Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
elenaMM77 schreef:Ik weet niet of het inclusief veulens is die tijdens de dracht verworpen worden Rex en Dees,
maar dat is slechts 30% het tot rijdier brengt, is een getal dat ik meerdere malen op meerdere plekken heb gezien..
Niet ieder paard wordt ook een geschikt rijdier, zelfs als het de volwassen leeftijd bereikt..
sommigen drogen niet netjes op qua bouw, anderen mankeren toch iets waardoor ze niet in de sport zullen kunnen lopen.. bloed geeft enig beeld op wat de mogelijkheden zijn, maar de dracht en wat eruit komt is dan altijd nog een loterij... gevolgd door de loterij van ontwikkeling.
overigens vind ik het ook extreem laag hoor en bijna niet voor te stellen, maar toch is het een hardnekkig getal..
misterA schreef:Zo heeft iedereen zijn punt, de fokker moet dus voor de helft van de kostprijs maar doormodderen. Die heeft tijd zat, is toch maar een hobby, nietwaar. Alleen zeer goede kwaliteit loont.Natuurlijk heeft de Jeu een punt, alleen het komt een beetje over als eigenbelang, met de persoonlijke uitleg daarbij. Het zou heel mooi zijn als een fokker een nabetaling tegemoet kan zien als het paard later succesvol is. Maar dat is zeker nog niet zó eenvoudig. Gelukkig kan een fokker via de veulenveilingen een marktconforme prijs tegemoet zien.
Anoeska27 schreef:janderegelaa schreef:Die veilingen zouden een stuk eerlijker zijn als ze de veulens zouden keuren zonder boekje en zonder naam van de eigenaar. Dan krijg je de beste veulens.
Helemaal mee eens.
s0173957 schreef:Natuurlijk spreekt De Jeu hier voor zichzelf.
Maar imo heeft ze wel een punt. Wat ze imo wel vergeet is de hoeveelheid tijd die er in kruipt. Een prof ruiter heeft niet de tijd om zich
- bezig te houden met zoeken van goeie veulens
- bezig te houden met het zadelmak maken van goeie 3jarigen
- bezig te houden met de opleiding van een paar jonge paarden.
Die moet paarden rijden van klanten om z'n centen te verdienen en moet dan een stalruiter op z'n jonge beesten zetten, wat weer een smak geld kost...
yvonnepuntnl schreef:Farzana (Ampere x Florencio), zes jaar geleden door mij gekocht op veulenveiling Midden Nederland en vandaag zeer succesvol gedebuteerd in het Z2:
[ Afbeelding ]
Dus dan wordt t al wegbrengen. Nou, dan gebruik ik t geld van de aankoop, opfok en uitbesteding van het inrijden liever aan een vijfjarige. En dat ie dat niet zo superspeciaal beweegt als dat ene gouden veulen die je eventueel per ongeluk had kunnen scoren boeit me niet. Waarschijnlijk had ik toch weer net t verkeerde veulen gekozen
Babootje schreef:topsegment moet je als veulen kopen, anders is het of niet meer te krijgen met 3 jaar of niet meer te betalen. maar je moet dan ook wel top ruiter zijn om iets met die kwaliteit te kunnen.
s0173957 schreef:Of je fokt ze gewoon zelf...
De eerste 2 die wij gefokt hebben van onze merrie zijn allebei voor goed geld verkocht, de 3de loopt op z'n 6 Z2 en de 4de komt dit jaar naar huis om zadelmak te maken...
Als ik dat kan, dan kan elke GP ruiter dat.
En ze staan hier in eigen beheer, niet in de opfok en ik rij ze zelf aan.
Dees schreef:Babootje schreef:topsegment moet je als veulen kopen, anders is het of niet meer te krijgen met 3 jaar of niet meer te betalen. maar je moet dan ook wel top ruiter zijn om iets met die kwaliteit te kunnen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het absolute toptalent veulentje op 3 jaar ook heus betaalbaar is.
s0173957 schreef:Weides zijn eigendom en afbetaald, dus al niet mee te tellen.
Aan eten geteld (hooi en krachtvoer) gemiddeld €50 per maand, paar keer hoefsmid per jaar, doe er nog eens de DA een paar keer bij, neem €1000 per jaar.
Dekgeld, dierenartskosten en houden merrie €3000 bij geboorte.
Heb je heel ruim geschat €8000 uitgegeven aan een (goeie) 3jarige.
Ga die maar eens kopen... de onze gaan in elk geval op die leeftijd niet weg voor dat geld.
Nu heb ik toevallig vorig jaar een 3jarige gekocht voor ongeveer dat geld...en die is minder goed dan m'n zelfgefokte paarden.
Leuk paard hoor, zeker en vast komt die wel tot de lichte toer als die juist terecht komt... en nog knapper dan m'n zelfgefokte paarden ook, maar zeker niet beter.
Als je dan als amateur telt aan daarna €5000 dat je paard moet 'opbrengen' per jaar om er je tijd en geld terug uit te halen, dan weet je dat een je een 6jarige moet verkopen voor €25000 of je hebt verlies gemaakt... maar dan tel ik m'n uren in het zadel mee.
knollentuin schreef:Precies een heleboel geld, gezien je de wei en stalling al niet rekent, voor de meer normale mens niet te betalen, voor de profs met de goede sponsoren zou dat een optie kunnen zijn maar dan heb je nog het risico van 3 jaar heel houden...

Babootje schreef:Of zelf fokken, maar dat zei Emmy de Jeu ook al. Van dat laatste moet je dan natuurlijk ook wel goed verstand hebben
). Waar moet ik dan nog al die veulens gaan neerzetten? Dat wordt onbetaalbaar. Dat kan alleen maar als je zelf land en tijd hebt. En het ontbreekt mij aan beide.