Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:37

Karakter is niet alleen afhankelijk van de ouders. Karakter hangt ook af van opvoeding en welke ervaringen iemand opdoet in zijn leven. Dat geldt voor mensen dat geldt voor dieren.

Elisa2

Re: Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:51

Het is altijd een gok zowel met fokken als met kopen qua karakter..maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik een veulen kopen. Met papier..want dan weet je enigzins wat voor een karakter je kan kopen..{zegt niet altijd wat maar toch} en dan in die drie jaar gewoon goed opvoeden en merk je al wel wat meer van het karakter.

Je merrie ben je nu nog mee aan het rijden, met een dracht is ze er een tijdje tussenuit. Je weet inderdaad niks over haar voorouders en eventuele erfelijke problemen. En je hebt risico's die een dracht en bevalling met zich mee brengen. En inderdaad is een papierloos paard een stuk minder waard en moeilijker te verkopen als het nog niet gepresteerd heeft.

Hoeft allemaal geen belemmering te zijn als je echt graag een veulen van je merrie wilt. Maar volgens mij wil jij gewoon graag een goede opvolger en waarom zou je dan die risico's nemen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:24

En wat ook nog belangrijk is... past het paard dat je nu hebt ook nog over 10 of 15 jaar?
Ik merk dat nu ik ouder word, ik ook wat anders van een paard verwacht.
Dus aan een jong paard met het 'perfecte' karakter van mijn 25-jarige merrie zou ik nu nooit meer beginnen :-)...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:10

Gewoon doen; als je merrie gezond en correct is en je denkt een beetje na over de hengst; en niet geheel onbelangrijk fok geen te kleine pony's; dan is de markt groot zat mocht het veulen toch niet in je plaatje passen.

Hier ook; mijn merrie is in bruikleen, geen papier maar afstamming wel bekend (kruising connemara x warmbloed) en wordt nu gedekt door een quarter. Veulen is bedoeld als opvolger voor de merrie voor degene die haar in bruikleen heeft. Juist deze merrie gepakt omdat ze een aantal hele goede punten heeft, hengst er goed op uitgezocht. Veulen fokken is toch ook geweldig :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:32

Als het je te doen is om het karakter dan kan dat best een teleurstelling zijn. Want vaak hebben ze echt niet hetzelfde karakter.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:06

ik zou het toch ook doen, alleen omdat fokken ook echt leuk kan zijn zoals velen hier al aangeven, de spanning met dekken, dracht, veulen, het opfokken om dan uiteindelijk zelf mee te gaan rijden, het geheel plaatje is echt heel leerrijk ook.
Bij de aankoop van een veulen weet je ook nooit echt wat je zal krijgen, vaak veranderen paarden ook door hun nieuwe omgeving of medemaatjes.
Zo kocht ik jaren geleden mijn merrie, ocharme, je zou er medelijden mee gekregen hebben, ze lag echt niet goed in de groep en was heel onderdanig. In mijn kudde is ze helemaal opengebloeid en is nu de sterke zelfzekere alpha merrie.
Kan je je merrie niet laten opnemen in een stamboek, als de hengst dan ggk is, krijgt je veulen toch al een stamboekpapier dat niet helemaal compleet is maar wel interessant voor de toekomst van het veulen.
Hier in België worden stamboekloze paarden nog best voor veel geld verkocht en al zeker de goeie gereden pony's, ik schrik me soms te pletter van de prijzen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:14

als er verder geen ernstig erfelijke dingen zijn en je merrie is gezond waarom niet? Zoals velen immers zeggen "rijden doe je niet op papier". Ja leuk voor de verkoop, zo naam erop. Maar voor je zelf? Je doel is om het paardje zelf te houden ongeacht geslacht of kleur neem ik aan? Dan zou ik het gewoon doen. En dan roept men vaak van ja maar wat als je volgend jaar haar/hem toch weg moet doen wegens zaken en je hebt papierloos veulen... Ja leuk maar ook die zijn zat gewild hoor. Zou wel op ze minst kijk naast gezondheid naar verbeter punten kwa bouw van bijvoorbeeld jouw merrie. Heeft je merrie een korte rug, kijk voor een hengst die dat corrigeert etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:18

Hoe wil je erfelijke dingen weten als er niks bekend is over de merrie...?

En papierloze paarden verkopen nu eenmaal slechter en belanden ook eerder op een manege etc. Fok bewust!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:19

Dan het risico bekijken toch, als TS t veulen voor zichzelf wilt en de merrie is verder gezond dan zou ik het zelf wel doen. Er is namelijk altijd wel een risico met geboortes, ook met "papier" paardjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:38

KoudbloedKim schreef:
Maar dan kun je toch hengsten gaan bekijken en hun karakter meemaken? :o

Ja dat kan en moet je doen.

Maar heel veel van het karakter krijgt een paard mee van de moeder. En wat deze zal vererven is echt niet helemaal duidelijk.

Het is namelijk niet zo dat als de moeder braaf en ongecompliceerd is het veulen dat automatisch ook mee krijgt. Het kan ook het karakter en temperament van de grootouders of zelfs overgrootouders meekrijgen.

En ook bepaalde combinaties van bloedlijnen staan er om bekend "moeilijke" karakters te geven (ik laat maar even in het midden wat we onder moeilijke of slechte karakters verstaan)

En dat is nog maar het karakter. Ook fysieke kenmerken kunnen recessief vererven. Prachtig als deze merrie recht op haar benen staat met een mooi exterieur. Maar had haar oma een bokvoetje? Of stond opa een tikkie frans?

Dat soort zaken maakt dat fokkers eigenlijk alleen maar met een stamboekmerrie(met predicaat het liefst) willen fokken. Je weet iets meer over wat voor paard geboren zou kunnen worden.

Soms kan het een keuze zijn om toch met een merrie zonder papier te fokken. Maar kan dan wel kritisch naar je merrie. Voegt ze echt iets toe aan de fokkerij? En naar mijn mening moet dat meer zijn dan alleen ik vind mijn eigen merrie het meest geweldig van allemaal. Want dat mag ik toch hopen,...waarom zou je haar anders destijds gekocht hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-07-16 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:45

waar ik nou aan zat te denken,
kans zal heeeel klein zijn maar stel de hengst is ´familie´van je merrie.
aangezien je geen papieren hebt is dit lastig in te schatten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:53

Dat zou voor een keer niet veel problemen veroorzaken, inteelt gebeurt wel vaker en dan bewust. Ik vind de andere aangehaalde punten iets meer 'zorgwekkender'

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:59

NIet om het een of het ander. Maar ik denk dat vooral de opvoeding heel belangrijk gaat zijn. En TS, ideaal dat heb je dan helemaal zelf in de hand! En als je dat goed doet ga je vast en zeker een fijn paard krijgen. En een goed opgevoed en mak paard is vast wel te verkopen hoor!

Overigens weet ik dat van mijn vorige merrie haar veulens allemaal schijnbaar hele brave goedzakken waren. Kan ook andere redenen hebben, maar deels genetisch... nouja wellicht?

Als jij een fijne merrie hebt en daar een fijne hengst bij vinden kan zou ik de gok zeker wagen :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:01

Een neuroot blijft een neuroot hoe goed je opvoeding ook doet ;) en het is allemaal theoretisch, het kan een braaf paard worden, maar ook een etter.. Juist omdat je een deel van de merrie niet weet en niet kan weten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:05

Het is altijd een gok, en TS als jij het veulen houdt is het jouw keuze ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 15:09

Iedereen moet doen waar ie zin in heeft; als je het doet, zoek dan een hengst wat de merrie qua bouw aanvult/perfectioneert. Ga voor een lichamelijk correct paard (uiteraard zonder geestelijke problemen, dus geen neuroot als hengst) en je zal hem vrijwel altijd verkocht krijgen. Een paard moet goed in verhouding zijn, goed qua spieren en pezen... De rest (en zelfs de bouw) blijft toch een grote gok.

Of koop lekker over 3 jaar een nieuwe puppy, zijn vaak hartstikke goedkoop want er zijn meer mensen die gewoon fokken en achteraf niet 100% tevreden zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 16:10

Mioux schreef:
Het is altijd een gok, en TS als jij het veulen houdt is het jouw keuze ;)

Nee, fokken is uitsluiten en je variabelen inbakkenen en zoveel mogelijk uitsluiten, dan kun je altijd nog wel een kleine verrassing krijgen. Hier zijn je variabelen niet in te vullen, omdat je niks van weet.

Verder gaat het er totaal niet om wiens keuze het is, want dat lijkt mij erg duidelijk! Dat is de discussie ook helemaal niet. Ts vraagt om advies en tips om een keuze te maken, wel nu.. Bij deze!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:02

Die zijn er zat gegeven hierboven, maar je komt over als in "ik moet even zeggen wat ik wil" en niet op een normale manier reageren. quote: "Hier zijn je variabelen niet in te vullen, omdat je niks van weet.".

TS succes ;) Nogmaals advies is gegeven en is jouw keuze verder!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:11

En jij komt over alsof of niemand wat [negatiefs] mag zeggen. Schiet lekker opzo he..? mensen mogen voordelen maar ook nadelen benoemen. De hele reactie van het is ts dr keuze is dan niet erg nuttig want dat is helemaal niet im frage. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-07-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:16

Dus als iemand, want blijkbaar heb jij dat wel, ergens geen verstand van hebben slash expert zijn mag men geen mening geven ? Beetje kort door de bocht ;) Ga verder niet met je in discussie is beetje nutteloos merk ik al. Plus erg OT want ik reageer op TS haar topic :) Zal t dus verder negeren en wens je een heel fijn weekend nog :) Plus erg OT want ik reageer op TS haar topic :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:19

Aparte conclusie als ik iets duidelijk probeer te maken is dat iedereen iets mag zeggen ! :') ( maar daar kun je natuurlijk ook een reactie op krijgen, pos en neg. ) ;)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 20:50

Bedankt voor al jullie reacties en meningen. Voor nu heb ik beslist tot volgend jaar februari rond te kijken om een 2de paard/veulen te kopen, vind ik tegen dan niets naar mijn zin, dan wordt mijn merrie gedekt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:19

Slim idee! Succes met je zoektocht!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 04:08

Ook dat is een goed idee, bij fokken weet je iet wat je krijgt en bij een jong paard kun je wel wat inschatten. maar dat weet je pas tot je er echt mee aan de slag kan en ook dan kun je nog pech hebben dat het tegen valt...zoals je dat ook kan hebben met een volleerd volwassen paard.
doe waar je jezelf goed bij voelt en die papieren of afstamming het gaat om het dier in kwestie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:45

Mioux schreef:
als er verder geen ernstig erfelijke dingen zijn en je merrie is gezond waarom niet? Zoals velen immers zeggen "rijden doe je niet op papier". Ja leuk voor de verkoop, zo naam erop. Maar voor je zelf? Je doel is om het paardje zelf te houden ongeacht geslacht of kleur neem ik aan? Dan zou ik het gewoon doen. En dan roept men vaak van ja maar wat als je volgend jaar haar/hem toch weg moet doen wegens zaken en je hebt papierloos veulen... Ja leuk maar ook die zijn zat gewild hoor. Zou wel op ze minst kijk naast gezondheid naar verbeter punten kwa bouw van bijvoorbeeld jouw merrie. Heeft je merrie een korte rug, kijk voor een hengst die dat corrigeert etc.

Beetje jammer dat je adviseert als je niks van fokken weet...korte rug kruisen met lange rug en dan krijg je de perfecte rug? :+