NRPS keuringen wel prettiger dan op de KWPN keuringen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:40

Sammie schreef:
Ja natuurlijk, ik heb ook heel vaak over andere stamboeken :+ Volgens mij schiet je nu met losse flodders en flink ook := Of je bent in de war met een ander ;)

Pfff je hebt veel kennis, maar af en toe wordt ik echt moe van jou.
Kan je niet gewoon eens normaal eeb discussie aangaan, ipv steeds terugkomen op hetzelfde?
Nee je hebt het niet steeds over andere stamboeken, omdat je die duidelijk niks vind.
Maar prima hoor, wat jij wilt.... Kwpn Is the best!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:46

Bij het kwpn krijgt het veulen dan toch ook blauw papier? omdat de mama geen kwpner is en dan ben je ook niet welkom op keuringen. of is dat alleen wanneer je papa niet goed is maar mama wel kwpn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:16

Silly1972 schreef:
Maar prima hoor, wat jij wilt.... Kwpn Is the best!

Dat zeg ik niet en dat heb ik ook nooit gezegd. En dat bedoelde ik nu met mn eerdere opmerking. Het is geen best vs worst. Het is toch geen wedstrijd hier. En ik durf ook wel te zeggen dat ik dat nooit ga zeggen. Er is genoeg te verzinnen wat beter kan bij het KWPN, maar daar ging het niet om. Het ging om registratie en wat met een aantal genoemde punten beter of handiger kan zijn. En als jij komt met opmerkingen als:
Silly1972 schreef:
Sammie, jij bent zelf ook niet bepaald objectief naar andere stamboeken toen, dat heb ik al vaker gemerkt.

krijg je die natuurlijk direct terug geslingerd. Daar moet je imo wel tegen kunnen, anders kun je die opmerking beter niet maken. :) Dat is namelijk helemaal niet waar en anders zie ik graag een recent lijstje incl linkjes naar de topics. Het gaat trouwens niet enkel zo zeer om objectiviteit, maar om eerlijke feiten en gegevens. Het boeit mij niet veel of een bepaald stamboek je wel of niet ligt, maar als het je niet ligt ga dan zeker geen dingen roepen die niet waar zijn. Wees eerlijk dan kan een stukje eigen mening ook echt geen kwaad. :) (en per ongeluk een foutje maken kan dat altijd gebeuren, no biggie dat los je niet om met "ja maar jij bent ook niet bepaald objectief") Als het ts niet om de keuringen gaat of potentie om te verkopen, gaat het toch enkel om het goedkoopste registratiepapier? Het geld maakt dan toch het verschil? Dan komt het NRPS beter uit de bus dan het KWPN hoor. Maar is er wel oog op verkoop dan liggen de zaken mogelijk anders. Zeker als dit een beetje leuke Gelders ogend paard is denk ik dat dat Gelderse afdeling binnen het KWPN ook interessant kan zijn.

pinkie87 schreef:
Bij het kwpn krijgt het veulen dan toch ook blauw papier? omdat de mama geen kwpner is en dan ben je ook niet welkom op keuringen. of is dat alleen wanneer je papa niet goed is maar mama wel kwpn?
De vader is KWPN goedgekeurd en de moeder komt van een stamboek dat het KWPN erkend. Volledig vb-boek dus :) Zo zijn er nog wel meer staatjes te verzinnen waardoor je óf vb, reg a of reg b krijgt. Dit is trouwens allemaal bij het KWPN op hun site te vinden. NRPS heeft ongetwijfeld ook zulke staatjes, maar die weet ik niet zo heel goed uit mijn hoofd. Daar hebben ze ook nog een pony-afdeling (en om het nog ingewikkelder te maken dát wordt niet bij KWPN erkend).

Dus imo resumerend ligt het er echt aan wat ts wil. 'Eigen' paard met een registratiepapier en verder geen geneuzel over keuringen, zo goedkoop mogelijk, leden bladen is niet boeiend of een paard met altijd mogelijkheid om hem te willen en te kunnen verkopen, keuringen, ledenblad enz enz. Ik denk dat ts daar het verschil moet gaan zoeken. (nu komt deze zin mogelijk over alsof je een NRPS paard niet verkocht krijgt, maar dat bedoel ik zeker niet. KWPN-papieren zeggen veel mensen gewoon meer, vaak ook meer waarde, meer kennis over is het er zo een. In het binnenland, maar zeker in het buitenland. Daar is het een begrip en krijg je zelfs 1.50-1.60m KWPN'ers die in onze ogen maar matig bewegen met gemak verkocht naar Zuid-Korea := ).

En ik ben ook benieuwd wat de hh zal zeggen, tenminste ik begreep dat daar wat naar toege-e-maild was?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:25

Oké weer wat geleerd ;)

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:44

Ondanks dat ik zelf NRPS'ers heb ben ik het wel met Sammie eens. Het KWPN is in het buitenland beter bekend en daardoor is evt verkoop misschien wel 'makkelijker'!

@juval: is de merrie zelf al wel eens naar de keuring geweest eigenlijk?

@Silly1972: ik zeg nergens dat ik het niet geloof, maar wel dat ik me het niet voor kan stellen dat gezegd is dat te weinig wit op het hoofd zorgt voor een mindere uitstraling, puur gebaseerd op wat ik op de keuringen heb gezien. Geloof niet dat dat het verschil heeft gemaakt voor een eerste of tweede premie.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:17

Ik sta in dubio tussen beide stamboeken met mijn vierjarige. Het grootste nadeel van het NRPS vind ik het ontbreken van het vrijspringen op de keuring. Ander nadeel is de locatie van de stamboekkeuring en dat je daar niet meteen sterpredicaat kan halen.
Hoop dat m'n merrie de 1.60 gaat halen, kan ze gewoon naar KWPN. Haar moeder is ook op haar 13de ster geworden bij KWPN,dus dat leeftijd beïnvloedt daar geloof ik niet zo in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:00

bij het NRPS moet het veulen minimaal een % arabisch bloed hebben. Uit mijn hoofd meen ik dat dit 12.5 % moet zijn.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:26

Als ik je vraag zo lees zou ik het nrps adviseren. Als je je paard gewoon voor eigen gebruik houdt is dit volgens mij qua kosten een goedkopen stamboek (ik ben geen pro op het gebied van stamboeken en keuringen trouwens, so forgive me if i'm wrong). En mocht je er later toch nog interesse in krijgen, keuringen en dergelijke kan je bij het nrps goed terecht. In mijn beleving was het heel laagdrempelig. Ik ben een paar jaar geleden met mijn ruin van 14 naar de keuring geweest. Ik moest er wezen vanwege een clinic en de keuring van ruinen was gratis dus ja ik dacht ik doe gewoon mee voor de lol :+ ik heb hem zelf voortgebracht gewoon voor de ervaring en niemand keek daar raar van op haha. uiteindelijk gingen we met een sterpredicaat en een leuke ervaring naar huis.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:55

friesiszwart schreef:
bij het NRPS moet het veulen minimaal een % arabisch bloed hebben. Uit mijn hoofd meen ik dat dit 12.5 % moet zijn.

Dat is enkel voor NPA geregistreerde dieren, oftewel pony's. NRA (paarden) moeten minimaal 12,5% anglo arabisch bloed hebben, oftwel XX/OX percentage.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:01

Ik als Gelderse liefhebber zal nooit en te nimmer een paard kopen met een NRPS papier en een Gelderse vader.
Hoe Gelders dat veulen ook mag ogen.
Ik zou het veulen dus KWPN registreren en dan inderdaad in eerste instantie in de fokrichting van de vader.

Laten we aan nemen dat er een goed menpaard wordt. Dan is het voor export naar bijvoorbeeld de UK is een Gelderse KWPNer een bekend gegeven en dus commercieel aantrekkelijker.

Maar ook voor de Gelderse liefhebbers in Nederland dus.

En wat zijn nou die extra kosten op het gehele paard?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:13

Dank voor het bevestigen van het 'denken in hokjes' bij KWPN :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:30

Silly1972 schreef:
ik zou zeker eerder naar NRPS gaan dan KWPN, maar doelde inderdada op het hokjes plaatsen haha

ben benieuwd wat het NRPS van mijn bonte veulen zegt :P, wit genoeg in ieder geval haha

mijn bontje is ook bij het nrps, gewoon aangemeld en geen lidmaatschap is wel duurder maar je zit er niet aan vast!
Hier ook een eigen gebruik pony ik wist niet eens dat je ze dan ook kon laten keuren( al is mams en paps geen nrps en ook geen arab bloed)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:47

Dees schreef:

Dit heeft niet perse met het KWPN te maken (KWPN heeft Gelderse richting sowieso niet echt op 1 staan), maar met verwachtingswaarde van de (Gelderse) klant. En dat is dan wel je brood. Een Gelders type paard (nemen we even aan dat dit veulen dat überhaupt wordt, want dat is nog maar de vraag) verwacht je niet bij het NRPS. Als je gaat kijken bij een NRPS-paard of een KWPN'er verwacht je een warmbloed en geen shetlandertype en ook geen Fries paard zo simpel ligt het. Een Gelders ogend, beetje fors, paard ingeschreven bij het NRPS is gewoon apart en dan niet in positieve zin en voor een deel zal dat niet boeien, een paard is een paard deze is wat grof maakt niet uit who cares, inladen die hap. Maar voor een liefhebber van het Gelderse paard of type heb je aan die NRPS-papieren niet zoveel. En als ze dat bij het NRPS (met hun OX/XX percentage achtergrond- dat is in principe ook hokjes denken, hoor) ook niet weten te waarderen op een eventuele keuring zit je -op dat punt- gewoon bij het 'verkeerde' stamboek. Dan moet je voor de markt wel zo'n opvallende loper hebben dat ze daar blind door heen staren, maar dan begeef je je wel een niche markt. Gaat het puur om de papieren en staat het dier verder z'n tijd te verdrijven op een weitje bij ts in de buurt.. ja dan is het weer een who cares.

Kortom het is best koffiedik kijken op een aantal punten, omdat het imo ook nog maar de vraag is hoe 'Gelders' dit veulen is en wat ts eigenlijk wil.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:55

Dees schreef:

Dat is geen hokjes gedachte van het KWPN, maar van de koper.
Met andere woorden, wil je een commercieel aantrekkelijk veulen fokken moet je hier ook rekening mee houden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:02

ingvdh schreef:
Dees schreef:
Met andere woorden, wil je een commercieel aantrekkelijk veulen fokken moet je hier ook rekening mee houden.

Ze wil geen commercieel aantrekkelijk veulen fokken.
In eerste plaats is het voor de TS zelf
Daarnaast is voor echt Gelderse liefhebbers het feit dat de merrie niet in dat plaatje past al een struikel punt.

Daarnaast is zoals Sammie al zegt nog maar afwachten welk type het veulen wordt
Misschien is het dus ook handig daar naar te kijken voordat je de beslissing neemt waar te registreren
Of je moet natuurlijk alleen naar de kosten kijken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:16

Dat was inderdaad wat ik bedoelde Samie en Ingvdh.

Ik denk namelijk dat de meeste dressuurruiters niet op zoek zijn naar een Edmundo.
Die denken namelijk, net als ik nu net deed, ook in hokjes. Die willen een Johnson, Dreamboy of iets dergelijks.

Stel je moet dit dier verkopen ligt je markt bij de menners, recreanten en liefhebbers van het Gelderse Paard. De menners en de Gelderse liefhebbers kennen een behoorlijke overlap al van oudsher.

En je weet nooit van te voren of je je veulen houdt. Echt niet.

En dan denk ik....een paar centen extra en het veulen is voor een grotere groep interessant.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:44

Maar, Natasja, krijgt TS dit veulen dan wel als Gelders ingeschreven bij het KWPN?
Want in het KWPN registratieschema staat:

Om voor registratie in het veulenboek van de fokrichting Gelders Paard in aanmerking te komen dient:
in de afstamming van het te registreren paard -gerekend naar ouders en groot-en overgrootouders- het percentage veredelingsbloed niet hoger te zijn dan 12.5, […]
Bron: http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... -20141.pdf

En veulen van TS komt op 25,39% XX/OX:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1851598
Dat is royaal meer dan de drempel van 12,5%.

Aangezien de merrie bij het KWPN als Reg.A geregistreerd zou worden zou ik zeggen dat ze er bij het KWPN een RP veulenboek bij krijgt. En dan zeer waarschijnlijk DP (dressuurpaard).