[TI] Hoe een veulen op laten groeien tot hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:22

moor schreef:
Wij houden een hengstveulen gerust bij de drachtige merries of jaarling..
Maar dan wel als vaste koppel!!

Dekken doen ze zodra ze kunnen! 6-8 mnd is al "gewoon" en de dierenarts zegt, krijgen ze hem erin dan bevrucht hij ook...

Maar onze mening is, juist ideale opvoeding voor het jonge spul.
Die hengstjes worden wel opgevoed door die chagrijnige merries :p
Legend (eigenlijk al onze mannen) heeft er goed geleerd hoe zich te moeten gedragen in de koppel!

Je wil toch niet dat een hengst dekt voordat hij A: is uitgegroeid en je weet hoe hij is(en rontgen gekeurd is) en B:goedgekeurd is voor het stamboek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:27

NatasjavE schreef:
moor schreef:
Wij houden een hengstveulen gerust bij de drachtige merries of jaarling..
Maar dan wel als vaste koppel!!

Dekken doen ze zodra ze kunnen! 6-8 mnd is al "gewoon" en de dierenarts zegt, krijgen ze hem erin dan bevrucht hij ook...

Maar onze mening is, juist ideale opvoeding voor het jonge spul.
Die hengstjes worden wel opgevoed door die chagrijnige merries :p
Legend (eigenlijk al onze mannen) heeft er goed geleerd hoe zich te moeten gedragen in de koppel!

Je wil toch niet dat een hengst dekt voordat hij A: is uitgegroeid en je weet hoe hij is(en rontgen gekeurd is) en B:goedgekeurd is voor het stamboek?

De merries zijn al drachtig. En daarom juist ideaal om zo'n jong ding te leren dat aanwezigheid merrie niet gelijk staat aan mogen dekken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:34

amyz schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een jonge hengst geen betere opvoeding kan krijgen dan van drachtige merries ~~}>
Bijkomend voordeel is dat hij dan het fenomeen 'merrie' goed kent én leert dat hij dames met respect moet behandelen :D
Wel de niet-drachtige merrie eruit halen dan uiteraard..

Exact. Die dames laten echt niet met zich sollen door zo'n knul. Een speelgenoot zou wel aardig zijn. Dan kan hij wat ravotten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:49

Maar een jong paard mag het toch ook nog een beetje leuk hebben?
Van flink spelen en ravotten worden ze sterk en gezond.

Van alleen tussen de drachtige merries staan wordt zo'n dier echt niet blij.

En er kan er ook nog een gust zijn he...
zal je net hebben dat ie die dekt.

Daarnaast...er komt een moment dat de merries niet meer drachtig zijn. (Ze zullen dan helemaal niet zo aardig naar hem zijn)
Dan zal hij ze proberen te dekkenin de veulenhengstigheid.
Het lijkt me echt reuze onhandig.

Ayasha
Blogger

Re: Hoe een veulen op laten groeien tot hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:32

IMO is het beste voor een jonge knaap een kudde heren van verschillende leeftijden, zowel speelkameraadjes als mannen die hem leren "u" en "excuseer" te zeggen.
Dat hele "gooi een hoop jong spul bij elkaar dat het ook allemaal niet weet en ze leren er van" heb ik nooit begrepen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:37

Dus dan zou hij dus op het land komen te staan met onze volwassen merries Azara die niet drachtig is en Chelsea en Ginger die wel drachtig zijn voor 2017 (echo staat gepland). Ik verwacht niet dat hij al met een jaar gaat dekken, maar je weet het nooit natuurlijk. Als hij wel al probeerd, haal ik de dames er uit en zet ze pas in 2018 bij hem in.

mijn hengste veulen begon al op 6 maanden bij 10 mnd is hij geholpen omdat hij echt niet van stoppen wist, bij kleintjes en grote paarden op de juiste manier !!!dus bedenk daar nog even je plan B....
En speelgenootjes dat kan ook en wat ouderpaard al zijn hier een merrie van 6 en een shet van 23 die klieren echt om het hardste.....en dat voor een opa....

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:04

Ik zou hem lekker bij de drachtige merries (opvoeding) en de ruinen (spelen) zetten. Juist omdat hij nu nog zo jong is en hij zijn plekje in de kudde kan vinden voor de hormonen in de weg gaan zitten. Bij merries waar geen veulen in zit zou ik hem niet neerzetten, als je merrie maar graag genoeg wil zakt ze wel door de benen voor hem.
Mijn hengstje van 10 maanden loopt in een gemengde groep waar hij in geboren is en dat gaat super maar die zal op niet al te lange termijn wel zijn kroonjuwelen af moeten staan omdat hij wat interesse in zijn eigen moeder begint te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:41

kwita schreef:
Dus dan zou hij dus op het land komen te staan met onze volwassen merries Azara die niet drachtig is en Chelsea en Ginger die wel drachtig zijn voor 2017 (echo staat gepland). Ik verwacht niet dat hij al met een jaar gaat dekken, maar je weet het nooit natuurlijk. Als hij wel al probeerd, haal ik de dames er uit en zet ze pas in 2018 bij hem in.

mijn hengste veulen begon al op 6 maanden bij 10 mnd is hij geholpen omdat hij echt niet van stoppen wist, bij kleintjes en grote paarden op de juiste manier !!!dus bedenk daar nog even je plan B....
En speelgenootjes dat kan ook en wat ouderpaard al zijn hier een merrie van 6 en een shet van 23 die klieren echt om het hardste.....en dat voor een opa....

En dan heb je een hele slimme en wat pech en is ze drachtig. Als je dat geen probleem vindt kan je dat risico nemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:50

NatasjavE schreef:

Daarnaast...er komt een moment dat de merries niet meer drachtig zijn. (Ze zullen dan helemaal niet zo aardig naar hem zijn)

Eens met bovenstaande. Hengsten spelen zo graag! Liefst de hele dag. Je doet hem veel meer plezier hem in te scharen met andere hengsten of speelse ruinen. Daar kan hij dan ook lekker blijven staan ipv dat hij weer verhuist moet worden als de merries niet meer drachtig zijn.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:43

Jessix schreef:
NatasjavE schreef:

Eens met bovenstaande. Hengsten spelen zo graag! Liefst de hele dag. Je doet hem veel meer plezier hem in te scharen met andere hengsten of speelse ruinen. Daar kan hij dan ook lekker blijven staan ipv dat hij weer verhuist moet worden als de merries niet meer drachtig zijn.

Mee eens! Mijn hengst staat in onze groep ruinen, de ene is zoals een strenge vader voor hem en met de andere kan hij dan weer fijn spelen :)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:45

Maanoogje schreef:
Het zou prima kunnen inderdaad dat hij het in een groep ruinen goed doet, maar ik geef bij paarden in het algemeen de voorkeur aan het maken van vriendjes met een van je kuddepaarden alvorens hij in een kudde wordt gegooid. Het ligt er natuurlijk aan hoe het paard zelf is en hoe je kudde zich gedraagt, een kudde ruinen is geloof ik over het algemeen ook vriendelijker dan een kudde ruinen. Plus als je kudde maar 3 paarden bevat moet het niet zo'n probleem zijn, maar als het er nou 10 zijn maakt dat de situatie voor mij erg anders.

Ik heb ook een hengst meegemaakt die eigenlijk bij alles kan staan. Hij heeft ooit samen met zijn 3 jaar oude zoon (ook hengst) gestaan en staat nu met "vrouw" en kind in de grote stal en op de wei. Waar ik stage heb gelopen konden 3 hengsten met elkaar in een paddock met merrie's bijna op aanraakafstand, alleen de paddock was te klein voor 3 tegelijk dus er stonden er altijd maar 2 in. Ze konden het wel goed met elkaar vinden, ook al waren die merrie's dan duidelijk zichtbaar en soms vrij openlijk hengstig.

Daar geef ik je gelijk in! Was vergeten te vermelden dat mijn hengst eerst met 1 van mijn ruinen is samen gezet voor een tijd en daarna pas met de rest. Nu hebben ze dus nog steeds diezelfde band met elkaar precies.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 08:16

Ik denk dat ik hem voor de winter gewoon op het land zet, ruinen en merries gemixt, en zo gauw het weer beter word ik hem bij de merries die niet drachtig zijn weg haal.

Azara is de baas van de group en een echte b*tch, ik denk dat zij hem het beste in toom kan houden.

Mijn 3 ruinen zijn zo onderdanig als de pest, oké de een wat minder dan de andere, dus het valt nog maar te zien hoe dat gaat ... En anders is ons ezeltje er ook nog die niet met zich laat sollen haha.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:30

amyz schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een jonge hengst geen betere opvoeding kan krijgen dan van drachtige merries ~~}>
Bijkomend voordeel is dat hij dan het fenomeen 'merrie' goed kent én leert dat hij dames met respect moet behandelen :D
Wel de niet-drachtige merrie eruit halen dan uiteraard..

ben ik het helemaal mee eens ik heb zelf mijn hengst altijd vanaf veulen af laten samen lopen met merrie bij de hengsten kreeg hij alleen maar op zijn donder en was hij de pispaal met alle problemen van dien, maar bij de merrie leerde hij respect hebben, hij is nu 10 jaar en heeft nog steeds dat respect zowel in de kudde bij de merries als bij het dekken natuurlijk elke hengst is anders, en elke merrie reageert anders ik heb ook een jaarling halfinger hengstje 15maand oud gekocht gehad, hij liep ook tussen de drachtige merries 5 stuks maar hij was heel stuk gebeten en graat mager omdat hij niet mee mocht eten daarom werd hij toen ook weer verkocht.
ik denk dat het beetje uitzoeken is en natuurlijk karakter van de merries spelen mee

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:56

Jonge hengsten horen in een jonge hengstenkudde. Dat gebeurt in het wild ook. Lekker spelen, opgroeien,... met een jaar of drie kun je aan dekken denken. Nu tussen de merries staan heeft ie niks aan. Mijn huidige hengst heeft alleen maar in groep gestaan, jonge hengsten, ruinen. Nu vanaf zn drie dekt hij in groep, prefect brave respectvolle hengst.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:59

Mijn hengstje heeft ook tot ruim jaarling bij mijn merrie gestaan in 1 stal, en die heeft hem een partij opgevoed :(:) Merries voeden beter op dan hengsten/ruinen...

Daarna in hengsten/ruinen kuddes gestaan, met enkel draadje langs merries en zelfs nog wel eens bij merrie/ruinen groep (keertje terug gezet in verkeerde wei) en dat ging altijd goed. Ik denk dat er weinig paarden zo sociaal waren als hij als hengst.

Nu als 4 jarige helaas toch geruind door omstandigheden die niets met de pony te maken hadden.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:02

Hier onze hengst ( nu 3 jr oud ) ook altijd bij de merries gehad ... geen betere opvoeding dan die hij nu gehad heeft ... Nu nog staat hij bij zijn merries en bij zijn eigen kinderen in de kudde ...
Hij is ook een echte heer bij het dekken .. hij wacht netjes tot de kont bijna in zijn neus gedrukt wordt en zal niet als een losgeslagen hengst aan het dekken gaan .( hahaha )

Hengst Larry staat rechts op de foto
Afbeelding

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:00

Wil je een handzame hengst die respect voor de merries heeft zet hem dan bij (drachtige) merries .
Ruinen zou ook nog kunnen .
Jonge hengsten met elkaar op laten groeien is lollig het eerste jaar als ze echt nog spelen , als ze ouder worden gaat het spelen over in machtspelletjes ,en dat blijft erin :het uitdagen en over de grens heen willen gaan eenmaal als ze bij de andere hengsten weg zijn en je hem ooit bij je ruin wil introduceren .
Hij zal niet de eerste hengst zijn die een ander paard schilt tot bloedens toe omdat hij niet sociaal is opgegroeid en alleen bij hengsten heeft gestaan .
Ze zijn dan echt veel minder verdraagzaam .Ik heb afgelopen jaren genoeg voorbeelden daarvan gezien om daarvan overtuigt te zijn.

Hier altijd een jonge hengst bij de merrie(s) gehad en bij mijn oudere hengst die ook perfect opvoed en niet aan machtspel doet ,maar gewoon altijd de baas is :D .
Zo kon het ook dat beide hengsten eenmaal volwassen ook nog goed bij elkaar konden lopen , ook als de 1 even moest dekken , bleef de andere rustig kijken achter het draadje tot zijn maat er weer bij kwam .
Vriendschap tussen beide hengsten kan wel degelijk ,ook als de hormonen opspelen ,maar dan moeten ze wel de ruimte hebben om eventueel weg te kunnen komen als de 1 uit de ruimte moet van de andere .
Geregeld nog even bij de drachtige merries in gaf dan ook geen problemen .
De ene hengst heeft natuurlijk een makkelijker karakter dan de andere ,maar als ze de respect hebben geleerd van merries of ruinen als ze jong zijn (iig tot 3 jaar oud ), en niet constant hebben geleerd en hebben kunnen oefenen met machtsvertoon met hengstenmaatjes,heb je er later een superfijn dier aan . :j

Kwa leeftijd van dekken : Ik heb er 1 gehad die met 9 maanden al kon bevruchten ,en 1 die met 3 jaar pas ging dekken :+

En zelf heel duidelijk en consequent zijn, hengsten testen je elke dag, elke minuut ,ook al heb je het zelf niet door ;)
Laatst bijgewerkt door aricia op 14-07-16 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:07

Jouw Azara mag dan een bitch zijn, dat gaat echt niet meer op zodra ze hengstig is. Waarom zou je het risico nemen, gooi hem bij de ruinen in of Azara bij de ruinen en deze jongen bij de drachtige merries. En zorg dat hij niet met alleen een draadje ertussen bij Azara kan komen. Minstens een dubbele afscheiding er tussen en het liefst een weiland ertussen, met zes hectare moet dat lukken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:48

Jongens kom op, men moet wel verschil maken tussen een jong hengstveulen/jaarling en een twenter en ouder hoor...

Lees af en toe reacties hier en dan lijkt het net alsof een 8 maand oud veulen al direct een onhandelbare wilde hengst die alles dekt is. Niet overdrijven hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:52

snowdon schreef:
Jongens kom op, men moet wel verschil maken tussen een jong hengstveulen/jaarling en een twenter en ouder hoor...

Lees af en toe reacties hier en dan lijkt het net alsof een 8 maand oud veulen al direct een onhandelbare wilde hengst die alles dekt is. Niet overdrijven hoor.

Tja, niemand zegt hier dat het een onhandelbaar beest is. Maar als hij vroegrijp is dan zal hij zeker onhandelbaar worden bij een hengstige merrie en haar zeker dekken. Als je dat met een goed beleid simpel kunt voorkomen is dat gewoon veel beter. Er maar op gokken dat het niet gebeurt is net zo stom als een anderhalf jarige merrie bij hengsten laten lopen want och, ze is toch nog te jong. Helaas zijn er veel topics die het tegendeel bewijzen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:57

Onze shetlander hengst liep apart bij een merrie maar die toleerde het niet als hij op haar sprong, best apart heeft tot 1,5 jaar bij haar gestaan en is toen verkocht naar nieuw huisje waar hij als dekhengst mocht gaan staan. Hij probeerde het ook echt nooit maarja hij was wel vruchtbaar achteraf zou ik dit niet weer doen, stel dat het wel lukt..

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:58

Ik vind het overigens een leuk veulen die je hebt TS :j
Ben heel benieuwd hoe hij uitgroeit .

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:34

Bij (drachtige) merries, sowieso. Ruinen daar wordt meestal teveel mee gespeeld als maatjes zijnde, tenzij je een erg dominante ruin hebt.
Merries zijn duidelijker in hun taal, willen ook knuffelen en kroelen, maar willen ook dat zo'n jonge hengst zijn manieren houdt en maken dat goed duidelijk. Zo leert hij meteen van bij het begin om zich te gedragen en niet achter elke merrie aan te jakken. Als hij bij niet-drachtige merries loopt, leert hij ook het verschil herkennen tussen hengstig, goed hengstig en niet-hengstig.
Als veulen verwacht ik eerlijk gezegd weinig van hem ;) Heb tot hiertoe zelf nog geen tinkerhengst geweten die het zelfs als jaarling klaarspeelt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Eerlijk gezegd, zolang het een volwassen merrie betreft, zou ik dat risico gerust nemen. Als 2-jarige wordt het wel alweer een ander verhaal. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Je kan het ook zo doen (zo deed ik het althans) dat als je de cyclus van je merrie precies weet (bv na de bevalling), dan kan je ze telkens op het juiste moment bij elkaar weg halen. Op die manier leert hij ook eens helemaal alleen te staan. Dat is ook heel belangrijk voor een hengst (eigenlijk voor ieder paard).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:37

bigone: er is wel een groot verschil tussen een veulenhengst bij volwassen merries zetten en een jaarlingmerrie bij volwassen hengsten zetten. qua welzijn zal de veulenhengst geen schade lijden als hij de merries dekt (en hij wordt heus niet onhandelbaar bij het dekken := ) terwijl de jaarlingmerrie er wel onder lijdt als ze gedekt wordt.

en een beetje opgevoede hengst kan ook met enkel een draadje ertussen naast een hengstige merrie

sorry, niet persoonlijk, maar ik word er een beetje ziek van als mensen doen alsof hengsten ongeleide projectielen zijn. wat natuurgetrouwe opvoeding en ze zijn makkelijker en voorspelbaarder dan de meeste merries!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 08:02

Bedankt Frenia ! Zijn fokker advieseerde mij om hem gewoon in de hele kudde te zetten (behalve bij de 2 jarige, de ezelin en de pony) zodat hij iedereen leert kennen, in iedergeval voor de hele winter.