Merrie toch drachtig, maar wanneer komt het veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:17

Heb je een foto van de merrie van hoe ze nu eruit ziet?
Heeft ze ook al uier?

In 2014 ook drachtige merrie gekocht die 2 maanden later uitgeteld was.
Iedereen zei: die is goed drachtig, maar ik vertrouwde het niet.
Zagen ook baby schoppen, ik zag niks.
Ook dierenarts.
Nooit geen veulen uitgekomen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:22

vrouwke ik fok al jaren en weet wel hoe het voelt als er een veulen in de buik zit te trappelen. Let wel, vóelen en dus niet zíen trappelen. :)
Foto heb ik niet en uier heeft ze nog niet.
Ik zoek soortgelijke verhalen, ik twijfel niet dát ze drachtig is. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-03-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:23

Er worden zoveel fouten gemaakt met insemineren...

Heb alles al meegemaakt, volscannen terwijl ze leeg zijn en leeg zijn terwijl ze vol zijn. Hoogdrachtig worden bevonden en schijndrachtig blijken te zijn...breek me de bek niet open.

Tegenwoordig nog maar één visie...als er een veulen naast ligt WAS ze drachtig! *\o/*

Ik zou zeggen houd vooral de platen en de uiers in de gaten. De vormverandering aan de buik (lager hangen en meer naar achteren toe) gedrag van de merrie...etc..Dat is de beste indicatie wanneer er iets komt. Tegenwoordig ook nog de lakmoespapiertjes.

Het is ook niets bijzonders dat merries hengstig tonen terwijl ze drachtig zijn. Als je een veulen voelt en ziet is ze dragend. De rest is afwachten en goed observeren en de DA er er met zijn vingers van af laten blijven! Totaal overbodig in dit stadium.

Dus succes met afwachten!!! Ben heel benieuwd!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:24

ariatje schreef:
Tegenwoordig nog maar één visie...als er een veulen naast ligt WAS ze drachtig! *\o/*

Dus succes met afwachten!!! Ben heel benieuwd!

_O- :D

Dank je!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:27

Geloof niet zo snel dat het van een inseminatie eerder is. De baarmoedermond sluit als er een vrucht inzit waardoor het lastig is om nog te insemineren. Maar hier kunnen vast uitzonderingen op zijn.

fique

Re: Merrie toch drachtig, maar wanneer komt het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:16

Die van mij bij de 1e scan niet drachtig dus merrie weer laten dekken en toen met de scan dus wel drachtig. Maar volgens de da al vd de 1e keer, omdat t al groter was. Mijn merrie liet zich wel gewoon weer dekken :) maarja ze is ook dr hele dracht gewoon steeds hengstig geweest.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 16:30

fique schreef:
Die van mij bij de 1e scan niet drachtig dus merrie weer laten dekken en toen met de scan dus wel drachtig. Maar volgens de da al vd de 1e keer, omdat t al groter was. Mijn merrie liet zich wel gewoon weer dekken :) maarja ze is ook dr hele dracht gewoon steeds hengstig geweest.

En weet je of er ten tijde van die hengstigheden tijdens de hele dracht ook een nieuw ei werd gemaakt?
Ah, je laat ze natuurlijk niet meer scannen als ze drachtig is gescand.

Toen ze bij de eerste scan niet drachtig leek, zat er toen gewoon weer een nieuw groot ei klaar? Weet je dat?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:33

Weet ik niet. Ga dr vanuit van niet.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:37

Jaren geleden een fjord gehad die in mei natuurlijk gedekt werd. 3 weken later weer hengstig, weer gedekt, 3 weken later, zelfde verhaal.
Na 4x gestopt met het idee het het jaar erop weer te proberen.. In maart vond ik haar toch wel verdacht veel vorm krijgen van een drachtige merrie (maar ze was sowieso een vrij stevige dame :D ), dus voor de zekerheid op laten voelen. Conclusie van de DA was dat z absoluut niet drachtig was, maar gewoon te dik...
Een maand later (in april, dus ik ga uit van de eerste dekking in mei) stond er onverwacht een (groot!) hengstveulen bij in de box :+ DA snapte er niets van :')

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 21:11

Zo Donja, dat is ook een lekker verhaal.. :+
Ik moet zeggen dat ik inmiddels ook al verwacht dat ze gewoon drachtig is geworden van de inseminaties bij de eerste cyclus. Veulen trapt al zo krachtig! Heb uitgerekend dat het dan eind mei al zover is! Ben reuze benieuwd. :j

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:51

Ach, zo heb ik ook al een merrie gehad die 13 maanden droeg en 1 die 12,5 maand droeg.. Ik verbaas me niet zo snel meer :')
Een vriend van me had een merrie waar hij twijfels bij had wat dracht betreft, merrie werd dikker, uier kwam opzetten, maar hij twijfelde, DA gaf aan dat ze echt drachtig was.. Bleek schijnzwanger :+
Weet iig dat ik zeker ben van een dracht als het veulen geboren is en niet als de DA zegt dat het wel of niet zo is..

Maar ben nu wel nieuwsgierig naar je veulen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:10

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 22:53

Hé Nine, ook een leuk verhaal. Gelukkig wel alles goed ter wereld gekomen.
Heb je uiteindelijk de vader van het veulen nog weten op te sporen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:00

Nee, helaas niet.. Maar dat doet geen afbreuk aan haar uiterlijk en karakter.. Ben ontzettend gelukkig met t gekke dier.. :p

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 00:06

Maakt inderdaad geen bal uit, maar las wel dat je er ontzettend veel moeite voor hebt gedaan, vandaar mijn vraag. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:22

Don't get me started.. :p

Als ik er echt weer over na ga denken, kan ik er nog wakker van liggen.. :')

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:15

Nine wat een leuk verhaal en wat een prachtig veulen <3
Heb je haar nog?
Mama is ook een hele mooie merrie. Hoe gaat het met haar?

Coloured hoe gaat het nu met jouw merrie?
Heb je al wat meer zekerheid?

Mijn merrie Romy, maakt het nog steeds spannend. Haar buik wordt nog dikker en
het lijkt of de banden iets slapper worden. Hars blijft komen. Gelukkig geen melk.
Sinds dit weekend hebben we er een camera op staan. Hoeven we niet 's nacht meer
telkens uit bed om te kijken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:46

nine :D

kainda: Met de merrie gaat het gelukkig goed. Ik zie momenteel ook dat ze echt goed aan het groeien is. Ik ga maar uit van de inseminaties in de eerste cyclus en dan is ze als eerste van alle merries aan de beurt hier. :)

Spannend met jouw merrie. Ik heb wel eens een merrie gehad die hars druppelde en toen heeft het nog zeker 2 weken geduurd voordat het kwam.
Fijn dat je er een camera bij hebt hangen, scheelt een hoop heen en weer geloop...

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 22:35

kainda: Hoe is't met jouw merrie op het moment?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:10

Ooit een merrie gehad die was gedekt (ki) drie week later gescand er zat een mooi ei en opnieuw gedekt. na 3 week gescand en mooi drachtig bevonden. Na 6 week weer gescand en nog steeds hetzelfde. De merrie wierp op de tijd van de eerste dekking een tweeling, waar heel duidelijk 3 week leeftijdsverschil inzat. Dus die had weer een eitje terwijl ze al drachtig was. En met scannen is nooit gezien dat er 2 inzaten.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:47

pillow, da's dan inderdaad een mooi voorbeeld van een drachtige merrie die gewoon nog eitjes aanmaakt.
Was de tweeling trouwens levend ter wereld gekomen? Ik denk het wel omdat de oudste voldragen was?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:22

Coloured schreef:
kainda: Hoe is't met jouw merrie op het moment?

Het gaat nog steeds goed met haar. Dik uier, altijd nog harsjes.
Verder is ze normaal rustig.
We blijven goed waken.

Hoe gaat het met jouw merrie? Weet je ongeveer wanneer ze is uitgerekend?

Pillow wat een bijzonder verhaal. Is het goedgekomen met de tweeling?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:28

pillow schreef:
Ooit een merrie gehad die was gedekt (ki) drie week later gescand er zat een mooi ei en opnieuw gedekt. na 3 week gescand en mooi drachtig bevonden. Na 6 week weer gescand en nog steeds hetzelfde. De merrie wierp op de tijd van de eerste dekking een tweeling, waar heel duidelijk 3 week leeftijdsverschil inzat. Dus die had weer een eitje terwijl ze al drachtig was. En met scannen is nooit gezien dat er 2 inzaten.

Het is eerder regel dan uitzondering dat bij een tweeling er eentje (beduidend) sterker is dan de andere. Dat dit dus komt door 'leeftijdverschil' kan eigenlijk helemaal niet zo stellig gezegd worden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:14

Het ene veulen was gewoon klaar en wat aan de kleine kant, Is gewoon een paard van 162 cm geworden. De tweede was gewoon niet af de darmen en longen werkten nog niet. Het heeft 2 dagen geleefd. Volgens de DA gewoon te vroeg geboren

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 08:13

pillow schreef:
Het ene veulen was gewoon klaar en wat aan de kleine kant, Is gewoon een paard van 162 cm geworden. De tweede was gewoon niet af de darmen en longen werkten nog niet. Het heeft 2 dagen geleefd. Volgens de DA gewoon te vroeg geboren

wat zonde , ik wist niet dat dat kon een 2 ling met tijd er tussen bizonder.