Merrie / hengst verhouding doorgeven kwaliteit aan veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:43

Ibbel schreef:
F1 x Fries, denk ik? Aangezien het nu 90% Fries is :D

Klopt mis typing

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:03

Er zijn meerdere factoren die maken dat de moeder net iets meer invloed heeft.

Zoals Janderegelaa aangeeft de goed verankerde moederlijn.

Het door door iemand anders genoemde mitochondreaal DNA.

Maar ook de geslachts gebonden genen hebben invloed. Het mannelijke gen is een betrekkelijk klein gen waar weinig kenmerken op staan. Het vrouwelijke gen daarin tegen is een groot gen met veel genetische kenmerken. Kenmerken op dat gen worden alleen door de moeders doorgegeven. (Omdat de moeder alleen dat gen kan doorgeven)

Het is uiteraard echt maar een klein verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:29

Ibbel schreef:
[naam] schreef:
Ik geef enkel antwoord gebaseerd op de vraag van TS. :)
Over iets dat opvallend is bij 2 dezelfde kruisingen.
Prima dat je daar anders tegenaan kijkt dan ik.

Wat je juist ziet bij zulke F1 kruisingen, is dat A x B heel andere resultaten geeft dan B x A. Beide kruisingen zelf zijn onderling vaak wel aardig uniform, in die F1 generatie. Maar merrie van het ene ras x hengst van het andere ras is dus niet dezelfde kruising als omgekeerd.
Dat is wat ik probeer aan te geven inderdaad. :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 18:13

Dan klopt het toch dat de merrie bepaalt :(:)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:54

NatasjavE schreef:
Maar ook de geslachts gebonden genen hebben invloed. Het mannelijke gen is een betrekkelijk klein gen waar weinig kenmerken op staan. Het vrouwelijke gen daarin tegen is een groot gen met veel genetische kenmerken. Kenmerken op dat gen worden alleen door de moeders doorgegeven. (Omdat de moeder alleen dat gen kan doorgeven)

Het is uiteraard echt maar een klein verschil.

Maar dan ook alleen maar bij hengstveulens. Merrieveulens krijgen ook een X-chromosoom mee van de hengst, en daar kunnen ook best dominante eigenschappen op liggen.

Wat verder denk ik ook meespeelt is dat je als fokker je merrie (heel) goed kent omdat je daar dagelijks mee om gaat, en de hengst veel minder. Dus zul je al gauw geneigd zijn een eigenschap die een veulen gelijk heeft aan de merrie die ook aan de moeder toe te schrijven. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Het kan zijn dat ook de vader deze eigenschap doorgeeft.

En in het geval van recessieve genen kan het veulen zelfs een eigenschap tonen die vader en moeder beide niet hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:56

Roodvos schreef:
Maar dan ook alleen maar bij hengstveulens. Merrieveulens krijgen ook een X-chromosoom mee van de hengst, en daar kunnen ook best dominante eigenschappen op liggen.

Jazeker.

Maar dat maakt dus de moeder van de hengst extra belangrijk.