Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:17

makkelijk gerekend
Maar hoeveel veulens redden het uiteindelijk tot volwassen rijpaard zonder mankementen?

veulensterfte, ziekte en ongevallen.. Ik heb ooit gehoord dat slechts 30 procent uiteindelijk de leeftijd haalt waarop ze ingereden kunnen worden..

En zo vroeg valt er nog niet alles te zeggen over hoe de bouw zich gaat ontwikkelen en of de leuke beweging van het veulen ook stand houdt tot in de volwassenheid.

Leuk ieder jaar een topkwaliteit veulen kopen als ruiter..
Maar menig ruiter dat hoog rijd, rijd niet eens op eigen paarden, maar voor een stal of eigenaar.

Hoe moet je dat gaan bekostigen en daarbovenop ook nog eens de verliezen gaan compenseren van alle veulens die het uiteindelijk niet redden tot een acceptabel niveau..

daarbij lijkt het mij ook dat een ruiter zich vooral richt op het sport gedeelte, als je ieder paard ook nog moet gaan opfokken, opvoeden, inrijden en doorrijden, dan lijkt mij dat ten koste gaan van de training + concoursen van je sportpaarden...

en als je echt wilt meedraaien in de top.. dan is het wellicht beter dat je dusdanige kwaliteiten hebt, dat de paarden je bijna in de schoot geworpen worden.. Weinig topruiters hebben hun paarden vanaf jong veulen staan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:32

elenaMM77 schreef:
veulensterfte, ziekte en ongevallen.. Ik heb ooit gehoord dat slechts 30 procent uiteindelijk de leeftijd haalt waarop ze ingereden kunnen worden..

30% ? Lijkt me wel héél weinig. In het wild misschien, tam halen wel meer veulens de 3-4 jaar gok ik zo.

Dees

Re: Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:43

De gemiddelde leeftijd van warmbloed (sport) paarden ligt al jaaaaren op 7 jaar oud.

Ik vind 70% uitval voor opfokdieren ook wel heel erg veel. Maar dat het 30% zou zijn, dat wil ik prima geloven, dat kon wel eens waar zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:58

Ik weet niet of het inclusief veulens is die tijdens de dracht verworpen worden Rex en Dees,
maar dat is slechts 30% het tot rijdier brengt, is een getal dat ik meerdere malen op meerdere plekken heb gezien..

Niet ieder paard wordt ook een geschikt rijdier, zelfs als het de volwassen leeftijd bereikt..
sommigen drogen niet netjes op qua bouw, anderen mankeren toch iets waardoor ze niet in de sport zullen kunnen lopen.. bloed geeft enig beeld op wat de mogelijkheden zijn, maar de dracht en wat eruit komt is dan altijd nog een loterij... gevolgd door de loterij van ontwikkeling.

overigens vind ik het ook extreem laag hoor en bijna niet voor te stellen, maar toch is het een hardnekkig getal..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:20

elenaMM77 schreef:
Ik weet niet of het inclusief veulens is die tijdens de dracht verworpen worden Rex en Dees,
maar dat is slechts 30% het tot rijdier brengt, is een getal dat ik meerdere malen op meerdere plekken heb gezien..

Niet ieder paard wordt ook een geschikt rijdier, zelfs als het de volwassen leeftijd bereikt..
sommigen drogen niet netjes op qua bouw, anderen mankeren toch iets waardoor ze niet in de sport zullen kunnen lopen.. bloed geeft enig beeld op wat de mogelijkheden zijn, maar de dracht en wat eruit komt is dan altijd nog een loterij... gevolgd door de loterij van ontwikkeling.

overigens vind ik het ook extreem laag hoor en bijna niet voor te stellen, maar toch is het een hardnekkig getal..

En klopt ook niet. Heb je een linkje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:12

Volgens verschillende opfokkers die ik ken ligt het percentage uitval op 10 % en dat lijkt me een goede schatting. iemand vroeg hoe je de beste er uitpikt , ga je eerst verdiepen in anatomie van paarden en daarna heel veel veulens bekijken, kan gewoon op video, van veilingen bvb. Zet dan de nummers 1,2,3,4 en 5 op papier en kijk naderhand of je ze goed hebt beoordeeld. Doe dit een jaar of wat en zit je elke keer aardig in de richting dan zou je de gok kunnen nemen. Een van onze kinderen heeft er een feilloos oog voor, pikt de topper(dressuur) er bijna altijd uit. Als zij zegt, dat is een goede dan durf ik die zo te kopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:00

Natuurlijk spreekt De Jeu hier voor zichzelf.

Maar imo heeft ze wel een punt. Wat ze imo wel vergeet is de hoeveelheid tijd die er in kruipt. Een prof ruiter heeft niet de tijd om zich
- bezig te houden met zoeken van goeie veulens
- bezig te houden met het zadelmak maken van goeie 3jarigen
- bezig te houden met de opleiding van een paar jonge paarden.

Die moet paarden rijden van klanten om z'n centen te verdienen en moet dan een stalruiter op z'n jonge beesten zetten, wat weer een smak geld kost...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:40

Zo heeft iedereen zijn punt, de fokker moet dus voor de helft van de kostprijs maar doormodderen. Die heeft tijd zat, is toch maar een hobby, nietwaar. Alleen zeer goede kwaliteit loont.Natuurlijk heeft de Jeu een punt, alleen het komt een beetje over als eigenbelang, met de persoonlijke uitleg daarbij. Het zou heel mooi zijn als een fokker een nabetaling tegemoet kan zien als het paard later succesvol is. Maar dat is zeker nog niet zó eenvoudig. Gelukkig kan een fokker via de veulenveilingen een marktconforme prijs tegemoet zien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:05

misterA schreef:
Zo heeft iedereen zijn punt, de fokker moet dus voor de helft van de kostprijs maar doormodderen. Die heeft tijd zat, is toch maar een hobby, nietwaar. Alleen zeer goede kwaliteit loont.Natuurlijk heeft de Jeu een punt, alleen het komt een beetje over als eigenbelang, met de persoonlijke uitleg daarbij. Het zou heel mooi zijn als een fokker een nabetaling tegemoet kan zien als het paard later succesvol is. Maar dat is zeker nog niet zó eenvoudig. Gelukkig kan een fokker via de veulenveilingen een marktconforme prijs tegemoet zien.

En zelfs dat vind ik over het algemeen tegen vallen. Zeker als je bedenkt dat er geclaimd wordt dat het de allerbeste veulens zijn die je kunt vinden. Wat overigens op afstamming vaak wel zo is maar op type en beweging zeker niet altijd.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:59

Het is wel erg prediken voor eigen parochie. Borculo heeft nog wat ellende recht te trekken en zal dit jaar toch weer omzet moeten scoren.

Zolang een Valegro en Uthopia voor matige prijzen als jong paard zijn verkocht, denk ik nog steeds dat het een groot illusie verhaal is. Duur kopen is geen garantie voor een goed paard. Goedkoop kopen is overigens ook geen garantie voor een goed paard :D

Als driejarige kun je misschien een voorspelling uitspreken dat het een goede is, maar eigenlijk is dat pas op 7 a 8 jarige leeftijd te zeggen.

Ik snap best wat Emmy bedoeld, maar ze beschrijft het niet op de juiste manier.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:13

Die veilingen zouden een stuk eerlijker zijn als ze de veulens zouden keuren zonder boekje en zonder naam van de eigenaar. Dan krijg je de beste veulens.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:14

janderegelaa schreef:
Die veilingen zouden een stuk eerlijker zijn als ze de veulens zouden keuren zonder boekje en zonder naam van de eigenaar. Dan krijg je de beste veulens.

Dat klopt, het is nu een groot politiek verhaal..............maar ook dat is een illusie, want dat gaan ze nooit never doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:24

janderegelaa schreef:

Helemaal mee eens.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:46

Anoeska27 schreef:
janderegelaa schreef:

Helemaal mee eens.

Maar nog steeds geen garantie tot een gp paard. Ze zullen maar net wat overbouwd zijn in hun opgroeifase en ze zijn al minder.

Zolang we het bij drie jarigen niet kunnen voorspellen, kunnen we het zeker bij veulens niet voorspellen. Al met al zijn die veilingen een grote ilussie/ poppenkast.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:56

s0173957 schreef:
Natuurlijk spreekt De Jeu hier voor zichzelf.

Maar imo heeft ze wel een punt. Wat ze imo wel vergeet is de hoeveelheid tijd die er in kruipt. Een prof ruiter heeft niet de tijd om zich
- bezig te houden met zoeken van goeie veulens
- bezig te houden met het zadelmak maken van goeie 3jarigen
- bezig te houden met de opleiding van een paar jonge paarden.

Die moet paarden rijden van klanten om z'n centen te verdienen en moet dan een stalruiter op z'n jonge beesten zetten, wat weer een smak geld kost...

ik ben het er wel mee eens. topsegment moet je als veulen kopen, anders is het of niet meer te krijgen met 3 jaar of niet meer te betalen. maar je moet dan ook wel top ruiter zijn om iets met die kwaliteit te kunnen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:08

yvonnepuntnl schreef:
Farzana (Ampere x Florencio), zes jaar geleden door mij gekocht op veulenveiling Midden Nederland en vandaag zeer succesvol gedebuteerd in het Z2:

[ Afbeelding ]

Ja maar op zich kan elk paard wel Z2 lopen. Het gaat er meer om of ie straks bij wijze van de gp gaat halen. En ik betwijfel dus heel sterk of je dat wel bij een veulen kunt beoordelen.
Daarnaast vind ik het sowieso een vreemd verhaal want welke ruiter koopt er nou elk jaar een veulen???
Ik denk overigens dat je ook moet kijken naar de talenten van de ruiter. No way dat ik op een driejarige stap om hem zadelmak te maken :n Dus dan wordt t al wegbrengen. Nou, dan gebruik ik t geld van de aankoop, opfok en uitbesteding van het inrijden liever aan een vijfjarige. En dat ie dat niet zo superspeciaal beweegt als dat ene gouden veulen die je eventueel per ongeluk had kunnen scoren boeit me niet. Waarschijnlijk had ik toch weer net t verkeerde veulen gekozen :+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:22

Of je fokt ze gewoon zelf...
De eerste 2 die wij gefokt hebben van onze merrie zijn allebei voor goed geld verkocht, de 3de loopt op z'n 6 Z2 en de 4de komt dit jaar naar huis om zadelmak te maken...

Als ik dat kan, dan kan elke GP ruiter dat.
En ze staan hier in eigen beheer, niet in de opfok en ik rij ze zelf aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:07

Babootje schreef:
topsegment moet je als veulen kopen, anders is het of niet meer te krijgen met 3 jaar of niet meer te betalen. maar je moet dan ook wel top ruiter zijn om iets met die kwaliteit te kunnen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het absolute toptalent veulentje op 3 jaar ook heus betaalbaar is. Geen enkel paard zal ooit onbetaalbaar zijn. Dat zie je wel aan Totilas; ook voor het allerduurste paard ooit bleek een koper te zijn.
Niet ieder paard hoeft voor iedere beurs betaalbaar te zijn. We kunnen immers ook niet allemaal in een Ferrari of BMW X6 rijden, ondanks dat velen van ons dat wel heel graag zouden willen.

Ik denk ook dat het absolute toptalent als jong paard wel bij de betere ruiters worden ondergebracht. Waarschijnlijk is die ruiter dan niet de eigenaar, maar hee, betaald worden om te rijden op de leukere beesten, dat is ook iets wat velen van ons wel zouden willen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:17

s0173957 schreef:
Of je fokt ze gewoon zelf...
De eerste 2 die wij gefokt hebben van onze merrie zijn allebei voor goed geld verkocht, de 3de loopt op z'n 6 Z2 en de 4de komt dit jaar naar huis om zadelmak te maken...

Als ik dat kan, dan kan elke GP ruiter dat.
En ze staan hier in eigen beheer, niet in de opfok en ik rij ze zelf aan.

En wat heeft dan zo een veulen in totaal gekost als ie 3 is? ( en dan echt alles inbegrepen!)
Niet iedereen heeft zomaar de mogelijkheid om zo z'n opvolgers klaar te hebben staan op deze manier.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:43

Weides zijn eigendom en afbetaald, dus al niet mee te tellen.
Aan eten geteld (hooi en krachtvoer) gemiddeld €50 per maand, paar keer hoefsmid per jaar, doe er nog eens de DA een paar keer bij, neem €1000 per jaar.
Dekgeld, dierenartskosten en houden merrie €3000 bij geboorte.
Heb je heel ruim geschat €8000 uitgegeven aan een (goeie) 3jarige.

Ga die maar eens kopen... de onze gaan in elk geval op die leeftijd niet weg voor dat geld.

Nu heb ik toevallig vorig jaar een 3jarige gekocht voor ongeveer dat geld...en die is minder goed dan m'n zelfgefokte paarden.
Leuk paard hoor, zeker en vast komt die wel tot de lichte toer als die juist terecht komt... en nog knapper dan m'n zelfgefokte paarden ook, maar zeker niet beter.

Als je dan als amateur telt aan daarna €5000 dat je paard moet 'opbrengen' per jaar om er je tijd en geld terug uit te halen, dan weet je dat een je een 6jarige moet verkopen voor €25000 of je hebt verlies gemaakt... maar dan tel ik m'n uren in het zadel mee.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 19-05-16 08:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:45

Dees schreef:
Babootje schreef:
topsegment moet je als veulen kopen, anders is het of niet meer te krijgen met 3 jaar of niet meer te betalen. maar je moet dan ook wel top ruiter zijn om iets met die kwaliteit te kunnen.

Ik denk eerlijk gezegd dat het absolute toptalent veulentje op 3 jaar ook heus betaalbaar is.

Misschien op die leeftijd nog betaalbaar maar niet meer te vinden.
Van de absolute topveulens wordt het grootste deel al voor de veulenveiling opgekocht

Of zelf fokken, maar dat zei Emmy de Jeu ook al. Van dat laatste moet je dan natuurlijk ook wel goed verstand hebben

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:51

s0173957 schreef:
Weides zijn eigendom en afbetaald, dus al niet mee te tellen.
Aan eten geteld (hooi en krachtvoer) gemiddeld €50 per maand, paar keer hoefsmid per jaar, doe er nog eens de DA een paar keer bij, neem €1000 per jaar.
Dekgeld, dierenartskosten en houden merrie €3000 bij geboorte.
Heb je heel ruim geschat €8000 uitgegeven aan een (goeie) 3jarige.

Ga die maar eens kopen... de onze gaan in elk geval op die leeftijd niet weg voor dat geld.

Nu heb ik toevallig vorig jaar een 3jarige gekocht voor ongeveer dat geld...en die is minder goed dan m'n zelfgefokte paarden.
Leuk paard hoor, zeker en vast komt die wel tot de lichte toer als die juist terecht komt... en nog knapper dan m'n zelfgefokte paarden ook, maar zeker niet beter.

Als je dan als amateur telt aan daarna €5000 dat je paard moet 'opbrengen' per jaar om er je tijd en geld terug uit te halen, dan weet je dat een je een 6jarige moet verkopen voor €25000 of je hebt verlies gemaakt... maar dan tel ik m'n uren in het zadel mee.

Precies een heleboel geld, gezien je de wei en stalling al niet rekent, voor de meer normale mens niet te betalen, voor de profs met de goede sponsoren zou dat een optie kunnen zijn maar dan heb je nog het risico van 3 jaar heel houden...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-05-16 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:52

Nee nee, Babootje, je begrijpt me niet.
Voor ieder paard, ongeacht de leeftijd, is een koper te vinden met een passende beurs.
Iets wat voor jou (en mij) wellicht niet meer betaalbaar is, is dat vast en zeker wel voor een ander.

De vraag is: waarom zou iedereen een duurder paard moeten willen hebben?
De amazones en ruiters met het absolute talent om OS te kunnen rijden en met het doorzettingsvermogen dat daarbij hoort, komen heus in de gelegenheid om op de betere paarden te rijden. Al zijn die dan vaak wel van iemand met veel zakgeld. Is dat erg? Wat mij betreft niet.

Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.
Max Verstappen zit ook niet in zijn eigen auto.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:05

knollentuin schreef:
Precies een heleboel geld, gezien je de wei en stalling al niet rekent, voor de meer normale mens niet te betalen, voor de profs met de goede sponsoren zou dat een optie kunnen zijn maar dan heb je nog het risico van 3 jaar heel houden...

Wij zijn nochtans heel normale mensen... met een normale job die er hard voor werken en veel tijd en moeite in steken...

Stalling moet ik niet tellen want dat is eigendom... dus dat is investering in vastgoed en heeft in sé niks met de kost van je paard te maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:05

Babootje schreef:
Of zelf fokken, maar dat zei Emmy de Jeu ook al. Van dat laatste moet je dan natuurlijk ook wel goed verstand hebben

Ja, en een beetje geluk hebben. Ik ken 2 volle zusters gefokt uit een merrie die alle predikaten heeft en uit een goede stam. De oudste is een succesvol LT paard die flink aan de maat is. Om die reden hebben ze terug gedekt bij dezelfde hengst. Resultaat is een leuke pony.

Ik heb mijn paarden in pension en aangezien mijn merrie minstens een jaar op rust moet i.v.m. een blessure haar maar laten dekken. Als ik iedere maand het pensiongeld ga rekenen wordt het een onbetaalbaar veulen. Maar ja, wat je moet je anders met zo'n merrie? Ik hoop t.z.t. wel het veulen zelf te kunnen gaan gebruiken.

Ik heb ook nog mijn oude van 28 staan en nog een afgekeurde die recreatief gebruikt wordt (ik ben nu vast de held van Bokt :+ ). Waar moet ik dan nog al die veulens gaan neerzetten? Dat wordt onbetaalbaar. Dat kan alleen maar als je zelf land en tijd hebt. En het ontbreekt mij aan beide.