KWPN fokwaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Re: KWPN fokwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:40

Klopt JandeR, had ik er even bij moeten zetten...
@lami, tot nu toe heb ik altijd alles behalve FEI resultaten zelf moeten aanleveren, hebben ze ook aan je gemeld tot welke buitenlandse databases ze toegang hebben? Zou me een hoop zoekwerk schelen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:04

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zo ben ik vooral ook benieuwd welk niveau in Zweden gelijk staat aan t Z2 en dus t sport predikaat. Iemand die dat toevallig weet? KWPN zelf kon me zo geen antwoord geven...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:13

Ik vind het raar dat de nieuwe OC waarden niet bij merrie's vermeld staan in de database.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:38

janderegelaa schreef:
Ik vind het raar dat de nieuwe OC waarden niet bij merrie's vermeld staan in de database.

Die zijn nog niet bekend, moet de eigenaar zelf aanvragen. Via mijn kwpn..dan zijn ze over ongeveer 6 weken bekend, uiteraard als er bij het KWPN een haarmonster beschikbaar is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:42

Waar ik me erg over verbaas is dat in de meeste hengsten advies-topics nauwelijks wordt gerefereerdd aan de fokwaarden. Ik heb zo het idee van men heeft ergens een afstammeling gezien en aan de hand daarvan komt een positief of negatief advies.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:43

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Die zijn nog niet bekend, moet de eigenaar zelf aanvragen. Via mijn kwpn..dan zijn ze over ongeveer 6 weken bekend, uiteraard als er bij het KWPN een haarmonster beschikbaar is.

Dat is raar. Het KWPN zegt dat de fokwaarden kunnen veranderen als er meer paarden getest zijn. Dat impliceert dus dat er al waarden bekend moeten zijn want anders beginnen alle merrie's op nul. En dan heb je altijd een negatieve OC fokwaarde.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:43

Quir schreef:
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Zo ben ik vooral ook benieuwd welk niveau in Zweden gelijk staat aan t Z2 en dus t sport predikaat. Iemand die dat toevallig weet? KWPN zelf kon me zo geen antwoord geven...

Ik heb dat gehad met Franse proeven. Uiteindelijk proeven gemaild naar knhs en aan hen gevraagd aan welk niveau dat gelijk stond aan NL niveau. Antwoord van hen samen met uitslagenlijst naar kwpn gemaild en dat werd door kwpn geaccepteerd.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:49

Zag in de hengstendatabase dat er van een aantal hengsten al OC fokwaarden vermeld worden maar lang niet van alle hengsten. Weet niet of er al op voorhand merries getest zijn, de waarden worden bij merries alleen gepubliceerd als de eigenaar daar toestemming voor geeft.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:59

Hindo2 schreef:
Zag in de hengstendatabase dat er van een aantal hengsten al OC fokwaarden vermeld worden maar lang niet van alle hengsten. Weet niet of er al op voorhand merries getest zijn, de waarden worden bij merries alleen gepubliceerd als de eigenaar daar toestemming voor geeft.

Van alle jonge hengsten is een Genoom fokwaarde bekend en gepubliceerd. Van deZ-A-B-C-D-E jaargang zijn ze berekend aan de hand van het nakomelingen onderzoek, dat is zichtbaar aan de betrouwbaarheid van + 60%. De jongeren hebben een 100% Genoom fokwaarde met een veel lagere betrouwbaarheid.. Van de oudere hengsten wordt nog geen fokwaarde bekend gemaaktmaar ik denk dat die wel intern bekend is. Voor het berekenen van Genoom-fokwaarden waren enkele duizenden prok-beoordelingen van het afstammelingenonderzoek beschikbaar. Deze beoordelingen deden dienst als referentiemateriaal voor de genoom fojkwaarden. Er zullen vast wel merries getest zijn op genoomfokwaarde voor dit referentiekader. Maar de officiele genoom-fokwaarde moet de eigenaar zelf aanvragen en de uitslag wordt uitsluitend aan de eigenaar meegedeeld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:16

misterA schreef:
Hindo2 schreef:

Van alle jonge hengsten is een Genoom fokwaarde bekend en gepubliceerd. Van deZ-A-B-C-D-E jaargang zijn ze berekend aan de hand van het nakomelingen onderzoek, dat is zichtbaar aan de betrouwbaarheid van + 60%. De jongeren hebben een 100% Genoom fokwaarde met een veel lagere betrouwbaarheid.. Van de oudere hengsten wordt nog geen fokwaarde bekend gemaaktmaar ik denk dat die wel intern bekend is. Voor het berekenen van Genoom-fokwaarden waren enkele duizenden prok-beoordelingen van het afstammelingenonderzoek beschikbaar. Deze beoordelingen deden dienst als referentiemateriaal voor de genoom fojkwaarden. Er zullen vast wel merries getest zijn op genoomfokwaarde voor dit referentiekader. Maar de officiele genoom-fokwaarde moet de eigenaar zelf aanvragen en de uitslag wordt uitsluitend aan de eigenaar meegedeeld.

Dat vind ik raar. Wij willen toch een transparante fokkerij? En als een merrie PROK is staat dat ook in de database. Daardoor kunnen we als koper/fokker ons een redelijke beeldvorming maken over de röntgenologische conditie van een stam. Juist als het KWPN alle scores publiceert krijgen we een transparante fokkerij en weten we ook met welke lijnen we beter niet meer kunnen fokken. En dat draagt weer bij aan een gezondere OC populatie.

Als ik nu mijn PROK merrie DNA laat testen dan moet haar PROK moeder (die dood is) eigenlijk ook. En naar zusters ook. Want alleen dan krijg je een zuivere waarde. Ik vind het raar dat het KWPN een tool introduceert zonder zelf aan de beginvoorwaarden te voldoen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:32

Dat is niet zo raar, wat dat betreft is er niets veranderd. Ook nu wordt uitsluitend de eigenaar van de prokuitslag op de hoogte gesteld. Pas als een merrie voldoet aan de voorwaarden voor elite kunnen ook anderen zien dat ze prokwaardig is. Dat blijft zo. Ik zou ook niet zo blij zijn als de gegevens van mijn merries op straat liggen. Het is ook niet relevant, daar heeft een ander niets mee nodig en heeft er ook niets aan. Het is al een groot voordeel dat iedereen op de hoogte is van de gezondeidsstatus van de hengsten, en vooral hoe ze vererven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:33

misterA schreef:
Dat is niet zo raar, wat dat betreft is er niets veranderd. Ook nu wordt uitsluitend de eigenaar van de prokuitslag op de hoogte gesteld. Pas als een merrie voldoet aan de voorwaarden voor elite kunnen ook anderen zien dat ze prokwaardig is. Dat blijft zo. Ik zou ook niet zo blij zijn als de gegevens van mijn merries op straat liggen. Het is ook niet relevant, daar heeft een ander niets mee nodig en heeft er ook niets aan. Het is al een groot voordeel dat iedereen op de hoogte is van de gezondeidsstatus van de hengsten, en vooral hoe ze vererven.

Ik ben het daar niet mee eens. Als ik een merrie koop kan ik de OC fokwaarde feitelijk uitrekenen als die van de merrielijn gepubliceerd is. Waar je normaal gesproken een paard laat Prokken voor de keuring en gelijk wel al heel veel weet moet je nu een DNA test doen waar je 6 weken op moet wachten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 06:21

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Ik ben het daar niet mee eens. Als ik een merrie koop kan ik de OC fokwaarde feitelijk uitrekenen als die van de merrielijn gepubliceerd is. Waar je normaal gesproken een paard laat Prokken voor de keuring en gelijk wel al heel veel weet moet je nu een DNA test doen waar je 6 weken op moet wachten.

Je kan naast de DNA test ook gewoon röntgenen? Dan weet je gelijk meer, daarbij moet je voor PROK wachten tot ze 2 zijn en DNA test kan van veulen af al. Dus feitelijk weet je t veel eerder dan bij PROK...

Als je de eigen waarden van jouw merries weet is belangrijk, die van een ander niet.

Alleen staat er direct bij wanneer een merrie het PROK predikaat heeft en niet pas als ze elite is. Mijne is voorlopig keur PROK en dat staat er ook gewoon bij. Als je DNA test doet en merrie haalt het predikaat komt dat er ook bij te staan net als met PROK.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:01

Als het op basis van de DNA test is dan wil ik graag weten of het 95 of 105 is. Dat is toch niet zo raar.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:42

janderegelaa schreef:
Als het op basis van de DNA test is dan wil ik graag weten of het 95 of 105 is. Dat is toch niet zo raar.

Je weet nu toch ook niet hoe het prok-certificaat eruit ziet? Zeg maar bijv. op 4 kogels een ocd, en verder allemaal B-tjes en Ctjes waar dat is toegestaan, of helemaal schoon en Atjes. Wel allebei Prok.
En nogmaals, de Genoom fokwaarde wordt aangevraagd en betaald door de eigenaar, dus daar heeft hij alleen zeggenschap over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:46

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Je weet nu toch ook niet hoe het prok-certificaat eruit ziet? Zeg maar bijv. op 4 kogels een ocd, en verder allemaal B-tjes en Ctjes waar dat is toegestaan, of helemaal schoon en Atjes. Wel allebei Prok.
En nogmaals, de Genoom fokwaarde wordt aangevraagd en betaald door de eigenaar, dus daar heeft hij alleen zeggenschap over.

Nee dat klopt, en dat wisten we eerst van de hengsten ook niet. En nu wel.

Daarnaast is dat DNA testen een raar verhaal. Het KWPN geeft aan dat de genoomwaarde kan veranderen als er meer paarden uit die lijn getest worden. Dit betekent dat ze niet een paard individueel scoren op DNA maar dat ze indexeren. En daar hoef je geen DNA voor te trekken lijkt mij.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:19

De genoom fowaarde is geen statisch getal maar is een waarde, dus gerelateerd aan het populatiegemiddelde. Het is dus inderdaad een index. Als de gehele populatie gemiddeld gezonder is geworden dan zal de fokwaarde van een individueel dier kunnen dalen. Dat zal in de praktijk zeer beperkt blijven tot 1 of 2 punten. Over een veel angere periode kan dat uiteraard meer zijn.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:28

Hindo2 schreef:
Klopt JandeR, had ik er even bij moeten zetten...
@lami, tot nu toe heb ik altijd alles behalve FEI resultaten zelf moeten aanleveren, hebben ze ook aan je gemeld tot welke buitenlandse databases ze toegang hebben? Zou me een hoop zoekwerk schelen...

In ieder geval UK want daar ging het in mijn geval om. Ik dacht ook USEF (US) dat ze zei.
Nu heb ik wel een BSJA nummer van het paard dat scheelt, of alleen een chip of registratienummer genoeg is weet ik niet. Van een ander paard heb ik zelf een keer resultaten lijsten aangeleverd zoals JdR aangeeft

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:32

Ieder paard wordt individueel gescoord en dat word afgezet tegen de populatie, vandaar dat de index kan wijzigen in de loop der jaren. Dus hoe beter de populatie wordt met de jaren, hoe lager de index van de gescoorde merrie zal zijn. Daarom is het volgens mij zinvol als eigenaar van een merrie deze jong te laten testen. In sommige gevallen geeft de DNA test een eerlijker beeld omdat externe factoren zoals voeding/beweging geen invloed meer hebben.

remc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:06

Hindo2 schreef:
remc schreef:
Neemt het KWPN behalve FEI-resultaten ook zelf doorgegeven (met bewijs) "buitenlandse sport-resultaten" van nakomelingen mee in de sportfokwaarde van de moeder ?

ja dat doen ze. Zodra ze zichtbaar zijn in de lijst prestaties moederlijn in de kwpn database worden ze meegenomen, laatst nog een keer telefonisch gevraagd en bevestigd gekregen.

KWPN blijkt na bewijs (buitenlands-)nationale sportresultaten wel in de Database te zetten;
MAAR deze tellen dus niet mee voor de sport-fokwaarde !
Dit antwoord kreeg ik na doorgeven resultaten:

"Buitenlandse nationale sportstanden kunnen helaas niet meetellen voor de fokwaarden.
Dit komt omdat het voorgeselecteerde informatie is; wij ontvangen enkel de positieve resultaten wat voor een vertekend beeld zal zorgen in de fokwaarden."

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:21

Logisch toch?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:02

Vreemd Remc, mij vertelden ze wat anders :?
Als ik weer een keer standen door geef zal ik er weer eens naar vragen.