Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kabayo schreef:Het is nog geen budget hoor moet eerst sparen en ik vraag of het realistisch is. Ik kan altijd een jaar extra sparen zodat ik 6000 heb

Kabayo schreef:Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop hedat zou wat raar zijn.
Roodvos schreef:Kabayo schreef:Kosten keuring betaal ik natuurlijk niet bij aankoop hedat zou wat raar zijn.
Je gaat geen aankoopkeuring doen?
Iedereen kan sparen voor de aanschaf van een paard. De vraag is dus ook niet of je t.z.t. een paard zou kunnen kopen en wat dan het budget moet zijn. De belangrijkste vraag is of je dan in staat bent een paard te onderhouden.
. Het nrps paard en de ponys heb ik uitgebracht op wedstrijd of nog steeds. 
RoyceMack schreef:Ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en denk ook wel: waarom wil je een hengst? Maar goed je wilt graag een jong dier, die zijn vaak nog niet geruind... Daarnaast denk ik: waarom wil je een goedgekeurde vader? Want je hebt er verder geen fokdoelen mee?
En als laatste denk ik: waarom wil je een fries. Geloof me, ik ben ook gek op friezen.. Wilde er bijna 1 kopen, maar mijn ervaring is ook dat friezen vaak 'fokfoutjes' hebben zoals extra gevoeligheid en aanleg voor eczeem etc. Zou je niet voor een gave kruising (bijvoorbeeld fries x haflinger of een barock pinto (fries x vreemd bloed) wat overigens ook een opkomend en officieel erkend raa is in NL) gaan waar minder problemen in voor komen?
Deze rassen of kruisingen hebben de bouw en kalmte van een fries maar zijn genetisch iets anders(positief) . En dat is vaak ook terug te zien in de aanschafprijs.
Het is maar een tip
Er komen beste prijzen langs, maar ik denk dat je al voor 4000 een leuke jonge hengst kan kopen. Niet eentje die op de keuring gaat komen, dat is een heel ander segment en die staan jong al bij de juiste mensen. Om maar niet te spreken over de hoeveelheid geld die het kost om die paarden de keuring door te krijgen. Ik vrees dat dat gedeelte van het plan niet heel realistisch is.. Kabayo schreef:RoyceMack schreef:Ik heb even vluchtig je topic doorgelezen en denk ook wel: waarom wil je een hengst? Maar goed je wilt graag een jong dier, die zijn vaak nog niet geruind... Daarnaast denk ik: waarom wil je een goedgekeurde vader? Want je hebt er verder geen fokdoelen mee?
En als laatste denk ik: waarom wil je een fries. Geloof me, ik ben ook gek op friezen.. Wilde er bijna 1 kopen, maar mijn ervaring is ook dat friezen vaak 'fokfoutjes' hebben zoals extra gevoeligheid en aanleg voor eczeem etc. Zou je niet voor een gave kruising (bijvoorbeeld fries x haflinger of een barock pinto (fries x vreemd bloed) wat overigens ook een opkomend en officieel erkend raa is in NL) gaan waar minder problemen in voor komen?
Deze rassen of kruisingen hebben de bouw en kalmte van een fries maar zijn genetisch iets anders(positief) . En dat is vaak ook terug te zien in de aanschafprijs.
Het is maar een tip
Wat ik mij dan afvraag , waarom raad je mij een fries zonder papier aan of een kruising? Hengst wil ik altijd al rijden , heb altijd merries. En hoezo moet ie ruin zijn?
Ervaring heb ik genoeg , jammer dat er weer aan getwijfeld wordt..
?! Heb n kroonmerrie gereden die voor maar €1000 meer is verkocht...
heb liever goed papier en denk dat mijn werkgever er hetzelfde over denkt