tinker stamboeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 18:42

irish_lady schreef:
Pff geen verschil zegt ze hahahahha

Noem dan eens wat verschillen. Aan zo'n antwoord hebben we niets.

Ze wil haar veulen nu ook nog niet laten inschrijven, maar als driejarige. Ze wil gewoon wat rondkijken en lid worden voor informatie ed.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:54

Piaffe schreef:
Ze wil haar veulen nu ook nog niet laten inschrijven, maar als driejarige. Ze wil gewoon wat rondkijken en lid worden voor informatie ed.

Inderdaad verstandig. Als veulen laten keuren is leuk maar er valt nog zo bar weinig te zeggen over hoe een veulen uit gaat groeien (helemaal als de ouders niet bekend zijn).
Bij het NTS is trouwens zo dat je wel met een veulen, enter of twenter naar de keuring kan komen maar dat ze dan in het veulen(register)boek worden ingeschreven. Op 3-jarige leeftijd worden ze echter niet automatisch ingeschreven in het hoofd(register)boek (laten we zeggen, het registerboek voor 'volwassen' Tinkers). Dan moet je nog een keer met je 3-jarige naar een keuring toe (of op latere leeftijd, ik ga dit jaar ook voor de 2e keer naar de keuring toe. Flet is nu 4 en was de eerste keer 2 jaar). Hoe dit bij het ICS gaat weet ik helaas niet ........ Mariska_28???? Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:01

flettie"]
[quote="Piaffe schreef:

Inderdaad verstandig. Als veulen laten keuren is leuk maar er valt nog zo bar weinig te zeggen over hoe een veulen uit gaat groeien (helemaal als de ouders niet bekend zijn).
Bij het NTS is trouwens zo dat je wel met een veulen, enter of twenter naar de keuring kan komen maar dat ze dan in het veulen(register)boek worden ingeschreven. Op 3-jarige leeftijd worden ze echter niet automatisch ingeschreven in het hoofd(register)boek (laten we zeggen, het registerboek voor 'volwassen' Tinkers). Dan moet je nog een keer met je 3-jarige naar een keuring toe (of op latere leeftijd, ik ga dit jaar ook voor de 2e keer naar de keuring toe. Flet is nu 4 en was de eerste keer 2 jaar). Hoe dit bij het ICS gaat weet ik helaas niet ........ Mariska_28???? Knipoog
[/quote]

You called? Lachen Tong uitsteken
Bij het ICS gaat het hetzelfde.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:13

Mariska_28 schreef:
You called? Lachen Tong uitsteken
Bij het ICS gaat het hetzelfde.

Yes, I did Haha! OK dan!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:19

Laat je kennis eens langs keuringen of een hengstenshow/keuring gaan. Laat haar iemand van het stamboek aanspreken, met vrijwilligers spreken, leden, etc. Er zijn zoveel verschillende tinkermensen en per stamboek verschillende voordelen/nadelen per persoon. Dit is echt heel erg persoonlijk en een ander zou je niet naar een van de twee stamboeken moeten wijzen.

Waar men het overigens heeft over het samenvoegen van de stamboeken.. dit zal nooit gebeuren. Dan krijg je nl het probleem dat al genoemd werd van de hengsten en de reden van afkeuren maakt dan nog niet eens uit.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:20

Heeft het uberhaupt wel zin dan om een twenter te laten keuren Verward ... kan je dan niet net zo goed een keuring aan huis vragen voor de inschrijving en paspoort en pas op drie-jarige leeftijd op de keuring verschijnen zodat je ook weet welke premie je paard "waard" is? Veel meer dan een plaatsing in de "groep" van enters/twenters krijg je niet op de keuring met een jaarling of een tweejarige .... Fanaten, leg me's uit waarom ik wél met m'n twenter naar de keuring moet gaan Haha! Temeer omdat je toch nog een keertje moet opdagen om defintieve inschrijving te krijgen bij de volwassen tinkers ....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:34

Ik kan het je niet uitleggen, want ik zou het ook niet doen...
Het is natuurlijk wel leuk om je paardje waar je zo trots op bent aan iedereen te showen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:40

Er bestaat bij het NST nog zoiets als een jeugdkampioen Haha! Dát is de reden om te gaan met een baby Haha! Ik ga dit jaar waarschijnlijk weer met Maddox.

En het verschil qua stamboeken, daarover zeg ik nog maar eén ding:

Er zit geen verschil in de paarden, alleen in de mensen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 00:41

sonjabelgium schreef:
Fanaten, leg me's uit waarom ik wél met m'n twenter naar de keuring moet gaan Haha! Temeer omdat je toch nog een keertje moet opdagen om defintieve inschrijving te krijgen bij de volwassen tinkers ....

Niet gaan.... Wacht nog n jaartje Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:45

snowdon"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Fanaten, leg me's uit waarom ik wél met m'n twenter naar de keuring moet gaan Haha! Temeer omdat je toch nog een keertje moet opdagen om defintieve inschrijving te krijgen bij de volwassen tinkers ....

Niet gaan.... Wacht nog n jaartje Lachen
[/quote]
Idd, en daarbij: je hebt een 2-jarige hengst en die zien ze liever niet op de keuring samen met merries Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:55

flettie schreef:
Idd, en daarbij: je hebt een 2-jarige hengst en die zien ze liever niet op de keuring samen met merries Knipoog

Maar er is nu een aparte hengstenkeuring voor jonge hengsten (1+2jarige)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:55

snowdon"]
[quote="flettie schreef:

Maar er is nu een aparte hengstenkeuring voor jonge hengsten (1+2jarige)
[/quote]
Ja, oke, maar ik doelde eigenlijk op de ´gewone´ keuringen Lachen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:43

Er zijn een aantal keuringen opengesteld voor enter en twenterhengsten waar je dus wél welkom bent Knipoog ... Mijn "probleem" zit 'm in het gegeven dat ik nog steeds geen goed oog zal hebben op de kwaliteit van m'n dier. Als de groep waarin hij zou zitten nu 's héél goed is kan hij als goede hengst een middenplek of achteraan eindigen, omgekeerd is echter ook mogelijk, een groep "mindere" kwaliteitveulens waarvan hij bijvoorbeeld nog het "minste kwaad" zou zijn zou ie een eerste plek kunnen krijgen. Is dit een garantie voor kwaliteit? Denk het niet ... Zou eigenlijk wel 's de algemene mening willen weten van kenners over Spix Knipoog Het gaat me alleen daarover ... Dit in combinatie met de vraag hoe groot het dekgebeuren is bij tinkers. Voor één dekking op een jaar hoef je als hengstenhouder de moeite niet te doen om alle keuringen te doorlopen .... Aan de andere kant als er iets aan te verdienen valt (:j, geef het grif toe dat ik er iets zou willen aan verdienen, anders zou ik het niet doen Tong uitsteken) is het een factor die zeker en vast mee zal spelen in de uiteindelijke beslissing.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:39

Welnee Sonja.. je doet t voor de mensheid... Men kan Spix als dekhengst niet missen, t zal stormlopen bij Spix met merries Haha!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:39

Whahahahaha ... Als je zo'n carriere voor hem ziet Schijnheilig

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:05

Bij de 1 en 2 jarige hengstenkeuring van het NTS dit jaar, krijgen de hengsten wel een premie. Maar dit geeft geen garantie voor de toekomst, omdat hij nog groeit. Later kan hij nog op sperma worden afgekeurd en dat is iets wat niet bij de 1 en 2 jarige word nagekeken. Er zijn mensen die twijfelen hun hengst, hengst te laten en willen daarom als 1 of 2 jarige naar de keuring. Wil jij hem zowiezo hengst laten, kan je net zo goed een jaartje wachten.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:44

Ik ben één van de twijfelaars omdat ik persoonlijk van mening ben als Spix iets toe te voegen heeft aan de fokkerij (dus kwaliteit te bieden heeft) ik dit niet zomaar mag laten verloren gaan (zoveel goede tinkerhengsten zijn er nog niet) maar ook de andere kant van de medaille ook geldig is als ie kwalitatief niet voldoende troeven kan bieden dat ik de tinkerfokkerijk niet wil "verpesten" dan. Persoonlijk en m'n omgeving in het algemeen DA incluis gaan ervan uit dat kwalitatief hij erg goed in elkaar steekt, maar als hij rastypisch hoog genoeg scoort in combinatie met goede gangen ... Verward Daar heb ik geen objectief antwoord op. Ik vind 'm erg goed lopen Schijnheilig Mijn gedachtengang terzake is dat ik hem niet te veel als hengst wil laten ontwikkelen indien hij toch niet iets zou kunnen bijdragen bij de fokkerij gezien dat ie dan in de dagelijkse omgang ook niet makkelijker zal worden.
Hij is nu wat meer prominent aanwezig wat waarschijnlijk deels aan het frisse weer ligt in combinatie met wat minder lang buiten kunnen (verzopen weilanden Boos!) en de koekoekseieren die hormonen beginnen leveren in z'n lijf Haha! .... Ondoordachte beslissingen zullen er niet vallen, het zal wel overwogen zijn, het moet alleen nog verstandig zijn en bewust gebeuren. Bewust hengst of niet Knipoog