Welsh gedekt door KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:24

Het kan wel hoor. Hier een shetlander gekend die gedekt was door uitgebroken KWPN gefokt hengst.
Is uiteindelijk een D pony geworden.

Maar ik snap dat dit niet echt gewenst is. Dan idd de veearts bellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:35

pretty schreef:
Peterina schreef:
Ik zou ook de DA laten komen en het zeker voor het onzeker nemen en hengstig spuiten en de baarmoeder laten spoelen.

Mensen zeggen wel ... het veulen past zich aan de baarmoeder ... maar men vergeet dat het veulen moet ook nog door de geboorte kanaal en daar is niets op aangepast!

_/-\o_

Zo simpel is het helaas niet.

Zo simpel is het dus wel. En de sleutel ligt al in het verhaal zelf. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, de merrie dus. Dat is dus gelijk al 'passend' aan het geboortekanaal.

C2012

Re: Welsh gedekt door KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:43

Helaas is dat niet het geval hoor, Sammie. :n

De bekkengrootte is niet evenredig aan de grootte van de baarmoeder op het einde hoor. Ik heb 2 jaar geleden een dood hengstenveulen gehad doordat ie veel te groot was voor de merrie. In de buik paste hij perfect, maar voor geboren te worden, was het iets anders. Hele zware bevalling geweest en de details ga ik besparen.
Heb toen mijn merrie opgegeven als pleegmerrie. Er is toen trekpaardveulen komen proberen, die zijn moeder was kwijtgespeeld, omdat die veel te smalle bekkendoorgang had en door complicaties van de keizersnede. Dus er zomaar van uitgaan dat het allemaal zo gemakkelijk is tijdens de bevalling, gewoon omdat het veulen in de buik past, zou ik niet doen..

Sammie

Re: Welsh gedekt door KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:54

Je loopt altijd risico dat er een (te) groot veulen is, maar dit kan ook bij kwpn x kwpn zijn. Dat ligt niet perse altijd aan dat de vader die te groot was. Bij mensenmoeders is de ene baby ook de andere niet en dat ligt ook niet aan het feit dat ma 1.60 is en pa 1.90. :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:03

Sammie schreef:
Je loopt altijd risico dat er een (te) groot veulen is, maar dit kan ook bij kwpn x kwpn zijn. Dat ligt niet perse altijd aan dat de vader die te groot was. Bij mensenmoeders is de ene baby ook de andere niet en dat ligt ook niet aan het feit dat ma 1.60 is en pa 1.90. :D

Maar zou je dan in dit geval dat risico op moeten zoeken? Bewust?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:07

Zoals ik al eerder aangaf..

Sammie schreef:
(...) Op de vraag of dit grote risico's oplevert is het antwoord gewoon nee, amper.

De vraag wil je een veulen van een dergelijke combi of wil je dit bewust zo fokken staat daar compleet los van.

Ik ben er geen voorstander van om dit soort combinaties bewust te fokken.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 15:09

Bevallingen bij die kleintjes zijn vaak al extra risicovol dat ik het gevaar zeker niet zou opzoeken door een veel grotere hengst erop te zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:36

Het zal inderdaad niet de eerste zijn die uitgezaagt wordt.
Ik heb laatst een onderzoek gehoord (congres) waarbij ze de verhoudingen gemeten hebben van kleine hengst x grote merrie en omgekeerd.
De dieren uit kleine merries grote hengst kregen hun groeispurt gemiddeld later en bepaalde verhoudingen van botlengte werden niet gemiddeld gezien niet meer optimaal als volwassen dier waardoor deze eerder als 'lelijk' gescoord werden.

Maar het grootste probleem zijn doorgaans de heupen.
Een gewenst risico is tot daar aan toe, maar een ongewenst risico is wel erg zuur als het fout gaat.