Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammyoo schreef:Volgens mij hebben ze qua fokrichting met de Haflingers de plank mis geslagen.
Het ouderwetse type was ideaal voor de volwassen recreatieruiter. Breed en sterk met een betrouwbaar en werklustig karakter. Op de hedendaagse Haflinger pas je als volwassene niet meer, hoewel ze misschien wat groter zijn qua schoft, zijn ze ook een stuk smaller geworden zodat een beetje volwassene al snel te groot is. Echter, geschikt voor de beginnende kinderruiters zijn ze ook niet, te sterk en te eigenwijs. De handiger jonge ruiter zal dan weer eerder kiezen voor een sportpony. Ik weet eigenlijk niet voor welke doelgroep de huidige Haflinger gefokt wordt.
janouk schreef:Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Volgens mij heeft de haflinger vaak nog het imago van een lief, dik, sullig en traag paard, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn.
Ze zijn juist mega slim, vrolijk en niet echt te rijden door alleen kinderen. Als een volwassenen ze in de week bijrijdt, lukt het wel, maar voor jonge kinderen zijn ze gewoon te vrolijk en te stout. Geef ze een vinger en ze nemen je hand ..... plus je arm erbij haha
jorika1986 schreef:janouk schreef:Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Volgens mij heeft de haflinger vaak nog het imago van een lief, dik, sullig en traag paard, terwijl ze dat juist helemaal niet zijn.
Ze zijn juist mega slim, vrolijk en niet echt te rijden door alleen kinderen. Als een volwassenen ze in de week bijrijdt, lukt het wel, maar voor jonge kinderen zijn ze gewoon te vrolijk en te stout. Geef ze een vinger en ze nemen je hand ..... plus je arm erbij haha
Heel je bovenlijf zul je bedoelen!
MarliesV schreef:janouk schreef:Als je de verkoop advertenties leest, staan de haflingers vaak juist te koop, omdat ze teveel 'paard' zijn voor veel recreatie rijders.
Zo ontzettend mee eens!
Die van mij is prima door de kids van mijn vriendin te rijden maar als ik er zelf niet tussendoor op zou gaan dan maakt ze er een feestje van en is ze niet meer te rijden door de kids en heb ik er een kluif aan madam haar plek weer te wijzen.
Om die reden zijn ze op mijn oude manege ook afgestapt van de haflingers in de lessen. Ze zijn zo leuk, knuffelig, sterk enz maar ook mega slim en weten goed misbruik te maken van de situatie.
Bij een haflinger moet je als eigenaar ook over een portie humor en doorzettingsvermogen beschikken.
(even een nuance, elk ras heeft zijn uitzonderingen maar bovenstaande is meer algemeen geschreven)
ClaudiaHS schreef:Maar ik vind het aanbod juist tegen vallen.
Het zijn óf jaarlingen, of dieren boven de 20 jaar óf ze vragen er de hoofdprijs voor.
Rex_Rolfo schreef:Mette schreef:Eén ding is zeker: ik kan erg goed onderhandelen dankzij haar
![]()
Ik kan juist goed op mijn strepen gaan staan door de onze. Maar dat is dan ook een ruin
Mette schreef:De kunst is haar het gevoel geven dat ze haar zin krijgt, maar eigenlijk krijgt ze dat helemaal niet. Als ik er direct keihard op mijn strepen ga staan, kom ik helemaal nergens meerDus nu dwing ik haar tot het zelf bedenken van mijn idee en dan gaat ze dat maar al te graag doen. Overdreven voorbeeld: zij wil links en ik wil rechts, als dan echt gaat miepen moet ze achteruit naar rechts en dan wil ze maar wat graag vooruit naar rechts
Dit gebeurde jaren terug toch vrij regelmatig, tegenwoordig zijn onze meningsverschillen iets subtieler
janouk schreef:Ipsilonka schreef:Janouk op haar best! De dames tegen de mannen, maar de ene man doet lekker met de dames mee
![]()
![]()
Paul vindt het zo zalig dat hij nu een ruin heeft: je vraagt iets, hij verwerkt het en hij voert het uit.
Bij Janouk was het altijd zo: je vraagt iets, zij verwerkt het, en heeft dan 10 vragen terug, wie? ik? vandaag? hoe zo? ik weet het beter, wacht!........
Echt een vrouw volgens Paul.![]()
![]()
![]()
Hoe zo.............ik herken dat helemaal niet. Ik weet het gewoon beter![]()
LadyMadonna schreef:Dat is, in vergelijk met 20 jaar geleden, al jaren zo. Eigenlijk sinds de opkomst van de tinker.