Hengstenkeuze voor San Remo x Gribaldi merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Hengstenkeuze voor San Remo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:25

Dat is In the Mood Utopia, Winningmood x Oscar. Moet nog wel het VO lopen. Ja hij lijkt echt op jouw merrie he. Ik ben van mening dat je de beste veulens fokt als je een hengst neemt die dicht bij je merrie staat. Zo bouw je een fokvaste stam op.

Als je een Vivaldi nakomeling leuk vindt, zou je ook nog naar Expression kunnen kijken. Die heeft ook een mooi front, net als jouw merrie. Sterke hengst met fijn lichaamsgebruik. De verwachting is dat hij de opvolger van Arlando gaat worden (Diederik v Silfhout), want hij heeft het wel in zich!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:30

Oke ga ik naar kijken :)
In the Mood Utopia ga ik even in de picture houden.

Als je een merrie hebt waar veel aan verbeterd moet worden kun je denk ik wel beter een hele andere hengst kiezen? Of denk ik nu fout..
Zit zelf niet in de fok wereld, maar wil graag een opvolger voor mijn merrie straks. Zelf fokken lijkt me het leukst want ik vind mijn merrie een fijn sportpaard.

Wat vinden jullie van de Vivaldi nakomelingen dan?

Expression is wel een heel ander type, wel een monster draf wow..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:50

Als je een merrie hebt waar veel verbeterd aan moet worden, moet je daar niet mee fokken..
Uitgangspunt als je fokken wilt is in mijn ogen altijd starten met een goede merrie, die dichtbij het fokdoel staat wat je voor ogen hebt. Daarna kies je een hengst die haar sterke kanten kan bevestigen, en eventueel zaken kan verbeteren om nog dichter bij je fokdoel uit te komen.
Een slechte merrie en een goede hengst leveren nooit zo'n goed fokproduct op, dan wanneer je start met een goede merrie (voor jouw fokdoel dan he). Als je een merrie hebt waar je van alles anders aan wilt en een soort tegenovergestelde hengst kiest (bijvoorbeeld een zware merrie met een hele ranke chique hengst), dan doe je aan 'compensatie-fokken'. Kan best een leuk sportpaard opleveren, maar als je die nakomeling weer in wilt zetten voor de fokkerij is dat wel lastig.. Fokt ze de zware kant op of juist de chique kant. Er kan dan van alles uit komen.

Dus als jij een opvolger wilt voor jouw merrie, en haar type graag ziet, zou ik zeker een hengst kiezen die daar dichtbij zit.

Ja In the mood is idd familie van Charming Utopia.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=574F89A9

Bij Vivaldi moet je oppassen om het achterbeen, maar al de zonen van Vivaldi hebben ook nog een moeder. Jezelf in de moeders verdiepen kan geen kwaad! Dat is de reden dat ik Expression een gave hengst vind, die moeder is er een om van te dromen.
Vivaldi(bloed) kan wel front en een braaf karakter toevoegen/bevestigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:23

Tinkels schreef:
Elisa2 schreef:
Je merrie heeft een wat neerwaartse romprichting en dat zie je ook terug in de beweging..ook zou ze wat meer front mogen hebben.

Five Star is een hengst die opwaarts {met de schoft omhoog beweegt} en een mooi front heeft en dat ook door fokt met drie goede gangen.
Ik denk dat hij ook net een slag luxer fokt..lijkt mij een interesante hengst voor deze merrie.

Ik ben het met jou niet helemaal eens geloof ik.. Mijn merrie heeft een opwaarts front... als er eentje is met front dan is het mijn merrie wel... :o Luxer hoeft van mij niet.. ik vind haar luxe zat. Ik hou zelf niet van iele piele dames paardjes.

GerenGer schreef:
Wat een mooie merrie! Je zou kunnen kijken naar de hengsten Wynton of Zhivago.
Even een ander vraagje, is die laatste rijfoto toevallig in Katlijk? :D

Klopt :D daar les ik ;) Jij ook?

Giovanni bekeken, k vind m op de foto erg aansprekend, maar op het filmpje waar die jong is een beetje een tank. Qua omschrijving spreekt hij me wel erg aan.

Dat mag..ik vind dat op de foto's de hals van de merrie wat diep uit de borst komt en er een knikje voor de schoft lijkt te zitten..dat is wat ik bedoelde met dat ze iets meer front mag hebben. Iets meer verticaal en mooi vanuit de schoft..en wat minder diep uit de borst.

Geniaal fokt denk ik luxer dan Five Star..Geniaal vind ik ook geen verkeerde optie. Giovanni ook niet, want die beweegt wel mooi opwaarts en dat deden zijn veulens ook allemaal.

Dreamboy vind ik ook geen gekke optie..die geeft wel een goed achterbeen mee!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:42

Elisa heeft gelijk TS, de bouw van de merrie is al neerwaarts (en dat heeft niets met front te maken maar alles met de boeg) en beweegt ook niet opwaarts. Je ziet het goed terug in het vlakke voorbeen met de middendraf. Zowel San Remo als Gribaldi geven dat vlakke voorbeen. Dat is helemaal geen schande maar wel een aandachtspunt in de moderne fokkerij. Zoek een hengst die een opwaartse romphouding vererft. Dan krijg je ook een andere schouderligging en een voorbeen met wat meer knie.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 16:55

janderegelaa schreef:
Elisa heeft gelijk TS, de bouw van de merrie is al neerwaarts (en dat heeft niets met front te maken maar alles met de boeg) en beweegt ook niet opwaarts. Je ziet het goed terug in het vlakke voorbeen met de middendraf. Zowel San Remo als Gribaldi geven dat vlakke voorbeen. Dat is helemaal geen schande maar wel een aandachtspunt in de moderne fokkerij. Zoek een hengst die een opwaartse romphouding vererft. Dan krijg je ook een andere schouderligging en een voorbeen met wat meer knie.

Welke hengsten zijn dat volgens jou? De keuze is mij te reuze.... ik ken de eigenschappen niet allemaal van de hengsten die aangeboden worden.

Giovanni valt voor mij af zo vanaf het filmpje. Net nog naar Five Star gekeken en dat vind ik niet zo'n verkeerde optie. Wel jammer dat ik dan 100% zeker een vos krijg.

Vivaldi nakomelingen spreken mij meer aan dan Vivaldi zelf...
Expresion vind ik ook mooi bewegen, maar het type spreekt mij iets minder aan dan die van Dreamboy en Geniaal. Dreamboy en Geniaal lijken mij zo vanaf foto's filmpjes paarden metmeer body.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:09

Tinkels schreef:
janderegelaa schreef:

Welke hengsten zijn dat volgens jou? De keuze is mij te reuze.... ik ken de eigenschappen niet allemaal van de hengsten die aangeboden worden.

Giovanni valt voor mij af zo vanaf het filmpje. Net nog naar Five Star gekeken en dat vind ik niet zo'n verkeerde optie. Wel jammer dat ik dan 100% zeker een vos krijg.

Vivaldi nakomelingen spreken mij meer aan dan Vivaldi zelf...
Expresion vind ik ook mooi bewegen, maar het type spreekt mij iets minder aan dan die van Dreamboy en Geniaal. Dreamboy en Geniaal lijken mij zo vanaf foto's filmpjes paarden metmeer body.

Ik zat zelf aan Dreamboy te denken. Beetje Ferro achterbeen kan ze ook wel gebruiken.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:23

Dus niet z'n verkeerde gedachte dus Dreamboy :)

Wat vind jij Fokfanaat?

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:10

Tinkels schreef:
Elisa2 schreef:
Je merrie heeft een wat neerwaartse romprichting en dat zie je ook terug in de beweging..ook zou ze wat meer front mogen hebben.

Five Star is een hengst die opwaarts {met de schoft omhoog beweegt} en een mooi front heeft en dat ook door fokt met drie goede gangen.
Ik denk dat hij ook net een slag luxer fokt..lijkt mij een interesante hengst voor deze merrie.

Ik ben het met jou niet helemaal eens geloof ik.. Mijn merrie heeft een opwaarts front... als er eentje is met front dan is het mijn merrie wel... :o Luxer hoeft van mij niet.. ik vind haar luxe zat. Ik hou zelf niet van iele piele dames paardjes.

GerenGer schreef:
Wat een mooie merrie! Je zou kunnen kijken naar de hengsten Wynton of Zhivago.
Even een ander vraagje, is die laatste rijfoto toevallig in Katlijk? :D

Klopt :D daar les ik ;) Jij ook?

Giovanni bekeken, k vind m op de foto erg aansprekend, maar op het filmpje waar die jong is een beetje een tank. Qua omschrijving spreekt hij me wel erg aan.

Wat grappig ik herkende het al. Ja klopt les er ook! :)

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:13

Ik verwacht over 3/4 weken een veulen van Giovanni met mijn Gelderse merrie. Als je wil stuur ik wel foto's!

Prachtige hengst, goed achterbeengebruik! Goed karakter, heel raar wat er bij de HK gebeurde. Hij werd altijd geprezen voor zijn instelling! Maar de ruiter is wat onervaren.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:45

leuk xJasmijnw! Spannend :)