HK BWP OUD HEVERLEE BELGIE

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:35

Wel.... dat hangt toch ook van de merrie af, of je het veulen al of niet Oldenburg kan registreren?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:00

voor zover ik weet kan je je veulen in ieder stamboek inschrijven waarbij de vader als dekhengst is goedgekeurd. Dus ook Oldenburg.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:13

petraaken schreef:
voor zover ik weet kan je je veulen in ieder stamboek inschrijven waarbij de vader als dekhengst is goedgekeurd. Dus ook Oldenburg.

Bij het KWPN raakt je veulen uit één van hun hengsten toch ook niet in het hoofdstamboek als ze bv Oldenburger is?
Bij Hannover lukt het zeker niet, misschien is Oldenburg wat toleranter.
Hannover:
Citaat:
To be entered into the Main-Stud-Book the requirements are:

a. Four generations of recognized ancestry must be proved. That means the sire, the sire of the dam, the sire of the dam’s sire, as well as the sire of the granddam’s dam had either to be entered into the Stallion-Book of the Verband or to belong to a breed which is recognized by the Verband. The dam of the mare must be entered either in the Main-Stud-Book or in the Stud-Book.

Voor een veulen kan geregistreerd worden moet ook de moeder eerst geregistreerd raken. Dat is toch logisch lijkt me.[/b]

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:23

oh dat wist ik niet. Ik vind het maar normaal dat je je veulen kan inschrijven bij het stamboek waarbij de vader dekte. Iemand had zijn BWP merries laten dekken door enkele Oldenburg hengsten en de veulens zijn ook Oldenburgs ingeschreven en gebrandmerkt. Alleen weet ik niet of dit nog steeds zo is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:33

petraaken schreef:
Je moet maar eens kijken op welke paarden de Belgische dressuurtop rijdt. allemaal KWPN'ers ofwel Duitse paarden. Ik vind dat dit dus genoeg zegt.

Johan Zagers : Mister Saygon (v.Saygon x Sudan)
Johan Zagers: Mio d'Baugy (v. Sheyenne de Baugy)
Jeroen Devroe: Paganini (niet BWP geregistreerd maar uit BWP bloed: Pavarotti van de Helle x Sheyenne de Baugy)
Stefan Van Ingelghem: Saros van het Gestelhof BWP gekeurde dekhengst
Anne Vanneste- D'Ieteren: Iguazu (v. Romeo)

En een tijdje geleden: Nector van het Carelshof (v. Randel Z) onder Ingrid Klimke eerste op de wereldranglijst dressuur

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:51

Petraaken, hoe we het ook draaien of keren, zo is het in NL ook, ik bedoel maar even Bonfire & Salinero.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 08:52

Teigetje"]
[quote="petraaken schreef:
Je moet maar eens kijken op welke paarden de Belgische dressuurtop rijdt. allemaal KWPN'ers ofwel Duitse paarden. Ik vind dat dit dus genoeg zegt.

Johan Zagers : Mister Saygon (v.Saygon x Sudan)
Johan Zagers: Mio d'Baugy (v. Sheyenne de Baugy)
Jeroen Devroe: Paganini (niet BWP geregistreerd maar uit BWP bloed: Pavarotti van de Helle x Sheyenne de Baugy)
Stefan Van Ingelghem: Saros van het Gestelhof BWP gekeurde dekhengst
Anne Vanneste- D'Ieteren: Iguazu (v. Romeo)

En een tijdje geleden: Nector van het Carelshof (v. Randel Z) onder Ingrid Klimke eerste op de wereldranglijst dressuur
[/quote]

Nector was een uitzondering op de regel vooral ook omdat hij heel erg goed gereden was door Ingrid Klimke. Nector is een zeer gecompliceerd paard en nu hij opnieuw verkocht is hoor je er niets meer van. Saros zie ik het niet echt maken op GP niveau, Iguazu is ook geen topper en eigenlijk al fin de carrière.

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 09:29

Natuurlijk werd Nector goed gereden ,op dit niveau kan dat niet anders.
Saros heb ik verleden jaar als 8 jarige reeds op grand-prix niveau super zien lopen op een dressuur clinic, en was onlangs bijna verhuurd naar Duitsland als olympiade kandidaat. Spijtig van zijn onschuldig ongeluk, losse hoefwand, anders had saros nu in Duitsland gestaan op een internationale dressuurstal. De zaak moest echter voor 31 december rond geweest zijn.
Wij vergeten hier Tong uitstekenarodie, frans nationaal kampioen met een zeer matige amazone; Quicksilver, Haasen; Rockefeller,haasen; ...
Beloftevolle jonge paarden: warkant,vasco, donna, rosantica, aros...
Voor een klein stamboek (2500 veulens)( kwpn 18000 veulens) niet zo slecht en wij zijn nog maar even bezig met dressuurfokkerij.
OP de wedstrijden jonge paarden in Belgie zijn het ook meer en meer BWP paarden die de ereplaatsen behalen .

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:32

BWP paarden die evengoed met een oldenburger stempel konden lopen Vegeel.
De meeste eer gaat naar dieren waar zeer weinig Belgisch bloed inzit. Kan mij niet zozeer schelen maar men moet daar eerlijk in zijn.
Rosantica: hogere werk?
Rockefeller: Rosenkavalier
Saros: volledig Duits
Parodie: Donnerhall x Wendekreis
Warkant: Ferro
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 21-01-04 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:37

en dat doen ze niet. en meer wil er niet meer over zeggen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:59

Zannekin schreef:
BWP paarden die evengoed met een oldenburger stempel konden lopen Vegeel.
De meeste eer gaat naar dieren waar zeer weinig Belgisch bloed inzit. Kan mij niet zozeer schelen maar men moet daar eerlijk in zijn.
Rosantica: hogere werk?
Rockefeller: Rosenkavalier
Saros: volledig Duits
Parodie: Donnerhall x Wendekreis
Warkant: Ferro

Maar, er is eigenlijk geen Belgisch bloed in de strikte zin van het woord. Daar waar Nederland nog kon terugvallen op Gelders en Groninger bloed hadden wij alleen maar koudbloeden. Het BWP-paard is niks anders dan de samenvoeging van grensoverschrijdend materiaal: Frans, Duits, Nederlands.

En wat Nector betreft, die had al wel wat overwinnnigen in Z2 bij elkaar gesprokkeld voor die aan zijn verdere carrière begon.

vegeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:16

Tot welk stamboek behoren dan:
-voltaire (furioso)
-darco (lugano)
-fedor en karandasj (darco bloed)
-coctail en jazz (purioso x furioso)
-indoctro (capitol)
-investment (randel z)
-enz...
Dit gaat een eindeloze discutie worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:27

Het gaat om het te koop lopen met fokprodukten in de zin van: "kijk eens hoe goed ons stamboek is in het fokken van dressuur/springpaarden". Als dan beide ouders tot een ander stamboek behoren vraag ik me altijd een beetje af waar ze het over hebben.
Geen probleem dus waar mensen hun paarden registreren maar het is niet nodig daar hypocriet over te doen. Genoeg fokkers die bewust volledig Duits fokken en daar dan een BWP stempel opplakken gewoon voor het gemak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:31

vegeel schreef:
Tot welk stamboek behoren dan:
-voltaire (furioso)
-darco (lugano)
-fedor en karandasj (darco bloed)
-coctail en jazz (purioso x furioso)
-indoctro (capitol)
-investment (randel z)
-enz...
Dit gaat een eindeloze discutie worden.

Nee hoor die discussies zijn al uitgebreid aan de orde geweest. Het stamboek waar een hengst waar dan ook gefokt zich onderscheid is belangrijker dan het stamboek waaronder hij geboren is maar niets heeft nagelaten.
Terecht mogen FOKKERS van een kind van zo'n hengst trots zijn op hun juiste gebruik en keuze om tot een goed paard te komen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:36

OK dan!

Dat heb je heel mooi en correct verwoord Sarabande, is absoluut ook mijn mening!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:58

sarabande schreef:
Terecht mogen FOKKERS van een kind van zo'n hengst trots zijn op hun juiste gebruik en keuze om tot een goed paard te komen.

Inderdaad, FOKKERS hebben dan de keuze gemaakt. Maar diezelfde fokkers konden hun paard net zo goed ergens anders laten registreren. Dus moet een STAMBOEK de producten niet claimen.

In Nederland gaat het er door die gesloten structuur nog net iets anders aan toe. Hier kunnen zowal merrie als hengst volledig buitenlands zijn. De hengst hoeft zelfs niet gekeurd zijn voor het stamboek. Het stamboek heeft dan mijns inziens in de hele zaak 0,0 bijdrage geleverd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:00

Tuurlijk wel dat stamboek selekteert die hengsten naar hun eisen en registreert toch dat produkt van de bij hun vereniging aangesloten fokkers.

De hengst hoeft niet gekeurd te zijn?????
Welk stamboek bedoel je?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:01

sarabande schreef:
Tuurlijk wel dat stamboek selekteert die hengsten naar hun eisen...

In Belgie niet.
Je kan met elke europees gekeurde hengst dekken om een volwaardig papier te krijgen. (erkende stamboeken)
KWPN moet eerst die hengst toestemming geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:04

Zannekin wellicht heb je zo langzamerhand uitgebreid kunnen volgen aan welke eisen een hengst in Nederland (KWPN) moet voldoen en waaraan zijn kinderen moeten voldoen indien de vader niet door het KWPN goedgekeurd is.
Maar misschien heb je het over een ander stamboek in Nederland?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:06

Zannekin schreef:
In Nederland gaat het er door die gesloten structuur nog net iets anders aan toe. Hier kunnen zowal merrie als hengst volledig buitenlands zijn.
De hengst hoeft zelfs niet gekeurd zijn voor het stamboek.
Het stamboek heeft dan mijns inziens in de hele zaak 0,0 bijdrage geleverd.

Deze zin bedoelde ik

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:06

Dan spreek ik over BWP. Hier is voor mij nog altijd België.

Die paarden worden BWP geregsitreerd omdat dat makkelijker is, wat ik ten zeerste begrijp. Maar het werkelijke aandeel van het stamboek is dan zeer laag. Als je dan wacht tot dat dat paard iets gaat presteren om er dan als STAMBOEK mee te koop te lopen vind ik iets te veel van het goede. De FOKKER verdient dan alle eer.